Onko raamattu sinusta Jumalan sanaa?
Minusta ei ole, vaan raamattu on ihmisten sanaa Jumalasta.
Kommentit (823)
Varoitus Antikristuksesta, Pedosta ja väärästä profeetasta (Raamatun mukaan)
Raamattu opettaa, että loppuaikoihin liittyy harhaa, valhetta ja hengellistä näyttävyyttä, joka voi eksyttää monia. Jeesus varoitti: Monet tulevat minun nimessäni ja eksyttävät monia sekä väärät kristukset ja väärät profeetat tekevät suuria tunnustekoja (Matt. 24). Pointti on: kaikki hengellinen ei ole automaattisesti Jumalasta.
1) Antikristus vastustus ja korvike-Kristus
Uudessa testamentissa antikristus ei tarkoita vain yhtä hahmoa, vaan myös ilmiötä: henkeä/opetusta, joka kieltää Kristuksen tai vääristää häntä (1. Joh. 2). Lisäksi kuvataan laittomuuden ihminen, joka korottaa itsensä ja vetää ihmisiä puoleensa (2. Tess. 2).
Ydin: Kristuksen paikkaa yritetään vallata suoraan vastustamalla tai tarjoamalla parempi, helpompi, ihmiskeskeinen versio.
2) Peto valta, joka vaatii uskollisuutta ja palvontaa
Ilmestyskirjassa peto kuvaa järjestelmää/valtaa, joka nousee Jumalaa vastaan ja vaatii viimekätistä lojaalisuutta (Ilm. 13). Ajatus ei ole, että kristittyjen pitäisi arvailla nimiä, vaan että on olemassa vallan muoto, joka menee liian pitkälle: se alkaa vaatia sitä, mikä kuuluu vain Jumalalle.
Tunnusmerkki: kun valta alkaa määritellä hyvän ja pahan omilla ehdoillaan, vaientaa totuuden ja vaatia kumarrusta (arvojen, omantunnon ja lopulta palvonnan tasolla).
3) Väärä profeetta harha, joka tukee petoa
Ilmestyskirja liittää petoon väärän profeetan, jonka tehtävä on saada ihmiset seuraamaan ja palvomaan väärää, myös merkkien ja vakuuttavan retoriikan avulla (Ilm. 13; 19).
Oleellinen varoitus: harha voi näyttää uskottavalta, moraaliselta ja jopa ihmeelliseltä.
4) Miten erottaa totuus harhasta? (käytännön testi)
Raamattu antaa yksinkertaisen suunnan:
Kuka Jeesus on? Tunnustaako opetus Jeesuksen Herraksi sellaisena kuin evankeliumi opettaa (ei vain hyvä opettaja tai yksi profeetta)? (1. Joh. 2)
Mitä se tekee ristille ja armolle? Tuleeko pelastus armosta, vai vaihtuuko sanoma suorittamiseen, ylpeyteen tai manipulointiin?
Millainen hedelmä? Tuottaako se totuutta, nöyryyttä, rakkautta ja pyhitystä vai pelkoa, vallankäyttöä ja ihmisten sitomista? (Matt. 7)
Pysyykö se kirjoituksissa? Syrjäyttääkö se Raamatun uudella ilmestyksellä, vai ohjaako se takaisin Kristukseen ja apostoliseen evankeliumiin?
Miksi tämä tukee ajatusta, että Raamattu on Jumalan sanaa?
Minusta on pysäyttävää, kuinka realistisesti Raamattu ennakoi ihmisen taipumuksen: me halutaan helppo usko, näyttävät merkit, vahvat johtajat ja nopea ratkaisu ja siksi eksyminen on aidosti mahdollista. Varoitukset eivät ole naiivia satua, vaan osuvat siihen, miten ihmiset toimivat: valhe voi pukeutua valon vaatteisiin. Siksi pidän Raamattua luotettavana: se ei imartele ihmistä, vaan varoittaa rehellisesti ja ohjaa takaisin Kristukseen.
Ydinviesti: älä jahtaa sensaatioita pysy Kristuksessa, pidä evankeliumi keskellä ja koettele opetukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei ole jumalan sanaa, kuten ei mikään muukaan kirjoitus.
Miten perustelet?
Miksi olematonta pitäisi perustella? Perustele sinä, että hindujen pyhät kirjat eivät ole hindujumalien sanaa.
Vähän ohi, mutta eikö olekin outoa, että yhdeltä vaaditaan perusteluja, mutta toiselta ei?
Ei ole outoa. Jos esitetään väitteitä sellaisen olemassaolosta, mistä ei ole havaintoja, niin väitteen esittäjän on perusteltava väitteensä. Minä esimerkiksi voin väittää, että kuuhun on haudattu vaaleanpunainen ryhävalas, mutta en voi vaatia perusteluja sinulta, että näin ei ole.
Sulla meni vähän ohi...
Jumala tais olla pikkasen huppelissa ku alko horisemaa...
Luin eilen Johanneksen 1. kirjeen kaikki 5 lukua. Tuossa aikaisemmassa viestissä onkin viittaus tuohon 2 lukuun.
"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme." (1 joh 2:19-)
Eli samasta seurakunnasta ja samasta Jumalan väestä nämä väärinpuhujat ja pahimmillaan eksyttäjät ovat lähteneet. Puhuvat Jeesuksesta, siteeraavat Raamattuakin. Mutta sitten yks kaks sanovat että siitä huolimatta he saarnaavatkin rakkautta mutta eivät parannusta synneistä, koska synnistä puhuminen on hengellistä väkivaltaa tai muuten vain ole muodissa.
Viimeisin antikristuskin on pukeutuu kristilliseen viittaan ja ulkokuoreen ja tulee näin hämänneeksi monia. On paljon suoraan Raamatusta, mutta kuitenkin kielletään se oikea Jeesus joka puhui hyvin suoraan ja terävästikin.
Vierailija kirjoitti:
Jumala tais olla pikkasen huppelissa ku alko horisemaa...
Sinähän se tässä horiset.
Vierailija kirjoitti:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Vesi tarkoittaa kastetta. Henki tarkoittaa pyrkimystä Jeesuksen opetusten noudattamiseen. Pyhän Hengen vaikutus ihmisessä on se vaikutus, joka saa ihmisen pyrkimään Jumalan tahdon noudattamiseen. Pyrkimys Jeesuksen opetusten noudattamiseen on pyrkimystä Jumalan tahdon noudattamiseen.
Raamatun mukaan vesi ei tarkoita kastetta, eikä Henki tarkoita omaa pyrkimystä noudattaa opetuksia. Vaan Henki tarkoittaa Jumalan henkeä päästäkseen Jumalan valtakuntaan. Niinhän luimme jakeista että ei pääse ilman Jumalanhenkeä Jumalan valtakuntaan.
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota aihetta en käsittele tällä keskustelupalstalla.
Millä perusteella pidät Jeesuksen sanoja paremmuusjärjestyksessä ?
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä lainaus tarkoittaa?
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
Tuota aihetta en käsittele tällä keskustelupalstalla.
Olet tietävinäsi ja ylivertainen apostoleihin mutta et osaa edes neuvoa ihmisä taivasten valtakuntaan.
Suosittelenkin lukemaan ja uskomaan sen, mitä Jeesus on neuvonut Raamatun evankeliumeissa.
Vierailija kirjoitti:
Rikas mies ja Lasarus (Luuk. 16) on Jeesuksen vertauksista niitä, jotka osuvat pelottavan suoraan ihmismieleen: se ei ole ensisijaisesti rahasta, vaan sydämen tilasta. Rikas mies ei tuonelassakaan pyydä armoa tai käänny Jumalan puoleen, vaan haluaa lähinnä helpotusta ja että joku muu hoitaa asian hänen puolestaan. Lasarus taas on ollut tässä elämässä köyhä ja avuton, mutta hänet kuvataan turvassa Abrahamin helmassa. Vertaus kääntää asetelman: tässä ajassa voi näyttää siltä, että hyvin menee, mutta ikuisuuden mittakaavassa paljastuu, mikä todella kantaa.
Vertauksen ydin tihenee kohtaan, jossa rikas mies pyytää: Lähetä Lasarus varoittamaan veljiäni. Abraham vastaa: Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot heitä. Kun rikas mies inttää, että jos joku nousisi kuolleista, he uskoisivat, Abraham sanoo yhden Raamatun kovimmista lauseista: Jos he eivät kuule Moose
Tämä kommentti oli muuten ok, mutta ei kannata pyytää armoa Jumalalta, vaan kannattaa pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa. Jumalan puoleen kääntyminen on sitä, että pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Vesi tarkoittaa kastetta. Henki tarkoittaa pyrkimystä Jeesuksen opetusten noudattamiseen. Pyhän Hengen vaikutus ihmisessä on se vaikutus, joka saa ihmisen pyrkimään Jumalan tahdon noudattamiseen. Pyrkimys Jeesuksen opetusten noudattamiseen on pyrkimystä Jumalan tahdon noudattamiseen.
Raamatun mukaan vesi ei tarkoita kastetta, eikä Henki tarkoita omaa pyrkimystä noudattaa opetuksia. Vaan Henki tarkoittaa Jumalan henkeä päästäkseen Jumalan valtakuntaan. Niinhän luimme jakeista että ei pääse ilman Jumalanhenkeä Jumalan valtakuntaan.
Onnea matkaan.
Sinullakin olisi hyvä matka jos katsoisit siihen pronssikäärmeeseen (vertauskuva Kristuksesta) jonka Mooses ylensi erämaassa. Pelkästään katsomalla siihen se parasi kaikki jotka olivat joutuneet käärmeen (synnin) myrkyttämiksi.
Vierailija kirjoitti:
Varoitus Antikristuksesta, Pedosta ja väärästä profeetasta (Raamatun mukaan)
Raamattu opettaa, että loppuaikoihin liittyy harhaa, valhetta ja hengellistä näyttävyyttä, joka voi eksyttää monia. Jeesus varoitti: Monet tulevat minun nimessäni ja eksyttävät monia sekä väärät kristukset ja väärät profeetat tekevät suuria tunnustekoja (Matt. 24). Pointti on: kaikki hengellinen ei ole automaattisesti Jumalasta.
1) Antikristus vastustus ja korvike-Kristus
Uudessa testamentissa antikristus ei tarkoita vain yhtä hahmoa, vaan myös ilmiötä: henkeä/opetusta, joka kieltää Kristuksen tai vääristää häntä (1. Joh. 2). Lisäksi kuvataan laittomuuden ihminen, joka korottaa itsensä ja vetää ihmisiä puoleensa (2. Tess. 2).
Ydin: Kristuksen paikkaa yritetään vallata suoraan vastustamalla tai tarjoamalla parempi, helpompi, ihmiskeskeinen versio.2) Peto valta, joka vaatii uskollisuutta ja palvontaa
Ilmestyskirjas
Miksi tässä allaolevassa kohdassa ei ollut raamattuviittausta? Voin vastata itselleni: siksi, koska sellaista ei löydy. Pelastuksen saavuttaminen edellyttää ihmiseltä tietoista pyrkimystä. Siitä voi käyttää termiä suorittaminen, tai jotain muuta termiä. Ihmisen tietoista toimintaa kuitenkin tarvitaan. Pelastava usko ei ole sitä, että uskottelee itselleen jotain.
Mitä se tekee ristille ja armolle? Tuleeko pelastus armosta, vai vaihtuuko sanoma suorittamiseen, ylpeyteen tai manipulointiin?
Sanoisin itse että pelastuksen saavuttaminen edellyttään ihmiseltä tietoista pysymistä Kristuksessa.
Ei se vuodepotilaana oleva voi mitään suorittaa tai edes tehdä. Teoksi lukisin siinä tapauksessa Jeesuksessa pysymisen aina ja joka hetki ja sydämestä nousevan rukouksen. Se on tietoista toimintaa.
Jeesus sanoi: "pysykää minussa niin minä pysyn teissä."
Usko ilman tekoja on kuollut eli tässä kohtaa usko ilman Jeesuksen jokapäiväistä seuraamista ja jokapäiväistä Jeesuksessa pysymistä on kuollut. Toki on mahdollista että uskovakin on taju kankaalla sairaalassa koomaisena eikä ole kovin tietoinen muuta kuin hengessään. Ei Jeesus ota ihmisestä pois Pyhää Henkeään, jonka Hän on antanut sinetiksi vaikka hänen omansa olisikin taju kankaalla.
"Pelastava usko ei ole sitä, että uskottelee itselleen jotain."
Miksi itse uskottelet itsellesi että ilman uudestisyntymistä Jumalan hengestä pääset Jumalan valtakuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin itse että pelastuksen saavuttaminen edellyttään ihmiseltä tietoista pysymistä Kristuksessa.
Ei se vuodepotilaana oleva voi mitään suorittaa tai edes tehdä. Teoksi lukisin siinä tapauksessa Jeesuksessa pysymisen aina ja joka hetki ja sydämestä nousevan rukouksen. Se on tietoista toimintaa.
Jeesus sanoi: "pysykää minussa niin minä pysyn teissä."
Usko ilman tekoja on kuollut eli tässä kohtaa usko ilman Jeesuksen jokapäiväistä seuraamista ja jokapäiväistä Jeesuksessa pysymistä on kuollut. Toki on mahdollista että uskovakin on taju kankaalla sairaalassa koomaisena eikä ole kovin tietoinen muuta kuin hengessään. Ei Jeesus ota ihmisestä pois Pyhää Henkeään, jonka Hän on antanut sinetiksi vaikka hänen omansa olisikin taju kankaalla.
Aikamoista saivartelua. Tietysti on erilaisia tilanteita. Kuitenkaan suurin osa ihmistä ei ole koomassa. Sinun ei kannata miettiä, että mitä Jumala edellyttää koomapotilaalta, vaan että mitä Jumala edellyttää sinulta.
Vierailija kirjoitti:
"Pelastava usko ei ole sitä, että uskottelee itselleen jotain."
Miksi itse uskottelet itsellesi että ilman uudestisyntymistä Jumalan hengestä pääset Jumalan valtakuntaan?
En uskottele itselleni tuollaista. Miksi väität niin?
Hän on fariseus, joka luulee omilla ansiolla pääsevänsä taivaaseen ,josta jälleensynnytään takaisin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista saivartelua. Tietysti on erilaisia tilanteita. Kuitenkaan suurin osa ihmistä ei ole koomassa. Sinun ei kannata miettiä, että mitä Jumala edellyttää koomapotilaalta, vaan että mitä Jumala edellyttää sinulta.
Kyllä minä voin saivarrella, ei se ole sinulta pois. Eikä se ole Jumalalta pois. Tämä on asia jota olen pohtinut ja siksi nostin sen esille. Minulla on oma matkani Jeesuksen kanssa, omat prosessit joissa olen. Jumala edellyttää minulta Jeesuksessa pysymistä ja koska olen toimintakykyinen myös hänen johdatuksessaan kulkemista ja hänen neuvonpidossaan olemista. Se on elämänmittainen matka ja opettelua viimeiseen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Hän on fariseus, joka luulee omilla ansiolla pääsevänsä taivaaseen ,josta jälleensynnytään takaisin elämään.
Jos puhut minusta, niin olen pahoillani, mutta käsityksesi minusta ei ole kovin tarkkanäköinen.
Kyllä minä voin saivarrella, ei se ole sinulta pois. Eikä se ole Jumalalta pois. Tämä on asia jota olen pohtinut ja siksi nostin sen esille. Minulla on oma matkani Jeesuksen kanssa, omat prosessit joissa olen. Jumala edellyttää minulta Jeesuksessa pysymistä ja koska olen toimintakykyinen myös hänen johdatuksessaan kulkemista ja hänen neuvonpidossaan olemista. Se on elämänmittainen matka ja opettelua viimeiseen saakka.
Tarkoitin, että takerrut epäolennaisiin yksityiskohtiin sellaisella tavalla, että olennainen vääristyy. Voit tietysti tehdä niin, mutta se vaikeuttaa olennaisten asioiden ymmärtämistä. Se ei ole minulta pois, mutta se on sinulta pois.
Rikas mies ja Lasarus (Luuk. 16) on Jeesuksen vertauksista niitä, jotka osuvat pelottavan suoraan ihmismieleen: se ei ole ensisijaisesti rahasta, vaan sydämen tilasta. Rikas mies ei tuonelassakaan pyydä armoa tai käänny Jumalan puoleen, vaan haluaa lähinnä helpotusta ja että joku muu hoitaa asian hänen puolestaan. Lasarus taas on ollut tässä elämässä köyhä ja avuton, mutta hänet kuvataan turvassa Abrahamin helmassa. Vertaus kääntää asetelman: tässä ajassa voi näyttää siltä, että hyvin menee, mutta ikuisuuden mittakaavassa paljastuu, mikä todella kantaa.
Vertauksen ydin tihenee kohtaan, jossa rikas mies pyytää: Lähetä Lasarus varoittamaan veljiäni. Abraham vastaa: Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot heitä. Kun rikas mies inttää, että jos joku nousisi kuolleista, he uskoisivat, Abraham sanoo yhden Raamatun kovimmista lauseista: Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, eivät he usko, vaikka joku nousisi kuolleista.
Tässä on minulle vahva apologeettinen piste: Jeesus ikään kuin ennustaa ihmisen epäuskon logiikan. Todisteet eivät automaattisesti taivuta sydäntä, jos ihminen ei tahdo taipua. Epäusko ei ole aina tiedon puutetta, vaan usein tahtoa: en halua, että Jumala on olemassa, koska silloin minun pitäisi muuttua. Siksi sama ihminen voi selittää pois senkin, mikä olisi riittävää tai ainakin etsiä aina uuden syyn olla uskomatta.
Ja juuri tähän Jeesuksen oma elämä osuu: hän nousi kuolleista, ja silti kaikki eivät uskoneet. Hän viittasi myös Joonan merkkiin: kuten Joona oli kolme päivää kalan sisässä, niin Ihmisen Poika olisi kuolemassa ja tulisi takaisin elävänä. Pointti ei ole, että yksi temppu pakottaisi uskon, vaan että Jumala antaa merkin, ja sitten ihminen paljastaa, haluaako hän totuutta vai ei.
Minulle tämä on yksi syy pitää Raamattua Jumalan sanana: se kuvaa ihmistä liian tarkasti ollakseen vain kaunista teoriaa. Näen elämässäni ja ympärilläni, miten sydämen kovuus toimii: ihminen voi saada riittävästi syitä, mutta silti torjua, koska panoksena ei ole vain mielipide vaan elämän suunta. Raamattu ei ainoastaan väitä, mitä tapahtui se paljastaa, miksi ihminen reagoi niin kuin reagoi. Ja se profeetallinen osuma, että epäusko pysyy vaikka joku nousisi kuolleista, on minulle vahva merkki siitä, että Raamatun sanat eivät ole vain ihmisten keksimää, vaan ne osuvat todellisuuteen.