Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (764)

Vierailija
701/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin aloitus niputtaa kaikki varakkaat samaan nippuun. Ei ole olemassa mitään ihmisryhmää oli ne köyhiä tai rikkaita, jotka ajattelisivat samalla tavalla. Osa varakkaista osaa kyllä arvostaa ja ymmärtävät olevansa etuoikeutetussa asemassa, etenkin ne, jotka eivät ole varakkuuttaan perineet, vaan ns. tehneet itse rahansa. Kyllä jokainen älykäs ymmärtää, että asioden saavuttamiseen tarvitaan useampaa asiaa esim. omaa sitkeyttä, kunnianhimoa, osaamista/älykkyyttä jollain saralla, terveyttä ja hyvää tuuria. He osaavat myös jakaa omastaan ja tekevät hyväntekeväisyyttä esim. SuperCellin perustaja https://www.hs.fi/talous/art-2000006524994.html Bruce Springsteenin ja muiden julkkiksien hyväntekeväisyystyöstä https://www.looktothestars.org/celebrity/bruce-springsteen

Vierailija
702/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Eli et ymmärrä. Akateemisten tyypillnen harha on kuvitella, että akateemisuus on normi. Tosiasiassa n. 20 % suomalaisista on ylempi korkeakoulututkinto, eli nämä on pieni vähemimstö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kunnossa? Milloin viimeksi olet käynyt katsomassa omaa eläkekertymääsi? Eläkettä ei enää kerry juuri lainkaan.

Eläkettä kertyy edelleen 1,5% vuosiansioista. Sama kertymäprosentti on ollut jo vuosikymmeniä (aikaisemmin oli joitain ikäpoikkeuksia, mutta myös työntekijän eläkemaksu oli heillä korkeampi). Vuoden 2017 jälkeen eläkepalkkaan lasketaan mukaan myös se työntekijän työeläkemaksuosuus (sitä ennen se vähennettiin, eli kertyy nyt enemmän). Reilut 40 vuotta kun jaksat työelämässä, niin eläke on ihan kohtuullinen. Ja elinaikakertoimen vaikutuksen saa kumottua, kun jaksaa tehdä töitä tavoite-eläkeikään asti.

Jos ei sulle kerry, niin kyse on sitten huonoista ansioista.

10v eläkeikä on lähtenyt nousemaan ja elinikäkerroin on tullut laskemaan tulevaa eläkettäni. Tuo 1.5% ei ole oikea tai vertailukelpoinen. Et taida seurata uutisia eläkeläisenä?

Vierailija
704/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui tuosta edellisestä viestistäni (701), että 4000 tienaava ei Suomessa ole mikään hyvätuloinen, taitanee olla keskituloinen ja verottaja vie kyllä ison siivun siitäkin palkasta. Se palkka valuu aika äkkiä jo peruskuluihin ja saati jos perheessä on lisäksi vielä elätettävänä lapsia tai esim. työtön puoliso.

Vierailija
705/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen herää joka aamu klo 6.00 töihin, kuljettaa lapsen päiväkotiin ja on kotona vasta iltamyöhään, niin kyllä hänen pitää saada enemmän rahaa kuin ihmisen, joka makaa päivän kotona tekemättä mitään.

Itseäni naurattaa myös nämä bruttotulot. Minä tienaan 4200 e, mutta kun maksan siitä verot, saan käteeni tasan 3000 e. Jotta pääsen töihin, joudun viemään lapseni päiväkotiin. Päivähoito maksaa yli 300 e/kk. Vertailun vuoksi työtön saa viedä lapsensa samaan päiväkotiin hoitoon ilmaiseksi. Eli palkastani on jäänyt 2700 e. Lisäksi joudun maksamaan siitä, että pääsen töihin. Itse kuljen paljon julkisilla, mutta moni joutuu pitämään autoa siksi, että pääsee töihin. Se on iso kulu. Että en nyt hirveästi kadehtisi hyvätuloisia.

Jos Suomessa olisi reilu verotus, niin jokainen maksaisi veroja samalla veroprosentilla. Nythän pienituloinen ei maksa tuloistaan juurikaan veroa, kun taas hyvätuloi

Tienaan sua tonnin enemmän ja saan käteen 330€ enemmän. Lapsi on onneksi jo "ilmaisessa" lukiossa, mutta tulipa noita päivähoitomaksujakin aikanaan maksettua ja tosiaan silloin tuolla 4 tonnin brutolla.

Vierailija
706/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui tuosta edellisestä viestistäni (701), että 4000 tienaava ei Suomessa ole mikään hyvätuloinen, taitanee olla keskituloinen ja verottaja vie kyllä ison siivun siitäkin palkasta. Se palkka valuu aika äkkiä jo peruskuluihin ja saati jos perheessä on lisäksi vielä elätettävänä lapsia tai esim. työtön puoliso.

Oli 4000 netto eli siitä ei verottaja vie enää yhtään mitään!

Vierailija
707/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt tämä olkiukkoilu eläkekertymien katoamisesta. Eivät ne minnekään katoa. Päin vastoin ne pikku hiljaa kasvavat indeksikorotusten myötä. Ja kyllä nuo kertyneet eläkkeet maksetaan, toki elinaikakertoimella leikattuna. Eläke kertyy hitaasti, mutta kyllä se kumminkin kertyy. Kun kertymää seuraa, niin joskus viidenkympin jälkeen tämän alkaa huomata.

Se on sitten toinen juttu, että se parin tonnin eläke on pieni ihmiselle, joka on tottunut isompiin tuloihin. Sen takia kannattaa ruveta ajoissa vähän sijoittamaankin, jotta saa tuotoista voita leivälle sitten eläkkeellä. Nimenomaan tuotoista, ei siis niin, että mielessään jakaa säästämänsä potin kuukausieriin 30 vuodelle. Sellainen ei toimi, mutta sijoitustuotot rahastoista, vuokratulot tai osingot , ne toimivat oikein hyvin.

Sehän se koko pointti oli. Nykyiset eläkeläiset saavat sen mitä luvattu ilman rahastoja, tulevat ei. 

Vierailija
708/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa tulee mieleen, että onneksi nämä tyhjäntoimittajat eivät ole elämässään päässeet kelaa pidemmälle. Ikävä tietysti sanoa kantasuomalaisista, mutta köyhä väki on yleensä tyhmää ja saavat sitä mitä ansaitsevat. Aikanaan ihmettelin, kun lapseni luokalla toinen lapsi menestyi niin huonosti samalla opetuksella. Oli varmaan tän idioottiväen pentuja. Vanhemmat oli ainakin duunareita ja persuja. Sääliksi kävi lasta. Vanhemmat sai mitä ansaitsivat. Ha ha

Sivusta toteaisin, että kohdallasi opetus on mennyt hukkaan

Vierailija
709/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville. 

Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut mitä se ei ole tarjonnut niille huono-osaisille?

Työpaikan. Suomessa on jo pitkään ollut niin, että kun putoat työttömäksi, et saa enää työtä. Työttömien hakemukset menee suoraan roskikseen. Ja ratkaiseva vaihe on usein valmistumisen jälkeen jolloin työn saa helpoiten suhteilla.

Vierailija
710/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ad hominem. ja jos sinusta omin ansioin top 5% Suomen rikkaimmista on Luuseriutta niin mielelläni olen. "

Pieni virhe tossa sun logiikassa. Jos olet top 5% tilastossa, on vieläkin typerämpää olla vauvalla haukkumassa muita.

Enkä voi olla huomaamatta noita lukuisia kirjoitusvirheitä. Eli jopa se top 5% on kyseenalainen.

Todennäköisemmin alin 5%

Vierailija
711/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalla ja pienemmällä tulotasolla pärjää tai ei pärjää, riippuu siitä mitä kuluttaa. Vasta aivan ääripäissä alkaa tulla ehdottomuuksia pärjäämisen suhteen. 4000 on alueella, missä rahaa voi jäädä paljon säästöön tai rahat ei riitä millään. Itselläni on viisi lasta, varmasti moni puolta vähemmän tienaava on voinut elää leveämmin ja olla silti katkera "rikkailla".

Muutama satanen lisää tuloja mahdollistaisi monta asiaa. Mutta ei minun ole pakko saada tv-paketteja, äänikirjoja tai muuta vastaavaa. Voin itse hoitaa lumityöt, tehdä remontit eikä talon tarvitse olla priimakunnossa kunhan kylmä pysyy ulkona. Vaatteet voivat olla vanhoja ja autokin halpa ja turha sitä on vaihtaa edes 10 vuoden välein. Työnantaja tarjoaisi kulttuuri/liikuntaseteleitä ja lounastukea. Miksi käyttäisin niitä, 7 hengen taloudessa on vaikea perustella yhdelle parempaa kuin muille? Näin vaikka se ei olisi muilta pois. Ja ymmärränkö että olen "hyväosaisena" etuoikeutettu ja olen pystynyt elättämään 6 muuta täysin OK olosuhteissa? Jos hyvä asema on sitä, että ahkeroi muita enemmän ja nipistää omasta edustaan, niin joo ymmärrän olevani todella hyvässä asemassa.

Vierailija
712/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen herää joka aamu klo 6.00 töihin, kuljettaa lapsen päiväkotiin ja on kotona vasta iltamyöhään, niin kyllä hänen pitää saada enemmän rahaa kuin ihmisen, joka makaa päivän kotona tekemättä mitään.

Itseäni naurattaa myös nämä bruttotulot. Minä tienaan 4200 e, mutta kun maksan siitä verot, saan käteeni tasan 3000 e. Jotta pääsen töihin, joudun viemään lapseni päiväkotiin. Päivähoito maksaa yli 300 e/kk. Vertailun vuoksi työtön saa viedä lapsensa samaan päiväkotiin hoitoon ilmaiseksi. Eli palkastani on jäänyt 2700 e. Lisäksi joudun maksamaan siitä, että pääsen töihin. Itse kuljen paljon julkisilla, mutta moni joutuu pitämään autoa siksi, että pääsee töihin. Se on iso kulu. Että en nyt hirveästi kadehtisi hyvätuloisia.

Jos Suomessa olisi reilu verotus, niin jokainen maksaisi veroja samalla veroprosentilla. Nythän pienituloinen ei maksa tuloistaan juurikaan veroa, kun taas hyvätuloi

Suututtaa lukea tuollaista näin työttömänä tutkijana. Teen edelleen tutkimusta joka päivä, en "makaa kotona". Apurahoja ja tutkimushommia kun ei voi hakea, jos päästää osaamisen vanhenemaan. Saan työmarkkinatukea hommista, joista kollegat vetävät ylppärillä lähes kuutta tonnia kuussa. Ja sitten joku pölkkypää netissä vielä haukkuu minua, joka ilmaiseksi teen töitä tämän maan eteen. Pistä sormi vesilasiin ja vedä se pois - jos jää kolo, olet korvaamaton, muuten et ole sen parempi kuin kukaan työtönkään. Ja tilallesi olisi heti tulossa monta nuorempaa ja osaavampaa.

Vierailija
713/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville. 

Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut mitä se ei ole tarjonnut niille huono-osaisille?

Työpaikan. Suomessa on jo pitkään ollut niin, että kun putoat työttömäksi, et saa enää työtä. Työttömien hakemukset menee suoraan roskikseen. Ja ratkaiseva vaihe on usein valmistumisen jälkeen jolloin työn saa helpoiten suhteilla.

Useimmat ihmiset hankkivat työpaikkansa muuten kuin suhteilla. Olen 53v ja en ole ollut päivääkään työttömänä. Olen tuplamaisteri ja olen kelpuuttanut myös töitä, joihin ei tarvita akateemista loppututkintoa. Olen päivittänyt osaamistani ja vaihtanut ammattia keski-ikäisenä. Olen pitänyt itseni työkuntoisena. En tunne ketään, joka aikuisiällä olisi saanut suhteilla työpaikan. Ne teinien ensimmäiset kesätyöpaikat yleensä menevät suhteilla, mutta sitten on kyse ennemminkin meriiteistä, koulutuksesta ja osaamisesta.

Vierailija
714/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Niin, koulutus kannattaa. Ei ne työläisten palkat ikinä ole olleet samat kuin akateemisilla.

Vientieollisuuden kolmivuorotöiden kokonaispalkka on täysin verrattavissa teollisuudessa päivätyötä tekevään akateemiseen, joskus jopa parempi kuin sen akateemisen. 

Vierailija
715/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät katkeruudeltaan ja tuntemaltaan vihalta köyhälistöä kohtaan ehdi nauttia ökyydestään.

Monien pitää vielä hoitaa kokoomus- tai persuhommatkin siinä yhteydessä.

Tekohurskauskin aiheuttaa omat vaivansa

Vierailija
716/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että olen monella tavalla onnekas ja minulla on mahdollisuuksia mitä kaikilla ei ole. Synnyin hyville vanhemmille turvalliseen kotiin, molemmilla vanhemmilla hyvät vakituiset työpaikat ja palkat, lapsille kustannettiin mahdollisuudet harrastuksiin ja mielekkääseen tekemiseen. Sain kokea lapsuudessa hyvän perusturvallisuuden ja luottavaisuuden elämään ja tulevaisuuteen, kannustettiin siinä mitä me lapset tehtiin. Vanhemmat oli kiinnostuneita meidän elämästä ja perheen kanssa käytiin lomilla, se toi kivaa vaihtelua ja rentoutumista tavalliseen arkeen. Satuin pääsemään hyvään päiväkotiin ja kouluun, missä arki oli turvallista, siinä oli hyvät mahdollisuudet oppia asioita ja viihdyin koulussa.

Meitä ei koskaan painostettu mihinkään tiettyyn koulutukseen, esimerkiksi lukioon tai yliopistoon, vaan vanhemmat tuki kaikissa valinnoissa. Myös opiskeluaikana vanhemmat auttoivat, ja kun esimerkiksi siskoni halusi lähteä opiskelemaan ulkomaille auttoi vanhemmat siinäkin.

Tiedostan, että kaikilla ihmisillä ei ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia ja etuoikeuksia kuin minulla. On paljon helpompaa nähdä maailman olevan hyvä ja uskoa omaan elämään kun on jo lapsuudessa kokenut sitä. Tietty elämässä on ollut myös vastoinkäymisiä, esimerkiksi läheisten kuolemia, mutta niistäkin on ollut helpompaa selvitä kun on ollut kaikki perusasiat kunnossa ja apua ja tukea saatavilla.

Vierailija
717/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksällä meni 35% veroihin kun palkka oli 4000. Mutta sai pitää loput yksin. 

Vierailija
718/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli 4000 netto eli siitä ei verottaja vie enää yhtään mitään!

Ei ollut. 

Vierailija
719/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikas, enkä hyvätuloinen, vaikka tienaan tämän jutun mainitun rajan yli. Kirjoitan tätäkin lapsen huoneessa, jota käytän itse myös työhuoneena. Minulla on vielä yli 100 000 e velkaa asunnosta ja kaupassa pitää katsoa tarkasti, mitä ostaa. Ulkomailla olen käynyt lomalla viimeksi yli 5 vuotta sitten ennen lapsia. Ei tämä mitään rikasta elämää ole. Väitän, että samaan pystyy lähes jokainen, joka valitsee opiskella järkeviä ja työsllistäviä aloja.

Vierailija
720/764 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kaikki köyhiä. 4000/kk ei ole suuret tulot. Keskiverto sveitsiläinen tienaa 7000/kk. Miksi emme pysty samaan?