Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta
Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita.
Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.
Onko huono idea?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannusten pitäisi olla matalammat kuin asumistuen päälle itse maksettava vuokra.
Se on ehkä mahdollista, jos on puulämmitteinen talo ilman vakuutuksia, ja olematon kiinteistövero.
Tämä on oma eläköitymissuunnitelmani. Silloin ei tarvitse olla tukien varassa.
Parikin keskustelijaa kertoi, että menot tuollaisessa talossa ovat 350-400 euroa. Uskon, että se on tuota luokkaa. Ehkä omassa talossani olisi vielä vähemmän, kun puuta on omassa metsässä eikä ole vesimaksua, on vain sähkölasku ja jätemaksu muutaman kympin (jätteet viedään johonkin yhteisroskikseen, emme ole koskaan käyttäneet vaan vieneet roskat kotiin ja lajittelupisteeseen) ja likakaivon tyhjennys vähän yli satasen kerran vuodessa. Tiemaksua ei ole eikä muita kuluja sitten talosta ole. Lumet voisin luoda itsekin, jos siellä asuisin, nyt sen on tehnyt naapurin viljelijä. Veikkaisin että omassa talossani kulut jäisivät noin 200 euroon tai jopa alemmas. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mä lähtisin heti talveksi lämpimään ja kesät voisin asua jossain mummonmökissä.
Ei kai työtön voi lähteä pois Suomesta? Siihen tarvitaan rahaa myös. Itseäni ei kiinnosta lämpö yhtään, päinvastoin voisin lähteä kesällä pois Suomesta johonkin kylmään ja vuokrata siksi aikaa talon jollekin tuttavalle :) Ap
Kuka sen estää? Tottakai voi asua missä huvittaa.
Onko mahdollista saada työttömyystukea, vaikka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä? Se ei ainakaan ennen ollut mahdollista. (Jos ei ole taloudellisesti riippuvainen mistään, voi toki tehdä mitä hyvänsä vain huvittaa oli työtön tai ei, mutta sellaisesta tilanteesta aloituksessa ei ole kyse.) Ap
Miksi et olisi työmarkkinoiden käytettävissä?
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
Jenkeissä kiinteistöverot voivat olla järkyttävän suuri. Olet kuin vuokralainen.
"Miksi et olisi työmarkkinoiden käytettävissä?"
Esimerkkihenkilöni kyllä olisi, jos siellä vain olisi työpaikkoja. Mutta voi olla utopiaa, toisaalta ei ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta. Onhan ns. piilotyöpaikkoja olemassa, joita voisi löytyä muuttotappiopaikkakunnistakin kyselemällä ja verkostoitumalla. En ole itse koskaan ollut työttömänä ja omaa ammattiani voi harjoittaa missä tahansa eli minua tämä esimerkin tilanne ei kuvaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
"Luulen että melko huonosti menestyvissä pikkukaupungeissakin on yleensä muutama talo joissa asunnot ovat edelleen täynnä, vaikka ovatkin halpoja. Kaupan kassa ja autokuski voivat muuttaa taloon jossa vain johtajat ennen asuivat. Luksusta. "
Oletko se joka kirjoitti ökykerrostaloista? Ja tarkoitit tuollaista tilannetta? Ongelmana on vain se, onko asukkailla varaa remontoida asuntonsa, jos pankista ei saakaan lainaa. Asunnon arvo ei riitä vakuudeksi, Mäntässäkin hintataso oli 10-20 000 keskustan asunnoista. Varkaudesta katsoin myös, siellä oli tosi hieno puukerrostalo kerrostalojen keskellä, ulkopuolelta priimakuntoinen ja sisältäkin asuinkelpoinen, hinta 10 000 euroa. Mietin, että tuosta saisi tehtyä pienen hotellin. Miksei oman asunnonkin, ainakin talo oli upea. Ap
Joo, minä se olin. Jos ei öky, niin hyvin laadukkaista kumminkin. Ylemmän keskiluokan ja yhtiön toimihenkiloiden asuntoja. Kyllä sen verran maksukykyisiä asukkaita vielä löytyy että ne varmaan pysyvät kunnossa. Betonielementtilähiötaloja sen sijaan on purettu jo monia.
Vierailija kirjoitti:
"On myös mahdollista mennä omakotitaloon vuokralle, osa tutuista tekee näin ja silloin saa asumistuet ym. Syrjästä vuokrataan halvemmalla."
Tuohan olisi loistava idea! Paljon parempi kuin aloituksen idea - en tosiaan tullut lainkaan ajatelleeksi asumistukea. Tuossa mallissa vuokranantaja varmaankin takaisi tiettyjä mukavuuksia kuten sisävessan ja ilmalämpöpumpun rikkoutumisen ym. muut kiinteistönhuoltoon liittyvät riskit. Ehkä hän voisi auttaa myös lumitöissä, jos asuu lähellä. Tälläisiä mökkeröisiähän voi olla tähteenä vaikkapa silloin, jos kaksi sukupolvea on asunut tilalla ja vanhemmat kuolevat, jolloin talo jää tyhjilleen. Ap
Me vuokrataan taloa, joka on tosiaan jäänyt ylimääräiseksi kuvailemasi tyyppisellä tavalla. Ja kyllä, me tehdään siellä lumityöt, paitsi se pieni käytävä ovelle pitää itse kolata. Ja jos taloon tulee jokin vika, niin se korjataan. Vuokralaisen pitää vain ymmärtää ilmoittaa viasta.
Omasta vuokranantajan näkökulmastani katsottuna tiedän varmuudella, että sellaisia vuokrataloja on olemassa, jotka täyttävät kaikki sinun esittämäsi toiveet. Osa on avoimilla markkinoilla, mutta osa ns. hiljaisessa tarjonnassa.
Vierailija kirjoitti:
"No itse asiassa minulla oli juuri Mänttä mielessä, kasvoin siellä 60- ja 70-luvuilla jolloin se kilpaili Suomen hyvätuloisimman paikkakunnan tittelistä Kauniaisten kanssa. Siellä on varsin korkeatasoisia kerrostaloja, monet niistä ovat Serlachiuksen rakentamia ja ne tehtiin viimeisen päälle, niin kuin silloin oli tapana. Joskus leikin ajatuksella palata "kotiin" 47 vuoden jälkeen. Siellä on tosiaan kirjastot, kaupat, uimarannat ja virastot kaikki kävelyetäisyydellä ja 20- 30-tonnilla saa jo ihan kelpo asunnon."
Okei, ymmärrän, hintataso oli 10-20 000 eli paljon halvempi kuin ajattelet. Tuolloin tehtiin talot hyvin, myös omakotitalot, siinä mielessä hyvä sijoitus, mutta valitettavasti ne olivat kaikki peruskorjauksen tarpeessa. Ja putkiremppojen hinnat ovat mitä ovat, siinä jää ostohinta toiseksi. Jos taloyhtiö katsotaan luottokelpoiseksi.
En tiedä Mäntän taloustilannetta, voihan siellä edelleen olla työtä j
Mäntässä on paperitehdas edelleen ja luultavasti pysyykin, se kun ei tee paino- tai sanomalehtipaperia vaan pehmopaperia, jonka kysyntä vain kasvaa. On myös pienempää teollisuutta ja normaalit terveydenhuollot sun muut tietysti. Museot työllistävät jonkin verran, mutta ehkä tärkeimpänä pitävät paikkakunnan brändiä yllä.
En ole pitkään aikaan noita asuntoja katsellut, voi olla että ovat tosiaan edelleen halventuneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
- sotealan 55 vuotias "setä"
Ethän sä ole työtön vaan keikka-/osa-aikatöissä.
Silloin kun minusta tuli kuuskymppisenä työtön niin omistin jo omakotitalon "maaseudulla" eli Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On myös mahdollista mennä omakotitaloon vuokralle, osa tutuista tekee näin ja silloin saa asumistuet ym. Syrjästä vuokrataan halvemmalla."
Tuohan olisi loistava idea! Paljon parempi kuin aloituksen idea - en tosiaan tullut lainkaan ajatelleeksi asumistukea. Tuossa mallissa vuokranantaja varmaankin takaisi tiettyjä mukavuuksia kuten sisävessan ja ilmalämpöpumpun rikkoutumisen ym. muut kiinteistönhuoltoon liittyvät riskit. Ehkä hän voisi auttaa myös lumitöissä, jos asuu lähellä. Tälläisiä mökkeröisiähän voi olla tähteenä vaikkapa silloin, jos kaksi sukupolvea on asunut tilalla ja vanhemmat kuolevat, jolloin talo jää tyhjilleen. Ap
Me vuokrataan taloa, joka on tosiaan jäänyt ylimääräiseksi kuvailemasi tyyppisellä tavalla. Ja kyllä, me tehdään siellä lumityöt, paitsi se pieni käytävä ovelle pitää itse kolata. Ja jos taloon tulee jokin vika, niin se
Okei, kuulostatte kivoilta vuokraisänniltä. Millaista vuokraa te pyydätte talosta? Entä lumityöt, kuuluvatko hintaan? Vähävaraiselle maallemuuttajalle ja itse asiassa muillekin voisi olla viisasta kokeilla vuokralla asumista ensin. Näkee miten viihtyy paikkakunnalla jne. Taloudellista riskiä ei ole. Vuokranantajana en ole itse koskaan uskaltanut vuokrata kuin tutuille ihmisille, mutta kerran facebbokissa tuli vastaan ilmoitus, jossa vuokrattiin taloa maalta. Aika epämääräisen oloinen porukka oli sitä kyselemässä.... Ap
Vierailija kirjoitti:
"Miksi et olisi työmarkkinoiden käytettävissä?"
Esimerkkihenkilöni kyllä olisi, jos siellä vain olisi työpaikkoja. Mutta voi olla utopiaa, toisaalta ei ole kokemusta tuollaisesta tilanteesta. Onhan ns. piilotyöpaikkoja olemassa, joita voisi löytyä muuttotappiopaikkakunnistakin kyselemällä ja verkostoitumalla. En ole itse koskaan ollut työttömänä ja omaa ammattiani voi harjoittaa missä tahansa eli minua tämä esimerkin tilanne ei kuvaa. Ap
Kyllä me kouvolalaisetkin töissä käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luulen että melko huonosti menestyvissä pikkukaupungeissakin on yleensä muutama talo joissa asunnot ovat edelleen täynnä, vaikka ovatkin halpoja. Kaupan kassa ja autokuski voivat muuttaa taloon jossa vain johtajat ennen asuivat. Luksusta. "
Oletko se joka kirjoitti ökykerrostaloista? Ja tarkoitit tuollaista tilannetta? Ongelmana on vain se, onko asukkailla varaa remontoida asuntonsa, jos pankista ei saakaan lainaa. Asunnon arvo ei riitä vakuudeksi, Mäntässäkin hintataso oli 10-20 000 keskustan asunnoista. Varkaudesta katsoin myös, siellä oli tosi hieno puukerrostalo kerrostalojen keskellä, ulkopuolelta priimakuntoinen ja sisältäkin asuinkelpoinen, hinta 10 000 euroa. Mietin, että tuosta saisi tehtyä pienen hotellin. Miksei oman asunnonkin, ainakin talo oli upea. Ap
Joo, minä se olin. Jos ei öky, niin hyvin laadukkaista kumminkin. Ylemmän keskiluokan ja yhtiön toimihen
Kyllähän ne aika ökyjä olivat tehtaiden patruunoiden asunnot ainakin, kivilinnoja. Pitääpä käydä Mäntän keskustassa seuraavan kerran kun käyn Mäntässä taidenäyttelyssä niin näen tornitalot. Viime vuonna siellä ei ollut mitään minua kiinnostavaa. Sinne on todella pitkä matka meiltä kotoa, katselimme hotelleja, mutta mitään kivaa ei löytynyt/ollut vapaana silloin kun viimeksi kävimme eli paikoissa olisi ollut jaettu kylppäri mikä on Suomessa harvinaista niin jäi mieleen. Ent. itäblokin maissa on kartanohotelleissa usein jaettuja kylppäreitä, mutta itse ainakin vieroksun sellaista vahvasti. Ap
Olen asuntosijoittaja. Monesti miettiny, että jos oisin parin lapsen yksinhuoltaja, ostaisin jonkun pienen ja edullisen ok-talon joltain mukiinmenevältä asuinalueelta, jonka lähellä on koulut. Sellaisen, jossa olisi tehty lvis. Ulkonäköön liittyvät remontit kuten kaapistot ja pinnat voisivat sitten olla vanhat ja vaatimattomat.
Olisi järkevämpää maksaa 1000€/kk asuntolainaa pois 70 ke:n oktalosta , kuin laittaa se summa vuokraan, vain koska pitää olla uuden karhea asunto. Vaikka asunnosssa olisi 20-30 v vanhat pinnat, saa sen monesti pelkällä sopivalla sisustamisella näyttämään kivalta.
Toki pitöisi olla se 20 ke alkupääoma, että saa sitten lainaa 50 ke. Mutta sen 50 ke lainan maksaa 4,5 v pois ja se kaikki on itselle. Sitten voikin ottaa vähän lainaa, jos haluaa vaikka uudistaa keittiötä tai muuta.
Ja näin etätyön aikakaudella ja jos olisin lapseton, niin taatusti muuttaisin jonnekin pikkupaikkakunnalle 100 v pieneen hirsitaloon, jossa lämmitysmuoto olisi takka/hella.
"Kyllä me kouvolalaisetkin töissä käydään. "
Kouvola on tosi laaja alue, siellä on tehty kuntaliitoksia, joten mistä puhumme, kun puhumme Kouvolasta :) Siellä oli pientä paikkakuntaa toisensa perään asuntoilmoituksissa. Kouvolan työttämyys on maan kaupungeista korkeimpia, yli 15 prosenttia tekoälyn mukaan, mutta ei 95 prosenttia kuitenkaan :) Siellä on vielä paperitehtaita kaksi jäljellä, tekoälyltä kysyin senkin äsken. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen asuntosijoittaja. Monesti miettiny, että jos oisin parin lapsen yksinhuoltaja, ostaisin jonkun pienen ja edullisen ok-talon joltain mukiinmenevältä asuinalueelta, jonka lähellä on koulut. Sellaisen, jossa olisi tehty lvis. Ulkonäköön liittyvät remontit kuten kaapistot ja pinnat voisivat sitten olla vanhat ja vaatimattomat.
Olisi järkevämpää maksaa 1000€/kk asuntolainaa pois 70 ke:n oktalosta , kuin laittaa se summa vuokraan, vain koska pitää olla uuden karhea asunto. Vaikka asunnosssa olisi 20-30 v vanhat pinnat, saa sen monesti pelkällä sopivalla sisustamisella näyttämään kivalta.
Toki pitöisi olla se 20 ke alkupääoma, että saa sitten lainaa 50 ke. Mutta sen 50 ke lainan maksaa 4,5 v pois ja se kaikki on itselle. Sitten voikin ottaa vähän lainaa, jos haluaa vaikka uudistaa keittiötä tai muuta.
Ja näin etätyön aikakaudella ja jos olisin lapseton, niin taatusti muuttaisin jonnekin pikkupaikkakunnalle 100 v pienee
Sivuhuomiona: yhdessä Kouvolan seudun halpistalossa oli alkuperäinen 50-luvun keittiö, sellaisen haluaisin ehdottomasti. Omasta mökistäni se on hävitetty, vain yksi kaappi löytyi ulkorakennuksesta. Siellä oli myös kaksi taloa, joissa oli tehty remonttia eli hirret oli otettu esille ja tehty muuta nykyaikaista remppaa kuten maalattu niitä hirsiä valkoisiksi (kääk!!!) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhana se kannattaa muuttaakin maalle ja matkustaa kymmeniä, satoja kilsoja sairaalaan. Tai ylipäänsä että saa asiat hoidettua.
Tein haun aloituksen ehdoilla ja Kouvolasta löytyi mm. 19 000 e maksava asumiskuntoinen talo, jossa oli sairaala 1,4 km päässä. Useita taloja oli aivan kylän keskustassa, josta kulkisi jo varmasti bussejakin, jos sattuisi saamaan sen työpaikan ihmeen kaupalla. Toki se on paikkakuntakohtaista miten lähellä palvelut ovat. Oman mökkini kohdalla matkaa tulisi noin 20 km. Kela-taksilla autottomat mummot tietääkseni kulkevat, ei kaupungissakaan ole terveyskeskusta vieressä juuri kenelläkään eikä huonojalkainen pääse julkisilla. Ap
Minua ärsyttää (anteeksi vain) tämä kelataksilla ajelevat mummot. Luuletko ap, että on ilmaista ajella sillä kelataksilla. Olen itse joutunut täältä korvesta jopa useita kertoja kuukaudessa vakavan sairauden vuoksi, tilaamaan kelataksin päästäkseni keskussairaalaan. Joka kerta matkakulut ovat 50 e/kerta + tietenkin pkl-maksu, joka on reilut 60 e.
Että autottomat mummot (eikä papatkaan) ei ihan ilokseen ajele kelataksilla ja sitä ei edes myönnetä kaikille.
Toinen asia mikä ärsyttää kirjoituksissasi: Oletat ilmeisesti että toimeentulotuki tulee kuin manulle illallinen. Ei tule. Olen itse pienellä eläkkeellä pyytänyt joskus tukea lääkkeisiin maksuosoitukseen. En saanut. Törkeintä oli, että minulle perustelussa ilmoitettiin, että ensin pitää ostaa ne lääkkeet ja hakea sitten tukea. Niinkö? Millä ostan kun ei ole rahaa. Toimeentulotuki ei myöskään kata mitään puiden ostoja ja sähkökuluja (vain minimi sähköissä otetaan huomioon). Kannattaa perehtyä asiaan kunnolla ensin ja kirjoitella vasta sitten.
Jäi edellisestä vielä: millä työtön ostelee taloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhana se kannattaa muuttaakin maalle ja matkustaa kymmeniä, satoja kilsoja sairaalaan. Tai ylipäänsä että saa asiat hoidettua.
Tein haun aloituksen ehdoilla ja Kouvolasta löytyi mm. 19 000 e maksava asumiskuntoinen talo, jossa oli sairaala 1,4 km päässä. Useita taloja oli aivan kylän keskustassa, josta kulkisi jo varmasti bussejakin, jos sattuisi saamaan sen työpaikan ihmeen kaupalla. Toki se on paikkakuntakohtaista miten lähellä palvelut ovat. Oman mökkini kohdalla matkaa tulisi noin 20 km. Kela-taksilla autottomat mummot tietääkseni kulkevat, ei kaupungissakaan ole terveyskeskusta vieressä juuri kenelläkään eikä huonojalkainen pääse julkisilla. Ap
Minua ärsyttää (anteeksi vain) tämä kelataksilla ajelevat mummot. Luuletko ap, että on ilmaista ajella sillä kelataksilla.
En luule, onhan minulla iäkkäitä sukulaisia useita ja olen itsekin välillä joutunut maalla asuvana käyttämään Kelataksia, jos ei ole ollut ketään kyyditsemässä. Palstan määritelmien mukaan olen myös jo mummoiässä, vaikka työikäinen olenkin.
En myöskään luule, että toimeentulotukea saisi noin vain tai että sillä eläisi leveästi. Et ilmeisesti ole ketjua lukenut kokonaan. Ap
Ne alle 30 000 euron talot ovat jaha-asutusalueella, vähintään 10 km päässä yhtään minkäänlaisista palveluista, ja peruskorjauksen tarpeessa.
Pienissäkin taajamissa myynnissä olevat pienetkin talot maksavat helposti 100 000 euroa, jos ovat asuttavassa kunnossa, eikä isompia remonttitarpeita ole. Pientä laittamista niissä on aina.
Tällä menolla missään alle 3000 asukkaan paikkakunnalla ei ole kohta enää terveyspalveluita, joita ikääntyessäsi todennäköisesti tulisit tarvitsemaan.
Ton ikäsenä 15 m2 koirankoppi,ei tosiaan tarvitse lähteä itsetuhoilemaan mihinkään:)