"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toimeentulotukea ei pitäisi maksaa kuin 3 kk ajan, sen jälkeen saisi rahaa vain kutteja vastaan käymällä henkilökohtaisesti sossun luona. Tuet eivät ole kansalaispalkka, niiden kuuluukin pienentyä sitä mukaa kun tienaa. Ihan samalla tavalla meiltä työssäkäyviltä otetaan veroja sitä enemmän mitä enemmän saa palkkaa, joten miksi tukiloiset kuvittelevat, että tuet on heille tarjottu kiva veroton lisä, palkka pelkkä harmitus.
Toivon todella, että tämä hallitus laittaa nämä "tuet menee kun tekee töitä" -kansalaiset ruotuun ja ilmoittaa, että jos tarjolla on työtä, jota et ota vastaan, niin se palkka vähennetään joka tapauksessa tuestasi.
Juuri tuollaisten kommenttien takia olen alkanut inhoamaan suomalaisia hyväosaisia lähtökohtaisesti ihan riippumatta siitä, millä tavalla ne tulot ja omaisuus on hankittu. Varsinkin, kun teille ei tunnu olevan mikään on
Työttömyyskorvaus on eri asia kuin toimeentulotuki.
" Eikö ihmiset ymmärrä mitään? Ainahan työnteko kannattaa, tavalla tai toisella. Jos saat pienen osa-aikatyön, se ilman muuta pitää ottaa vastaan! Juuri sillä tavallahan työsuhteet alkaa
Ja kun saat sen pienenkin palkan, olet pois tukihärdellistä, olet itse tienannut etkä rasita valtion kassaa".
Valitettavasti olet täysin väärässä.
Nykyään, kun otat sen pienen osa-aikatyön, siitä se härdelli vasta alkaa. Saat sydän kylmänä odotella viikko- ja jopa kuukausitolkulla Kelan päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tienatut eurot vähentää tukia 50%
Kaikki tienatut eurot vähentää toimeentulotukea ihan täysillä.
Töitä voi siis tehdä, mutta mielummin maataan sohvalla muiden rahoilla.
Suojaosan poisto oli todella iso virhe.
Jokainen tienattu euro pienentää työttömyysturvaa. Ei viiti ilmaista työtä oikein tehdä enää näillä aamuilla.
Olen sitten reilusti työtön. Kokonaan.
Tulot pienentää työttömyys tuet ja sitten asumistukea ja ei saa TT tukea...
Ehkä mennäan miinukselle enemmän kuin haetaan kisatuloa
Pöyristelkää vaan ihan rauhassa, mutta totuus on, että ette itsekään tekisi töitä millään parin kympin päiväpalkalla. Systeemi muutettiin sellaiseksi, että enää ei ole mitään järkeä ottaa vastaan muuta kuin kokoaikatyötä, kun osa-aikatyöstä ei saa vaivan palkaksi muuta kuin pahan mielen.
Kukaan ei halua orjatyötä tehdä, että kiittäkää vaan näitä muutoksia siitä ettei enää osa-aikatyö ihmisiä nappaa. Sellaisia töitä kyllä otettaisiin vastaan, joista saadulla palkalla pärjää ilman tukiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tienatut eurot vähentää tukia 50%
Kaikki tienatut eurot vähentää toimeentulotukea ihan täysillä.
Töitä voi siis tehdä, mutta mielummin maataan sohvalla muiden rahoilla.
Käytännössä teet ilmaista työtä nykysysteemillä. T. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosan poisto oli todella iso virhe.
Jokainen tienattu euro pienentää työttömyysturvaa. Ei viiti ilmaista työtä oikein tehdä enää näillä aamuilla.
Olen sitten reilusti työtön. Kokonaan.
Kaiken lisäksi että tyoytomyystuki laskee laskee myös asumistuki tuloista eli kaksinkertainen menetys ja sitten maksat lisää veroa
Aika on kallista, sitä on rajattu määrä eikä sitä saa ikinä takaisin tai lisää. Eli jos korvaus menetetystä vapaa-ajasta on yhtä tyhjän kanssa (kun kela vetää puolet pois ja matkakulut vielä lisää) niin enpä lähde aikaani myymään pilkkahintaan. Kunnon korvauksella kyllä.
Vierailija kirjoitti:
" Eikö ihmiset ymmärrä mitään? Ainahan työnteko kannattaa, tavalla tai toisella. Jos saat pienen osa-aikatyön, se ilman muuta pitää ottaa vastaan! Juuri sillä tavallahan työsuhteet alkaa
Ja kun saat sen pienenkin palkan, olet pois tukihärdellistä, olet itse tienannut etkä rasita valtion kassaa".
Valitettavasti olet täysin väärässä.
Nykyään, kun otat sen pienen osa-aikatyön, siitä se härdelli vasta alkaa. Saat sydän kylmänä odotella viikko- ja jopa kuukausitolkulla Kelan päätöksiä.
Tämä.
Jokin pieni 150e tienesti saattaa pistää koko talouden sekaisin useiden kuukausien ajaksi.
Sen 150e "kannattavan osa-aikatyön takia saattaa mennä luottotiedot tai jäädä vuokrat maksamatta ja häätöuhka yhtäkkiä päällä.
Mistä moinen harhaluulo, että keikkatyö/osa-aikatyöläiselle aletaan tarjoamaan täysiä tunteja esimerkkinä? Vanhassa työpaikassani kaupan alalla tunteja päinvastoin tiputettiin ja ylityöt kiellettiin, ellei ole ihan pakko.
Käyt tienaamassa 120 e jossain pikkutyössä. Sen jälkeen odotat palkkakuittia, työtuntiselvityksiä ym muita liitteitä muutaman viikon ennenkun päätös työttömyysrahastasi voidaan käsitellä.
Ei kiitos!
Antaa vaan säännöllisen tuen juosta.
Tähän on tultu. Ei voi paljoa työttömiä syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Työstä ei hyötyä... ? No on siitä se hyöty, että saa palkkaa, eikä tarvitse niin paljon toimeentulotukea.
Ymmärrät varmaan ettei tuo kannusta työntekoon. Etkö?
Olen ollut vuoden työttömänä ja melkein joka kuukausi olen tehnyt vähän töitä. En ole saanut muita kuin osa-aikaisia keikkatöitä. Mutta minusta niitä kyllä sillti kannattaa tehdä. Erityisen kannattavaa se on valtiolle, mutta kyllä siitä minulle itsellenikin on hyötyä, sekä rahallista että muutakin.
Yhteiskunta hyötyy siinä, että työttömyyskorvausta voi maksaa vähemmän, ja saa enemmän verotuloja ja työnantajamaksuja. Minä hyödyn siinä, että saan hiukan enemmän rahaa käyttöön - vaikka tosiaan 50 % tulosta vähennetään työttömyyskorvauksesta, niin jää siitä käteen kuitenkin se toinen 50 %, ja koko palkkasummastahan kertyy eläke. Lisäksi säilyy yhteydet ja verkostot työelämään ja olen saanut osallistua myös työpaikkakoulutukseen, joka ylläpitää ammattitaitoa ajan tasalla.
Huonoin asia on, että soviteltua työttömyyspäivärahaa joutuu odottelemaan usein kauan. Tälläkään hetkellä en ole vielä saanut tammikuun työttömyyspäivärahoja, vaikka tein hakemuksen liitteineen jo kuun vaihteessa. Nyt helmikuussa ei ole tulossa myöskään palkkaa, koska ei ollut töitä, joten kyllä ne korvaukset saisi tulla ajoissa.
Kun työtön sai vielä tienata sen muutaman satasen, ilman että se vaikutti tukiin väitän, että suurimmalla osalla se tienattu ylimääräinen raha lähti suoraan kulutukseen.
Ja näin ollen taas vaikutti piristävästi kansantalouteen.
Nyt kaikki sekin raha on poissa kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
" Eikö ihmiset ymmärrä mitään? Ainahan työnteko kannattaa, tavalla tai toisella. Jos saat pienen osa-aikatyön, se ilman muuta pitää ottaa vastaan! Juuri sillä tavallahan työsuhteet alkaa. Ja kun saat sen pienenkin palkan, olet pois tukihärdellistä, olet itse tienannut etkä rasita valtion kassaa".
Valitettavasti olet täysin väärässä. Nykyään, kun otat sen pienen osa-aikatyön, siitä se härdelli vasta alkaa. Saat sydän kylmänä odotella viikko- ja jopa kuukausitolkulla Kelan päätöksiä.
Todella kauan kestää ihan liiton kassastakin saada soviteltua ansiopäivärahaa. Mutta silti olen sitä mieltä, että kokonaisuutena työnteko kyllä kannattaa. Lopulta itselle tuleva kokonaissumma on suurempi, ja lisäksi siinä on nuo edut, mitä edellinen kirjoittaja mainitsi, liittyen työelämän suhteisiin ja että valtion kassaa ei kuulu turhaa rasittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön sai vielä tienata sen muutaman satasen, ilman että se vaikutti tukiin väitän, että suurimmalla osalla se tienattu ylimääräinen raha lähti suoraan kulutukseen.
Ja näin ollen taas vaikutti piristävästi kansantalouteen.
Nyt kaikki sekin raha on poissa kulutuksesta.
Nimenomaan näin!
Se pienikin raha auttaa työttömän taloutta todella paljon. Ja kannustaa ottamaan työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulot pienentää työttömyys tuet ja sitten asumistukea ja ei saa TT tukea...
Ehkä mennäan miinukselle enemmän kuin haetaan kisatuloa
Eikös tulojen kasvaminen pienennä muutenkin toimeentulotukea ja asumistukea, ja niinhän sen kuuluu ollakin, vai mitä? Kun sinulla on isommat tulot, et enää tarvitse yhtä paljon tukia. Parhaassa tapauksessa pystyt alkaa elämään palkkatuloilla ja pääset eroon koko Kela-härdellistä, ja usko pois, se on iso parannus elämänlaatuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Työstä ei hyötyä... ? No on siitä se hyöty, että saa palkkaa, eikä tarvitse niin paljon toimeentulotukea.
Ymmärrät varmaan ettei tuo kannusta työntekoon. Etkö?
Työttömät ei siis halua tehdä töitä kuten ollaan jo monesti todistettu.