Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen viime vuoden lopulta kertoo että Suomessakin on vuokra-asuminen lisääntynyt huimasti. Kun työsuhteetkin ovat mitä ovat, mikään ei ole itsestään selvää näinä aikoina niin ei ostella asuntoja (paitsi sijoittajat). Ja työn perässä voi tulla yhtäkkiä muutto toiselle paikkakunnalle.
Vuokra-asuminen on siis trendikästä kuten muissakin Euroopan maissa ollut suositumpaa vuosikausia.
Vuokra-asuminen on trendikästä, kun ei ole varaa pitää omaa asuntoa. Keski-Euroopassa aikuiset ihmiset asuvat kimppakämpissä. Kaverini asui sellaisessa ollessaan ulkomailla töissä. Ihan normaalia siellä.
Ei ainakaan Ruotsissa asuta kommuuneissa. Tukholmassakin vuokralla-asuminen on suositumpaa keskustassa, laitamilla enempi omistusasunnoissa (perheet). Keskustan vuokra-asunnot tuskin kovin halpoja ovat
Tukholman keskustassa kerrostaloasuntojen hinnat lähtee puolesta miljoonasta eurosta ylöspäin. Ei varmaan tarvitse olla mikään talousnero ymmärtääkseen miksei nuoret pysty ostamaan niitä. Omistusasunnon hankkiminen ei yksinkertaisesti ole millään tapaa realistinen vaihtoehto tavalliselle työssäkäyvälle.
Eläkeikään itselläni vajaa vuosi, mies on jo eläkkeellä. Omistusasuntoja ollut nuoruudesta saakka kummallakin useampi ja yhteisiäkin ehti olla kaksi. Rivitalokoti myytiin pois yli 15 vuotta sitten, paikkakunnanvaihdon yhteydessä ja ajateltiin, että katellaan ehkä omistusasuntoa uudella paikkakunnalla sitten jossain vaiheessa. Mutta vuokralla ollaan asuttu, kolmas asunto nykyisessä kaupungissa. Kaikki olleet uudehkoja, alle 5 vuotta vanhoja asuntoja ja nykyinenkin ihan uusi niin ei ole mitään remontteja tulossa. Ollaan vaihdettu sijaintia pari kertaa, vaihtelun vuoksi. Vuokra-asunnossa se on tosi helppoa :) Välillä käytiin kauempana keskustasta (1.5 km) mutta ei oikein viihdytty niin muutettiin takaisin keskustaan.
Nykyinen asunto on upouusi senioritalo erittäin edullisella vuokralla ihan kaupungin keskustassa Aiemmatkin olivat ns. kaupungin asuntoja, yksityiseltä asunnon vuokraaminen ei ole koskaan ollut meillä vaihtoehto. Eikä tosiaan yli 5 vuotta vanhat vuokratalot
No siis onhan vuokralla asuminen monesti ihan järkevääkin. Ja säästää ja sijoittaa voi silloinkin, jos kerran rahaa riittää. Mun mielestä vuokra-asunnossa on se etu, että kuukaudessa pääset siitä asunnosta eroon. Omistusasunnostasi et todennäköisesti pääse, varsinkaan, jos se ei ole ihan nk paraatipaikalla.
Kaikissa asumismuodoissa pitää miettiä, mihin on varaa. Jos tulot on ihan ok hyvät eli maksaa asumisensa ilman mitään tukia, niin aika vähän riskejä vuokralla asumisessakaan on. Korkeintaan silloin, jos on yksityishenkilö vuokranantajana ja tämä päättääkin haluta asunnon omaan käyttöönsä. "Oma käyttöhän" tarkoittaa myös sitä, että haluaa antaa asunnon lapselleen tai vaikka lapsenlapselleen asunnoksi. Vuokranantajan ei siis tarvitse itse muuttaa siihen. Mulla on muutama tuttu, jotka ovat saaneet asumistukea ja nyt, kun tuen määrää on pienennetty ja Kela vissiin laskenut niitä rajoja, niin ovat jokseenkin pulassa, kun halvempaa asuntoa ei tunnu löytyvän. Toisaalta omistusasuntoihinkaan ei enää saa asumistukea eli jos työt loppuu ja ansiosidonnainen on liian pieni kattamaan kuluja, niin eipä se ole häävi tilanne omistusasujillakaan.
En ole koskaan laskenut, olisiko mun kannattanut ennemmin asua vuokralla ja sijoittaa kuin ostaa tämä asunto. Toisaalta eipä ysärin puolivälissä, kun koko World Wide Web oli vielä ihan uusi asia, voinut tietokoneeltaan mitään sijoitusvinkkejä edes hakea. Nyt tilanne on ihan toinen. En edes tiedä, miten siihen maailmanaikaan olisi jotain pörssijuttuja voinut seurata ja ostaa ja myydä kurssimuutosten mukaan. Pankkihan sen sijoittamisen olisi joutunut tekemään asiakkaan puolesta. Tai no joo, jos olisi perehtynyt asioihin, niin varmaan olisi onnistunut itsekin. Mutta mulla oli kahden lapsen yh:na muutakin tekemistä. Ja kyllä mä asuntolainaa maksaessanikin joka kuukausi vähän säästin ja kun vuosituhannen alussa vaihdoin hoitoalalta it-alalle ja palkka nousi merkittävästi, aloin myös sijoittaa. Ja lyensin myös asuntolainaani nopeammin kuin mikä oli alkupåeräinen maksusuunnitelma. Netin ansiosta nuoret ovat nykyisin tietoisempia erilaisista vaihtoehdoista kuin mitä me vanhukset tiedettiin 30 vuotta sitten.
1980-luvulla vielä ajateltiin, että asunto on hyvä sijoituskohde, koska asuntojen arvot vaan nousee. Ysärin lama sitten opetti, että no eipä nousekaan vaan voivat romahtaa. Ilman sitä hintojen romahdusta ei mullakaan olisi ollut varaa ostaa tätä asuntoa. Tässä taloyhtiössä yksi perhe joutui myymään asuntonsa ja perhe, joka tässä mun nykyisessä asunnossani silloin asui, sai sen isomman asunnon huomattavasti halvemmalla kuin mitä siitä olisi joutunut maksamaan ennen lamaa. Joten hekin sitten myivät tän asunnon mulle halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikään itselläni vajaa vuosi, mies on jo eläkkeellä. Omistusasuntoja ollut nuoruudesta saakka kummallakin useampi ja yhteisiäkin ehti olla kaksi. Rivitalokoti myytiin pois yli 15 vuotta sitten, paikkakunnanvaihdon yhteydessä ja ajateltiin, että katellaan ehkä omistusasuntoa uudella paikkakunnalla sitten jossain vaiheessa. Mutta vuokralla ollaan asuttu, kolmas asunto nykyisessä kaupungissa. Kaikki olleet uudehkoja, alle 5 vuotta vanhoja asuntoja ja nykyinenkin ihan uusi niin ei ole mitään remontteja tulossa. Ollaan vaihdettu sijaintia pari kertaa, vaihtelun vuoksi. Vuokra-asunnossa se on tosi helppoa :) Välillä käytiin kauempana keskustasta (1.5 km) mutta ei oikein viihdytty niin muutettiin takaisin keskustaan.
Nykyinen asunto on upouusi senioritalo erittäin edullisella vuokralla ihan kaupungin keskustassa Aiemmatkin olivat ns. kaupungin asuntoja, yksityiseltä asunnon vuokraaminen ei ole koskaan ollut meillä vaihtoehto. Eikä tosiaan yl
En usko sanaakaan tästä keksimästäsi tarinasta. Ensinnäkään miksi kukaan asuisi senioritalossa jossei ole vielä edes eläkkellä!?
"Toisaalta eipä ysärin puolivälissä, kun koko World Wide Web oli vielä ihan uusi asia, voinut tietokoneeltaan mitään sijoitusvinkkejä edes hakea. Nyt tilanne on ihan toinen. En edes tiedä, miten siihen maailmanaikaan olisi jotain pörssijuttuja voinut seurata ja ostaa ja myydä kurssimuutosten mukaan."
Ihan jokaisen päivän Hesarissa (paitsi sunnuntain ja maanantain) oli edellisen päivän kurssit Helsingin pörssissä. Näin oli toki monessa muussakin lehdessä, mutta satuin itse lukemaan Hesaria. Talousasioita saattoi myös seurata esim. Kauppalehdestä ja Talouselämästä. Osto- ja myyntitoimeksiannot joutui tosin tekemään pankin tiskillä, mutta sinne pääsi aina pienellä jonotuksella, ja pankkikonttoreita oli paljon tiheämmässä kuin nykyisin.
Seniorivuokratalo on oikein hyvä ratkaisu yli 55-vuotiaille. Joillakin paikkakunnilla senioriasuntoja on enemmän ja helpommin saatavilla kuin jossain toisilla paikkakunnilla :)
Vierailija kirjoitti:
Seniorivuokratalo on oikein hyvä ratkaisu yli 55-vuotiaille. Joillakin paikkakunnilla senioriasuntoja on enemmän ja helpommin saatavilla kuin jossain toisilla paikkakunnilla :)
Pitikö sun oikein googlettaa mikä niihin on ikäraja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitikö sun oikein googlettaa mikä niihin on ikäraja?
Selvitin sen kyllä jo hakemusvaiheessa. Oltiin kumpikin reilusti yli rajan siinä vaiheessa, kun tähän muutettiin. Ollaan toki nuorimmasta päästä, mutta muutama löytyy nuorempikin. Ikähaitari tällä hetkellä 58 - 95 vuotta suunnilleen. Varallisuusrajat tähän oli myös, ikärajan lisäksi. Tulorajoja ei ollut . Asukkaita kuolee tai muuttaa palvelutaloon aika usein ja ambulanssi käy viikoittain talossa. On tosi rauhallista, viikonloppuisin on vilkkaampaa , kun lapsenlapsia perheineen vierailee
Itse myin asuntoni eläkkeelle jäädessä ja muutin vuokralle. Asumiseen sidotut kuukausikulut eivät hirveesti nousseet, mutta vapautti mukavasti likvidiä matkusteluun ja rälläilyyn ehkä tässä vielä 10 vuotta jaksaa reissata ja sitten pitänee alkaa rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse myin asuntoni eläkkeelle jäädessä ja muutin vuokralle. Asumiseen sidotut kuukausikulut eivät hirveesti nousseet, mutta vapautti mukavasti likvidiä matkusteluun ja rälläilyyn ehkä tässä vielä 10 vuotta jaksaa reissata ja sitten pitänee alkaa rauhoittumaan.
Kuukausikulut moninkertaistuu kun vastike vaihtuu vuokraan! Yhtään isommassa asunnossa tulee tuhat euroa kuukaudessa maksettavaa.
Eihän senioritaloon muuttavan tarvitse olla eläkkeellä. Senioritalo ei myöskään ole mitään palvelu- tai hoivakoti. Itse en pidä muuttamisesta, joten jos tällä paikkakunnalla olisi senioritalo, niin voisin ihan hyvin laittaa tämän asunnon myyntiin ja muuttaa sinne vuokralle loppuelämän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tällä paikkakunnalla osa on vanhoja ja kuppaisia, uudemmissakin asunnot pieniä. Senioreille tarkoitetuissa omistusasunnoissa oli vähän parempia, mutta niistäkin melkein kaikista puuttuu sauna. Tulin siihen tulokseen, että asun mieluummin tavallisessa kerrostalossa, joista oli paljon enemmän valinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Vuokralla olijalla ei ole mitä tuhlata.
Jos hän on myynyt omistusasuntonsa ja muuttanut vuokralle niin sitten on mitä tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä paikkakunnalla osa on vanhoja ja kuppaisia, uudemmissakin asunnot pieniä. Senioreille tarkoitetuissa omistusasunnoissa oli vähän parempia, mutta niistäkin melkein kaikista puuttuu sauna. Tulin siihen tulokseen, että asun mieluummin tavallisessa kerrostalossa, joista oli paljon enemmän valinnanvaraa.
Tämä missä me nyt asumme, on uusi, olemme huoneiston ensimmäiset asukkaat. Saunakin on :) Pienihän tämä on, neliöitä vain 60 mutta kyllä tähän hyvin olemme mahtuneet, kun tavaraa karsittiin viime muutossa tosi paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Vuokralla olijalla ei ole mitä tuhlata.
Jos hän on myynyt omistusasuntonsa ja muuttanut vuokralle niin sitten on mitä tuhlata.
Ja vuokraloordi kiittää nauraen matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
No, sinne palvelutaloon ei muuteta. Sinne valitaan asukkaat.
Ja siitä ilosta saa maksaa 5000e kuussa.
Ns senioritaloihin on ikäraja 55v. Harva sen ikäinen on vielä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sinne palvelutaloon ei muuteta. Sinne valitaan asukkaat.
Ja siitä ilosta saa maksaa 5000e kuussa.
Äitini maksoi hiukan yli tonnin ja palvelu pelasi.
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta eipä ysärin puolivälissä, kun koko World Wide Web oli vielä ihan uusi asia, voinut tietokoneeltaan mitään sijoitusvinkkejä edes hakea. Nyt tilanne on ihan toinen. En edes tiedä, miten siihen maailmanaikaan olisi jotain pörssijuttuja voinut seurata ja ostaa ja myydä kurssimuutosten mukaan."
Ihan jokaisen päivän Hesarissa (paitsi sunnuntain ja maanantain) oli edellisen päivän kurssit Helsingin pörssissä. Näin oli toki monessa muussakin lehdessä, mutta satuin itse lukemaan Hesaria. Talousasioita saattoi myös seurata esim. Kauppalehdestä ja Talouselämästä. Osto- ja myyntitoimeksiannot joutui tosin tekemään pankin tiskillä, mutta sinne pääsi aina pienellä jonotuksella, ja pankkikonttoreita oli paljon tiheämmässä kuin nykyisin.
Juu, muistan kyllä tuon, mutta yleensä pankin konttorit oli auki silloin, kun mä olin töissä. 20 minuutin lounastauolla ei olisi ehtinyt. Ja tosiaan ei tullut tilattua Talouselämää tai Kauppalehteä, kun piti hoitaa ne muksutkin ja käydä töissä. Ja oli mulla silloin vielä isokokoinen koira, kaksi kissaa ja kaksi hamsteriakin. Enkä nyt tarkoita tätä millään pahalla vaan mun elämäntilanne ei nyt yksinkertaisesti silloin mahdollistanut mitään pörssisijoittamista. Ja ihan tyytyväinen olen ollut tekemiini valintoihin. Säästöjä ja sijoituksia on, vaikka on myös velaton omistusasuntokin. Ja jopa niin mukavasti, että ei ole tässä puoleen vuoteen tarvinnut vaivata itseään enää työnteolla, mutta ei myöskään nostaa mitään tukia.
Mistä tämä purkaus? Eihän kukaan sellaista ole edes väittänyt.