"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (170)
Lyhyt aikaisia töitä ei kannata enää tehdä. Lähtee toimeentulotuki kokonaan jos tienaa vaikka 500 euroa kk. Nyt vaan istutaan kotona tai tehdään pimeitä töitä. Kyllä niitä pimeitä töitä ilmaantuu heti keväällä ainakin minulle. Työmarkkinatuesta lähtee 50%. Ei mitään järkee. Ennen jaoin mainoksia ja tienasin joku 250 euroa kk kun oli se suojaosuus 300 euroa. Jaoin mainoksia 6 päivänä kuukaudessa niin tienasin sen 250 euroa. Nykyään ei voi sitäkään tehdä.
Jäin itse vuoden alusta työttömäksi, kun määräaikainen työsopimukseni päättyi. Uusi on oman alan työ on jo löytynyt, mutta alkaa vasta toukokuussa kun työnantajalla ei ole tarvetta/mahdollisuutta ottaa töihin sitä ennen. Olen siis tässä (vuoden alusta) sellaisen 4kk työttömänä töiden välissä.
Saisin satunnaista oman alan keikkaa vuorkatyöfirmab kautta, jonne ilmoittauduin jo listoille, mutta tajusin että ei ole mitään järkeä ottaa niitä vastaan. Keikkoja olisi vain muutama per kk, ja lähes poikkeuksetta ovat niin pitkän matkan päässä että bensaankin menisi merkittävä summa. Kela kun pienentää työttömyystukea 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohti, niin laskeskelin että viimeksi kun mulle tarjottiin keikkaa puolentoista tunnin ajomatkan päästä, niin mulle ois jäänyt käteen ihan maksimissaan 40 e. Siitä, että herään törkeän aikaisin, ajan 1,5 h, teen täyden 8h työpäivän ja ajan sitten taas 1,5 h kotiin. Olen kotona vasta myöhään illalla ja koko päivä meni siinä.
Juu ei nappaa tuollainen vaiva muutaman kympin takia. Jos ei olisi sitä suojaosaa poistettu, niin tekisin mielelläni muutaman keikan kuussa. Saisin siitä sen 200-300 e, joka helpottaisi kummasti arkea tässä työttömänä. En saa edes ansiosidonnaista vaan kelan paskas työttömyystukea, kun vastavalmistuneena tajunnut ajoissa liittyä työttömyyskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Minusta on sairasta ja epätervettä ajattelua sellainen että valitaan muiden pöydästä syöminen sen sijaan että otettaisiin itse vastuuta omasta elämästä. Tietenkin mennään töihin kun kerran niitä on tarjolla rikä jäädä kotiin makaamaan. Kumma että toisille tämä on valintakysymys kun sen pitäisi olla itsestäänselvyys.
Siis mitä ihmettä on ihmisten mielissä? Että ei ole yhtään kansalaisylpeyttä tehdä niin paljon töitä kuin on saatavilla ja vasta sitten otetaan tukia, jos on aivan pakko? Vaan kahmitaan niin paljon yhteisestä kassasta kuin vain on mahdollista.
Olen kohtuullisen suurituloisena pitänyt itseäni iloisena veronmaksajana, mutta täytyykin siirtää oma eksponentiaalisesti kasvava osakevarallisuus Suomesta pois, jos maa on täynnä tällaisia laiskamatoja, jotka hyväksikäyttävät systeemiä eivätkä tee mitään ja tekevät töissäkin vain minimipanoksen rahan saamiseksi. Miksi ihmeessä maksaisin veroja tällaisille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Minusta on sairasta ja epätervettä ajattelua sellainen että valitaan muiden pöydästä syöminen sen sijaan että otettaisiin itse vastuuta omasta elämästä. Tietenkin mennään töihin kun kerran niitä on tarjolla rikä jäädä kotiin makaamaan. Kumma että toisille tämä on valintakysymys kun sen pitäisi olla itsestäänselvyys.
Siis mitä ihmettä on ihmisten mielissä? Että ei ole yhtään kansalaisylpeyttä tehdä niin paljon töitä kuin on saatavilla ja vasta sitten o
En todella halua maksaa veroja, jos täällä tällaisia ihmisiä, jotka elävät mieluummin minun verovaroillani kuin hakeutuvat töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä on ihmisten mielissä? Että ei ole yhtään kansalaisylpeyttä tehdä niin paljon töitä kuin on saatavilla ja vasta sitten o
Olen aina pitänyt veronkiertäjiä loisina, mutta kun lukee tätä tekstiä, miten otetaan mieluummin yhteisiä tukia kuin mennään töihin, alankin pitää heitä järkevinä ihmisinä.
Siis täällä iilimadot rötköttävät mieluummin sohvalla muiden elätteinä kuin menevät töihin?
Eivätkö nämä enää osaa edes hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa, että jollakulla on todella pokkaa ottaa yhteistä rahaa käyttöönsä ennemmin kuin mennä töihin ja pienentää yhteisen kakun häviämistä sillä. Miten nämä ihmiset on kasvatettu? Ei minkäänlaista yritteliäisyyttä, muiden rahat minulle ilman mitään tunnontuskia?
"Ja ennen kaikkea, jokainen pienikin työsuhde, mikä sinulla on, otetaan aikanaan huomioon, kun sinulle lasketaan eläkkeesi määrää. Silloin viimeistään olisit onnellinen jokaisesta pienestäkin itse ansaitsemastasi eurosta."
Jotta sinne eläkkeelle joskus pääsee, pitää onnistua pysymään jotenkin hengissä sinne asti eli välttyä kuolemasta nälkään tai paleltumasta katuojaan. Tässäkin keskustelussa on useaan otteeseen tuotu esiin, että suojaosien poiston takia pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan siitä, että saat käydä töissä.
Kokoaikaista työtä ei kaikille ole tarjolla eikä osa-aikaisuudet ja keikkatyöt kovin helposti sellaiseksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät enää ajattele, että heidän tulee ensisijaisesti itse elättää itsensä.
Outo kehityssuunta, joka rapauttaa yhteiskunnan.
Kaikki ihmiset eivät enää ajattele, että työstä tulee maksaa elämiseen riittävää palkkaa.
Outo kehityssuunta, joka vapauttaa yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä iilimadot rötköttävät mieluummin sohvalla muiden elätteinä kuin menevät töihin?
Häpesikö Nalle kun nosteli miljoonien maataloustuet?
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä kun tekee pimeesti. Käteisellä palkka ja hyshys...
Voin kertoa että tämä on erittäin kannattavaa
Vierailija kirjoitti:
"Ja ennen kaikkea, jokainen pienikin työsuhde, mikä sinulla on, otetaan aikanaan huomioon, kun sinulle lasketaan eläkkeesi määrää. Silloin viimeistään olisit onnellinen jokaisesta pienestäkin itse ansaitsemastasi eurosta."
Jotta sinne eläkkeelle joskus pääsee, pitää onnistua pysymään jotenkin hengissä sinne asti eli välttyä kuolemasta nälkään tai paleltumasta katuojaan. Tässäkin keskustelussa on useaan otteeseen tuotu esiin, että suojaosien poiston takia pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan siitä, että saat käydä töissä.
Kokoaikaista työtä ei kaikille ole tarjolla eikä osa-aikaisuudet ja keikkatyöt kovin helposti sellaiseksi muutu.
Onneksi Suomen eläkkeellä elää hyvin ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät enää ajattele, että heidän tulee ensisijaisesti itse elättää itsensä.
Outo kehityssuunta, joka rapauttaa yhteiskunnan.
Kaikki ihmiset eivät enää ajattele, että työstä tulee maksaa elämiseen riittävää palkkaa.
Outo kehityssuunta, joka vapauttaa yhteiskunnan.
*rapauttaa piti sanomani toki
Vierailija kirjoitti:
Se, että joku varastaa minun rahaani verojen muodossa, on hyväksyttävää minulla vain silloin, jos toinen ei kertakaikkiaan löydä mitään töitä.
Sen sijaan jos edes osa tuosta tuesta voidaan hoitaa työnteolla, se pitää ottaa vastaan, jotta veronmaksajien ei tarvitse maksaa niin paljon rahaa eläteille.
Miten joku voi edes ajatella muuta?
Eihän verotuloja muutenkaan pitäisi käyttää toisten tukien maksamiseen, vaan yhteisten projektien, esim. teiden ja puolustusvoimien ylläpitoon.
Vassareiden tavoitteena on kerätä tukia maksimaalisesti. Ei tehdä töitä ja ansaita oma elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mahdollisti osa-aikaisen työn niille jotka eivät kokopäiväistä pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotukea ei pitäisi maksaa kuin 3 kk ajan, sen jälkeen saisi rahaa vain kutteja vastaan käymällä henkilökohtaisesti sossun luona. Tuet eivät ole kansalaispalkka, niiden kuuluukin pienentyä sitä mukaa kun tienaa. Ihan samalla tavalla meiltä työssäkäyviltä otetaan veroja sitä enemmän mitä enemmän saa palkkaa, joten miksi tukiloiset kuvittelevat, että tuet on heille tarjottu kiva veroton lisä, palkka pelkkä harmitus.
Toivon todella, että tämä hallitus laittaa nämä "tuet menee kun tekee töitä" -kansalaiset ruotuun ja ilmoittaa, että jos tarjolla on työtä, jota et ota vastaan, niin se palkka vähennetään joka tapauksessa tuestasi.
Juuri tuollaisten kommenttien takia olen alkanut inhoamaan suomalaisia hyväosaisia lähtökohtaisesti ihan riippumatta siitä, millä tavalla ne tulot ja omaisuus on hankittu. Varsinkin, kun teille ei tunnu olevan mikään ongelma se, että hallitus on törttöillyt työmarkkinat sellaiseen kuntoon, että se työn saanti on useimmille todella vaikeaa.
Tukien maksajien pitäisi kehittää järjestelmää ja päätöksentekoa nopeammaksi. Sehän se ongelma on. Miksi päätöksiä edelleen tekee ihmiset. Liian hidasta.
Kun tuet ovat ainoa tulonlähde eikä ole säästöjä niin se että odottelet parikin viikkoa palkkakuitteja ja sitten toiset kaksi päätöstä niin sehän sotkee koko talouden ihan perseelleen. Kaikki tuo jonkun kahden päivän keikan takia. Ei mitään järkeä vaikka ihminen haluaisi tienatakin työllä omat rahansa. Itse olen kokopäivätyössä mutta tuo systeemi kuullostaa ihan naurettavalta ja kauhulla mietin tilannetta jos itse joskus jään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomen eläkkeellä elää hyvin ulkomailla
Pimeistä töistä ei eläkettä kerry, eikä Kelan eläkkeitä makseta ulkomaille. Jos haluaa elää ulkomailla, kannattaa tehdä sen verran töitä, että saa työeläkkeen.
Tottakai laskelmoi. Jos sä olet samassa ruokajonossa ja muiden avun varassa vaikka sä käyt vielä töissäkin, olet melko yksinkertainen, jos kuvittelet että kyllä kuitenkin itseni elätän ja töitä on aina tehtävä.