"En itse kävelisi metriäkään kovassa pakkasessa" -sanoo äiti eikä lapset tarvitse mennä kouluun kovissa pakkasissa
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011744273.html
Jos äiti ei pysty viemään lapsia kouluun ja päiväkotiin autolla niin lapset saavat jäädä kotiin kovilla pakkasilla. Koulu on samaa mieltä. Perheen esiteini on jo saanut paleltumia.
Laitatko sinä lapsesi kouluun kovilla pakkasilla?
Kommentit (190)
Hmm... itse käyn lenkillä kesälenkkareilla vielä 25 asteen pakkasellakin. Ilman mitään villasukkia. Liike pitää lämpimänä.
En nyt sanoisi, että kotiinkaan pitäisi jäädä, mutta kyllähän 2km matka alakoululaiselta vaikka 25 asteen pakkasilla on paljon. Siihen voi kulua vaikka 45min. Vaikka kuinka huputtaisi koko kasvot kommandopipoon, nenä lopulta jäätyy aina silti ja leuka myös, kun hengityksen vesihöyry ensiksi kastelee kankaan mikä välittömästi jäätyy. Saan itsekin paleltumia herkästi ja ihmettelen mikä trauma suurella osalla suomalaisista on naureskella ivallisesti tällaiselle "heikkoudelle". Harva niitä paleltumia mihinkään reisiin tai mahaan saa, vaan juuri poskiin, nenään, sormiin tai varpaisiin, mistä kahden ensimmäisen peittäminen viimalta on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi kauan sitten, 50-luvulla, oli pakkasraja 25 kun ei tarvinnut kouluun mennä. Monilla oli pitkä matka eikä vanhemmilla autoja eikä aina autoteitäkään.
Eikä ollut. Pohjois-Suomessa hyvinkin oli kolme kuukautta yli tuon.
Ehkä asuit Espanjassa. Mitään virallisia pakkasrajoja ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ylisukupolvinen pakkaspelko.
Ylisukupolvinen sotatrauma mikä saa suomalaiset suhtautumaan kummallisesti ulkoiluun. Jos lapsen poskia polttaa ulkoilu kovissa pakkasissa, onko sitä lasta pakko satuttaa? Kuka siitä hyötyy? En nyt puhu koulumatkasta, vaan sama asenne on monella koskien ihan vapaa-ajankin viettoa.
Nämä jutut kertovat miten nykyään erkaannutaan todellisesta luonnossa,sää on Lumon elementti. Sään mukainen pukeutuminen näyttää olevan osalle jo täysin mahdotonta. Ei käsitetä kerros pukeutumista. Kunnon toppatakki ja talvihousut tai haalari päälle koululaiselle. Tuon matkan voi reippaasti aikuinen kävellä saattaen lapsen kouluun.
Teini jos itsensä palelluttaa on jo pikku tyhmyyttä. Kyllä vanhempi teininkin vaatetusta katsoa ennen ulkoilua.
Tuolla ohjeistuksella perheessä ei lähdetä kouluun kun sataa,silloin kehät kastuvat ja taas on kylmä. Kovalla tuulella viima osuu kasvoihin. Ehkä myös oikein lämmin auringonpaiste estää kouluun menemisen,tulee niin hiki.
Voi aikoja ja vanhemmuuden avuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jutut kertovat miten nykyään erkaannutaan todellisesta luonnossa,sää on Lumon elementti. Sään mukainen pukeutuminen näyttää olevan osalle jo täysin mahdotonta. Ei käsitetä kerros pukeutumista. Kunnon toppatakki ja talvihousut tai haalari päälle koululaiselle. Tuon matkan voi reippaasti aikuinen kävellä saattaen lapsen kouluun.
Teini jos itsensä palelluttaa on jo pikku tyhmyyttä. Kyllä vanhempi teininkin vaatetusta katsoa ennen ulkoilua.
Tuolla ohjeistuksella perheessä ei lähdetä kouluun kun sataa,silloin kehät kastuvat ja taas on kylmä. Kovalla tuulella viima osuu kasvoihin. Ehkä myös oikein lämmin auringonpaiste estää kouluun menemisen,tulee niin hiki.
Voi aikoja ja vanhemmuuden avuttomuutta.
No miten estät paleltumat poskissa? Kaupungissa ei juuri kehtaa kommandopipoa käyttää. Kyllähän sen vartin menee säässä kuin säässä, mutta jos matkaan menee kävellen jo yli puoli tuntia, paleltumia syntyy sitä herkemmin mitä pienempi lapsi on kyseessä. Joillakin punapäillä paleltumia voi syntyä todella herkästikin, samalla lailla kuin iho palaa jo maaliskuun auringossa. Typerää tällaiselle on naureskella. En puhu nyt AP:n tapauksesta, vaan yleisesti.
-15 -25 pakkasta ja olen vienyt lapsen kouluun ja hakenut pois. Pyörällä menee yleensä mutta ei viitsi hajottaa renkaita kun on kova pakkanen joten vien autolla. Polkupyörälla on raskas polkea pakkasella olen itse paljon polkenut.
Lintsasin koulusta aika usein, jos oli huono sää. Liikaa pakkasta, satoi vettä tms. Kirjoitin kuitenkin eximian paperit ja olen nyt maisteri, joten eipä haitannut. Ihmetyttää joidenkin koulu-uskollisuus, kotonakin voi opiskella tehokkaasti.
Ei ennen kovempien sukupolvien aikana jääty kotiin oli sää mikä tahansa. Joskus paleltiin, joskus kastuttiin mutta mentiin.
Oliko yllätys, että kyseessä on Orimattila