"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html
Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.
Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Aina mentiin kouluun jalan, ei pakkasrajaa ei kyytejä. Eikä tullut paleltumia. Matkaa kouluun 1,5 km. Tämän70-luvulla kun ala-astetta käytiin. Ihme vässyköitä niin vanhemmat ja sitä mukaa pennut nykyisin. Ja sen huomaa kyllä muutenkin.
Meillä oli 90-luvulla sellainen raja että jos pakkasta 24 tai enemmän niin sai olla välitunnit sisällä. Kouluun silti mentiin aina, mutta koulussa sitten ei tarvinnut mennä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikoinani 60-luvulla ei puhuttu pakkasrajoista mitään. Ja silloin oli kovia pakkastalvia. Kovin kylmällä ei tarvinnut mennä välitunnilla ulos, mutta kyllä kouluun oli tultava, oli vaikka mikä pakkanen ja myräkkä.
Hyvähän se on, että nykyään ei tarvitse lasten samaa kokea, mutta toisaalta, ei ihminen kunnolla puettuna pakkaseen kuole. Eikä nykyään käveltävät koulumatkat ole niin pitkiä kuin ennen.
Ja sekin, että eikös meidän suomalaisten olisi hyvä oppia karaistumaankin. Meillä on kylmiä päiviä läpi vuoden ja aina on pärjätty. Ei se niin kivaa ole sateessakaan taivaltaa, mutta pakko se vaan aina joskus on.
Kaikki täällä asuvat eivät ole " me suomalaiset" eivätkä halua olla. Puistattaa.
Kaksoisstandardit jyllää taas kerran. Aikuiset mäkättää, että eikö sitten mennä töihinkään, kun on kova pakkanen mitä häh, vaikka itse hypätään siihen esilämmitettyyn autoon, jossa on perslämmitin ja hurautetaan toimistolle. Taaperot taas laitetaan tulipalopakkaseen kävelemään painavien reppujensa kanssa. Sama juttu energiajuomien kanssa. Kovin helppoa sen kolmannen kahvimukillisen äärellä kauhistella, kun teinit juo energiajuomia. Mistä lienevät oppineet kofeiinin ihanuuden maassa, joka on viime sotien jälkeen joka vuosi johtanut kahvin kulutuksessa, ei voi käsittää...
Vierailija kirjoitti:
No kyllä muakin säälitti, kun näin pieniä alakoululaisia koulumatkalla yli -25C pakkasella ja mietin, että eikö koululaisilla ole pakkasrajaa.
Olen itse kova lenkkeilemään, mutta noin kovilla pakkasilla jää väliin. Oikeastaan jo silloin, kun pakkasta on yli -20v eikä koiraakaan viedä lenkille noin kovalla pakkasella. Se käy äkkiä asioillaan ja juoksee tukkaputkella sisälle sohvalle lämmittelemään.
Lapsena minulla oli pitkä koulumatka, mutta kouluun mentiin aina, oli pakkasta miten paljon tahansa, mutta koulun opettajat oli vanhemmille siskoille sanoneet, että meitä pienimpiä ei saa laittaa kouluun kovilla pakkasilla.
Käveltävää oli siis 5 km yhteen suuntaan ja vaatteet silloin oli mitä oli .
Oli kyllä niin kylmä, että oli tunnoton vielä pitkään kun pääsi viimein lämpimaan ja pistely ihan sairaan kipeää käsissä ja jaloissa, kun veri alkoi taas kiertämään :D
Joo en suosittele laittamaan lapsi
Niille lapsille voi laittaa vaatetta päälle, niin ei palele.
Anteeksi että mikä tili?
Parikymppisenä eläkkeelle ja niin pieni eläke, ettei siitä säästetä centtiäkään mihinkään.
Ja kyllä, menisin töihin jos vain pystyisin.
20 astetta pakkasta eikä voi mennä ulos. Kaikkia se leipä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kouluun matkaa noin 2km ja lapset kävelee tai ajaa pyörällä säässä kuin säässä. Molemmat ala-asteella. Joskus oma töihin meno osuu samaan aikaan, mutta yleensä silti haluavat mennä kavereiden kanssa yhdessä itsekseen. Mutta meillä lapset on pienestä asti opetettu ulkoilmaan kaikenlaisissa sääolosuhteissa.. Ollaan käyty ulkoilmassa tänäkin talvena ihan normaalisti. Pukeutumiskysymys, toki ulkoiluaika lyhyempi varsinkin tuolla meidän 3-vuotiaalla.
MOLEMMAT ala-asteella, myös tuo 3-vuotias? Sori, oli ihan pakko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 2 km koulumatka metsän läpi hiihtäen. Pilkkopimeässä yksin aamuisin. Pakkasta oli kerrankin 36 astetta. Ei pelottanut enkä jäätynyt. Paljon päällä vaatetta. Tietä pitkin olisi ollut liian pitkä matka eikä meillä ollut autoa, koulukuljetuksiakaan ei ollut. Koulussa ei sitten sellaisilla pakkasilla tarvinnut olla välitunnilla ulkona. Onko nykyiset ihmiset tottuneet liian hyvään, vaatteetkin ovat varmaan lämpimämpiä kuin 60-luvulla, hiihtovarusteet parempia. No en paremmasta tiennyt, kaikki muutkin tuli pakkasella omatoimisesti kouluun niissä varusteissa, mitä oli.
Niin ajattele, et myöskään käyttänyt puhelinta tai nettiä. Palaa kaikessa niihin vanhoihin aikoisi äläkä vaadi muita ottamaan sieltä vain ikäviä asioita. Ala sinä elämään kuten elit silloin äläkä vaadi nykyajan mukavuuksia itsellesi. Vai oletko kenties sitä sukupolvea joka kahmi suuret eläkkeet
Enhän minä väittänytkään, että vanhaan pitäisi palata. Nythän on kaikki paremmin; parempia vaatteita, autot melkein kaikilla, koulululjetukset yms. Mitä eläkkeisiin tulee, niin pienipalkkaisella se on pieni vuosikymmenien jälkeen ja opintolainalla olen vähät opiskeluni hoitanut. Tämä nyt vain ohiksena, ei kuulu pakkaskeskusteluun.
Itsehän hiihdin kouluun 40 asteen pakkasella kesälläkin, koko matka oli ylämäkeä mennen tullen ja sudet ajoivat välillä minua takaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihmisillä taas vaikeaa tuo lukutaito. Autokyyti kouluun tarjottiin jos on pakkasta enemmän kuin - 20. Tuo nyt ei ole mitään helikopterivanhrmmuutta vaan taatusti enemmistö vie 6-7-vuotiaan esikouluun/kouluun noissa pakkasissa autolla. Äärimäisen harva muutenkaan tuo lasta kävellen eskariin ellei ihan vieressä asu.
Mutta jos autokyytiä ei voitu järjestää, lapset saivat jäädä kotiin 20 asteenkin pakkasella. Älä siis vääristele jutun sisältöä!
Ennen naiset pitivät hameita säässä kuin säässä ja ei pakkaset pelottanut. Ei ollut toppavaatteita ja untuvatakkeja eikä edes nykyajan lämpimiä kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Missä on ihmisten lukutaito? Kyyti tarjottiin -20:n rajan jälkeen, kotiin saa jäädä jos -40. Täysin ymmärrettävää
Hän vie kuusivuotiaan eskariin ja kaksi alakoululaista autolla kouluun, jos lämpömittari kilahtaa 20 pakkasasteeseen tai sen yli. Jos kuljettaminen ei onnistu, lapset saavat jäädä kotiin.
Ei olisi äidin pitänyt sanoa "en itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa". Se kun nyt ei voi olla totta ja juuri tuollaisesta toimittajat tekevät klikkiotsikoita.
Jos pakkasta olisi ollut yli 30 astetta (mitä nyt harvoin Helsingissä on), niin olisin vienyt lapset autolla kouluun. Lapsilla oli koulumatka 1 km..
-20 astetta ei ole vielä mitään eikä syy olla poissa töistä tai koulusta. Lämpimästi pukeutuneena onnistuu hyvin pidempikin ulkoilu. Ei ole mitään ongelmaa mennä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina mentiin kouluun jalan, ei pakkasrajaa ei kyytejä. Eikä tullut paleltumia. Matkaa kouluun 1,5 km. Tämän70-luvulla kun ala-astetta käytiin. Ihme vässyköitä niin vanhemmat ja sitä mukaa pennut nykyisin. Ja sen huomaa kyllä muutenkin.
Meillä oli 90-luvulla sellainen raja että jos pakkasta 24 tai enemmän niin sai olla välitunnit sisällä. Kouluun silti mentiin aina, mutta koulussa sitten ei tarvinnut mennä pihalle.
Sama meillä. Muistan miten kivaa oli kun sai olla poikkeustilanteessa välitunnit sisällä.
Jos lapset ovat poikia oppivat armeijassa viimeistään että nyt ei ole äiti paapomassa.
Jep, aina voisi kysyä luistimia lainaan, ei rinnakkaisluokilla tai kavereilla ole samaan aikaan luisteluita. Lapsesta tulee syrjäytynyt ja avuton. Olisihan motoriikkataitoja helpoin oppia pienenä kuin aikuisena. Luistelu kehittää tasapainoa, sitä tarvitaan muuallakin. Ja kiva lapselle jäädä ulkopuoliseksi. Meillä ostettiin luistimet kirppikseltä 8 e.