Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus bypias-kaupasta?

Vierailija
19.02.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011825183.html

Itse en kyllä koskisi kepilläkään. Enkä usko, että ihan keksittyjä juttujakaan nämä on.

Kommentit (3521)

Vierailija
3221/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt näköjään jodeliin tulleet myös kanssapuolustajat sekä mahdollisesti yrityksen työntekijät harhauttamaan keskustelun suuntaa. Kysyvät ihan pokkana että mitä vikaa Praton tehtaissa on? 
Eikö vastuullisen yrityksen (ainakin sivuilla lukeneen tiedon mukaan) Praton tehtaat ole asia joka todellakin on paha?? Siellä ei päde samanlaiset työlait luin italialaisille ja työviikot saattavat olla luokkaa 84h/vko ja palkat surkeat. Minä ja moni muukin varmasti ajatellut että Italiassa valmistetut vaatteet ovat italialaisilta tehtailta, joissa on palkat ja työolot jotenkin kohdallaan. Miten Pratosta tilaaminen on edes tullut yritykselle mieleen? Huh mitä aikoja elämme.

Edelleenkin Prato on vaateteollisuuden keskittymä jossa sijaitsee 7000-8000 vaatteita valmistavaa yritystä. Joten melkoinen yleistys. Sieltä tulee halpaputiikkeohin kuin luksusbrändeillekin tuotteita ympäri maailman. Onneksi on ihmisiä jotka ymmärtävät myös tämän. Veikkaan että itselläsi on päällä jotain Italiassa tai kiinassa tuotettua. Koko ketju on melkoinen hurskastelijoiden hiekkalaatikko. Jossain  niidenkin pitää saada temmeltää. Onneksi reaalimaailma on muualla eikä pyöri keskustelupalstoilla.

Kyllä voi yleistää. Kyseinen teollisuusalue on kirjaimellisesti perustettu mahdollistamaan rikollinen toiminta kuten orjatyön käyttö. Motiivi on raha. Siellä yksinkertaisesti ei ole mitään yhtä vastuullista tekijää jota juuri Bypias sattumoisin käyttää, vaan ne kaikki ovat läpimätiä. On totta että niin halpaputiikit kuin luksusbränditkin käyttää samoja tehtaita - mutta luksushan ei tarkoita vastuullista tai yleensä edes laatua - eikä halpaputiikin ja luksusbrändin välillä ole oikeastaan muuta eroa kuin hinta eli se paljonko samasta tuotteesta kääritään voittoa. Luksusmerkki kuten Bypias laittaa reippaasti brändilisää. Se mitä sinä et näytä tietävän on että näiden kahden yritystyypin lisäksi on onneksi olemassa kolmas kategoria eli oikeasti vastuulliset brändit. He eivät tuo brändinsä alle Pratosta mitään.

Jotenkin käsittämätöntä miten joku voi kokea noin henkilökohtaista pahaa mieltä yrityksen/yrittäjän puolesta joka on valehdellut kaikille ja osallistunut välillisesti ihmisoikeusrikoksiin. Olettaen ettet ole kyseiseen yritykseen sidoksissa läheisemmin jolloin siilipuolustus olisi jotenkin selitettävissä. 👀

Ps. Itselläni ei ole päällä tai vaatekaapissa mitään Italiassa tai Kiinassa valmistettua (Mikä on pointtisi? Molemmissa maissa on olemassa myös eettistä tuotantoa), eikä varsinkaan mitään hikipajaa. Tiedän tämän varmuudella koska ostan vain jos nämä itselleni tärkeät asiat on varmennettu riippumattomilla vastuullisuussertifikaateilla ja yritys on avoin tuotteiden alkuperästä. Uskon että ihmiset joita nämä asiat kiinnostaa, eivät vain saarnaa (hurskastele!), vaan pyrkivät myös tekemään niitä vastuullisempia valintoja.

-eri

Jotenkin on käsittämätöntä että joku jolla ei ikinä ole ollut edes kyseisen yrityksen vaatteita eikä mitään tekemistä italiassa ja kiinassa tuotettujen vaateiden kanssa lähtee tänne kommentoimaan. Taidat olla yksi irtisanotuista mielensä pahoittajista.

Eli kommentoida saa vain jos antaa rahat Piialle ja tietoisesti tukee orjatyötä? Hieno logiikka. 😃

Vain idiootit jatkaa tätä jauhamista täällä. Mutta jossain teidänkin pitää saada ääni annettua. Onneksi on paljon ihmisiä jotka ymmärtävät olla tämän päivän jauhamisen yläpuolella

Hys hys! Ei saa puhua! Ei saa puuttua epäkohtiin! Ettei pisnes kärsi!

Ei mene läpi.

Vierailija
3222/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE Uutisten Instajulkaisussa todetaan:

"Juttu perustuu kymmenen nykyisen ja entisen työntekijän sekä viiden muotialaa tuntevan asiantuntijan haastatteluihin. Yle on nänyt lisäksi somepäivityksiä ja kuvia, jotka tukevat haastateltavien kertomaa."

Ostin itse muutamia vaatekappaleita ennen kuin Kalastajan vaimo -blogisti mokasi ja totuus alkoi paljastua - jo tosi monta vuotta sitten.

Siitä lähtien olen luottanut siihen, että se päivä tulee kun kupla puhkeaa. Nyt se päivä on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Yle on NÄHNYT

Vierailija
3224/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaistaustaisesta halpamuotitukusta löytyi sinivalkoinen huivi, joka maksoi 4,50 euroa. Bypias on myynyt vastaavaa nettikaupassaan noin 60 eurolla. Ylen mukaan verkkokaupassa huivi kuului Bypiasin Suomessa suunniteltuun Bohemiana-mallistoon.

Vierailija
3225/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä rehellinen on kuin muutkin kauppias-miljonäärit.

Vierailija
3226/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kohusta tuore kolumni IltaSanomissa

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011906617.html

Vierailija
3227/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi artikkeli:

"Useat Bypiasin työntekijät ovat kertoneet sekä Taloussanomille että Ylellemenestyneen yrittäjän vauhtisokeudesta, jonka jalkoihin jäi heidän mukaansa niin työilmapiiri kuin totuus myytyjen tuotteiden alkuperästä. Erlund itse kiisti väitteet.

Työntekijät kertoivat Ylelle yrityksen valheellisesta markkinoinnista. Heidän mukaansa suomalaisena designina on myyty myös ulkomaisten tukkuliikkeiden tusinatuotteita. Ylen lähteiden mukaan Bypias markkinoi tuotteita Erlundin suunnittelemina, vaikka samoja Italiasta tilattuja vaatteita myyvät muutkin."

Vierailija
3228/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilönä rva Lierihattu on tosi tyly, mutta toki oikein osuva mannekiini muodottomille pellavakoltuilleen. Ällistyneenä katsoin Glorian kodin jutun hänen kodistaan; huijauksilla sisustettu. Nyt olen tyytyväinen, kun en ole noita kauhtanoita ehtinyt ostaa, sillä eihän niitä kukaan kehtaa kohun jälkeen enää käyttääkään.

Vierailija
3229/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilönä rva Lierihattu on tosi tyly, mutta toki oikein osuva mannekiini muodottomille pellavakoltuilleen. Ällistyneenä katsoin Glorian kodin jutun hänen kodistaan; huijauksilla sisustettu. Nyt olen tyytyväinen, kun en ole noita kauhtanoita ehtinyt ostaa, sillä eihän niitä kukaan kehtaa kohun jälkeen enää käyttääkään.

Miksi ei kehtaisi käyttää? Minä olen monen vuoden ajan ostanut ByPiasin vaatteita, vaatekaappini sisällöstä n. 80% on ByPiasin vaatteita, jopa se myrskynsilmään joutunut huivi löytyy minulta. Olen nämä vaatteet ostanut omalla rahallani, luottaen siihen että ne ovat vastuullisesti valmistettuja, Euroopassa kasvatetuista pellavista. Olen ilman muuta uskonut asian noin olevan koska tuotteet ovat melko hinnakkaita. Aion myös vaatteitani ja asusteitani käyttää, enkä häpeä niiden käyttämistä. Jonkun muun on syytä hävetä JOS on väärin perustein niitä myynyt. Jos petos on tapahtunut, se on tuomittavaa, ei mikään muu. 

T: ByPiasin kanta-asiakas

Vierailija
3230/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein että tyhmiä kantturoita viilataan linssiin.🤣

Vierailija
3231/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein että tyhmiä kantturoita viilataan linssiin.🤣

Tyhmä kantturoita ovat kaltaisesi "asiallisesti" kommentoivat "älyköt". Säälittävä olet. 

Vierailija
3232/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valistuneet ja valaistuneet.  Mainitkaa   ne  merkit  ja myymälät   jotka ei ole missään kosketuksissa missään vaiheessa mihinkään epäilyttävään.   Mikä hintataso?

Yritykset, joilla tuotanto Suomessa. Hinnat suunnilleen samat kuin bypiasilla. 

Kerropas millä vaatealan yrityksillä on tuotanto Suomessa, ja missä käytetään pelkästään suomalaisia raaka-aineita. 

Jos haluaa valmistaa Suomessa esim pellavavaatteita, on materiaali ostettava ulkomailta. Euroopassa on vastuullisia pellavakankaan valmistajia, joilla on luotettavat sertifikaatit. Tehtailla voi käydä itse katsomassa, kuinka kangasta tuotetaan. 

Vierailija
3233/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se ig-live on?

Vierailija
3234/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osta enää mitään. Italian torilla näin samoja harvalla tikillä ommeltuja vaatteita joita täällä myydään kalliilla hinnalla.

Entinen asiakas.

Vierailija
3235/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se ig-live on?

Klo 18 taisi olla tänään tulossa

Vierailija
3236/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se ig-live on?

Klo 18 taisi olla tänään tulossa

Erlundin omalla vai bypias-tilillä?

Vierailija
3237/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaistaustaisesta halpamuotitukusta löytyi sinivalkoinen huivi, joka maksoi 4,50 euroa. Bypias on myynyt vastaavaa nettikaupassaan noin 60 eurolla. Ylen mukaan verkkokaupassa huivi kuului Bypiasin Suomessa suunniteltuun Bohemiana-mallistoon.

Vastaava ei ole sama, eikä huiveissa ole yleensä suuria variaatioita. Ne ovat useimmiten nelikulmioita tai suorakaiteita, ja kankaatkin ovat joko villaa, silkkiä keinokuitua tai pellavaa. Samaa muotoa olevat, ja samasta materiaalista valmistetut huivit ovat kaikki vastaavia.

Vierailija
3238/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei kehtaisi käyttää? Minä olen monen vuoden ajan ostanut ByPiasin vaatteita, vaatekaappini sisällöstä n. 80% on ByPiasin vaatteita, jopa se myrskynsilmään joutunut huivi löytyy minulta. Olen nämä vaatteet ostanut omalla rahallani, luottaen siihen että ne ovat vastuullisesti valmistettuja, Euroopassa kasvatetuista pellavista. Olen ilman muuta uskonut asian noin olevan koska tuotteet ovat melko hinnakkaita. Aion myös vaatteitani ja asusteitani käyttää, enkä häpeä niiden käyttämistä. Jonkun muun on syytä hävetä JOS on väärin perustein niitä myynyt. Jos petos on tapahtunut, se on tuomittavaa, ei mikään muu. 

Minullakin Bypiasin vaatteita suurin osa. Eikä ole mitään muodottomia kolttija vaan hyvin istuvia. Olen s/m kokoa ja tyyliäni on aina kehuttu. Ei bypias tarkoita vain pellavasta tehtyjä vaatteita vaan kokonaisuutta. Tänään kaupungilla käydrsdäni minulla oli kaikki bypiasilta ostettua , farkut, bambootoppi, neule, tennarit, huivi ja villakangastakki  käytän jatkossakin niitä. Ja en ole koskaan olettanutkaan että kaikki on Pian suunnittelemia!  Jokainen päättää mistä ostaa ja mitä pitää päällänsä. Turhaa yleistämistä täällä kyllä on. Se että.media vatvoo tätä on pöyristyttävää.  Eiköhän asia tullut jo kaikille selväksi. Myötähäpeä mediassa kohtaan nousee joka noston kohdalla. Älkää te ihmiset jotka ette halua olla tekemisissä yrityksen kanssa sotren olko. Ne jotka haluaa edelleen ostaa sieltä älkää niitä tuomitko. 

Vierailija
3239/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi artikkeli:

"Useat Bypiasin työntekijät ovat kertoneet sekä Taloussanomille että Ylellemenestyneen yrittäjän vauhtisokeudesta, jonka jalkoihin jäi heidän mukaansa niin työilmapiiri kuin totuus myytyjen tuotteiden alkuperästä. Erlund itse kiisti väitteet.

Työntekijät kertoivat Ylelle yrityksen valheellisesta markkinoinnista. Heidän mukaansa suomalaisena designina on myyty myös ulkomaisten tukkuliikkeiden tusinatuotteita. Ylen lähteiden mukaan Bypias markkinoi tuotteita Erlundin suunnittelemina, vaikka samoja Italiasta tilattuja vaatteita myyvät muutkin."

Täällä taas oman elämänsä totuuden TORVI jakamassa linkkejä

Vierailija
3240/3521 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelen, ByPia's on varsin vastuullinen valinta. Eettisen kaupan puolesta ry eli EETTI on tehnyt vaatebrändien vastuullisuusluokitusta, ja niissä tilastoissa ByPia's on A-luokkaa. Monikaan Suomessa myyty vaatebrändi ei pääse samaan. Ainoastaan Frenn, Papu, Alpa, Paapii ja Pure Waste ovat saaneet paremmat pisteet. 

Myös ihmisoikeuksien osalta ByPia's on Eetin mukaan A-luokkaa.

https://eetti.fi/rankkaa-brandi/vaate-rankkays-2021/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä