"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöyristelkää vaan ihan rauhassa, mutta totuus on, että ette itsekään tekisi töitä millään parin kympin päiväpalkalla. Systeemi muutettiin sellaiseksi, että enää ei ole mitään järkeä ottaa vastaan muuta kuin kokoaikatyötä, kun osa-aikatyöstä ei saa vaivan palkaksi muuta kuin pahan mielen.
Kukaan ei halua orjatyötä tehdä, että kiittäkää vaan näitä muutoksia siitä ettei enää osa-aikatyö ihmisiä nappaa. Sellaisia töitä kyllä otettaisiin vastaan, joista saadulla palkalla pärjää ilman tukiakin.
No kuka mitenkin. Minä teen osa-aikatöitä ja saan palkkaa keskimäärin noin 500 €/kk. Lisäksi saan soviteltua työttömyyspäivärahaa, josta vähennetään 250 €, mutta silti jää joka kuukausi 250 € enemmän rahaa itselleni. Vuodessa se tekee 3000 € enemmän kuin jos en tekisi töitä.
Eli asut hyvin edullisesti tai joku muu maksaa asumisen kun 250e jåä itselle. Hyvä diilihpn se noin on.
Entäs asumistuki?
En saa mitään muita tukia kuin työttömyyspäivärahaa. Enkä ole koskaan saanutkaan muuta.
"Eli asut hyvin edullisesti tai joku muu maksaa asumisen kun 250e jåä itselle. Hyvä diilihpn se noin on."
Minulla on oma velaton talo. Totta että asun edullisesti, mutta onneksi ehdin maksaa lainat pois, kun oli vielä töitä. En saa asumistukea, ja itse maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra on ihan oikeassa, jos tuen saanti estää töihin menon, niin tuet on lopetettava ja kaikki tuki annetaan vähävaraisille vain sen mukaan kuinka haluaa töitä tehdä, verohelpotuksin ja suojaosin sekä lapsiperheille lapsilisin. Sairaille ( lääkärintodistuksella) ja vammaisille sekä ikäihmisille, joiden on vaikea työllistyä Kela-tuki eli toimeentulotuki. Terveet aikuiset eivät tukea tarvitse.
Ei ne tuet ole se ongelma, vaan aivan liian pienet palkat. Palkka ei riitä elämiseen ilman tukia. Tämä on se ongelma.
Pienten eläkkeidenkin on pakko riittää, ei enää töihin vanhaa oteta. Jos saa 1380€ eläkettä/ kk, niin sillä ei ole hurraamista. Sillä ostetaan lääkkeet ja maksetaan terveyskeskusmaksut. Mutta siitä huolimatta nuoremmat ovat kateellisia eläkeläisille. Itse ei haluta töitä tehdä, mielummin nostellaan tukeja.
Kyllä se on niin, että työtä on tehtävä ja eläminen sopeuttaa tuloihin. Itse tein osa-aikaista sovitellulla päivärahalla, asumistukea en ole koskaan hakenut. Olen ajatellut, että itse maksan asumiseni. Kirpputoreilta on vaatteet ostettu. ulkomailla ei olla käyty perheen kanssa, ruokajonot olen jättänyt köyhemmille, vanha auto on hyvin kelvannut työmatkoille ( yhteensä 100km / päivä ). Olen tykännyt tehdä töitä ja saanut kasvatuksen, että itse on pärjättävä, sosiaalituet ovat sairaita varten.
Vierailija kirjoitti:
Entäs asumistuki?
En saa mitään muita tukia kuin työttömyyspäivärahaa. Enkä ole koskaan saanutkaan muuta.
Ei kaikki saa asumistukea, eikä varsinkaan toimeentulotukea. Mutta on muutenkin aivan eri kysymys, jos A) toimeentuotukiasiakas ei voi ottaa vastaan osa-aikatyötä, koska ei saa pitää säästössä rahaa puskuria varten, kuin B) että joku työttömyyskorvausta saava valittaa 300 euron suojaosan poiston perusteella, että ei muka kannata ottaa vastaan osa-aikatyötä. Tuo 300 euron suojaosahan ei millään tavalla vaikuta siihen, että toimeentulotuki alenee joka tapauksessa, jos saa palkkatuloja. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä iilimadot rötköttävät mieluummin sohvalla muiden elätteinä kuin menevät töihin?
Eivätkö nämä enää osaa edes hävetä!
Se, että joku varastaa minun rahaani verojen muodossa, on hyväksyttävää minulla vain silloin, jos toinen ei kertakaikkiaan löydä mitään töitä.
Sen sijaan jos edes osa tuosta tuesta voidaan hoitaa työnteolla, se pitää ottaa vastaan, jotta veronmaksajien ei tarvitse maksaa niin paljon rahaa eläteille.
Miten joku voi edes ajatella muuta?
Eihän verotuloja muutenkaan pitäisi käyttää toisten tukien maksamiseen, vaan yhteisten projektien, esim. teiden ja puolustusvoimien ylläpitoon.
Demarit ovat onnistuneet korruptoimaan väestön.
Kaikki pitävät naurettavana sitä, että joku edes miettii, mitä voisi tehdä maansa eteen.
Kaikki laskevat pilkun tarkkaan, miten voivat ulosmitata uppoavasta laivasta viimeisetkin muruset ja käyttää hyväkseen sosiaalitukia.
Tällainen ajattelutapa rappeuttaa koko maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra on ihan oikeassa, jos tuen saanti estää töihin menon, niin tuet on lopetettava ja kaikki tuki annetaan vähävaraisille vain sen mukaan kuinka haluaa töitä tehdä, verohelpotuksin ja suojaosin sekä lapsiperheille lapsilisin. Sairaille ( lääkärintodistuksella) ja vammaisille sekä ikäihmisille, joiden on vaikea työllistyä Kela-tuki eli toimeentulotuki. Terveet aikuiset eivät tukea tarvitse.
Töihin menemisen estää se kun työnantajat eivät palkkaa. Ei sun kaltaiset pässit sitä ymmärrä. Sun kaltaiset elää jossain mielikuvitusmaailmassa missä töihin mennään itse ilmoittamalla ja työnantajan on vain suostuttava.
Väärin analysoitu. Olen ollut työtön itsekin ja aina saanut töitä, välillä Olen ollut töissä useammassa paikassa. Olen mennyt työpaikoille ja suoraa kysynyt töihin ja päässyt. Olen jättänyt yhteystietoni ja minulle on kotiin soitettu tulenko töihin. Töitä on riittänyt ja tuntitöinä palkka on ollut hyvä, parempi kuin kuukausipalkkalaisena. Haluatko listan missä olen töissä ollut? Voin toki sen lähettää. Olen kysellyt töitä myös nuorille työttömille ja saanut heille töitä. Olen tehnyt nuorille hakemuksia avuksi ja hyvin ovat toimineet. Olen auttanut nuoria heidän opiskelussaan, vapaaehtoisesti. Olen tehnyt töitä 13 vuotiaasta asti kesätöissä, osa-aikatöissä, vakituisena, määräaikaisena, opiskellut 2 ammattia ja pari muuta ammattia ilman erillistä koulutusta. Yt- menettelyn jälkeen jäin ilman töitä, mutta se ei minua hidastanut. Olen kasvattanut 4 lasta. Hoitanut myös omat vanhempani, niin ettei ole tarvinnut heitä hoitolaitokseen laittaa. Olen myös etevälle nuorelle ideoinut ammatin, jota ei muilla silloin ollut, hyvin on pärjännyt siinä n. 4000€ ( aiemmin tienasi 1500€/kk ) kuukausituloilla. Nyt hän omistaa 48 vuokra-asuntoa, joita olen apuna käynyt ennen ostoa tarkistamassa ja tehty remonttisuunnitelmat.
Mitä sinä itse olet tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä ei kyllä kannusta työntekoon.
Älä puhu paskaa sain omakotitalossa asuvana n 600e käteen tukia nyt saan 4200e palkkaa kk.
Sinua kannustaakin palkka, ei järjestelmä.
Totta helvetissä palkka.luulitko että töissä käydään kun siellä on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menemisen estää se kun työnantajat eivät palkkaa. Ei sun kaltaiset pässit sitä ymmärrä. Sun kaltaiset elää jossain mielikuvitusmaailmassa missä töihin mennään itse ilmoittamalla ja työnantajan on vain suostuttava.
Väärin analysoitu. Olen ollut työtön itsekin ja aina saanut töitä, välillä Olen ollut töissä useammassa paikassa. Olen mennyt työpaikoille ja
Lisäys edelliseen: vapaaehtoistyötä Olen tehnyt enemmän kuin moni muu töitä koko elämänsä aikana. Palkatta.
Kaikkea ei mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin analysoitu. Olen ollut työtön itsekin ja aina saanut töitä, välillä Olen ollut töissä useammassa paikassa. Olen mennyt työpaikoille ja
Boomerihan se siellä. Nykyään työpaikoille ei mennä/pääse kyselemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ja asumistuki itsessään on niin pieniä, että niillä ei elä, jos ei ole säästöjä ja vaikka asuisi kohtuuhintaisessa asunnossa. Ennen noissa oli se 300 euron suojaosa, jolla jotkut osa-aikatyöläiset pystyivät nostamaan itsensä hieman toimeentulotuen saajan yläpuolelle, eli pienikin työnteko kannatti.
Nyt asia on niin, että jos katsotaan esimerkiksi omaa tilannettani: asun kohtuuhintaisessa asunnossa, ja muutkin menot ovat kohtuuhintaisia; minun pitäisi tienata vähintään 600 euroa kuukaudessa, jotta minulle jäisi saman verran rahaa kuin toimeentulotukea saadessa, jos oletetaan että työssäkäynnin kulut ovat 0 euroa. Ennen tätä helmikuun uudistusta olisin voinut tässä tilanteessa tienata sen 150 euroa toimeentulotuen päälle, joka kattaisi osan työssäkäynnin kulusta, ja antaisi vähän extraa.
Mutta nyt tilanne on oikeastaan niin, että pitäisi oikeastaan tienata vähintään 800 euroa kuussa
minä olen elänyt työmarkkinatuella sekä asumistuella nyt väähn yli vuoden. On säästöjä, mutta niihin en ole koskenut
Boomeri ei tiedä, että vapaaehtoistyö vie tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa sain omakotitalossa asuvana n 600e käteen tukia nyt saan 4200e palkkaa kk.
Mutta tukea nostat tekemättä mitään. Hyvä olisi jos kaikki tuet olisivat lainaa, niin maksaisit ne takaisin, laiskottelu tuilla ei saa olla ilmaista.
Itse tekisin mieluummin töitä kuin et saisin saman summan toimeentulotukena. En muutenkaan hae toimeentulotukea kuin pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tukea nostat tekemättä mitään. Hyvä olisi jos kaikki tuet olisivat lainaa, niin maksaisit ne takaisin, laiskottelu tuilla ei saa olla ilmaista.
Etkö vieläkään tiedä miksi töissä käydään ja mikä on palkka.taidat olla kehitysvammainen.käyn töissä ja saan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin mieluummin töitä kuin et saisin saman summan toimeentulotukena. En muutenkaan hae toimeentulotukea kuin pakon edessä.
et ole vissiin ikinä töissä käynyt ja palkkaa saanut kun tollaista paskaa jauhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voin vastata vain omalta kohdaltani: en mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli kun sairastut ja jäät pysyvästi työkyvyttömäksi/toimintakyvyttömäksi, niin otat lainaa, että pystyt maksamaan asumisesi ja ruokasi. Mutta miten sen sitten maksat joskus takaisin?
Työvoimapulaan tuotiin runsaasti elätettäviä. Kuka niitä toikaan
Heti kun teet työtä menetät tuet liian pian siis. Kun tekee työtä sen palkka tulee vasta kuukauden päästä ja siinä välissä pitää maksaa ruoka ja vuokrat . Se on se pelko miksi moni ei uskalla ottaa keikkatyötä tai osa aika . On paljon työtä mikä kestää pari päivää viikossa tai muutaman tunnin tai vain viikonloput . Siitä saa työkokemusta. Mutta kun se vuokra ja muu pitää maksaa ennen kuin palkkaa tulee . Elikkä niitä tukia ei saisi poistaa työhön menoilmoituksesta heti , vaan vasta kuukauden päästä. Eli tänään menet töihin kerrot kelaan ja kuukauden päästä loppuu toimeentulo tuki vasta , näin olisi oikein. Siinä jää paniikki pois että millä pärjää palkkapäivään asti.