Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (700)

Vierailija
661/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kunnossa? Milloin viimeksi olet käynyt katsomassa omaa eläkekertymääsi? Eläkettä ei enää kerry juuri lainkaan.

Eläkettä kertyy edelleen 1,5% vuosiansioista. Sama kertymäprosentti on ollut jo vuosikymmeniä (aikaisemmin oli joitain ikäpoikkeuksia, mutta myös työntekijän eläkemaksu oli heillä korkeampi). Vuoden 2017 jälkeen eläkepalkkaan lasketaan mukaan myös se työntekijän työeläkemaksuosuus (sitä ennen se vähennettiin, eli kertyy nyt enemmän). Reilut 40 vuotta kun jaksat työelämässä, niin eläke on ihan kohtuullinen. Ja elinaikakertoimen vaikutuksen saa kumottua, kun jaksaa tehdä töitä tavoite-eläkeikään asti.

Jos ei sulle kerry, niin kyse on sitten huonoista ansioista.

Minulla on todella hyvät ansiot,  kiitos huolenpidosta. Siitä huolimatta tajuan, että eläkekertymäni on jo nyt ihan naurettava ja se pienenee seuraavaan 10 vuoteen ja loppuu kokonaan ennenkuin olen lähelläkään eläkeikää. 

Vierailija
662/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken "itse" saavuttaneelle:

Miten opiskelet ilman opettajaa tai kirjoja tai materiaaleja? Ei ne tyhjästä tule. Joku on ne kouluttanut, maksanut, suunnitellut jne. Miten pidät itsesi hengissä opiskelua varten jos ei kukaan rakenna putkistoja, pidä niitä toiminnassa, viljele ruokaa, jalosta tai kuljeta sitä sinulle? Seisot valtavien ihmismassojen hartioilla hehkuttamassa itseäsi.

En tiedä mitä päihteitä käytät tai onko lääkityksesi kohdillaan. Kandee tarkistaa niin sekia kirjoittelet.

Niin kauan kuin sinä et laskujani maksa niin sinä et tule kertomaan mitä olen itse saavuttanut ja mitä en. Nyt kun luin tekstisi niin olenpa onnellinen, että viljelen nepotismia nykyään. Paljon elämässä omilla rahkeilla saavuttaneena , tyhjästä aloittaneena, voin antaa kesätöitä isosta firmasta pojalleni. Harmi, että kesätyöpaikat on ensi kesänäkin kortilla, vaan ei me

Tiesitkö että menestyvällä ihmisellä ei ole mitään syytä haukkua netissä nimettömänä ketään? Sellaista tekee vain ne luuserit, jotka vihaavat kaikkea ja kaikkia. Jopa omaa elämäänsä. Ja useimmat niistä eivät ole ikinä saaneet mitään aikaan, eli voidaan unohtaa jopa se menestyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä, että he ovat syntyneet oikeaan aikaan. Kyse on siitä, että heillä on eläkkeet ja munat monessa korissa, useammassa valtiossa. Älyllä on paljonkin tekemistä asian kanssa. Luitko jo perheverotuksesta tai siitä, että on oikeastaan epänormaalia, että teet töitä ja loppuviimeksi saat hetken aikaa eläkettä ja kun kuolet niin eläkkeesi valuvat Suomi valtion pohjattomaan pussiin. Oletko selvillä asiasta? Etpä tietenkään. Aika moni suomalainen on täysin pihalla tästä asiasta. 

Mitä ihmettä sä selität? Nykyisillä eläkeläisillä ei ole munia missään korissa, koska ei tarvitse. He saavat eläkettä tekemästään työstä. 10 vuoden päästä eläköityvät saavat puolet siitä, 20-30 vuoden päästä ei ole mitään.

Mitä ihmettä itse selität? Etkö ole kuullut perheverotuksesta? Tai siitä, että kun olet hoitanut asiasi hyvin niin keräät eläkkeitä useammasta valtiosta. Ja kun kuolet niin lapsesi saavat sen eläkepotin, jonka olet ehtinyt keräämään kasaan? No etpä tietenkään tiedä tästä. Oot niin yksinkertainen, että keräät eläkerahoja työnteolla koko ikäsi ja susta on ihan ok että loput eläkerahat menee valtion kassaan. 

Vierailija
664/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitkä geenit aiheuttavat periytymisen". Huvittavaa kun kouluttamaton tollo yrittää päteä.

No kouluta kouluttamatonta ja kerro ne Köyhyysgeenit... 

Köyhyysgeenit...just. Katsoa peiliin. Siellä ne lienee jokainen.

Vierailija
665/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos köyhistä ihmisistä puhutaan, niin SUURIN OSA on nimenomaan ilman edellytyksiä pärjätä hyvin, syystä tai toisesta. Ei kukaan tietoisesti ala narkkariksi jo lapsena, hommaa itselleen mt-sairautta tai valitse alhaista älykkyysosamäärää. Siinä on aika eri MAHDOLLISUUDET käytettävissä, kun sattuu se mustapekka käteen."

Ei tasan ole SUURIN OSA nimenomaan ilman edellytyksiä pärjätä. VALTAOSA on köyhiä täysin omista valinnoistaan johtuen, kuten 99% narkkareistakin on ihan itse päättäneet alkaa vetää kamaa. HYVIN HARVALLE, niitä on väkivalloin ja pakolla elimistöön tungettu. 

Vierailija
666/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun jo vuosia nimenomaan on päätetty ettei eläkettä kerry monestakaan syystä. Ole onnellinen, että olet eläkkeellä nyt etkä 10 vuoden päästä. Minä olin palkkatyössä ennen yritystäni 20 vuotta ka eläkekertymäni on pikkasen vajaa 1000€.

Kerro yksikin asia, josta minulle on kertynyt eläkettä, mutta 10 vuoden kuluttua eläköityvälle ei. Päinvastoin, nykyäänhän eläke kertyy ainakin mm. Tutkinnoista ja ansiosidonnaisesta. Perhevapaiden osaltakin kertymä on ilmeisesti parannettu.

Sinun eläkekertymäsi palkkatyöstä riippuu ihan siitä kuinka paljon olet ansainnut. Jos se tapahtui ennen 2005 uudistusta, laskettiin se hieman eri tavalla kuin sen jälkeen. Osa menetti, osa hyötyi tuosta muutoksesta.

Vierailija
667/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaattimode alkoi itkemään....

Vierailija
668/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos köyhistä ihmisistä puhutaan, niin SUURIN OSA on nimenomaan ilman edellytyksiä pärjätä hyvin, syystä tai toisesta. Ei kukaan tietoisesti ala narkkariksi jo lapsena, hommaa itselleen mt-sairautta tai valitse alhaista älykkyysosamäärää. Siinä on aika eri MAHDOLLISUUDET käytettävissä, kun sattuu se mustapekka käteen."

Ei tasan ole SUURIN OSA nimenomaan ilman edellytyksiä pärjätä. VALTAOSA on köyhiä täysin omista valinnoistaan johtuen, kuten 99% narkkareistakin on ihan itse päättäneet alkaa vetää kamaa. HYVIN HARVALLE, niitä on väkivalloin ja pakolla elimistöön tungettu. 

Eli sinä olet saamaton luuseri ihan omasta halustasi. Hienoa. Vihdoinkin jotain, mistä voimme olla samaa mieltä.

-eri

Vierailija
669/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanattaa ottaa vastaan työ kuin työ ja siitä sitten hakea vähän parempaa paikkaa ennemmin kuin nirsoilla ja maata kotona sohvalla ja valittaa.

Miten se työ "otetaan vastaan"? Eipä ole kukaan tullut tarjoamaan ja vaikka kuinka itse töitä hakee, ei valinta koskaan kohdistu. JA on haettu myös tuota "vähän parempaa paikkaa" jo tuhansia kertoja.

Osaatko vielä kertoa, miksi ei saisi sohvalla maata, jos sellaisen omistaa? Mitä pahaa on sohvalla makaamisessa, jos töitä ei onnistu saamaan?

Kommentti siihen että kannattaa ottaa vastaan työ kuin työ ja siitä sitten hakea vähän parempaa paikkaa kun on jo joku duuni johtuu siitä, kun joku tällä eräässä toisessa ketjussa kommentoi, että minä en kaupan kassaksi lähde kun olen opiskellut parempaan ammattiin ja saan sossusta sellaisen elintason että pärjään.

Lisäksi kun viikko sitten tuli vaimon kanssa käytyä Turun keskustassa syömässä niin tilasimme taksin jonka kuljettaja ei ollut kantasuomalainen, ravintolan tarjoilijat eivät puhuneet suomea (Kyseessä oli Italialainen ravintola) kotimatkallakaan taksikuski ei ollut suomalainen.

Silti nämä kohtaamani palveluammatin harjoittajat elättävät täällä itsensä sellaisilla töillä johon suomalaiset eivät suostu menemään, koska sossusta varmaan saa parempaa palkkaa. 
Tuntuu siltä että Suomessa taitaa olla ihan liian hyvä soiaaliturva.

Vierailija
670/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken "itse" saavuttaneelle:

Miten opiskelet ilman opettajaa tai kirjoja tai materiaaleja? Ei ne tyhjästä tule. Joku on ne kouluttanut, maksanut, suunnitellut jne. Miten pidät itsesi hengissä opiskelua varten jos ei kukaan rakenna putkistoja, pidä niitä toiminnassa, viljele ruokaa, jalosta tai kuljeta sitä sinulle? Seisot valtavien ihmismassojen hartioilla hehkuttamassa itseäsi.

En tiedä mitä päihteitä käytät tai onko lääkityksesi kohdillaan. Kandee tarkistaa niin sekia kirjoittelet.

Niin kauan kuin sinä et laskujani maksa niin sinä et tule kertomaan mitä olen itse saavuttanut ja mitä en. Nyt kun luin tekstisi niin olenpa onnellinen, että viljelen nepotismia nykyään. Paljon elämässä omilla rahkeilla saavuttaneena , tyhjästä aloittaneena, voin antaa kesätöitä isosta firmasta pojalleni. Harmi, että kesätyöpaikat on ensi kesänäkin kortilla, vaan ei me

Aloitit keskeltä aavikkoa alasti? Hieno saavutus! 

Arvostan panostasi, mutta et ole selkeästi lukenut kovinkaan montaa kirjaa jos ajatukseni eivät yhtään aukene. En itse ole keksinyt näitä päästäni, vaan ihan peruskauraa, jos yhtään perehtyy. Suosittelen. Ajattelin joskus nimittäin samoin kuin sinä.

Vierailija
671/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitkä geenit aiheuttavat periytymisen". Huvittavaa kun kouluttamaton tollo yrittää päteä.

No kouluta kouluttamatonta ja kerro ne Köyhyysgeenit... 

Ne ovat kuule ne samat geenit, jotka aiheuttavat myös omaisuuden periytymisen.

On aivan ok sanoa, että köyhyys ja elintavat jne periytyvät. Aivan hyvää suomenkieltä, ja sinä olet tyhmä. 

Vierailija
672/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun jo vuosia nimenomaan on päätetty ettei eläkettä kerry monestakaan syystä. Ole onnellinen, että olet eläkkeellä nyt etkä 10 vuoden päästä. Minä olin palkkatyössä ennen yritystäni 20 vuotta ka eläkekertymäni on pikkasen vajaa 1000€.

Kerro yksikin asia, josta minulle on kertynyt eläkettä, mutta 10 vuoden kuluttua eläköityvälle ei. Päinvastoin, nykyäänhän eläke kertyy ainakin mm. Tutkinnoista ja ansiosidonnaisesta. Perhevapaiden osaltakin kertymä on ilmeisesti parannettu.

Sinun eläkekertymäsi palkkatyöstä riippuu ihan siitä kuinka paljon olet ansainnut. Jos se tapahtui ennen 2005 uudistusta, laskettiin se hieman eri tavalla kuin sen jälkeen. Osa menetti, osa hyötyi tuosta muutoksesta.

10 vuoden päästä eläköityvälle EI OLE kertynyt eläkettä tutkinnoista (ovat suorittaneet tutkintonsa hyvän aikaa ennen kuin tämä muutos tuli. Samaten PERHEVAPAAT ovat viettäneet pääosin silloin kuin niiden eläkekohtelu oli sama kuin sinulla.  Heillä taas sitten eläke leikkaantuu maksimimäärällä elinajanodoitekertoimen mukaan.... 

Vierailija
673/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen kommentiini. Ei sossusta mitään palkkaa saa vaan tukia. Sorry virheellinen argumentointini.

Vierailija
674/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä olet saamaton luuseri ihan omasta halustasi. Hienoa. Vihdoinkin jotain, mistä voimme olla samaa mieltä.

-eri

ad hominem. ja jos sinusta omin ansioin top 5% Suomen rikkaimmista on Luuseriutta niin mielelläni olen. 

Vierailija
675/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kunnossa? Milloin viimeksi olet käynyt katsomassa omaa eläkekertymääsi? Eläkettä ei enää kerry juuri lainkaan.

Eläkettä kertyy edelleen 1,5% vuosiansioista. Sama kertymäprosentti on ollut jo vuosikymmeniä (aikaisemmin oli joitain ikäpoikkeuksia, mutta myös työntekijän eläkemaksu oli heillä korkeampi). Vuoden 2017 jälkeen eläkepalkkaan lasketaan mukaan myös se työntekijän työeläkemaksuosuus (sitä ennen se vähennettiin, eli kertyy nyt enemmän). Reilut 40 vuotta kun jaksat työelämässä, niin eläke on ihan kohtuullinen. Ja elinaikakertoimen vaikutuksen saa kumottua, kun jaksaa tehdä töitä tavoite-eläkeikään asti.

Jos ei sulle kerry, niin kyse on sitten huonoista ansioista.

Minulla on todella hyvät ansiot,  kiitos huolenpidosta. Siitä huolimatta tajuan, että eläkekertymäni on jo nyt ihan naurettava ja se pienenee seuraavaan

En tiedä mitä odotat tuolta eläkekertymältä, kun väität että sitä ei kerry juuri lainkaan. Kyllä sitä edelleen kertyy ihan saman verran kuin on jo vuosikausia kertynyt. Toki, jos odotat eläkkeesi olevan saman suuruinen kuin palkkasi, niin se ei ihan taida onnistua. 60 prosenttiin voi silti ihan hyvin päästä (joka muuten aikaisemmin oli se maksimi). Ja eihän se mihinkään pienene, vaan kasvaa vuosi vuodelta. 

Ja muuten, olen ihan tyytyväinen omaan eläkekertymääni.

Vierailija
676/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertookin ymmärryksesi tason, joka siis alhainen. Suosittelen lukemaan edes yhden kirjan aiheesta ja sitten voidaan jatkaa. En yksinkertaisesti jaksa alkaa alusta pitäen selittää sinulle tätä.

Vierailija
677/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luuserius ole tuloista kiinni. Yksi maailman suurimpia luusereita on Musk. Myötähäpeää saa kokea joka kerta kun äijä avaa suunsa. Nolo.

Vierailija
678/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden päästä eläköityvälle EI OLE kertynyt eläkettä tutkinnoista (ovat suorittaneet tutkintonsa hyvän aikaa ennen kuin t

Eli he saavat eläkkeen samoilla spekseillä kuin minäkin. Kyllä se elinaikakerroin leikkasi munkin eläkettä. Joten en tiedä mikä on se niin paljon parempi juttu päästä eläkkeelle nyt kuin 10 vuoden päästä.

Vierailija
679/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on sijoituksia niin ne alentaa 595 yleistuen määrää.

Vain jos niistä sijoituksista on tuloja. Voit omistaa vaikka miljoonilla kasvuosuuksia kunhan et mene lunastamaan niitä tai saa osinkoa. Parempi ottaa vaikka lainaa sijoituksia vastaan ja humputella niillä. Näinhän jenkeissä raharössit tekee, eivät tosin yleistukea saadakseen vaan ihan verosuunnittelua 😁

Vierailija
680/700 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli he saavat eläkkeen samoilla spekseillä kuin minäkin. Kyllä se elinaikakerroin leikkasi munkin eläkettä. Joten en tiedä mikä on se niin paljon parempi juttu päästä eläkkeelle nyt kuin 10 vuoden päästä."

Heillä se kerroin on pahempi. Eli vaikka olisitte tehneet tulojen puolesta TÄYSIN IDENTTISEN uran, heidän eläkkensä on pienempi kuin sinun.