Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa valitetaan äidille, mutta ei isälle - onko muilla tällaista?

Vierailija
22.02.2026 |

Ihan ydinperhe ollaan ja mietin, onko muilla tällaista?

Jos äiti tulee hakemaan lasta päiväkodista, valitetaan milloin mistäkin. Kommentoidaan, miten pitäisi olla erilaiset talvihanskat, miten lapsi on ollut levoton tai miten papupaistos ei ole lapselle maistunut. Pahimmillaan saatetaan pitkästi selostaa, miten se Isla-Oliver pyöritteli papupaistosta lautasellaan, maistoi 2 lusikallista ja kieltäytyi syömästä enempää. Tai miten ikävää oli, kun Isla-Oliver ei halunnut maalata vesiväreillä, vaan mieluummin rakenteli magneettipalikoilla. Kun isä tulee hakemaan, niin todetaan vain lyhyesti, että päivä meni hyvin/peruspäivä, ei mitään erityistä. Jos taas olisi jotain isompaa asiaa, niin sitä ei vaan sanota lapsen isälle, vaan odotetaan, että äiti tulee päiväkodille ja asia kerrotaan hänelle. Argh, menee hermo tähän, kun äitinä minua vastuutetaan kaikesta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollut noin.

Vierailija
2/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollut noin.

Miksi tällaista pitäisi olla vielä 2020-luvulla?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Vierailija
4/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli selvästi ihan suoranaista kettuiluakin minulle äitinä. Paras oli, kun jos jokin lapsen vaatteista hajosi, olisi pitänyt samana iltana korjata asia kotona/ostaa heti uusi vaate. Jos esimerkiksi talvihaalarin jalkalenkki katkesi, olisi uusi pitänyt olla heti seuraavaksi päiväksi ostettuna ja ommeltuna. Ehkä olen sitten outo, mutta oma aikatauluni ei todellakaan taivu tuollaiseen tahtiin muun arjen lomassa.

Vierailija
5/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusmenoa. Isä katsotaan apuriksi.

Vierailija
6/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tykkäävät syyllistää toisiaan, kun tietävät toistensa kilahtavan niistä. 

Se on väärin, jos isälle ei kerrota oikeasti oleellisia asioita.

Moninkertaisena isänä olen ulkoistanut sen päiväkotiajan päiväkodin vastuulle, kouluajan koulun vastuulle, joten ne mitä lapset tekevät heidän vastuuajallaan, ei minulle oikeastaan kuulu. Siksi en myöskään kitissyt hoitajille tai opettajille siitä, miten he työnsä tekevät, vaan tarvittaessa tuin vaikka luokkakokouksessa opettajaa hänen kasvatustyössään. (Kerran oli tilanne, jossa vanhemmat kutsuttiin ylimääräiseen kokoukseen, kun luokassa oli yhden oppilaan kanssa ongelmia. ) Minua taas ei tarvitse tulla kädestä pitäen neuvomaan ja pätemään, kun vastuu lapsista on minulla.  Näin se on kaikille helpompaa. (Olen huomannut, ettei tämä asia kylläkään ole varsinkaan itse alalla oleville vaikka "yllättäin" varhaiskasvatusvanhemmille (naisille) yhtään selvä asia, missä kunkin vastuualueen raja on)

Vierailija
7/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perusmenoa. Isä katsotaan apuriksi.

Tuo on kyllä todella noloa niille "ammattilaisille" joiden pitäisi olla tasapuolisia ja tarpeettomia roolimalleja tyrkyttämättömiä.

Vierailija
8/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on outo juttu. Naiset osaavat valittaa vieraammalle naiselle, mutta eivät vieraammalle miehelle.

Olen nainen ja minulle ovat naiset tulleet kertomaan, jos mieheni on tehnyt jotain väärin ja mieheni pitäisi korjata tapojaan toimia. Esimerkiksi kerran oli kyse taloyhtiön portin auki jättämisestä. He kertovat mieheni virheen minulle ja pyytävät, että keskustelen mieheni kanssa, ettei asia toistu. He olisivat yhtä hyvin voineet sanoa siitä suoraan miehelleni.  En tiedä miksi halusivat minun puhuvan tästä miehelleni. Kuin joku äiti.

Vierailija
9/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Vierailija
10/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitejä syyllistetään ja vastuutetaan kaikesta.

Jos lapsi ei ole "osannut käyttäytyä" päiväkodissa, on se äidin syy. Vaikka äiti olisi töissä, niin kyllä äidin etänä pitäisi jotenkin pystyä lapsensa käytöstä ohjailemaan.

Vierailija
11/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Hirveää käytöstä sinua kohtaan, jos isää kohdeltiin aivan toisin!

Vierailija
12/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ollut noin.

Miksi tällaista pitäisi olla vielä 2020-luvulla?

Ap

Ei tietenkään pitäisi, en sitä tarkoittanut toteamuksellani. Vaan että ei ole ihan uusi ilmiö.

Vierailija
13/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaista. Olen itse niin väsynyt tuohon päiväkodin touhuun, että haen itse lapsen vain pakon edessä. Mies saa hoitaa hakemiset, kun hänelle ei samalla tavalla avauduta.

Vierailija
14/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outo juttu. Naiset osaavat valittaa vieraammalle naiselle, mutta eivät vieraammalle miehelle.

Olen nainen ja minulle ovat naiset tulleet kertomaan, jos mieheni on tehnyt jotain väärin ja mieheni pitäisi korjata tapojaan toimia. Esimerkiksi kerran oli kyse taloyhtiön portin auki jättämisestä. He kertovat mieheni virheen minulle ja pyytävät, että keskustelen mieheni kanssa, ettei asia toistu. He olisivat yhtä hyvin voineet sanoa siitä suoraan miehelleni.  En tiedä miksi halusivat minun puhuvan tästä miehelleni. Kuin joku äiti.

Tuttu juttu tämäkin. Mieheni auto oli parkkeerattu hieman väärään paikkaan ja minulle valitettiin siitä. Sitten mieheni sanoi kun asiasta hänelle sanoin, että kyllä hän on nähnyt näitä ihmisiä useasti pihalla eikä kukaan ole sanonut hänelle mitään.

Vierailija
15/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän naiset voi kenellekään miehelle valittaa koskaan. Miesten edessä pitää hymyillä kauniisti ja olla edukseen.

Vierailija
16/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vastaavaa. Päiväkodissa ei ikinä minulle (isälle) sanottu asioita. Kaikki meni äidin kautta, tapaamiset mukaan lukien. Päiväkodin tädeillä tuntuu poikkeuksetta olevan joku ennakkoluulo siitä että isää ei kiinnosta, vaikka asia ei ole näin. Päiväkodin opettajat myös aivan sekaisin päästäään. Lapselleni ostin minecraft paidan joulun alla niin tästä opettaja valitti, kun kaikki oli kuulemma minecraftiä ja lapsen varhaiskasvatus siitä kärsii. Valitus toki meni, yllätys yllätys, lasten äidille. 

Vierailija
17/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on tultu valittamaan mieheni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Vastaan aina, että kuulostaa kyllä tosi kurjalta, että mieheni teki noin, sinun varmasti täytyy nyt pikaisesti ottaa asia puheeksi mieheni kanssa. Ja vaihdan puheenaihetta. Myös mieheni äidille vastaan noin kun hän valittaa minulle poikansa tekemisistä. Miehen äitiä selvästi ärsyttää vastaukseni, en vain keksi miksi. 

Vierailija
18/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vrt eka yö = ei ehditty valmistautua,  toka yö = tiedettiin valmistautua. 

Vierailija
19/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ylipäänsä ymmärrä, miksi jollekin eri ihmiselle valitetaan toisen ihmisen asioista.

Vierailija
20/23 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vrt eka yö = ei ehditty valmistautua,  toka yö = tiedettiin valmistautua. 

Ehei. Tästä ei ollut kyse. En minä samaa palvelua saanut 3. aamunakaan 😂