Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?

Vierailija
14.02.2026 |

Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.

Kommentit (820)

Vierailija
741/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu ei kaunistele asioita, vaan kertoo millainen langennut ihminen on.

Vierailija
742/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeät asiat on hyvä kertoa kaikille tiedoksi. Totuudet on hyvä hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan aikaisemmin nämä asiat eivät olleet ihmisille näin vaikea käsittää. Paha aika elämässä, paljo kieltämistä ja valehtelua.

Vierailija
744/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"raamattu on ihmisten sanaa jumalasta"

Kuka ihminen tekee jumalan joka kärsii ristinkuoleman?

Kirjoittelee kaikenmaailman ihmisten hulluuksista?

Vierailija
745/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika langenneet ne vanhan testamentin jumalat Jahve ja Elohim olivat myös, kun niitten menoista siellä lukee. Eikä se uuden testamentin Jahvekaan mitenkään loista, kun piti oman poikansa uhrata, eikä se vaan antanut syntejä anteeksi ilman sitä.

Vierailija
746/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika langenneet ne vanhan testamentin jumalat Jahve ja Elohim olivat myös, kun niitten menoista siellä lukee. Eikä se uuden testamentin Jahvekaan mitenkään loista, kun piti oman poikansa uhrata, eikä se vaan antanut syntejä anteeksi ilman sitä.

Synnistä nyt vaan pitää maksaa hintaa.  Rikolliset tuomitaan   eikä se ole epäoikeudenmukaista.

Vierailija
747/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko Raamattu on Jumalan sanaa."

VT:n laki (5. Moos. 22:13-21) määrää kuolemanrangaistuksen naiselle, joka ei hääyönä ollut neitsyt. Tämä todettiin siitä, oliko hän vuotanut verta hääyönä käytetylle lakanalle. Noin puolet naisista ei vuoda verta ekalla kerralla, eli tilastollisesti puolet lain seurauksena kivitetyistä naisista oli syyttömiä siihen rikokseen, joihin syyllisinä heidät kivitettiin.

Eikö Jumala tiennyt, että lain perusteella kivitetään syyttömiä, vai eikö hän välittänyt?

Vierailija
748/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teologi tietää, että ei ole. Ainoastaan kouluttamattomat moukat voivat olla eri mieltä.

Ei ole, toisin kuin satukirja nimeltä Koraani.

Vierailija
749/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VT:n laki (5. Moos. 22:13-21) määrää kuolemanrangaistuksen naiselle, joka ei hääyönä ollut neitsyt. Tämä todettiin siitä, oliko hän vuotanut verta hääyönä käytetylle lakanalle. Noin puolet naisista ei vuoda verta ekalla kerralla, eli tilastollisesti puolet lain seurauksena kivitetyistä naisista oli syyttömiä siihen rikokseen, joihin syyllisinä heidät kivitettiin.

Eikö Jumala tiennyt, että lain perusteella kivitetään syyttömiä, vai eikö hän välittänyt?

Tietää mutta kuten muitakin ikäviä asioita antaa tapahtua, on antanut tämänkin tapahtua. 

Jokainen päivä elämässä maailmalla tapahtuu jonkun toimesta jotakin epäoikeudenmukaista. Se kuuluu ihmisten elämään.

Vierailija
750/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allahpa antaa anteeksi kun tappaa kaikki vääräuskoiset.  On siinä urakkaa  mutta kai kannattaa. 

Vierailija
751/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teologi tietää, että ei ole. Ainoastaan kouluttamattomat moukat voivat olla eri mieltä.

Ei ole, toisin kuin satukirja nimeltä Koraani.

Koraani on aavikkorosvon sana  maiden ja verojen saamiseksi.  Aloitti Jeesuksen kotikonnuista.   Nyt on jo täällä meillä. 

Vierailija
752/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja  sitten kun tiedät millaisia vaikutuksia  sillä on ollu koko maailman historiaan.

Hyvässä ja huonossa. Niin keskustellaan.

Noooo, kannattaa alkaa se tutkiminen vaikka katolisesta historiasta/sodista!

Vierailija
753/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ylpeyden ydin: minä nousen Korkeimman rinnalle (Saatanan kapina Raamatun valossa)

Raamattu puhuu Saatanasta (vastustaja, syyttäjä) hengellisenä olentona, joka vastustaa Jumalaa ja eksyttää ihmisiä (esim. Ilm. 12:9; 1. Piet. 5:8). Se ei kerro kapinaa yhtenä elämäkertana, mutta useat kohdat piirtävät saman linjan: ylpeys sydämessä kapina lankeemus. Kapina alkaa sydämestä: sinä sanoit sydämessäsi

Jesajassa on pilkkalaulu, joka alkuyhteydessään kohdistuu Babylonin kuninkaaseen, mutta jota kristillisessä traditiossa on luettu myös hengellisenä kuvauksena kapinan logiikasta:

Sinä sanoit sydämessäsi: Minä nousen taivaaseen minä nostan valtaistuimeni minä nousen pilvien kukkuloille, minä olen Korkeimman vertainen. (Jes. 14:1314)
Kuitenkin sinut syöstään tuonelaan (Sheoliin). (Jes. 14:15)

Pointti on juuri tuo sydämessäsi: kapina ei ala ensin ulkoisena tekona vaan sisäisenä ylpeyden tahtona (minä nousen minä olen vertainen). Raamatun mukaan Jumala näkee tämän sisäisen motiivin läpi ennen kuin henki/ihminen ehtii perustella sen kauniiksi.

2) Jumala näkee sydämen eikä se ole pelottelua, vaan totuudenvaloa

Toinen syvä punainen lanka on se, että Jumala ei katso vain ulkokuorta. Raamattu sanoo suoraan, että Jumala näkee ajatukset, halut ja motiivit:

Ihminen näkee ulkokuoren, mutta Herra näkee sydämeen. (1. Sam. 16:7)
Mikään luotu ei ole häneltä kätkössä. (Hepr. 4:13; sama teema myös Ps. 139)

Tämä on minulle yksi syy uskoa Raamatun olevan totta: se ei imartele ihmistä, eikä se tyydy hyvien tapojen pintaan. Se sanoo rehellisesti, että ongelma voi olla syvemmällä kuin laki tai maine ja siksi myös ratkaisu täytyy tulla syvemmältä kuin pelkkä itsekurin parantaminen.

3) Jeesuksen sulkeva väite: joko Herra tai jotain muuta

Sitten tullaan siihen kohtaan, joka todella jakaa mielipiteet, mutta jonka vuoksi kristinusko ei ole vain yksi henkisyys muiden joukossa. Jeesus sanoo:

Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani. (Joh. 14:6)

Tämä on niin vahva ja poissulkeva väite, että sitä ei oikein voi siistiä kaikille sopivaksi. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: joko Jeesus on se, joksi hän itsensä ilmoittaa (enemmän kuin pelkkä opettaja), tai sitten hän ei ole luotettava auktoriteetti. Juuri siksi tämä puhuttelee minua: Raamattu ei yritä vain miellyttää kaikkia, vaan kutsuu valintaan.

4) Pelastus ei jää teoriaksi: joka tulee minun kauttani sisään, se pelastuu

Jeesus ei puhu vain abstraktia filosofiaa, vaan lupaa turvaa ja elämää:

Minä olen ovi. Joka tulee minun kauttani sisään, se pelastuu; hän saa käydä sisään ja ulos ja löytää laitumen. (Joh. 10:9)

Minulle tuo kuva laitumesta kertoo, että Jumalan tarkoitus ei ole tehdä ihmisestä pelokasta suorittajaa, vaan tuoda ihminen turvaan, ravintoon ja kasvuun. Ja kun katson elämää omaa sisintäni ja ihmisten todellisuutta näen, miten helposti sydän ajautuu pimeään ilman Jumalaa: ylpeyteen, tyhjyyteen, levottomuuteen. Siksi minä luotan Herraan: en siksi, että olisin parempi, vaan siksi, että tarvitsen pelastajaa.

Vierailija
754/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys että kuinkahan paljon niitä naisia ylipäänsä oli?

Mooses eli n.4000v. sitten.

Vierailija
755/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietää mutta kuten muitakin ikäviä asioita antaa tapahtua, on antanut tämänkin tapahtua. 

Jokainen päivä elämässä maailmalla tapahtuu jonkun toimesta jotakin epäoikeudenmukaista. Se kuuluu ihmisten elämään.

"Antaa tapahtua" - syyttömien kivitys ei tapahtuisi ilman Jumalan nimenomaista määräystä. Hän ei anna sen tapahtua vaan se tapahtuu hänen nimenomaisesta määräyksestään.

Onko oikeudenmukaista rankaista ihmisiä rikoksista joita he eivät ole tehneet?

Vierailija
756/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Antaa tapahtua" - syyttömien kivitys ei tapahtuisi

Henkilökohtaisesti ymmärrän että syyttömänäkin voi joutua rangaistuksi eikä se todellakaan ole oikein mutta asia täytyy vain hyväksyä. Jumala on sallinut näin/antanut tapahtua/määrännyt näin.

Asian voi ilmaista monella tavalla mutta jokaisessa tilanteessa ei ole kyse siitä että Jumala olisi määrännyt näin vaan hän on antanut näin tapahtua, sallinut näin tapahtua.

Vierailija
757/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja  sitten kun tiedät millaisia vaikutuksia  sillä on ollu koko maailman historiaan.

Katoliset ei sotineet katolisuudesta,  muuten kuin muslimeja vastaan.  Mutta kuningaskunnat ja sellaiset sotivat maaomistuksista.  Muslimit yritti vallata Euroopan sotimalla.  Nyttemmin väestönkasvulla ja  humaanisuutta  vipuvartena käyttäen. 

Vierailija
758/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoliset ei sotineet katolisuudesta,  muuten kuin muslimeja vastaan.  Mutta kuningaskunnat ja sellaiset sotivat maaomistuksista.  Muslimit yritti vallata Euroopan sotimalla.  Nyttemmin väestönkasvulla ja  humaanisuutta  vipuvartena käyttäen. 

Monet ns. kristinuskon sodat olivat puolustussotia.

Vierailija
759/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooses tappoi egyptiläisen ja lähti maanpakoon . 40v. paimensi lampaita erämaassa.??

Vierailija
760/820 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Henkilökohtaisesti ymmärrän että syyttömänäkin voi joutua rangaistuksi eikä se todellakaan ole oikein mutta asia täytyy vain hyväksyä. Jumala on sallinut näin/antanut tapahtua/määrännyt näin.

Asian voi ilmaista monella tavalla mutta jokaisessa tilanteessa ei ole kyse siitä että Jumala olisi määrännyt näin vaan hän on antanut näin tapahtua, sallinut näin tapahtua."

Jos Suomen lakiin tehtäisiin muutos, jonka perusteella puolet johonkin rikoksiin syyllisiksi tuomituista olisi tosiasiallisesti syyttömiä, pitäisitkö lakimuutosta onnistuneena? Itse lähinnä ajattelisin, että laki tuottaa hirveitä oikeusmurhia ja että olisi ensi tilassa syytä tehdä valituksia EU-tuomioistuimeen tmv. kv. elimeen.

Lisäksi ajattelen, että kaikkitietävältä jumaluudelta on lupa odottaa kirjaimellisesti äärettömän paljon parempaa kuin vastaavassa tilanteessa odottaisin erehtyväisiltä ihmisiltä.

Ajatus, että Jumalan eksplisiittisesti antamat lait ovat Jumalan sallimia, eivät määräämiä kuulostaa lähinnä käsitteiden uudelleenmäärittelyltä, jonka tarkoitus on vähätellä Jumalan roolia näissä hirveyksissä.