Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa valitetaan äidille, mutta ei isälle - onko muilla tällaista?

Vierailija
22.02.2026 |

Ihan ydinperhe ollaan ja mietin, onko muilla tällaista?

Jos äiti tulee hakemaan lasta päiväkodista, valitetaan milloin mistäkin. Kommentoidaan, miten pitäisi olla erilaiset talvihanskat, miten lapsi on ollut levoton tai miten papupaistos ei ole lapselle maistunut. Pahimmillaan saatetaan pitkästi selostaa, miten se Isla-Oliver pyöritteli papupaistosta lautasellaan, maistoi 2 lusikallista ja kieltäytyi syömästä enempää. Tai miten ikävää oli, kun Isla-Oliver ei halunnut maalata vesiväreillä, vaan mieluummin rakenteli magneettipalikoilla. Kun isä tulee hakemaan, niin todetaan vain lyhyesti, että päivä meni hyvin/peruspäivä, ei mitään erityistä. Jos taas olisi jotain isompaa asiaa, niin sitä ei vaan sanota lapsen isälle, vaan odotetaan, että äiti tulee päiväkodille ja asia kerrotaan hänelle. Argh, menee hermo tähän, kun äitinä minua vastuutetaan kaikesta.

Kommentit (314)

Vierailija
21/314 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä samanlaista. Olen itse niin väsynyt tuohon päiväkodin touhuun, että haen itse lapsen vain pakon edessä. Mies saa hoitaa hakemiset, kun hänelle ei samalla tavalla avauduta.

Mikset voi sanoa sinne tästä aiheesta? Vai oletko kuin se lehtijutun nainen, joka on joka kerta pettynyt kampaajalla käynnin jälkeen, mutta vakuuttelee kampaajalle kuinka hienolta ja hyvältä tehty työ näyttää. 

Vierailija
22/314 |
22.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä kesällä vara päiväkodista kysyttiin, ei kai kesällä tartte tulla niin aikasin hoitoon.? Hyvä etten nauranut, sanoin et kyllä mun kesälläkin pitää olla töissä klo 7, eli lapsi tulee edelleen klo 6 hoitoon,kun työmatkaa kuiten on sellaset ~40min, auto parkkiin ja vaatteiden vaihtoon ja sairaalan osastolle päästää yövuoro kotiin. Et aina ei valitettavasti sitä lomaa saa sillon kun on oma päiväkoti kiinni.

Kyllä sulla kuitenkin varmasti se oma kesäloma on jossain kohtaa, jolloin lapsellakin on? Olet ilmeisesti yh, koska et mainitse mitään lapsen isän työajoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kyse on samasta kuin meillä oli lapsen joutuessa sairaalaan. Kun minä jäin lapsen kanssa sinne ekaksi yöksi, hoitajat totesivat että minun on sitten pakko nukkua nojatuolissa, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aamulla totesivat että äiti menee sitten kanttiiniin aamupalalle, sairaalan aamupalat on lapselle (en toki muuta odottanutkaan).

Mutta kun lapsen isä tuli sairaalaan 2. yöksi, hänelle tuotiin oma sänky lapsen sängyn viereen, tyyny ja peitto. Ja aamulla isälle tarjoiltiin kahvia, puuroa ja voileipää 😂

Vrt eka yö = ei ehditty valmistautua,  toka yö = tiedettiin valmistautua. 

Ei varmasti ole yllätys, että reippaasti alaikäisen lapsen mukaan tulee sairaalaan huoltaja yöksi.

Vierailija
24/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sinne päiväkotiin palaute asiasta. Että onko tosiaan niin hyvä (tai huono) tuuri, että silloin kun iskä hakee, on ollut normaali päivä ja sinun hakuvuoroilla aina jotain huomautettavaa?

Vierailija
25/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sinne päiväkotiin palaute asiasta. Että onko tosiaan niin hyvä (tai huono) tuuri, että silloin kun iskä hakee, on ollut normaali päivä ja sinun hakuvuoroilla aina jotain huomautettavaa?

Isille vain annetaan eri palaute. Joko ei uskalleta tai kehdata valittaa. Kuvitellaan, että isää ei kiinnosta tai isä heittäytyisi jotenkin hankalaksi. Ja joskus glorifioidaan isiä. Onhan se nyt upeaa, että Mikko tulee osallistuvana isänä hakemaan jälkikasvunsa päiväkodista. Jennan kohdalla taas on ihan perusasia, kun Jenna on äiti. Jennalle voi sitten kätevästi valittaa kaikesta, mikä työntekijää nyt sattuu nyppimään.

Vierailija
26/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle päiväkodin hoitajat antoivat minulle palautetta isän tuomista puutteellisista varusteista eronkin jälkeen. Eroriidoisssakin olisi ollut minun velvollisuus "kasvattaa isää vanhemmuuteen", kun hoitotädit eivät halunneet itse antaa lasteni isälle suoraa palautetta hänen toiminnastaan.

Vierailija
27/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi päiväkodeissa näkee naisiin kohdistuvaa ilkeilyä sekä työntekijäporukoiden sisällä että lasten äitejä kohtaan.

Mitä se edes hyödyttää, että kerrotaan lapsen maistaneen jotain papumuhennosta pari kertaa ja sanoneen, ettei pidä siitä? Mielestäni ei ole mikään yllätys, jos erikoisemmat ruoat ei lapselle maistu. Ei se äiti sille mitään voi, jos ruoka ei ole maistunut. Vaikka kuinka sanoisi lapselle, että syöt sitä papumuhennosta ensi kerralla, niin ei se Milo 4 v sitä syö, jos se ei maistu.

Vierailija
28/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole ratkaissut tuon niin (meillä kolme lasta), että meillä isä hoitaa kaikki päiväkotikuljetukset, kaikki kasvatuskeskustelut, kaikki neuvola- ja hammashoitolakäynnit, vanhempainillat jne ns. viranomaiskontaktit, mitkä vanhemmuuteen liittyy. Hän kyllä kertoo sitten, jos on jotain lapsen kasvuun/ kehitykseen liittyvää, josta minun on hyvä tietää.

Samalla kasvatan näitä tahoja näkemään isän tasaveroisena vanhempana.

Vierailija
29/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ole ratkaissut tuon niin (meillä kolme lasta), että meillä isä hoitaa kaikki päiväkotikuljetukset, kaikki kasvatuskeskustelut, kaikki neuvola- ja hammashoitolakäynnit, vanhempainillat jne ns. viranomaiskontaktit, mitkä vanhemmuuteen liittyy. Hän kyllä kertoo sitten, jos on jotain lapsen kasvuun/ kehitykseen liittyvää, josta minun on hyvä tietää.

No, jos teillä isä on pitkäaikaistyötön, niin varmasti yksi ihminen voi helposti hoitaa päiväkodin viennit ja haut.

Vierailija
30/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi päiväkodeissa näkee naisiin kohdistuvaa ilkeilyä sekä työntekijäporukoiden sisällä että lasten äitejä kohtaan.

Mitä se edes hyödyttää, että kerrotaan lapsen maistaneen jotain papumuhennosta pari kertaa ja sanoneen, ettei pidä siitä? Mielestäni ei ole mikään yllätys, jos erikoisemmat ruoat ei lapselle maistu. Ei se äiti sille mitään voi, jos ruoka ei ole maistunut. Vaikka kuinka sanoisi lapselle, että syöt sitä papumuhennosta ensi kerralla, niin ei se Milo 4 v sitä syö, jos se ei maistu.

Meillä isä tekee kaikki ruuat, enkä edes muista, kuka lapsista pitää mistäkin ruuasta. 

T. 3:n äiti

Vierailija
31/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on ollut, että moni päikyn työntekijöistä ruikuttaa ihan turhasta. Juu, on tärkeää, että lapsella on esim. talvella lämmintä vaatetta. Mutta sillä ei ole mitään väliä, mitä merkkiä hanskat on tai onko nyt toisen hanskan pintakerroksessa pikkuruinen reikä. Tällaisista on minulle äitinä valitettu.

Joskus tuli myös valitusta, että lapsella oli liian kevyesti päällä sisävaatteita talviaikaan, kun oli collegepaita ja paksut housut. Sanoin, että siksihän lapselle on tuotu vino pino vaatteita päiväkodin lokeroon, että sieltä voi tarvittaessa pukea. Ei kuulemma ole ok, että työntekijöiden pitäisi kesken päivän huolehtia lisää vaatetta päälle.

Vierailija
32/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos teillä isä on pitkäaikaistyötön, niin varmasti yksi ihminen voi helposti hoitaa päiväkodin viennit ja haut.

Isä on FT ja konsultti. Hyvin ehtii.

Vierailija
33/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä oli vienyt lapsen päiväkotiin kesäaikana. Lapsen aurinkorasva oli päiväkodissa, mutta mies ei ollut rasvannut lasta tullessaan. Tästä ei sanottu miehelle mitään. Minulle tultiin vihaisena rähisemään, miten lapsi pitää ehdottomasti rasvata kotona ennen päiväkotiin tuloa, eikä päiväkodissa mitään aurinkorasvoja levitellä. 

Vierailija
34/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on lähihoitajille (nyt en tarkoita päiväkodin opettajia) voimaannuttavaa, kun saa korkeakoulutettuja äitejä "ojentaa". Jotain kouluajan traumoja?

Vierailija
35/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöiden palautteen perusteella mietin, että ilmeisesti odottavat, ettei lapsilla olisi omaa tahtoa. Kun on niin suuri järkytys, jos lapsi ei aina halua tehdä jotakin tai fiiliskin voi vaihdella eri päivinä.

Miettikää, kun aikuisten työpaikalla joku valittaisi, kun "Minna halusi juoda kahvia, vaikka yleensä ottaa teetä ja minä turhaan keitin teevettä Minnallekin"/"Olli oli tänään vaisu, eikä jaksanut seurustella muiden kanssa lounastauolla".

Vierailija
36/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naisten oma toksinen käytös on jotenkin miesten vikaa?

Vierailija
37/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se hyödytäkään, kunhan on yksi stressin aihe äidille lisää. 

Meillä valitus koski päiväunia kun lapsi ei niitä suostunut nukkumaan. Mitenpä minä siihen olisin voinut vaikuttaa töistä käsin. Hyöty täysi nolla, ei nukkunut tuolloin enää kotonakaan. JOS sattui nukkumaan, rallateltiin illalla kotona vielä myöhään ja yöunet, seuraava aamu ja päivä ihan sekaisin.

Joo, meillä mies naureskelikin asiaa, että nätisti hymyillen kerrottiin olleen kiva päivä, minä sain sitten kaikki negat. Ikävää, että tätä on yhä edelleen, mun lapset ovat jo aikuisia.

Vierailija
38/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän olisi helvetti irti, jos äiti antaisi päiväkotiin negatiivista palautetta. Olen aina ihmetellyt tuota naisten halua nokkia toisia naisia. 

Vierailija
39/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisten oma toksinen käytös on jotenkin miesten vikaa?

Tässä keskustelussa kritiikki kohdistuu muihin naisiin, joten miesten ei tarvitse uhriutua.

Vierailija
40/314 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän olisi helvetti irti, jos äiti antaisi päiväkotiin negatiivista palautetta. Olen aina ihmetellyt tuota naisten halua nokkia toisia naisia. 

Aika harva nainen haluaa "nokkia toisia naisia", mutta matalasti koulutetut päiväkodin hoitajat tykkäävät pomottaa lasten äitejä. Miehillä sen sijaan on pakkomielle hierarkioihin ja nokkimisiin.