Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta
Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita.
Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.
Onko huono idea?
Kommentit (214)
Katsoin huvikseni Mäntän keskustan kerrostaloja. Kaikissa putkirempat tekemättä ja asunnot olivat aika ankeita, pieniä ja matalia. Yksi oli kyllä kivasti kirkon vieressä, nätti näkymä. Välittäjä ei varmaan ollut kuvia ottanut, kun asunto oli kuvattu sellaisenaan, ei oltu stailattu mitenkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
"Taantuvat teollisuuspaikkakunnat sopisivat tuollaiseen suunnitelmaan. Niissä on usein vielä kohtuulliset palvelut, puistoja, kirjastot ja muut. Vauraina aikoina ympäristöön ja palveluihin on satsattu Kouvola, Varkaus, Mänttä, monta muuta. Kaikki palvelut kävelymatkan päässä. Ja pysyvätkin, jos taantuminen on jo tasaantunut. Minä ostaisin kyllä halvan osakkeen entisestä herrojen ökykerrostalosta veden ääreltä. Säästyy monelta omakotitalon kululta ja riesalta."
Kouvolassa ja monessa kuntaliitospaikassa on useampi entinen kyläkeskus, siellä oli Anjalankoskea, Myllykoskea ja vaikka millaisia kyliä, joissa näitä taloja oli.
Kerrostaloasuntoja tuolta saa muutamalla tuhannella eurolla tai jopa muutamalla eurolla. Mutta se on surkea kauppa, koska noissa taloissa on useimmiten putkiremontit ja kaikki muutkin remontit tekemättä ja konkurssi uhkaa, kun asujia ja maksajia ei ole eikä pankista saa lainaa. Tästähän on va
Luulen että melko huonosti menestyvissä pikkukaupungeissakin on yleensä muutama talo joissa asunnot ovat edelleen täynnä, vaikka ovatkin halpoja. Kaupan kassa ja autokuski voivat muuttaa taloon jossa vain johtajat ennen asuivat. Luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Mäntästä vielä: kuulin radio-ohjelman, missä kerrottiin, että sinne on muuttanut taiteilijoita pk-seudulta keskustaan myös kerrostaloihin. Mäntän taidemuseo on nostanut paikkakunnan mainetta, itsekin olen siellä käynyt useamman kerran taidenäyttelyssä. Mutta keskustassa en ole käynyt tai ainakaan ei ole siitä minkäänlaista muistikuvaa. Olisiko siellä sitten tarkoittamiasi ökykerrostaloja? Asumisen puitteita ja neliöitä kehuivat nuo taiteilijat radio-ohjelmassaan. Ap
No itse asiassa minulla oli juuri Mänttä mielessä, kasvoin siellä 60- ja 70-luvuilla jolloin se kilpaili Suomen hyvätuloisimman paikkakunnan tittelistä Kauniaisten kanssa. Siellä on varsin korkeatasoisia kerrostaloja, monet niistä ovat Serlachiuksen rakentamia ja ne tehtiin viimeisen päälle, niin kuin silloin oli tapana. Joskus leikin ajatuksella palata "kotiin" 47 vuoden jälkeen. Siellä on tosiaan kirjastot, kaupat, uimarannat ja virastot kaikki kävelyetäisyydellä ja 20- 30-tonnilla saa jo ihan kelpo asunnon.
Ihan kuin kaikki työttömät olisi rahakkaita, että talo vaan maalta tai ulkomailta. Saattaa vaatia auton. Sekä ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin huvikseni Mäntän keskustan kerrostaloja. Kaikissa putkirempat tekemättä ja asunnot olivat aika ankeita, pieniä ja matalia. Yksi oli kyllä kivasti kirkon vieressä, nätti näkymä. Välittäjä ei varmaan ollut kuvia ottanut, kun asunto oli kuvattu sellaisenaan, ei oltu stailattu mitenkään. Ap
Remointeista en osaa sanoa. Siinä ihan keskustassa on joukko tornitaloja joissa remontit on käsittääkseni tehty ja ovat varsin kohtuuhintaisia. Niissä asui ennen mm. opettajia ja insinöörejä, eivät mitään ökyasuntoja, mutta kovin keskiluokkaisia ja laadukkaita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...
Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap
Tällä pikkupaikkakunnalla kirjasto ei oikein mielellään lähtenyt kaukolainaa tekemään.... Ei sitten niin millään! Ja mulla ei ole ollut mitään rästejä tuon pikkupaikkakunnan kirjastotoimen kanssa, eli ihan kunniallisesti olen asiakassuhteeni hoitanut...
Vierailija kirjoitti:
Mäntästä vielä: kuulin radio-ohjelman, missä kerrottiin, että sinne on muuttanut taiteilijoita pk-seudulta keskustaan myös kerrostaloihin. Mäntän taidemuseo on nostanut paikkakunnan mainetta, itsekin olen siellä käynyt useamman kerran taidenäyttelyssä. Mutta keskustassa en ole käynyt tai ainakaan ei ole siitä minkäänlaista muistikuvaa. Olisiko siellä sitten tarkoittamiasi ökykerrostaloja? Asumisen puitteita ja neliöitä kehuivat nuo taiteilijat radio-ohjelmassaan. Ap
Taiteilijat elävät taiteen tekemisellä, eli he tekevät työtä asuivat sitten missä tahansa.
"Luulen että melko huonosti menestyvissä pikkukaupungeissakin on yleensä muutama talo joissa asunnot ovat edelleen täynnä, vaikka ovatkin halpoja. Kaupan kassa ja autokuski voivat muuttaa taloon jossa vain johtajat ennen asuivat. Luksusta. "
Oletko se joka kirjoitti ökykerrostaloista? Ja tarkoitit tuollaista tilannetta? Ongelmana on vain se, onko asukkailla varaa remontoida asuntonsa, jos pankista ei saakaan lainaa. Asunnon arvo ei riitä vakuudeksi, Mäntässäkin hintataso oli 10-20 000 keskustan asunnoista. Varkaudesta katsoin myös, siellä oli tosi hieno puukerrostalo kerrostalojen keskellä, ulkopuolelta priimakuntoinen ja sisältäkin asuinkelpoinen, hinta 10 000 euroa. Mietin, että tuosta saisi tehtyä pienen hotellin. Miksei oman asunnonkin, ainakin talo oli upea. Ap
"No itse asiassa minulla oli juuri Mänttä mielessä, kasvoin siellä 60- ja 70-luvuilla jolloin se kilpaili Suomen hyvätuloisimman paikkakunnan tittelistä Kauniaisten kanssa. Siellä on varsin korkeatasoisia kerrostaloja, monet niistä ovat Serlachiuksen rakentamia ja ne tehtiin viimeisen päälle, niin kuin silloin oli tapana. Joskus leikin ajatuksella palata "kotiin" 47 vuoden jälkeen. Siellä on tosiaan kirjastot, kaupat, uimarannat ja virastot kaikki kävelyetäisyydellä ja 20- 30-tonnilla saa jo ihan kelpo asunnon."
Okei, ymmärrän, hintataso oli 10-20 000 eli paljon halvempi kuin ajattelet. Tuolloin tehtiin talot hyvin, myös omakotitalot, siinä mielessä hyvä sijoitus, mutta valitettavasti ne olivat kaikki peruskorjauksen tarpeessa. Ja putkiremppojen hinnat ovat mitä ovat, siinä jää ostohinta toiseksi. Jos taloyhtiö katsotaan luottokelpoiseksi.
En tiedä Mäntän taloustilannetta, voihan siellä edelleen olla työtä ja toimeentuloa, jolloin asunnoillakin on arvoa, vaikka hintataso ei kyllä viittaa siihen suuntaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remointeista en osaa sanoa. Siinä ihan keskustassa on joukko tornitaloja joissa remontit on käsittääkseni tehty ja ovat varsin kohtuuhintaisia. Niissä asui ennen mm. opettajia ja insinöörejä, eivät mitään ökyasuntoja, mutta kovin keskiluokkaisia ja laadukkaita kyllä.
Jos tuntee paikkakuntaa, asukkeja ja rakentajiakin ehkä, niin on paljon paremmat mahdollisuudet tehdä hyvät kaupat. Jos tuntee saaneensa nuoruutensa mielikuvien ökyasunnon halvalla, niin mikä ettei. Silloinhan kaikki on hyvin, jos tuntee tehneensä hyvät kaupat. Itse en tykkää lainkaan 40-50-luvun kerrostaloista, ne ovat niin matalia ja huoneet ovat pieniä. Jos ostaisin kerrostalosta asunnon, lähtisin ehkä katsomaan Kotkan jugend-linnoja sillä silmällä. Kotka on muutenkin upea kaupunki, siellä oli ihania pitsihuviloitakin tosi edullisesti meren rannassa, kun kerran katsoin. Ja vain reilun tunnin ajomatka motaria Stadiin. Jos olisin asuntoa vaille ja duuni Stadissa eikä paljon rahaa, ostaisin jonkun ihanan talon Kotkasta meren rannalta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.
No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...
Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap
Tällä pikkupaikkakunnalla kirjasto ei oikein mielellään lähtenyt kaukolainaa tekemään.... Ei sitten niin mi
No olipa outoa, kyllä se kuuluu kirjaston peruspalveluihin, ehkä hän ei ollut aiemmin tehnyt sellaista eikä halunnut ryhtyä opettelemaan? Mutta kyllä sen pitäisi onnistua kaikissa Suomen kirjastoissa. Minkä tahansa Suomen jossain kirjastossa olevan kirjan pitäisi sinne voida tilata, jos kirja on avokokoelmassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilijat elävät taiteen tekemisellä, eli he tekevät työtä asuivat sitten missä tahansa.
Totta, taideammatin turvin ei vain useimmat pysty ostamaan kalliita asuntoja. Siksi Mänttä. Ap
Mitä te selitätte?
Ilmeisesti siis työtön, jolla isot säästöt. Lainaa ei ainakaan työttömille myönnetä.
Kaukolainauksesta pitää tehdä korjaus. Muistin väärin, hinta yliopiston kirjaston kirjan kaukolainalle on kohonnut, se on nykyisin 10-12 euroa. Sieltä en ole tilannut aikoihin, asun lähellä pk-seutua, joten tulee käytyä paikan päällä.
Poliisiammattikorkeakoulun kirja taisi maksaa kympin, jos oikein muistan, sen tilasin viime kesänä. Hinnan kohoaminen johtunee postikulujen kohoamisesta. Ap
Asumiskustannusten pitäisi olla matalammat kuin asumistuen päälle itse maksettava vuokra.
Se on ehkä mahdollista, jos on puulämmitteinen talo ilman vakuutuksia, ja olematon kiinteistövero.
Tämä on oma eläköitymissuunnitelmani. Silloin ei tarvitse olla tukien varassa.
Ei siellä maalla ole enää turvallista. Myykää pois syrjäiset asuntonne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te selitätte?
Ilmeisesti siis työtön, jolla isot säästöt. Lainaa ei ainakaan työttömille myönnetä.
Ei kannata työttömän ottaa lainaa, vaikka myönnettäisiin. Aloituksen tilanne mahdollistuu, jos on rahaa noin 20 000 tähän hankkeeseen. Se ei vielä mikään valtava summa ole, voi saada esim. pienen perinnön, veroavapaata osuuttahan hallitus nyt kohotti. Isoja remontteja ei pidä talossa olla tuloillaan, se oli ajatus.
Tai sitten voi mennä vuokralle kuten joku jo alkuun ehdotti. Se lienee paras vaihtoehto taloudellisesti. Ap
Älkää ostako enää asuntoa jos olette työttömiä. Vuokralla saat asumistuet kun tuloja ei ole. Eikä vanhana enää kannata ostaa asuntoa. Myykää pois ne asuntonne jos ikää on yli 60. Noin teen itse kun täytän 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.
Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.
- sotealan 55 vuotias "setä"
Järkyttävän pieni asunto sulla.
Mutta hei, 200m manskulle.. kyllä sen vuoksi voi asua vaikka kenkälastikossa.
(Ei oikeesti).