Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko säästänyt ihan turhaan?

Vierailija
13.02.2026 |

Olen tässä viime aikoina miettinyt omaa tilannettani. Olen tehnyt töitä pitkään, eläke tulee olemaan ihan riittävä, talo ja mökki on maksettu pois ja sijoituksissakin on noin 450 000 €. Perillisiä ei ole.

Ja nyt iskee vähän outo fiilis: olenko säästänyt liikaakin?

En erityisemmin haluaisi, että omaisuus joskus vain valuu valtiolle, mutta toisaalta en ole mikään tuhlaajatyyppikään. Elän aika tavallista elämää, enkä ole oikein tottunut löysäämään kukkaronnyörejä.

Miten muut vastaavassa tilanteessa ajattelevat?

Kannattaako tässä vaiheessa alkaa tietoisesti käyttää enemmän?

Lahjoittaa jo eläessä johonkin hyvään kohteeseen?

Vai antaa mennä omalla painollaan ja olla stressaamatta?

Välillä tuntuu melkein absurdilta, että koko elämän opetettiin säästämään pahan päivän varalle ja nyt sitä pahaa päivää ei koskaan oikein tullutkaan.

Asiallisia näkemyksiä kiinnostaisi kuulla.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet.

Vierailija
42/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Nigeriaan jollekin randomille. Kerro olevasi suomalainen prinsessa ja ilmoita, että olisi perintö tarjolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi ja siskosi perii tai sitten vanhempasi.

Vierailija
44/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se paha voi vielä tulla. Sitähän ei koskaan tiedä. Jos vaikka sairastut syöpään, voit hakeutua parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Ei tarvitse jonottaa julkiselle. 

Ja voithan testamentata rahasi jollekin hyväksi katsomallesi kohteelle, jos et halua niiden valtiolle menevän.

Suomessa paras mahdollinen hoito syöpään on kyllä julkisella. Ei yksityisillä ole tarvittavia välineitä.

Vierailija
45/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuutta varten pitää tulevaisuudessa olla miljoonaomaisuus jos tahtoo vähänkään kunnollista hoivaa. Tämä kuultu vanhustenhoitajalta. 

Hoiva on ihan sitä samaa, toiset vaan maksavat siitä enemmän.

😡

Kyllä on etenkin tulevaisuudessa yksityisiä hoivakoteja joissa parempi hoito tai rikkaat palkkaavat henk koht hoitajat. 

Yksotyisiä hoivakoteja on ollut jo pitkään, ja niistä kuuluu kauheita.

Vierailija
46/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rahat mene "hukkaan" jos ne menee valtiolle. 

Viikon vitsi. Pohjaton kaivo täynnä paskaa on valtio. Yhtä hyvin voi vetää rahat vessasta alas.

Vierailija
47/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa aloitus uudelleen.

Vierailija
48/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai vanhempien sisarukset.

Vierailija
49/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Toivoisin että näet tämän viestini. MIkäli olet yhtään eläinrakas, toivoisin sinun lahjoittavan edes pienen osan eri eläinsuojeluyhdistyksille. Netistä selviää helposti, mikä on pienin, tai hädänalaisin taho. Näitä pyöritetään yleensä vapaaehtoisten naisten voimin. Naiset käyvät työssä eivätkä ole eläissään saaneet siitä palkkaa. Lisäksi he huolehtivat keräyksistä, että rääkätyille eläinparoille saadaan ruokaa tai lääkäri. Aion itse - olen paljon köyhempi sinua - tehdä testamentin jossa lahjoitan löytökissoloille kaiken. 

Vierailija
50/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä syystä elänkin nyt nelivitosena säästöineni joita on vain bauttirallaa 120 donaa. Eivätpähän jää ainakaan yli sitten kun lähtö koittaa.

Bauttiarallaa dona -hulluhan se siellä.

Mikä ihmeen köyhä aina ulisemassa, on tämä ihme touhua.

Vierailija
51/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mutta siis nytkö vasta heräsit, että sijoituksissa on 450 000 e? Etkö esim. jo puolivälissä miettinyt, mitä aiot rahojen kanssa tehdä, mikä oli se asia mikä motivoi silloin säästämään ja sijoittamaan? Itse olen huomattavasti nuorempi, mutta sijoitan nimenomaan siksi, että voisin lyhentää työuraani loppupäästä ja nauttia elämästä, meillä nuoremmilla kun eläkeikä alkaa olla 70 vuotta eikä luottamusta koko eläkejärjestelmään ole.

Vierailija
52/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa yhtään vaikka koko omaisuus menisi valtiolle. 

Vierailija
53/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lahjoittaisin sotivalle Ukrainalle ja Romaniassa ja Makedoniassa oleville yhdisttksille, jotka hoitavat katukoiria. Mutta  minun lahjoitusta saisi käyttää vain koirien strelilointiin ja valistustyöhön koko maahan, jotta koiria alettasiin kohdella patemmin.

Vierailija
54/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi säästänyt mitään, tietäisit kyllä mitä elämä on, kun ei ole rahaa, varsinkin tilanteissa kun sillä voi ostaa jotain, jolla on merkitystä itselle. Om jotenkin ironista, ettei rahan arvoa tunne silloin kun sitä on. 

Vierailija
55/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin tuossa kohden pois töistä ja keskittyisin omiin juttuihin. 

Vierailija
56/56 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi kun sulla on vaikeeta. Anna ne rahat mulle jos et tosiaan muuta keksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän