Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa valitetaan äidille, mutta ei isälle - onko muilla tällaista?

Vierailija
22.02.2026 |

Ihan ydinperhe ollaan ja mietin, onko muilla tällaista?

Jos äiti tulee hakemaan lasta päiväkodista, valitetaan milloin mistäkin. Kommentoidaan, miten pitäisi olla erilaiset talvihanskat, miten lapsi on ollut levoton tai miten papupaistos ei ole lapselle maistunut. Pahimmillaan saatetaan pitkästi selostaa, miten se Isla-Oliver pyöritteli papupaistosta lautasellaan, maistoi 2 lusikallista ja kieltäytyi syömästä enempää. Tai miten ikävää oli, kun Isla-Oliver ei halunnut maalata vesiväreillä, vaan mieluummin rakenteli magneettipalikoilla. Kun isä tulee hakemaan, niin todetaan vain lyhyesti, että päivä meni hyvin/peruspäivä, ei mitään erityistä. Jos taas olisi jotain isompaa asiaa, niin sitä ei vaan sanota lapsen isälle, vaan odotetaan, että äiti tulee päiväkodille ja asia kerrotaan hänelle. Argh, menee hermo tähän, kun äitinä minua vastuutetaan kaikesta.

Kommentit (314)

Vierailija
121/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua tarinaa. Minulle valitettiin kun puhelinnumeroni ei ollut ensisijaisena yhteystietoina. Ei ole, koska mies hakee ja vie lapsen työkuvioista johtuen. Hätätapauksessa silti soittivat minulle, että lapsi pitää tulla hakemaan koska päiväkoti suljetaan. Kuuntelin ripityksen ja toimin sanoman välittäjänä miehelleni.

Sama juttu. Ja minä hoidin tuolloin itsekin lapsia työkseni (koululaisten iltapäiväkerhon ohjaaja), joten oman lapsen sairastuessa minä en voinut lähteä kesken työpäivää ja jättää asiakkaitani oman onnensa nojaan. Lyhyellä varoajalla ei saa sijaista.

Samoin minulle soitettiin pariinkin otteeseen alkuiltapäivästä, että 2,5-vuotias on nyt niin väsynyt ja itkuinen (ei kuitenkaan sairas), että hänet pitää hakea pois. Itsellä työ päättyi klo 17, työmatka omalla autolla työn ja päivähoitopaikan välillä kestää 40min. Isän työ sellainen, että siinä ei olla vastuussa ihmisistä ja näin ollen hän joskus pystyykin lähtemään kesken työpäivän. Siltikin vain äidille soitettiin.

Vierailija
122/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa aika hurjaa lukea varhaiskasvatuksen opena näitä juttuja. Ei juuri meille ymmärrystä heru. Onnekseni itse työskentelen suht pienen kaupungin pienessä päiväkodissa enkä esim. Helsingissä jossain 200 lapsen suurkompleksissa, jossa hoitajat vaihtuu tiuhaan ja jokainen on hommaansa täysin epäpätevä. 

Mulla on vuosien varrella ollu niin paljon eri työkavereita, kun olen monessa päiväkodissa ehtinyt työskennellä lyhyitä ja pidempiä aikoja, että tiedän, että ihan pelkästään yksi ja ainoa huono ope/ hoitaja voi pilata koko ryhmän ilmapiirin ja kasvatuskulttuurin. Yleensä se ei näy vanhemmille, mutta jos tämä työntekijä sattuu olemaan kunnon tumpelo, niin silloin näkyy. 

Vanhempiakin on joka lähtöön. Suuri enemmistö on ihan mukavia tai tosi mukavia vanhempia, joiden kanssa on helppo tehdä yhteistyötä, mutta ne hankalat on sitten todella hankalia ja raskaita, joiden kanssa ei suju mikään. 

Pitkä vuodatus, mutta et yhtään selvittänyt sitä, miksi päiväkodeissa isää kohdellaan kuin prinssiä, ja äiti on paaria jonka niskaan kaadetaan kaikki? Ja vielä kun isä kysyy samasta asiasta seuraavana päivänä, ei se olekaan ongelma vaan hassu pikku juttu vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli päiväkodissa, jossa yksi työntekijä melko avoimesti inhosi häntä. Kun sitten olin saman viikon aikana neljänä päivänä kuunnellut haukut lapsesta hakutilanteessa, ilmoitin, että hän ei tänne enää tule. Vaihdoin lapsen toiseen päiväkotiin ja "ongelmat" loppuivat siihen. 

Vierailija
124/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska miehiä ei kiinnosta lastensa asiat. Äidit kuuntelevat helpommin. Isät ovat vain että "joo joo, kyllä, kyllä, okei". Ne isät jotka kuuntelevat ovat harvassa. 

Vierailija
125/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

TÄMÄ! Koettuna myös, isää kohtelivat paremmin.

Vierailija
126/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Vrt eka yö = ei ehditty valmistautua,  toka yö = tiedettiin valmistautua. 

Meillä tuollaista tapahtui, vaikka oli pitkä sairaalajakso. Miehen oli myös parempi sanoa asioista, joihin tarvitsi parannusta, oikaisua tai vastausta, koska häntä kuunneltiin paremmalla asenteella. 

Vierailija
127/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Kyllä sulla kuitenkin varmasti se oma kesäloma on jossain kohtaa, jolloin lapsellakin on? Olet ilmeisesti yh, koska et mainitse mitään lapsen isän työajoista. 

Kesälomalla hän tuskin vesi lastaan hoitoon. Päiväkodissa kuviteltiin, että työ muuttuu helpommaksi kesällä.

Vierailija
128/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna sinne päiväkotiin palaute asiasta. Että onko tosiaan niin hyvä (tai huono) tuuri, että silloin kun iskä hakee, on ollut normaali päivä ja sinun hakuvuoroilla aina jotain huomautettavaa?

Isille vain annetaan eri palaute. Joko ei uskalleta tai kehdata valittaa. Kuvitellaan, että isää ei kiinnosta tai isä heittäytyisi jotenkin hankalaksi. Ja joskus glorifioidaan isiä. Onhan se nyt upeaa, että Mikko tulee osallistuvana isänä hakemaan jälkikasvunsa päiväkodista. Jennan kohdalla taas on ihan perusasia, kun Jenna on äiti. Jennalle voi sitten kätevästi valittaa kaikesta, mikä työntekijää nyt sattuu nyppimään.

Ne haluaa vain näyttää isän silmissä seksikkäiltä. Naama nurinpäin valittaja ei näytä.

Vierailija
129/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää pätee kaikkeen muuhunkin elämässä. Naiset ovat se roskaämpäri jonne oletetaan olevan ok kaataa kaikki paska: ikävät tunteet, ikävät työt, huonojen uutisten kertominen ja mitä näitä nyt kaikkea onkaan

Vierailija
130/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille kaadetaan kaikki ikävät tunteet. Lapset on sisäistäneet, että äiti kestää ihan mitä vaan ja rakastaa kuitenkin. 

Vierailija
131/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako päiväkodin työntekijöiden lapsilla olla hyvin tarkkaan harkittu kasvatus? Noudattavat kaikkia omia neuvojaan, vaikkei kukaan näe?

Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Tosin itse eivät sitä myönnä eivätkä näe. Muut näkevät.

Ja mitä tulee siihen, kun täällä on korostettu,että päiväkodin hoitajat ne on vaan sellaisia, ei opettajat. No höpsis, oma kokemus on muuta. Ihan yhtälailla siellä ne lastentarhanopettajat päsmäröi ja tekee kärpäsestä härkäsiä. Hehän myös kasvatus keskustelut käyvät. Hoitajat on enemmän olleet taka-alalia ja hiljaisempia. Tosin uskon kyllä, että ovat kaikki oman ymmärrys kyvyn mukaiset "huomionsa" ja "huolensa" ilmaisseet päiväkotiopettajalle, joka tekee niistä sitten yhteenvedon ja tuo äidille tietoon.

Vierailija
132/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan sivusta, mutta meillähän on myös valtion sponssaama korkeasti koulutettu naisvaltainen ammattikunta eli psykoterapeutit, joka keskittyy löytämään aivan kaikelle ikävälle syyn äidistä. Eli naisesta. Tätä olen hiukan ihmetellyt, kun asiakkaatkin ovat pääosin naisia.

Psykoterapeutin koulutus on lyhyt. Tarkoitat varmaan psykologeja?

Psykologit on usein fiksumpia. Pitkästä koulutuksesta on hyötyä ja siitä, että on läpäissyt pääsykokeet.

Vierailija
133/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miesten mukaan tää yhteiskunta suosii naisia, niin mitä nyt muka valehtelette? Kyllä naisilla on helpompaa ja miehille vaikeampaa kaikki.

Vierailija
134/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Siis tämä on ihan käsittämätöntä paskaa joiltain vakan työntekijöiltä! Sori siitä, ettei joka työpaikassa ole 38 lomapäivää tai mahdollisuutta olla AINA heinäkuut lomalla, kuten vakan vakiporukalla on...

Aa en oo moisista lomista kuullukkaan ja ihan vakiporukkaa olen! 

Ai sinulla ei ole kunnallisella 38

No et puhunut mitään 15 vuodesta tai kunnallisesta!

Vierailija
135/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänä kommentoin että kyllä minulle kerrotaan ihan siinä missä äitillekin. Haku hetkissä aina puutun lapsen päivän tekemisiin jos on tehnyt jotain mitä ei saisi. Ja aina otan palautteen vastaan jos meille vanhemmille tulee jotain. Tarkoitus on helpottaa päiväkodin työntekijöiden taakkaa ja tarjota mahdollisin hyvä ympäristö lapselleni. 

Mutta sivusta voin todeta että äiti ottaa välillä palautteen henkilökohtaisesti ja kuvittelee että päiväkodin työntekijät haukkuvat hänet huonoksi äidiksi. Todellisuudessa henkilökunta ei sanonu tai tarkoita niin, mutta äiti otaa vain asiat välillä väärin.

Olen kyllä todella iloinen että minulla on hyvät keskustelu yhteydet kaikkien päiväkodin työntekijöiden kanssa. Ja voimme avoimesti ja suoraan puhua kaikesta. Ja olen iloinen että lapseni saa olla kyseisessä päiväkodissa, ei ole mitään negatiivista sanottavaa mistään.

En usko. Olet isäksi naamioitunut päiväkodin työntekijä.

Vierailija
136/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska valtaosa työntekijöistä on NAISIA. VANHEMPIA NAISIA. Näin ollen tykkäävät piikitellä nuorempia naisia, joita pikkulasten äidit yleensä ovat. Isejä mielistellään tai heille ei jopa uskalleta alkaa nillittämään mistään olemattomasta. Tämä on fakta. Harvemmin ne nuoremmat työntekijät nurisevat mistään.

Öö, kyllä ne nuoremmat voi olla pahoja. Eivät vielä näe kärpästä härkäsestä. Mutta voi ne vanhemmatkin hoitajat olla. Pahimpia on ehkä 30-45 v:t.

Vierailija
137/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa veemäiseltä. Johtuisko siitä että isä saattaisi sanoa heti vastaan tai muuten kommentoida asiaa, toisin kuin äiti ottaa vaan kaiken niskaan- ja purkaa tuntojaan vasta sitten myöhemmin esim. vauva- palstalla...?

Vierailija
138/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli. Isä sivuutetaan lasten asioista täysin jo alusta asti. Sitten vielä valitetaan siitä, miksi isät eivät muka osallistu lasten asioihin enemmän. Kun on jo lapsesta asti näytetty omalla toiminnalla se, että isä on lapsen kasvatuksessa merkityksetön.

Onneksi ei ole eikä tule omia lapsia.

Isiä kyllä kohdellaan kuin kuningasta, joten tuskin kokee itseään merkityksettömäksi. Korkeintaan kuulee hyviä asioita. Äiti taas mielestäni ohitetaan vanhempana ja heitetään likakaivoon. Melkein joka kerta.

Vierailija
139/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei en ole ketjua lukenut, mutta näin oli jo 90-luvun alussa kun tytär oli päiväkodissa. 

Minulle valitettiin miten lapsi ei syönyt, sanottiin kolme varttia istutetun ruokapöydässä, väärät vaatteet ja liian vähän tai paljon jne. Isälle hoitajat hymyilivät aurinkoisesti, ja yksi kävi jopa salaa treffeillä nyk. exäni kanssa, joka oli varsinainen hurmuri. Kun puhuin lapsen isälle mitä ongelmia päiväkodissa on ilmennyt, kertoi minun olevan päästäni vialla. Hän kun ei ollut kuullut yhtään mitään siitä mistä minä puhuin. Aamuisin puin lapsen ja isukki vei hänet hoitoon, ja usein iltapäivisin haki hänet, koska vanhempi lapsi oli jo kotona ja piti käydä kaupassa ja tehdä ruokaa, mies autolla haki lapsen, söi ja lähti harrastuksiinsa. Oli niin hyvä isä...

Minä siis olin se hullu, keksin ongelmat koska halusin huomiota myös äitinsä mielestä. Kun lapsi lähti ala-asteelle, löytyi naisope jonka kanssa tuli vähän muhinoitua. Var

Jos tämä on totta, niin järkyttävää. Ja selitys sille, miksi hoitajat/opet eivät isälle keljuile.

Toivottavasti isä oli kuitenkin jo silloin exä.

Vierailija
140/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä kävin töissä ja isä hoiti lasten viemiset ja hakemiset päiväkodista. Sitten yhden kerran isällä oli este ja minä hain lapsia niin hoitaja toteaa, että katsos äitiäkin näkee. Pidetäänkö sitä normina että äitien hoidettava lasten viemiset ja hakemiset päiväkodista.