Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saa mielen ja kehon rauhoittumaan ylivirittyneisyydestä?

Vierailija
13.02.2026 |

Tilanne on se, että olen todella väsynyt kun en saa oikein nukuttua, mutta en pysty rauhoittumaan, koko ajan surraa miljoona ajatusta ja tekemätöntä asiaa päässä ja on levon olo. Olisi tärkeää saada edes viikonloppuna levättyä mutta miten sanoa se pikkuoravatilassa olevalle keholle.

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä luuseri kuka ehdotat viinaa ja rauhottavia kaikkeen ja vielä vaihtelet iipeetäs nuolittaakses niitä typeriä kommentteja niin ymmärrä että kaikki eivät ole juoppoja eikä nistejä eivätkä yritä päihteiden avulla paeta maailmaa.

Puoli maailmaa käyttää rauhoittavia rentoutumiseen. Suomessa ei lekurilta saa tätä halpaa ja helpoksi todettua lääkettä juuri kukaan ja vauvapalstalla haukutaan nistiksi. Tässä kulminoituu syy miksi Suomessa ihmisiä ahdistaa.

Ei se lääke poista sitä ahdistuksen syytä. Saat syödä sitä loppuikäsi, jos et käy itse perinpohjin läpi niitä juttuja, joiden vuoksi et pysty relaamaan. 

Mitä sitten jos napsii läpi elämän kriisitilanteissa,ei niitä joka päivä oteta. Syyt ovat tiedossa mitkä aiheuttavat ongelmia eikä se tiedostaminen niitä ole hektisessä elämässä poistanut. Kenties sitten tilanne on toinen kun elämäntilanne mahdollistaa muuten rauhoittumisen.

Vierailija
82/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoja sitten vastaavassa tilanteessa,vaihtoehdot olivat aukaisenko viinipullon vai käy parin kolmen tunnin lenkillä ja sitten oli rakastaja josta oli myös apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Transsendenttisen Meditaation tehosta on näyttöä peräti noin 600 tieteellisen tutkimuksen verran. Se on erittäin yksinkertainen mielen hiljentämisen metodi. Harjoitetaan 15 - 20 minuuttia aamuisin ja iltapäivisin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsendenttinen_meditaatio

(Tuossa on pieni erhe: itse tekniikka EI perustu nähdäkseni advaita-vedaantaan - vaikka Maharishin guru edusti tuota hindufilosofian suuntausta - vaan raaja-yogaan eli meditaatiota [samaadhi] painottavaan MaharSi Patañjalin [n. 200 jaa??] yoga-suutra -pläjäykseen.)

Vierailija
84/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tekemättömät työt pikkuhiljaa pois. Terveelinen ruoka jne, ulkoilua, musiikki, teatteri

Vierailija
85/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tekemättömät työt pikkuhiljaa pois. Terveelinen ruoka jne, ulkoilua, musiikki, teatteri

Jos tekemättömiä töitä tekee pikku hiljaa niin koko ajan tulee enemmän lisää. 

Vierailija
86/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravistele itseäsi kuin koirat. On tutkittu, että koirat nimenomaan siten saavat itsensä pois ylivirittyneestä tilasta ja sama toimii ihmiselläkin. 

Ei tarvitse tosin mennä nelinkontin, riittää, kun ravistelet itseäsi tehokkaasi ja annat koko kehon väristä, kädet mukaanlukien

Vierailija
87/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kahvin voi vaihtaa teehen. Niitä saa monenlaisia, virkistäviä ja rauhoittavia.

Kofeiiniton kahvi on hyvä ratkaisu,jos pitää kahvin mausta eikä halua vaihtaa teehen.

Ei ole yhtä hyvää. Minusta musta tee on vain parempaa kuin kofeiiniton kahvi. Ja ennen rakastin aamukahviani.

Vierailija
88/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosa konsteista mitä tässä on lueteltu on vain ahdistuksen hallintaan, ei sen poistamiseen. Se ahdistus ei poistu sillä, että rauhoitut hetkeksi, päiväksi tai viikoksi. Se ahdistuksen alla oleva tunne pitää kohdata. 

Ja sitten, jos oikeasti on jotkut välittäjäaineet vinossa, lääkitys aiheellinen. 

Vierailija
89/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpy, uiminen, avanto. Mieluiten rauhallinen ympäristö: luonto, spa, omassa käytössä amme/ palju. 

Vedessä liikkuminen ja kellunta tarpeeksi pitkän aikaa auttaa mulla. Yhdistän siihen myös saunan.

Niin, ja kunnon ruoka.

Vierailija
90/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ravistele itseäsi kuin koirat. On tutkittu, että koirat nimenomaan siten saavat itsensä pois ylivirittyneestä tilasta ja sama toimii ihmiselläkin. 

Ei tarvitse tosin mennä nelinkontin, riittää, kun ravistelet itseäsi tehokkaasi ja annat koko kehon väristä, kädet mukaanlukien

Monelle sopii myös kävely, tanssi tai juoksu. Jalan polkeminen maahan (kuin kiukkuinen pikkulapsi). Oleellista on se, että jos on päällä fight or flight ja jää paikalleen, elimistössä tila pahenee. Vähän kuin näkisit junan tulevan ja pakottaisit itsesi rauhallisesti pysymään raiteilla odottamassa. 

Vierailija
91/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa herkkä hermosto ja helposti nousee myös verenpaine. Huonoina hetkibä auttaa beetasalpaaja, rauhallinen jooga ja oikein rauhallinen ja hidastempoinen relaxin music esim You tubesta. Myös keskustelu huolista ja sisäisen metelin aiheuttajista perheen kanssa auttaa. 

Vierailija
92/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinittomuus ja varsinkin nikotiinittomuus.

Sauna ja avanto.

Vichyä eikä viinaa.

Nikotiinin ja kofeiinin yhdistelmä oli itselleni pahin.

Meditaatio by Taavi Kassila

Vierailija
93/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. 

Vierailija
94/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puhdistuu pää ja mieli rentoutuu kun kirjoitan ajatuksiani paperille, yleensä revin jälkeenpäin, eni ole tarkoitus kenenkään nähdä ajatuksiani. Auttaa.

Vierailija
95/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua rauhoittaa sudokun teko. Jos olen mieheni kanssa riidellyt tai kaipaan hermolepoa niin tuo auttaa.

Vierailija
96/201 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito

Tsekkaapa täältä itsellesi sopiva.

Vierailija
97/201 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita pitää pieniä, muutaman minuutin taukoja pitkin päivää. Esim joku hengitysharjoitus on hyvä, kunhan sitä ei suorita tai sitten ihan vain voi tuijottaa ikkunasta ulos tms

Vierailija
98/201 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehoitolääkkeistä sedix on vähän auttanut minua. Ja kofeiinin pois jättäminen

Vierailija
99/201 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT Onpa esim. Diapamin hinnoittelu  "kiintoisaa". Ääriesimerkit:

10 mg  100 kpl  läpipainopakkaus  8,91

5 mg  10 kpl   läpipainopakkaus   16,47

Grokin selityksen yhteenveto: 

Yhteenvetona:
5 mg 10 kpl on kalliimpi, koska siinä ei hyödy geneerisen kilpailun ja viitehintajärjestelmän tuomasta hinnanalennuksesta samalla tavalla kuin isommassa 100 kpl pakkauksessa. Suomessa järjestelmä kannustaa vahvasti ostamaan isompia pakkauksia, kun hoito on jatkuvaa siksi ero on joskus järjettömän iso.

Jos tarvitset vain muutaman tabletin (esim. akuuttiin käyttöön tai kokeiluun), 10 kpl -pakkaus on valitettavasti monesti ainoa realistinen vaihtoehto, ja silloin hinta tuntuu kohtuuttomalta.

Vierailija
100/201 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene metsään tunniksi. Suomessa helppoa. Toimii.

Saa mennä aika syvälle, ettei perssiin takana ole heti joku hönkimässä. 

Menin aamukaffittelemaan kohtalaisen kauas asutuksesta, mutta eikö siihen selän taakse (5-10m etäisyydelle) jäänyt joku parkkiin, vaikka tilaa muualla olisi ollut kilometri tolkulla. Vttu, näitä läheisriippuvia kontaktiinhakeutujia! Kun ei järki sano, että kun joku haluaa rentoutua ja fiilistellää itsekseen, niin siihen EI MENNÄ härkkimään, mikä siinäkin on niin vaikeaa tajuta?????? Vaihdoin itse paikkaa, ihme, ettei lähtenyt perään haahuamaan.