Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa valitetaan äidille, mutta ei isälle - onko muilla tällaista?

Vierailija
22.02.2026 |

Ihan ydinperhe ollaan ja mietin, onko muilla tällaista?

Jos äiti tulee hakemaan lasta päiväkodista, valitetaan milloin mistäkin. Kommentoidaan, miten pitäisi olla erilaiset talvihanskat, miten lapsi on ollut levoton tai miten papupaistos ei ole lapselle maistunut. Pahimmillaan saatetaan pitkästi selostaa, miten se Isla-Oliver pyöritteli papupaistosta lautasellaan, maistoi 2 lusikallista ja kieltäytyi syömästä enempää. Tai miten ikävää oli, kun Isla-Oliver ei halunnut maalata vesiväreillä, vaan mieluummin rakenteli magneettipalikoilla. Kun isä tulee hakemaan, niin todetaan vain lyhyesti, että päivä meni hyvin/peruspäivä, ei mitään erityistä. Jos taas olisi jotain isompaa asiaa, niin sitä ei vaan sanota lapsen isälle, vaan odotetaan, että äiti tulee päiväkodille ja asia kerrotaan hänelle. Argh, menee hermo tähän, kun äitinä minua vastuutetaan kaikesta.

Kommentit (314)

Vierailija
81/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotin lapsen päiväkotiaikaa innolla. Muistot omasta päiväkotiajasta ysäriltä oli ihanat: tehtiin retkiä, päiväkodista löytyi pieni uima-allas, oli leikkejä ja erilaisia teemapäiviä. Piha oli upea: varjosta löytyi isot hiekkalaatikot, pihalla oli suurien mäntyjen katveessa vaikka mitä leikkipaikkoja. Tykkäsin päiväkodin aikuisista ja olin itse tosi tykätty lapsi.

Kun oma lapseni meni päiväkotiin, olikin ihan toisenlainen meno. Retkiä ei tehdä juuri koskaan, päiväkoti sijaitsee noin tuhannen päiväkotilaisen ja koululaisen kompleksissa eikä aikuisia kiinnosta oleminen lasten kanssa. Pihalla ei ole kunnon varjoa ja leikkipaikkoja on vähän. Melutaso on hirveä tuhannen lapsen/koululaisen kompleksissa. Kaikista ikävintä ovat aikuiset. Eivät jaksa muuta tehdä, kuin valittaa lapsesta.

Vierailija
82/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok, jos päiväkodista huomautetaan asioista, joille vanhemmat voivat jotakin. Esim. lapselle tarvitsee enemmän varavaatteita tms. Sitä taas en pidä hyvänä, jos nuristaan sellaisista asioista, joille vanhempi ei mitään voi. En minä töistä käsin pysty tekemään mitään sille, jos lapsi ei nukahda päiväunille tai syö huonosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa aika hurjaa lukea varhaiskasvatuksen opena näitä juttuja. Ei juuri meille ymmärrystä heru. Onnekseni itse työskentelen suht pienen kaupungin pienessä päiväkodissa enkä esim. Helsingissä jossain 200 lapsen suurkompleksissa, jossa hoitajat vaihtuu tiuhaan ja jokainen on hommaansa täysin epäpätevä. 

Mulla on vuosien varrella ollu niin paljon eri työkavereita, kun olen monessa päiväkodissa ehtinyt työskennellä lyhyitä ja pidempiä aikoja, että tiedän, että ihan pelkästään yksi ja ainoa huono ope/ hoitaja voi pilata koko ryhmän ilmapiirin ja kasvatuskulttuurin. Yleensä se ei näy vanhemmille, mutta jos tämä työntekijä sattuu olemaan kunnon tumpelo, niin silloin näkyy. 

Vanhempiakin on joka lähtöön. Suuri enemmistö on ihan mukavia tai tosi mukavia vanhempia, joiden kanssa on helppo tehdä yhteistyötä, mutta ne hankalat on sitten todella hankalia ja raskaita, joiden kanssa ei suju mikään. 

Vierailija
84/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöiden palautteen perusteella mietin, että ilmeisesti odottavat, ettei lapsilla olisi omaa tahtoa. Kun on niin suuri järkytys, jos lapsi ei aina halua tehdä jotakin tai fiiliskin voi vaihdella eri päivinä.

Miettikää, kun aikuisten työpaikalla joku valittaisi, kun "Minna halusi juoda kahvia, vaikka yleensä ottaa teetä ja minä turhaan keitin teevettä Minnallekin"/"Olli oli tänään vaisu, eikä jaksanut seurustella muiden kanssa lounastauolla".

Alle 3-vuotiaiden ryhmässä vanhempia kiinnostaa yleensä eniten, onko lapsi syönyt ja nukkunut, voi myös haluta kuulla, onko kakka tullut tai pissit osuneet pottaan. Hyvin perusjuttuja siis, kun puhutaan 1-2 -vuotiaista, jopa alle vuoden ikäisistä. Jos on laulettu tai askarreltu, siitä voi mainita, mutta eniten vanhempia siis kiinnostaa nuo ensin mainitut. 

3-6 -vuotiaiden kohdalla taas kerrotaan yleensä toiminnasta, tai miten on leikit sujuneet, onko tullut riitoja tai onko ollut kivat ja sujuvat leikit. Riidoista ei kannata joka kerta mainita, jos kyseessä on lapsi, joka riitaantuu päivittäin, vaan vain vakavammista tapauksista mainitaan. 

Vaisuudesta, itkuisuudesta tai muuten tälle lapselle epätyypillisestä käytöksestä mainitaan sen vuoksi, jos lapsi on vaikkapa tulossa kipeäksi tai nukkunut erityisen huonosti yöllä, niin siksi kerrotaan, jos ei ole ollut ns. oma itsensä sinä päivänä.

Vierailija
85/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa aika hurjaa lukea varhaiskasvatuksen opena näitä juttuja. Ei juuri meille ymmärrystä heru. Onnekseni itse työskentelen suht pienen kaupungin pienessä päiväkodissa enkä esim. Helsingissä jossain 200 lapsen suurkompleksissa, jossa hoitajat vaihtuu tiuhaan ja jokainen on hommaansa täysin epäpätevä. 

Mulla on vuosien varrella ollu niin paljon eri työkavereita, kun olen monessa päiväkodissa ehtinyt työskennellä lyhyitä ja pidempiä aikoja, että tiedän, että ihan pelkästään yksi ja ainoa huono ope/ hoitaja voi pilata koko ryhmän ilmapiirin ja kasvatuskulttuurin. Yleensä se ei näy vanhemmille, mutta jos tämä työntekijä sattuu olemaan kunnon tumpelo, niin silloin näkyy. 

Vanhempiakin on joka lähtöön. Suuri enemmistö on ihan mukavia tai tosi mukavia vanhempia, joiden kanssa on helppo tehdä yhteistyötä, mutta ne hankalat on sitten todella hankalia ja raskaita, joiden kanssa ei suju mikään. 

Miksi minulta pitäisi herua ymmärrystä sille, että ihan perusasiat ovat monissa päiväkodeissa pielessä? Olen täysin eri alalla, mutta ei meillä tulisi kuuloonkaan, että mentäisiin asiakkaalle arvostelemaan häntä tai kommentoitaisiin, että "miten te Romppaiset olette niin vaikeita asiakkaita, kun eteenne joutuu näkemään ylimääräistä vaivaa".

Ainakin omalla paikkakunnallani on päiväkodin työntekijöiden tukena varhaiskasvatuksessa psykologit ja muut erityisosaajat. Sieltä vain saamaan ryhmän aikuisille tukea ja neuvoja, jos ryhmässä asiat eivät aikuisten kesken suju. 

Vierailija
86/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit ei uskalla miehille päpättää :)

Vierailija
87/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänä kommentoin että kyllä minulle kerrotaan ihan siinä missä äitillekin. Haku hetkissä aina puutun lapsen päivän tekemisiin jos on tehnyt jotain mitä ei saisi. Ja aina otan palautteen vastaan jos meille vanhemmille tulee jotain. Tarkoitus on helpottaa päiväkodin työntekijöiden taakkaa ja tarjota mahdollisin hyvä ympäristö lapselleni. 

Mutta sivusta voin todeta että äiti ottaa välillä palautteen henkilökohtaisesti ja kuvittelee että päiväkodin työntekijät haukkuvat hänet huonoksi äidiksi. Todellisuudessa henkilökunta ei sanonu tai tarkoita niin, mutta äiti otaa vain asiat välillä väärin.

Olen kyllä todella iloinen että minulla on hyvät keskustelu yhteydet kaikkien päiväkodin työntekijöiden kanssa. Ja voimme avoimesti ja suoraan puhua kaikesta. Ja olen iloinen että lapseni saa olla kyseisessä päiväkodissa, ei ole mitään negatiivista sanottavaa mistään.

Vierailija
88/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänä kommentoin että kyllä minulle kerrotaan ihan siinä missä äitillekin. Haku hetkissä aina puutun lapsen päivän tekemisiin jos on tehnyt jotain mitä ei saisi. Ja aina otan palautteen vastaan jos meille vanhemmille tulee jotain. Tarkoitus on helpottaa päiväkodin työntekijöiden taakkaa ja tarjota mahdollisin hyvä ympäristö lapselleni. 

Mutta sivusta voin todeta että äiti ottaa välillä palautteen henkilökohtaisesti ja kuvittelee että päiväkodin työntekijät haukkuvat hänet huonoksi äidiksi. Todellisuudessa henkilökunta ei sanonu tai tarkoita niin, mutta äiti otaa vain asiat välillä väärin.

Olen kyllä todella iloinen että minulla on hyvät keskustelu yhteydet kaikkien päiväkodin työntekijöiden kanssa. Ja voimme avoimesti ja suoraan puhua kaikesta. Ja olen iloinen että lapseni saa olla kyseisessä päiväkodissa, ei ole mitään negatiivista sanottavaa mistään.

Hyvä, jos teillä homma toimii, mutta juuri samalla tavalla minun mieheni oletti minun vain tulkitsevan puheita väärin tai ottavan henkilökohtaisesti, kun ei ole niin tarkoitettu. 

Kyllä se on henkilökohtaista, jos minulle iltapäivälä (ei lasta tuovalle miehelle aamulla) sanotaan, että tämä ei kerta kaikkiaan käy, että lapsi tuodaan myöhässä. Tai että  sinun pitää nyt ymmärtää, että  ei ole hyväksyttävää toimia noin. Tai pidä jatkossa huolta, että se miehesi ymmärtää nämä ohjeet. Tai tämä on nyt sanottu sinulle monta kertaa, että kumpparit pitää olla, huolehdi, että ne tuodaan.

Ja siis minä hain lapsen, isä vei. Olin jo töissä, kun menivät päiväkotiin. Aina oli tavarat valmiina ja lapsi herätertty ajoissa mies ei vaan muistanut ottaa tavaroita mukaan ja unohtui lukemaan lehteä tms. Mies ei koskaan, ei yhtä ainutta kertaa, saanut haukkuja. Minä harva se päivä. 

74

Vierailija
89/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se niin meilläkin noin aikanaan. Vaimolleni valittivat usein aivan typeristä asioista yhdessä ryhmässä. Minulle ei edes mainittu. Asiasta toki hyvä sanoa, mut usein asiat oli ihan turhia. Sitten niissä muissa ryhmissä joissa oli eri hoitajat, kaikki oli hyvin. 

Vierailija
90/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on huonoksi äidiksi haukkumista, jos jatkuvasti hakutilanteessa lapsesta valitetaan. Tai jos on jotain lapsen asioihin liittyvää (vaate x meni rikki), niin oletetaan äidin hoitavan ja valitetaan, jos äiti ei saa asiaa heti hoidettua. Kukaan ei kitise isälle, että miksi et eilisiltana lähtenyt kauppaan ostamaan paikkausmateriaalia toppahaalariin tai ostamaan uusia haalareita. Sen sijaan ei ole mitään ongelmaa vänistä samasta asiasta lapsen äidille.

Vierailija
91/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa uhriutumista. Ja hienosti halutaan omia omaksi kumppaniksi/perheen tapahtumiksi.

Vierailija
92/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa uhriutumista. Ja hienosti halutaan omia omaksi kumppaniksi/perheen tapahtumiksi.

Mitäs uhriutumista siinä tosiasiassa on, että monissa päiväkodeissa äitejä ja isiä kohdellaan täysin eri tavoin? En hetkeäkään usko, että kaikki isät olisivat sellaisia, joita ei kiinnosta lapsensa asiat, eikä isällä olisi kykyä lapsensa asioita hoitaa. Päiväkodeissa taas lähtöoletus on, että äiti hoitaa kaiken ja kaikesta valitetaan äidille.

Vierailija
93/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta odottaa, että päiväkotiaika päättyy ja lakkaa jatkuva äidille tuleva valitus. Koulussa opettaja ei ole hönkimässä niskaan pikkuasioista.

Vierailija
94/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up😴

Vierailija
95/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa nyt ihmeellinen märinäketju. Hoitakaa itse lapsenne jos mikään ei kelpaa. 
Ja voin sanoa sen verran, että jos asioista ei puhuta päivittäin ja kerrota riidoistatai syömisistä niin milloin sitten?

Vasukeskustelussa pari kertaa vuodessa??  Siitähän meteli syntyisi kun pimitetään tietoa!  
Ja kyllä meillä kerrotaan ihan  isille samat  asiat kuin äideillekin ja isät kuskaakin  lapsia paljon ainakin täälläpäin. 
Ja jos nyt vielä sekin että ei meillä naiset tappele töissä keskenään. Ihan ollaan normaaleissa väleissä kuten normaalissa työpaikassa. 

Vierailija
96/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Siis tämä on ihan käsittämätöntä paskaa joiltain vakan työntekijöiltä! Sori siitä, ettei joka työpaikassa ole 38 lomapäivää tai mahdollisuutta olla AINA heinäkuut lomalla, kuten vakan vakiporukalla on...

Vierailija
97/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Siis tämä on ihan käsittämätöntä paskaa joiltain vakan työntekijöiltä! Sori siitä, ettei joka työpaikassa ole 38 lomapäivää tai mahdollisuutta olla AINA heinäkuut lomalla, kuten vakan vakiporukalla on...

Aa en oo moisista lomista kuullukkaan ja ihan vakiporukkaa olen! 

Vierailija
98/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska valtaosa työntekijöistä on NAISIA. VANHEMPIA NAISIA. Näin ollen tykkäävät piikitellä nuorempia naisia, joita pikkulasten äidit yleensä ovat. Isejä mielistellään tai heille ei jopa uskalleta alkaa nillittämään mistään olemattomasta. Tämä on fakta. Harvemmin ne nuoremmat työntekijät nurisevat mistään.

Vierailija
99/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa en oo moisista lomista kuullukkaan ja ihan vakiporukkaa olen! 

Ai sinulla ei ole kunnallisella 38 lomapäivää 15 vuoden jälkeen? Ja mielellään aina lomaillaan koulujen lomilla ja saadaan vanhemmat ahdistumaan, kun ei ole mielekästä tuoda KOULUJEN syys- tai talvilomalla hoitoon, kun vakan työntekijät haluaa lomailla myös...

Vierailija
100/314 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii kun äiti vie ammulla, ei ne silloin ehdi mistään motkottaa ja aina voi juosta ovesta ulos kun on kiire töihin, sitten isä hakee iltapäivisin, sille ei motkoteta.

Been there.

Totta muuten. Meillä on juurikin näin :D toki minulle soitetaan, jos lapsi vaikka sairastuu kesken päivän, vaikka isän numero on ensisijainen, koska minun työpaikka 50 km päässä ja miehen 2 km päässä. Ja olen kuullut näin olevan muillakin. Ja tästä ON sanottu ärtyneestikin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan