"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön sai vielä tienata sen muutaman satasen, ilman että se vaikutti tukiin väitän, että suurimmalla osalla se tienattu ylimääräinen raha lähti suoraan kulutukseen.
Ja näin ollen taas vaikutti piristävästi kansantalouteen.
Nyt kaikki sekin raha on poissa kulutuksesta.
Niin että osalle kansasta annetaan sama elintaso muutamalla työtunnilla mitä muut saa täysipäiväisestä matalapalkkaisesta työstä
200€ saa yksiön maaseudulta, jää vielä 300€ ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat 500 €:lla vuokran, laskut ja ostat ruuat? Pienipalkkaisten ja osa-aikaisten töiden vuoksi eläke tulee olemaan takuueläkkeen tasoa eli on sama, onko tehnyt töitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat 500 €:lla vuokran, laskut ja ostat ruuat? Pienipalkkaisten ja osa-aikaisten töiden vuoksi eläke tulee olemaan takuueläkkeen tasoa eli on sama, onko tehnyt töitä lainkaan.
Jos kaikki läheiset on tietyllä seudulla menee viimeisetkin rippeet mielenterveydestä jos on muutettava yksin maaseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tienatut eurot vähentää tukia 50%
Kaikki tienatut eurot vähentää toimeentulotukea ihan täysillä.
Töitä voi siis tehdä, mutta mielummin maataan sohvalla muiden rahoilla.
Käytännössä teet ilmaista työtä nykysysteemillä. T. Sivusta.
Ei tuo pidä paikkaansa. Vaikka työttömyystukia pienennetäänkin 50 % palkkasummasta, niin koko palkan saa kuitenkin pitää itsellään, ja koko palkasta kertyy eläke. Palkasta menee myös vähemmän veroja kuin tuista, joten oikeasti jää käteen vähän enemmän kuin vain puolet. Toimeentulotukea nyt ei kuulukaan saada, jos sitä ei tarvitse. En voi ymmärtää, että joku haluaisi mieluummin toimeentulotukea kuin palkkaa. Pummihan se sellainen on?
Ei pelkästään rahallisesti täysin kannattamatonta. Kaikki menee katkolle ja joutuu laskujen kanssa vaikeuksiin. Kelan seuraava päätös on täyttä lottoa. Mahdotonta suunnitella omaa taloutta.
Kun kyse on terveestä ihmisestä kielii tuon sanominen siitä, että vieroksuu työssäoloa ja haluaa maksattaa elonsa mieluummin tuilla, eli verovaroin. Narsistinen tyyppi tekee tätä.
Jos on pitkään työttömänä, ei ole minkäänlaista puskururahastoa eikä voi odottaa Kelan pitkiä käsittelyaikoja (koska tilanne muuttunut) joutumatta esim. häätöön.
Vierailija kirjoitti:
Kun kyse on terveestä ihmisestä kielii tuon sanominen siitä, että vieroksuu työssäoloa ja haluaa maksattaa elonsa mieluummin tuilla, eli verovaroin. Narsistinen tyyppi tekee tätä.
Työttömyys voi kohdata sinuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot pienentää työttömyys tuet ja sitten asumistukea ja ei saa TT tukea...
Ehkä mennäan miinukselle enemmän kuin haetaan kisatuloa
Eikös tulojen kasvaminen pienennä muutenkin toimeentulotukea ja asumistukea, ja niinhän sen kuuluu ollakin, vai mitä? Kun sinulla on isommat tulot, et enää tarvitse yhtä paljon tukia. Parhaassa tapauksessa pystyt alkaa elämään palkkatuloilla ja pääset eroon koko Kela-härdellistä, ja usko pois, se on iso parannus elämänlaatuun.
Ongelma on nimen omaan siinä, että eritoten heikoimmassa asemassa olevan eli toimeentulotukea saavan "kädestä suuhun" elämä/ talous ei kestä sitä jos tukien maksaminen viivästyy vaikka kuukaudella tai muutamalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään rahallisesti täysin kannattamatonta. Kaikki menee katkolle ja joutuu laskujen kanssa vaikeuksiin. Kelan seuraava päätös on täyttä lottoa. Mahdotonta suunnitella omaa taloutta.
Tuo kaiken katkolle meno on todellakin se ärsyttävin puoli, kun hakee osa-aikatyön kanssa soviteltua työttömyyspäivärahaa. Voin hyvin ymmärtää, että jos on niin köyhä, että on toimeentulotukiasiakas, eikä ole säästöjä, niin tilanne on hyvin vaikea. Mutta kokonaisuutena työnteko ei silti ole kannattamatonta, vaan kyllä käteen oikeasti jää enemmän rahaa ja eläkettäkin kertyy enemmän. Myös elämänlatu paranee, kun arkiset ympyrät täyttyvät työkavereiden kanssa vietetystä ajasta eikä Kelan virkailijoiden kanssa tukiviidakossa taistelusta. Itse ainakin olen tuhannesti tyytyväinen, kun olen päässyt Kelasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot pienentää työttömyys tuet ja sitten asumistukea ja ei saa TT tukea...
Ehkä mennäan miinukselle enemmän kuin haetaan kisatuloa
Eikös tulojen kasvaminen pienennä muutenkin toimeentulotukea ja asumistukea, ja niinhän sen kuuluu ollakin, vai mitä? Kun sinulla on isommat tulot, et enää tarvitse yhtä paljon tukia. Parhaassa tapauksessa pystyt alkaa elämään palkkatuloilla ja pääset eroon koko Kela-härdellistä, ja usko pois, se on iso parannus elämänlaatuun.
Näinhän sitä luulisi. Itse olen kahdessa osa-aikatyössä joten olen myös työtön ja varmistin työllisyyspalveluista että vaikka saisin kuinka paljon työtunteja noilla osa-aiaktöillä niin statukseni pysyy työttömänä koska en ole kokoaikatyössä. Olen työttömyyskassan jäsen ja vaikken saa sieltä soviteltua ansiopäivärahaa niin mun täytyy silti ilmoittaa sinne työtuntejani jotta saavat laskea työssäoloehtoni voimassaoloaikaa, lisäksi mun täytyy edelleen asioida työllisyyspalvelujen kanssa ja raportoida sinne työnhakua ja näin pitää työnhaku voimassa. On raskasta avata kaikki asiansa pelkän byrokraattisen järjestelmän ylläpidon vuoksi. Tuntuu kuin mikään asia ei olisi omani vaan kaikki pitää avata moneen suuntaan. Rikkaat valittaa avoimista verotiedoista ja salaavat tulojaan mutta osa-aikatyöläisen pienipalkkaisen pitää toitottaa ihan joka kuukausi paljonko tuli palkkaa, mikä tämä lisä on (iltalisä), mikä on tämä summa tilinauhassa (arkipyhäkorvaus) jne. Työvuorojen välissä kun vilkuilee duunitoria niin sitä miettii hankkiakko kolmas osa-aikatyö ihan vain palkan vuoksi kun ei niitä kokoaikatöitäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristelkää vaan ihan rauhassa, mutta totuus on, että ette itsekään tekisi töitä millään parin kympin päiväpalkalla. Systeemi muutettiin sellaiseksi, että enää ei ole mitään järkeä ottaa vastaan muuta kuin kokoaikatyötä, kun osa-aikatyöstä ei saa vaivan palkaksi muuta kuin pahan mielen.
Kukaan ei halua orjatyötä tehdä, että kiittäkää vaan näitä muutoksia siitä ettei enää osa-aikatyö ihmisiä nappaa. Sellaisia töitä kyllä otettaisiin vastaan, joista saadulla palkalla pärjää ilman tukiakin.
No kuka mitenkin. Minä teen osa-aikatöitä ja saan palkkaa keskimäärin noin 500 €/kk. Lisäksi saan soviteltua työttömyyspäivärahaa, josta vähennetään 250 €, mutta silti jää joka kuukausi 250 € enemmän rahaa itselleni. Vuodessa se tekee 3000 € enemmän kuin jos en tekisi töitä.
Tuo on kyllä vuositasolla kiva summa. Kolmella tonnilla pääsee jo lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä ei kyllä kannusta työntekoon.
Vai pitäisi teitä luusereita vielä kannustaa.
Vähäisiä töitä, keikkatöitä, osa-aikatöitä ei voi tehdä jollei palkka olisi niin suuri että pärjäisi yksistään sillä. Muuten menee tappion puolelle, tuet uudelleenlaskettavaksi ja kuukausiin et saa mitään rahaa. Sen sijaan laskut, kuten vuokra, menee joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristelkää vaan ihan rauhassa, mutta totuus on, että ette itsekään tekisi töitä millään parin kympin päiväpalkalla. Systeemi muutettiin sellaiseksi, että enää ei ole mitään järkeä ottaa vastaan muuta kuin kokoaikatyötä, kun osa-aikatyöstä ei saa vaivan palkaksi muuta kuin pahan mielen.
Kukaan ei halua orjatyötä tehdä, että kiittäkää vaan näitä muutoksia siitä ettei enää osa-aikatyö ihmisiä nappaa. Sellaisia töitä kyllä otettaisiin vastaan, joista saadulla palkalla pärjää ilman tukiakin.
No kuka mitenkin. Minä teen osa-aikatöitä ja saan palkkaa keskimäärin noin 500 €/kk. Lisäksi saan soviteltua työttömyyspäivärahaa, josta vähennetään 250 €, mutta silti jää joka kuukausi 250 € enemmän rahaa itselleni. Vuodessa se tekee 3000 € enemmän kuin jos en tekisi töitä.
Entäs asumistuki?
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten valmistumisen jälkeen hetken työttömänä. Työura alkoi osa-aikaisilla töillä, jotka eivät kuitenkaan riittäneet vielä elämiseen joten sain soviteltua työttömyystukea. Kun työt alkoivat niin tukea ei saanut ennen kuin oli näyttää palkkakuitti. No sitä ensimmäistä palkkaa ei tule heti kun työt alkaa joten yhtäkkiä piti odottaa kuukausi että sai tukea tai palkkaa. Jos on esim juuri valmistunut tai on pitkä työttömyys takana niin ei välttämättä ole säästöjä jolla maksaa vuokraa tai muutakaan tuolta ajalta. Itse selvisin juuri ja juuri. Ja koska osa-aikatyö oli vakituista niin sen kuukauden jälkeen ei ollut ongelmaa.
Jos taas saadut työt ovat keikka/pätkätöitä niin vaarana kai on, että tukien maksu pitkittyy koko ajan, koska seuraavan tuen saa vasta kun on esittää palkkakuitti. Ja jos palkka tulee vasta seuraavassa kuussa niin voi olla aika pitkä odotus...
oliko tämä ullatus? olisin itse ottanut ajoissa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkään työttömänä, ei ole minkäänlaista puskururahastoa eikä voi odottaa Kelan pitkiä käsittelyaikoja (koska tilanne muuttunut) joutumatta esim. häätöön.
Tt-asiakkaana säästäminen on myös mahdotonta. Joten puskuria ei voi kerryttää.
Isoin ongelma erilaisten tukien ja mahdollisen osa-aikaisen palkan yhdistämisessä on se ennalta arvaamattomuus.
Tulevien kuukausien palkkoja on vaikea ennakoida pitkälle ja suunnitella paria kuukautta pidemmälle elämää, pienistä tienesteistäkin on tosi vaikeaa säästää yhtään mitään. Koskaan ei voi tietää miten kauan tukien myöntämiseen ja palkan yhteensovittamiseen menee aikaa - voi mennä viikosta kolmeenkin kuukauteen. Ja kolmekin kuukautta tulotta on jo ihan liian pitkä aika olla epätietoisuudessa.
Yritän muistuttaa itseäni välillä siitäkin, että jos nyt saan vaikkapa työmarkkinatukea pienen osa-aikaisen 0h sopparin palkan lisäksi, niin eihän se tarkoita että välttämättä joudun olemaan vastaavassa tilanteessa lopun ikääni.
Hyvinvointivaltiossa kaikilla kansalaisilla on sama oikeus tukien hakemiseen tietyissä vaikeissa eämäntilanteissa. Se että on vaikka juuri nyt työtön tai sairas ei tarkoita sitä, että tarvitsisi profiloitua työttömäksi ja sairaaksi tukien nostajaksi aina ja ikuisesti. Ihmisten tilanteet voivat muuttua yllättäen ja nopeasti.