Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (358)

Vierailija
201/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva rikas ymmärtää  loppujenlopuksi.

Jokainen on mielestään kovalla työllä rikastunut, ihan itse, ja kuka vaan voi tehdä saman jos vaan yrittää....

Vierailija
202/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvään asemaan päässyt on ajatellut "mitä voin tehdä jotta X". 

Ikiköyhä ajattelee "en tee mitään koska ehkä Y". 

Ajattelumaailmat on niin erilaiset, ettei näille ikiköyhille kannata uhrata enempää tekstiä. Kaikkeen löytyy tekosyy miksei kannata edes yrittää, mutta ikinä ei etsitä keinoja onnistua. 

Mun mielestä pienituloiset tuo esiin ihan valideja pointteja. Tässähän piti nyt keskustella siitä, ymmärtävätkö hyvätuloiset miten hyvässä asemassa ovat? Tulkitsen itse viestisi niin, että ymmärrät, mutta haluat ajatella asemasi olevan vain omaa ansiotasi ja siksi ei tarvitse uhrata ajatustakaan niille, jotka eivät ole päässeet elämässä eteenpäin.

Minä ymmärrän erittäin hyvin, että voi tulla ero, konkurssi, joutua työttömäksi tai sairastua vakavasti. Ihminen saattaa sellaisen romahduksen jälkeen jäädä

Oikeesti... Ero tulee puolelle pareista, konkurssit, työttömyydet ja sairaudet on ihan arkipäivää. Miten sellaisen osuminen omalle kohdalle voi olla yllätys. Ja jos on aikuisena hetkeäkään elänyt "hyväosaisena" (siis keskustelusta päätellen tienannut 2500 brutto), niin  miten ei ole saanut mitään puskuria aikaiseksi. Vaikka 50 /kk indeksirahastoon ja unohdetaan sinne. Ei tunnu siinä jokapäiväissä elämässä missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes viitsi nurista hänen kuullen siitä että matkustaminen häntä tapaamaan maksoi 50€ ja että minulle se on aivan valtava summa joten en voi tehdä sitä kuin max kerran vuodessa.

Ei ihmiset tajua miten niukkaa toisilla on. Mä olin työharjoittelussa ja kun se oli loppumassa, työkaverit ehdotti että kun Laura on nyt lähdössä niin mentäisiinkö yhdessä syömään. Halusivat jotenkin huomioida mutteivat ajatelleet että ei mulla olisi varaa minnekään ravintolaan mennä syömään. Myös harjoittelupaikan esinainen halusi vielä jotain loppukeskustelua ja kutsui mut käymään vielä kun harkka oli virallisesti päättynyt. Ei ajatellut hänkään että mulle maksoi julkisilla sinne meno melkein kymmenen euroa, joka on mulle kahden päivän ruokaraha. 

Jatkossa aion täräytellä suoraan ihmisille että ei ole rahaa, ei pysty, ei voi. Varmaan se on sitten asenneongelma ja johtaa ikiköyhyyteen kuten tästä ketjusta on saanut lukea.

Vierailija
204/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään omakotitaloja ei osteta, mutta eläkeläinen voi ostaa palvelut eli ruohikon leikkaus, lumen kolaus, pihan hiekoitus ja lämmityspuiden kanto.

Vierailija
205/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueiden kotipalvelut on eläkeläisille maksullisia. Lämmityspuita he ei kanna sisälle, se palvelu pitää ostaa yksiyiseltä tai omaiset kantaa lämmityspuut sisälle.

Vierailija
206/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvä mitä elämässä tulee eteen on omasta mielestä ansaittua ja oman toiminnan seurausta. Kaikki huono ja ikävät asiat taas on muiden ihmisten tai olosuhteiden aiheuttamia. 

Tähän ajatukseen toiset lisää vielä kristinuskon. Jokainen saa ansionsa mukaan. Osa jopa uskoo, että kaikilla on samat mahdollisuudet ja loppu on kiinni tarmosta ja tahdonvoimasta.

Ei se ihmisen ajattelu tai ymmärrys useinkaan ole omaa elinpiiriä laajempi.

Vierailija
207/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa se että kukaan ei ole rikastunut työtä tekemällä. Ainoastaan yrittäjät ja sijoittajat rikastuvat. 

Toki osa saa perintönä rahaa jos vanhemmat on rikkaita mutta ne on aikalailla harvassa. 

Jos olet työläinen ja haluat hyvän elintason niin älä tuhlaa rahojasi vaan sijoita kaikki ylimääräinen raha.

M35

Nää on näitä v sijoitusohjeita. Mitä sijoitat kun käteen jää 1460€?

Mä tienaan melko tarkkaan pilkulleen tuon verran ja joka kuukausi jää satasia säästöön. Ihan hyvän kokoinen sijoitussalkku alkaa olla, kuusinumeroinen summa. Tällä hetkellä ovat korkorahastoissa, mutta olen miettinyt siirtävän osan tuottorahastoihin kun summa tosiaan alkaa olla sellainen, että siitä voisi jotain tuottoja jo käytellä. Kaiken ei enää tarvi mennä nousemaan korkoa korolle. 

Vierailija
208/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueiden kotipalvelut on eläkeläisille maksullisia. Lämmityspuita he ei kanna sisälle, se palvelu pitää ostaa yksiyiseltä tai omaiset kantaa lämmityspuut sisälle.

Eivät hoida myöskään pihatöitä.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Vierailija
209/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanattaa ottaa vastaan työ kuin työ ja siitä sitten hakea vähän parempaa paikkaa ennemmin kuin nirsoilla ja maata kotona sohvalla ja valittaa.

Miten se työ "otetaan vastaan"? Eipä ole kukaan tullut tarjoamaan ja vaikka kuinka itse töitä hakee, ei valinta koskaan kohdistu. JA on haettu myös tuota "vähän parempaa paikkaa" jo tuhansia kertoja.

Osaatko vielä kertoa, miksi ei saisi sohvalla maata, jos sellaisen omistaa? Mitä pahaa on sohvalla makaamisessa, jos töitä ei onnistu saamaan?

Vierailija
210/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuspalveluiden hintoja saatetaan nostaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011809847.html

Vierailija
211/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla salkullasi saat aika ison hautakiven aikanasi itsellesi ja valtio perii elämäsi säästöt..Kannattiko?

Vierailija
212/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla salkullasi saat aika ison hautakiven aikanasi itsellesi ja valtio perii elämäsi säästöt..Kannattiko?

Eläkeläisen kotihoito maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Mitä isompi eläke sitä isompi maksu.

Vierailija
213/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeesti... Ero tulee puolelle pareista, konkurssit, työttömyydet ja sairaudet on ihan arkipäivää. Miten sellaisen osuminen omalle kohdalle voi olla yllätys. Ja jos on aikuisena hetkeäkään elänyt "hyväosaisena" (siis keskustelusta päätellen tienannut 2500 brutto), niin  miten ei ole saanut mitään puskuria aikaiseksi. Vaikka 50 /kk indeksirahastoon ja unohdetaan sinne. Ei tunnu siinä jokapäiväissä elämässä missään."

Eipä tuollaisesta palkasta jää indeksirahastoihin mitään, jos on vaikka kahden lapsen yksinhuoltaja. Taas noita älyttömiä sijoitusvinkkejä, kun ruokakaapit on tyhjät ja lapset huutaa. Neuvo nyt vielä, miten ostetaan isot tarjoussatsit kaupasta, kun ei ihmisellä ole autoa eikä rahat riitä edes mennä julkisilla. Kaikki pitää kantaa kävellen kaupasta. Järkyttävä sähkölasku on jo erääntynyt mutta indeksirahastoon vaan pitäisi olla viisikymppiä irrottaa.

Juuri noista kommenteista huomaa, ettei ihmisillä tosiaan ole mitään käryä siitä, että ihmiset ei oikeasti pysty ostamaan edes reseptilääkkeitään. Pääasia että saa lapset ruokittua ja luottotiedot säilytettyä.

Vierailija
214/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen voi ostaa robottiruohonleikkurin, tosin sitä täytyy välillä käydä nostelemassa, kun jää jumiin.

Vierailija
215/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen voi ostaa robottiruohonleikkurin, tosin sitä täytyy välillä käydä nostelemassa, kun jää jumiin.

Maksaako robottiruohonleikkuri 800 euroa?

Vierailija
216/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mielellään tasainen tontti.

Vierailija
217/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robottiruohonleikkuri ei oikein sovi rinnetonteille, mutta tasaiselle kyllä.

Vierailija
218/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Mun täytyy kyllä sanoa, että kyllä alle 3000 palkalla tulee toimeen ihan hyvin. Mulla jää varsinaisesta työstä käteen 2100 (netto). Tuohon päälle teen ylitöitä niin että niistä kertyy noin 200e käteen kuussa. Saan vielä lapsilisää yhdestä kotona asuvasta lapsesta 160e. Elareita en saa koska lapsi on puolet viikosta isällään. Yhteensä siis 2460e  Puolisoa ei ole. Asun edullisessa vuokra-asunnossa, ajan vanhalla (maksetulla) toyotalla. En juo enkä polta. Panostan terveelliseen ja hyvään ruokaan, en siis syö pelkkää makaroonia ja jauhelihaa.  Ulkomaanreissu kerran vuodessa, samoin kotimaan reissu vuokramökillä joka kesä. Velkaa ei oo mihinkään. Mulla ainakin on asiat hyvin, arvostan sitä ja oon kiitollinen, että oon saanut pitää terveyteni, eikä rahaa kulu lääkkeisiin. Rikkaana en tietenkään itseäni pidä, mutta hyvinpärjäävänä kyllä. 

Vierailija
219/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeesti... Ero tulee puolelle pareista, konkurssit, työttömyydet ja sairaudet on ihan arkipäivää. Miten sellaisen osuminen omalle kohdalle voi olla yllätys. Ja jos on aikuisena hetkeäkään elänyt "hyväosaisena" (siis keskustelusta päätellen tienannut 2500 brutto), niin  miten ei ole saanut mitään puskuria aikaiseksi. Vaikka 50 /kk indeksirahastoon ja unohdetaan sinne. Ei tunnu siinä jokapäiväissä elämässä missään."

Eipä tuollaisesta palkasta jää indeksirahastoihin mitään, jos on vaikka kahden lapsen yksinhuoltaja. Taas noita älyttömiä sijoitusvinkkejä, kun ruokakaapit on tyhjät ja lapset huutaa. Neuvo nyt vielä, miten ostetaan isot tarjoussatsit kaupasta, kun ei ihmisellä ole autoa eikä rahat riitä edes mennä julkisilla. Kaikki pitää kantaa kävellen kaupasta. Järkyttävä sähkölasku on jo erääntynyt mutta indeksirahastoon vaan pitäisi olla viisikymppiä irrottaa.

Juuri noista kommenteista huomaa, ettei ihmisillä tosi

Eli haukattu liian iso pala kakkua ja eletään yli varojen. Itse lueskelin joskus sitä kohtuullisen elämän kuluraporttia,  aika monta kohtaa mitä ilmankin pärjää mukavasti... Ihmiset vaan kuvittelee ansaitsevansa kaikki mukavuudet. Mieluummin jonkun muun maksamina.

Vierailija
220/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pelkää menettävänsä sen aseman, koska alitajuisesti ymmärtävät asemansa olevan pelkästään hyvän tuurin eli huonon tuurin puuttumisen ansiota.

Olen köyhästä perheestä kotoisin, edes puhelinta ei ollut kotona: Tienaan nyt 5400 euroa kuukaudessa. Mutta voin kertoa että pelkällä tuurilla harva pääsee tuollaisiin ansioihin. Kyllä siihen väliin tarvitaan kovaa työtäkin, vähintäänkin opiskelun ja töissä  pätevöitymisen kautta. 

Olen keskittynyt elämässä enemmän siihen mitä itse voisin tehdä asioiden eteen,  sen sijaan että murehtisin sitä mitä naapurit ja muut tienaavat. Esimerkit sosialistimaista vs. länsimaat yleisesti, antaa hyvää osviittaa siitä kumpi tie keskimäärin johtaa parempiin tuloksiin. 

Ja jos heti alussa vetää koulut perceelleen, tukeutuu kulutusluottoihin jne. kulmien oikomiseen milloin milläkin verukkeella, niin ennuste ei tuntemieni lapsuuden ystävien kohdalla luvannut hyvää jatkostakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi