Miten saa mielen ja kehon rauhoittumaan ylivirittyneisyydestä?
Tilanne on se, että olen todella väsynyt kun en saa oikein nukuttua, mutta en pysty rauhoittumaan, koko ajan surraa miljoona ajatusta ja tekemätöntä asiaa päässä ja on levon olo. Olisi tärkeää saada edes viikonloppuna levättyä mutta miten sanoa se pikkuoravatilassa olevalle keholle.
Kommentit (201)
Olin aikoja sitten vastaavassa tilanteessa,vaihtoehdot olivat aukaisenko viinipullon vai käy parin kolmen tunnin lenkillä ja sitten oli rakastaja josta oli myös apua.
Transsendenttisen Meditaation tehosta on näyttöä peräti noin 600 tieteellisen tutkimuksen verran. Se on erittäin yksinkertainen mielen hiljentämisen metodi. Harjoitetaan 15 - 20 minuuttia aamuisin ja iltapäivisin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsendenttinen_meditaatio
(Tuossa on pieni erhe: itse tekniikka EI perustu nähdäkseni advaita-vedaantaan - vaikka Maharishin guru edusti tuota hindufilosofian suuntausta - vaan raaja-yogaan eli meditaatiota [samaadhi] painottavaan MaharSi Patañjalin [n. 200 jaa??] yoga-suutra -pläjäykseen.)
Tee tekemättömät työt pikkuhiljaa pois. Terveelinen ruoka jne, ulkoilua, musiikki, teatteri
Vierailija kirjoitti:
Tee tekemättömät työt pikkuhiljaa pois. Terveelinen ruoka jne, ulkoilua, musiikki, teatteri
Jos tekemättömiä töitä tekee pikku hiljaa niin koko ajan tulee enemmän lisää.
ravistele itseäsi kuin koirat. On tutkittu, että koirat nimenomaan siten saavat itsensä pois ylivirittyneestä tilasta ja sama toimii ihmiselläkin.
Ei tarvitse tosin mennä nelinkontin, riittää, kun ravistelet itseäsi tehokkaasi ja annat koko kehon väristä, kädet mukaanlukien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kahvin voi vaihtaa teehen. Niitä saa monenlaisia, virkistäviä ja rauhoittavia.
Kofeiiniton kahvi on hyvä ratkaisu,jos pitää kahvin mausta eikä halua vaihtaa teehen.
Ei ole yhtä hyvää. Minusta musta tee on vain parempaa kuin kofeiiniton kahvi. Ja ennen rakastin aamukahviani.
Pääosa konsteista mitä tässä on lueteltu on vain ahdistuksen hallintaan, ei sen poistamiseen. Se ahdistus ei poistu sillä, että rauhoitut hetkeksi, päiväksi tai viikoksi. Se ahdistuksen alla oleva tunne pitää kohdata.
Ja sitten, jos oikeasti on jotkut välittäjäaineet vinossa, lääkitys aiheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kylpy, uiminen, avanto. Mieluiten rauhallinen ympäristö: luonto, spa, omassa käytössä amme/ palju.
Vedessä liikkuminen ja kellunta tarpeeksi pitkän aikaa auttaa mulla. Yhdistän siihen myös saunan.
Niin, ja kunnon ruoka.
Vierailija kirjoitti:
ravistele itseäsi kuin koirat. On tutkittu, että koirat nimenomaan siten saavat itsensä pois ylivirittyneestä tilasta ja sama toimii ihmiselläkin.
Ei tarvitse tosin mennä nelinkontin, riittää, kun ravistelet itseäsi tehokkaasi ja annat koko kehon väristä, kädet mukaanlukien
Monelle sopii myös kävely, tanssi tai juoksu. Jalan polkeminen maahan (kuin kiukkuinen pikkulapsi). Oleellista on se, että jos on päällä fight or flight ja jää paikalleen, elimistössä tila pahenee. Vähän kuin näkisit junan tulevan ja pakottaisit itsesi rauhallisesti pysymään raiteilla odottamassa.
Mulla on kanssa herkkä hermosto ja helposti nousee myös verenpaine. Huonoina hetkibä auttaa beetasalpaaja, rauhallinen jooga ja oikein rauhallinen ja hidastempoinen relaxin music esim You tubesta. Myös keskustelu huolista ja sisäisen metelin aiheuttajista perheen kanssa auttaa.
Kofeiinittomuus ja varsinkin nikotiinittomuus.
Sauna ja avanto.
Vichyä eikä viinaa.
Nikotiinin ja kofeiinin yhdistelmä oli itselleni pahin.
Meditaatio by Taavi Kassila
Minulla puhdistuu pää ja mieli rentoutuu kun kirjoitan ajatuksiani paperille, yleensä revin jälkeenpäin, eni ole tarkoitus kenenkään nähdä ajatuksiani. Auttaa.
Minua rauhoittaa sudokun teko. Jos olen mieheni kanssa riidellyt tai kaipaan hermolepoa niin tuo auttaa.
Koita pitää pieniä, muutaman minuutin taukoja pitkin päivää. Esim joku hengitysharjoitus on hyvä, kunhan sitä ei suorita tai sitten ihan vain voi tuijottaa ikkunasta ulos tms
Itsehoitolääkkeistä sedix on vähän auttanut minua. Ja kofeiinin pois jättäminen
OT Onpa esim. Diapamin hinnoittelu "kiintoisaa". Ääriesimerkit:
10 mg 100 kpl läpipainopakkaus 8,91
5 mg 10 kpl läpipainopakkaus 16,47
Grokin selityksen yhteenveto:
Yhteenvetona:
5 mg 10 kpl on kalliimpi, koska siinä ei hyödy geneerisen kilpailun ja viitehintajärjestelmän tuomasta hinnanalennuksesta samalla tavalla kuin isommassa 100 kpl pakkauksessa. Suomessa järjestelmä kannustaa vahvasti ostamaan isompia pakkauksia, kun hoito on jatkuvaa siksi ero on joskus järjettömän iso.
Jos tarvitset vain muutaman tabletin (esim. akuuttiin käyttöön tai kokeiluun), 10 kpl -pakkaus on valitettavasti monesti ainoa realistinen vaihtoehto, ja silloin hinta tuntuu kohtuuttomalta.
Vierailija kirjoitti:
Mene metsään tunniksi. Suomessa helppoa. Toimii.
Saa mennä aika syvälle, ettei perssiin takana ole heti joku hönkimässä.
Menin aamukaffittelemaan kohtalaisen kauas asutuksesta, mutta eikö siihen selän taakse (5-10m etäisyydelle) jäänyt joku parkkiin, vaikka tilaa muualla olisi ollut kilometri tolkulla. Vttu, näitä läheisriippuvia kontaktiinhakeutujia! Kun ei järki sano, että kun joku haluaa rentoutua ja fiilistellää itsekseen, niin siihen EI MENNÄ härkkimään, mikä siinäkin on niin vaikeaa tajuta?????? Vaihdoin itse paikkaa, ihme, ettei lähtenyt perään haahuamaan.
Mitä sitten jos napsii läpi elämän kriisitilanteissa,ei niitä joka päivä oteta. Syyt ovat tiedossa mitkä aiheuttavat ongelmia eikä se tiedostaminen niitä ole hektisessä elämässä poistanut. Kenties sitten tilanne on toinen kun elämäntilanne mahdollistaa muuten rauhoittumisen.