"Ei voi tehdä töitä kun tuet menee."
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mihin tukiin vähäinen työnteko vaikuttaa?
Olen kuullut otsikon lausetta moneen kertaan. Tuskin heti vaikuttaa asumistukeen vai olenko väärässä? Siis jos puhutaan alle 500e tienaamisesta kk?
vaikuttaako siis muuhun kuin toimeentulotukeen joka on muutenkin viimesijaisin tukimuoto.
Kommentit (207)
Sopeuttamistukia yms erityikorvausrahoja, joita ei saa kuin värilliset. N. 3500 + euroa / kk.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen järjestelmä ei kyllä kannusta työntekoon.
Alkaa kannustamaan kun tuet lopetetaan terveiltä aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosia sitten valmistumisen jälkeen hetken työttömänä. Työura alkoi osa-aikaisilla töillä, jotka eivät kuitenkaan riittäneet vielä elämiseen joten sain soviteltua työttömyystukea. Kun työt alkoivat niin tukea ei saanut ennen kuin oli näyttää palkkakuitti. No sitä ensimmäistä palkkaa ei tule heti kun työt alkaa joten yhtäkkiä piti odottaa kuukausi että sai tukea tai palkkaa. Jos on esim juuri valmistunut tai on pitkä työttömyys takana niin ei välttämättä ole säästöjä jolla maksaa vuokraa tai muutakaan tuolta ajalta. Itse selvisin juuri ja juuri. Ja koska osa-aikatyö oli vakituista niin sen kuukauden jälkeen ei ollut ongelmaa.
Jos taas saadut työt ovat keikka/pätkätöitä niin vaarana kai on, että tukien maksu pitkittyy koko ajan, koska seuraavan tuen saa vasta kun on esittää palkkakuitti. Ja jos palkka tulee vasta seuraavassa kuussa niin voi olla aika pitkä odotus...
Nykyään on tulorekisteri, joten mitään palkkakuitteja ei pitäisi tarvita enää lähetellä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään rahallisesti täysin kannattamatonta. Kaikki menee katkolle ja joutuu laskujen kanssa vaikeuksiin. Kelan seuraava päätös on täyttä lottoa. Mahdotonta suunnitella omaa taloutta.
Toimeentulotuki kyllä, mutta työttömyyspäivä raha ei. Saat työttömyyspäivärahaa ihan normaalisti, mutta soviteltuna ja palkan palkkapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maaliskuussa leikata tukia taas niin mukavasti työn kannattavuus paranee.
Vierailija kirjoitti:
Orpon ratahanke ja talouskuri?
Niin että ratahanke tuhoaa Suomen. Demarit luulevat että ratahankkeen rahalla pelastettaisiin köyhät, sairaat, opiskelijat, vanhukset jne... Keksikää jo muuta jankutettavaa.
Kaveri alkoi juuri opiskella työkkärin tuella. Hän oli siis pitkään töissä perheyrityksessä, joka meni konkkaan. Vaikea työllistyä aikaisemmilla tutkinnoilla fyysisten kremppojen takia. Saa sen pienen työkkärin rahan, mutta jos tekee yhtään töitä, menettää sen kokonaan. Olisi tarjolla vähän tuntityötä, mutta ei voi työtä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tukien maksajien pitäisi kehittää järjestelmää ja päätöksentekoa nopeammaksi. Sehän se ongelma on. Miksi päätöksiä edelleen tekee ihmiset. Liian hidasta.
Kun tuet ovat ainoa tulonlähde eikä ole säästöjä niin se että odottelet parikin viikkoa palkkakuitteja ja sitten toiset kaksi päätöstä niin sehän sotkee koko talouden ihan perseelleen. Kaikki tuo jonkun kahden päivän keikan takia. Ei mitään järkeä vaikka ihminen haluaisi tienatakin työllä omat rahansa. Itse olen kokopäivätyössä mutta tuo systeemi kuullostaa ihan naurettavalta ja kauhulla mietin tilannetta jos itse joskus jään työttömäksi.
Miksi pitäisi olla palkkakuitit, kun on tulorekisteri? Eivätkö työnantajat ilmoita sinne tuloja, vaikka käsittääkseni laki niin edellyttää? Muistaakseni viiden päivän kuluessa palkanmaksusta pitää ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien maksajien pitäisi kehittää järjestelmää ja päätöksentekoa nopeammaksi. Sehän se ongelma on. Miksi päätöksiä edelleen tekee ihmiset. Liian hidasta.
Kun tuet ovat ainoa tulonlähde eikä ole säästöjä niin se että odottelet parikin viikkoa palkkakuitteja ja sitten toiset kaksi päätöstä niin sehän sotkee koko talouden ihan perseelleen. Kaikki tuo jonkun kahden päivän keikan takia. Ei mitään järkeä vaikka ihminen haluaisi tienatakin työllä omat rahansa. Itse olen kokopäivätyössä mutta tuo systeemi kuullostaa ihan naurettavalta ja kauhulla mietin tilannetta jos itse joskus jään työttömäksi.
Miksi pitäisi olla palkkakuitit, kun on tulorekisteri? Eivätkö työnantajat ilmoita sinne tuloja, vaikka käsittääkseni laki niin edellyttää? Muistaakseni viiden päivän kuluessa palkanmaksusta pitää ilmoittaa.
Niin se vain tällä hetkellä on, että soviteltuun päivärahahakemukseen täytyy laittaa liitteeksi työsopimus ja palkkakuitti. Vaikka ne maksut tosiaan näkyvät tulorekisteristäkin parin päivän viiveellä. Itse en ole noiden liitteiden lähettämistä kyllä pitänyt mitenkään erityisen vaikeana, koska nehän tulevat sähköisesti, eikä ole vaikeaa liittää pari pdf:ää siihen hakemuksen perään. Paljon enemmän minua ärsyttää, että rahoja joutuu kuitenkin odottelemaan aina viikkoja. Jos lisää työvoimaa tarvitaan päätösten tekoon, niin luulisi olevan työttömiä, jotka sinne mieluusti tulisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään rahallisesti täysin kannattamatonta. Kaikki menee katkolle ja joutuu laskujen kanssa vaikeuksiin. Kelan seuraava päätös on täyttä lottoa. Mahdotonta suunnitella omaa taloutta.
Toimeentulotuki kyllä, mutta työttömyyspäivä raha ei. Saat työttömyyspäivärahaa ihan normaalisti, mutta soviteltuna ja palkan palkkapäivänä.
Nyt et taida tietää mistä puhut. Kun on epäsäännöllisiä keikkatöitä, niin soviteltuun työttömyyspäivärahaan tulee yleensä aina usean viikon katkos. On tosi ärsyttävää, kun ei tiedä, milloin saa seuraavan kerran rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri alkoi juuri opiskella työkkärin tuella. Hän oli siis pitkään töissä perheyrityksessä, joka meni konkkaan. Vaikea työllistyä aikaisemmilla tutkinnoilla fyysisten kremppojen takia. Saa sen pienen työkkärin rahan, mutta jos tekee yhtään töitä, menettää sen kokonaan. Olisi tarjolla vähän tuntityötä, mutta ei voi työtä ottaa.
Ei työkkärin tukea menetä kokonaan osa-aikatyön takia. Kyllä voi tehdä pieniä tuntimääriä, minäkin teen. Tukea vähennetään 50 % palkan määrästä. Kaverisi on käsittänyt väärin tai sinä olet ymmärtänyt väärin mitä hän on sanonut.
"Miksi pitäisi olla palkkakuitit, kun on tulorekisteri? Eivätkö työnantajat ilmoita sinne tuloja, vaikka käsittääkseni laki niin edellyttää? Muistaakseni viiden päivän kuluessa palkanmaksusta pitää ilmoittaa."
Tuota voisi kysyä vaikka Kelasta ja kassoilta. Täytyy lähettää sekä palkkakuitit että työsopimukset. Suomalaiset työnantajat ilmoittavat tiedot palkkarekisteriin, eikä muu kai olisi mahdollistakaan. Olen ymmärtänyt että tieto menee jotenkin automaattisesti rekisteriin. Mutta joillakin ehkä voi olla ulkomaisia työnantajia tai jotain, en tiedä.
"Siis mitä ihmettä on ihmisten mielissä? Että ei ole yhtään kansalaisylpeyttä tehdä niin paljon töitä kuin on saatavilla ja vasta sitten otetaan tukia, jos on aivan pakko? Vaan kahmitaan niin paljon yhteisestä kassasta kuin vain on mahdollista.
Olen kohtuullisen suurituloisena pitänyt itseäni iloisena veronmaksajana, mutta täytyykin siirtää oma eksponentiaalisesti kasvava osakevarallisuus Suomesta pois, jos maa on täynnä tällaisia laiskamatoja, jotka hyväksikäyttävät systeemiä eivätkä tee mitään ja tekevät töissäkin vain minimipanoksen rahan saamiseksi. Miksi ihmeessä maksaisin veroja tällaisille ihmisille?"
Miksi sinä edellytät muilta sellaista, mitä et todennäköisesti itsekään tekisi?
Tekstisi perusteella et nimittäin vaikuta ihmiseltä, joka tekisi töitä ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannusta mihinkään muuhun kuin korkeintaan passiivisuuteen murhiin ja itsemurhiin. Rakkaudettomuus ei koskaan kannusta mihinkään muuhun kuin rakkaudettomuuteen ja "keppi" on rakkaudettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin vedät terveen rajan? Kelan lääkäreiden mielestä ei ole muita kuin "terveitä" ihmisiä.
Työttömyystukeen vaikuttaa niin että jos tienaat 100€ niin se vähennetään työttömyyspäivärahastasi.
Lisäksi, sekä osa-aikatyö, yrittäminen kuin opiskelukin työttömyyden aikana aiheuttaa sen, että työttömyytesi menee uudelleenarvioitavaksi. Jos lopputulos on että esim verkkokurssin tekeminen tai pipojen neulominen kavereille pientä korvausta vastaan katsotaan täyspäiväkseksi tekemiseksi niin menetät työttömyysturvan kokonaan.
Hauskinta on se, että työkkäri ei anna näihin ennakkopäätöksiä, vaan ainoa tapa selvittää asia on ottaa riski että päätös onkin sellainen että et ole täysaikaisesti työmarkkinoiden käytettävissä ja näin ollen jäät ilman toimeentuloa
Omalla kohdallani tämä aiheutti sen että työttömänä ollessani en halunnut ryhtyä kokeilemaan siipiäni yrittäjänä enkä myöskään ollut kiinnostunut ottamaan vastaan mitään osa-aikaista tms. Yhden verkkokurssin suoritin koska tiesin sen parantavan työllistymisedellytyksiäni mutta oli kyllä pelko persiissä kun odottelin työkkärin päätöstä.
Järjestelmä ei sovellu nykyaikaiseen työelämään ja on aivan liian kankea. Lopputulos on, että työttömät passivoituvat lähettelemään hakemuksia vaikka kaikkien (ennen kaikkea heidän itsensä kannalta) olisi parasta että olisivat mahdollisimman aktiivisia, yrittäisivät omaa yritystoimintaa, parantaisivat osaamistaan kouluttautumalla ja tarttuisivat myös osa-aikaisiin ja keikka toineksiantoihin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvasta lähtee 50 senttiä jokaista tienattua euroa kohden, toimeentulotuki 100% vaikutus. Eli jos saa perustoimeentulotukea ja keikkatöillä tienaa vaikka 300/kk, lähtee sama summa toimeentulotuesta. Eli lopputuloksena työstä ei hyötyä. Ennen oli suojaosuus, jolloin sai tienata hieman. Se kannusti monia osa-aikaisiin ja keikkoihin.
Työnteosta hyötyy aina, tuen varassa elämisestä ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Orpon ratahanke ja talouskuri?
Ei ratahankkeen rahoilla Suomea pelasteta, vaikka niin yrität taas jankuttaa
Höpö höpö, trolli siellä kannon alla vaan huutelee.