Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko säästänyt ihan turhaan?

Vierailija
13.02.2026 |

Olen tässä viime aikoina miettinyt omaa tilannettani. Olen tehnyt töitä pitkään, eläke tulee olemaan ihan riittävä, talo ja mökki on maksettu pois ja sijoituksissakin on noin 450 000 €. Perillisiä ei ole.

Ja nyt iskee vähän outo fiilis: olenko säästänyt liikaakin?

En erityisemmin haluaisi, että omaisuus joskus vain valuu valtiolle, mutta toisaalta en ole mikään tuhlaajatyyppikään. Elän aika tavallista elämää, enkä ole oikein tottunut löysäämään kukkaronnyörejä.

Miten muut vastaavassa tilanteessa ajattelevat?

Kannattaako tässä vaiheessa alkaa tietoisesti käyttää enemmän?

Lahjoittaa jo eläessä johonkin hyvään kohteeseen?

Vai antaa mennä omalla painollaan ja olla stressaamatta?

Välillä tuntuu melkein absurdilta, että koko elämän opetettiin säästämään pahan päivän varalle ja nyt sitä pahaa päivää ei koskaan oikein tullutkaan.

Asiallisia näkemyksiä kiinnostaisi kuulla.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lapseton 56v mies sijoitukset ovat kasvaneet 1,7 miljoonaan, perintöä on tulossa noin 3-4 miljoonaa. Eläke tulee olemaan todella riittävä. En vain pysty tuhlaamaan rahoja. 

Vierailija
22/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 54-vuotiaana suurin piirtein saman verran omaisuutta kuin sinulla, eikä meillä ole lapsiakaan. Vihdoin tuntuu, että talouteni on turvattu loppuelämäksi haluamallani elintasolla. Voinhan joutua työttömäksi tai sairastua vaikka tänään.

Olen ajatellut, että eläkkeellä tulot pienenevät lähes puoleen, mutta aikaa kuluttaa on tuplasti nykyiseen verrattuna. Minulla on vielä suuria suunnitelmia, mitä haluan elämässäni kokea. Ja jos sairastun, enkä voi haaveitani toteuttaa, voin ostaa hoivapalveluita.

Sitä paitsi minulla on kuitenkin muita läheisiä, joilla taatusti on käyttöä omaisuudelleni tulevaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vielä työelämässä? Jäisin pois noilla varoilla jos ikää yli 50v. Ehtisi elää säästöillä ja käyttää itse rahat. Toisaalta vapauttaisit jollekin toiselle työpaikan siinä samalla. 

Vierailija
24/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoittaisit nyt ainakin vähän hyväntekeväisyyteen, mikä sitten onkin sinulle tärkeä kohde. Toki pitää olla säästöjäkin vanhuuden ja sairauden varalta. Surullisin vaihtoehto rahoille ei mielestäni ole valtio, vaan joku nigerialaishuijaus, minkä kohteeksi joudut, kun olet vanhempi ja päästäsi vähän heikompi.

Vierailija
25/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan nyt jo lahjoittaa, jonnekin jonka koet tärkeäksi. Monelle yhdistykselle pienikin summa on tärkeää.

Vierailija
26/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä syystä elänkin nyt nelivitosena säästöineni joita on vain bauttirallaa 120 donaa. Eivätpähän jää ainakaan yli sitten kun lähtö koittaa.

Bauttiarallaa dona -hulluhan se siellä.

Mikäs hullu-hullu sinä mahdat olla kun näet hulluja kaikkialla.

Vierailija
27/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin joitakin noista kaikista vaihtoehdoista ja tekisin testamentin, jossa muutamalle itselleni tärkeälle taholle menisi osa. 

Vierailija
28/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä osaa neuvoa mutta kerron oman näkemykseni. Minusta liika säästäminen on tarpeetonta, tuskin kukaan tarvitsee sataa tuhatta enempää puskuria. Itsellä on noin 70000 euroa. Jos et ole aiemmin ns. uskaltanut elää, niin elä nyt. Minä matkustelin valtavasti nuorempana, enkä säästänyt juurikaan. Kävin myös baareissa ja tuhlasin. Ainoa iso haave oli silloin mieleinen auto, mutta senkin sain vasta kymmeniä vuosia myöhemmin. Monet seikkailut käytiin, osa olisi saanut jäädä tekemättä mutta on ainakin muistoja. Nykyään se harmittaa hieman kun tuhlasin, mutta on minulla vielä reilu 10 vuotta aikaa säästää. Ei nyt huonosti ole kuitenkaan, talo mukaan laskien ehkä neljäsataa tuhatta euroa omaisuutta, mutta ehdottomasti tärkeimpänä pidän perhettä ja ystäviä. Sekä tietysti niitä kokemuksia joita nuorena sain, niissä on paljon rakkaita muistoja. 

Vierailija
29/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin lapseton 56v mies sijoitukset ovat kasvaneet 1,7 miljoonaan, perintöä on tulossa noin 3-4 miljoonaa. Eläke tulee olemaan todella riittävä. En vain pysty tuhlaamaan rahoja. 

Muistan lukeneeni eräästä miehestä kuolinvuoteellaan, joka katui sitä ettei auttanut muita vaikka olisi ollut resursseja. Minusta ol outoa, että jotkut keräävät itselleen valtavasti omaisuutta eivätkä käytä sitä vaan keräävät lisää? Miksi?

Vierailija
30/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega jäi eläkkeelle. Vuotta aikaisemmin oli puoliso kuollut.

Ensiksi myi kotinsa ja viim 3 v on ollut enemmän matkoilla, kun kotona.

Jouluna on vuokrannut asunnon Thaimaasta. N 10 lähetti kutsun, muutama oli. Asunto oli kk, tarjosi asunnon ja asunnolla mitä söivät. 

Matkusta.

Vierailija
31/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se paha voi vielä tulla. Sitähän ei koskaan tiedä. Jos vaikka sairastut syöpään, voit hakeutua parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Ei tarvitse jonottaa julkiselle. 

Ja voithan testamentata rahasi jollekin hyväksi katsomallesi kohteelle, jos et halua niiden valtiolle menevän.

Vierailija
32/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin Espanjaan.

Vierailija
33/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät vaan reilusti ja koko ajan omaisuuttasi pois. Meillä vähän samanlainen tilanne, tosin omaisuus on kiinni kodissamme. Mutta ns lihoiksi vaan .

Vierailija
34/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis eläkkeellä, vai onko tuo hyvä eläke arvio?

Jos et ole, voisit jäädä työelämästä pois.

Vierailija
35/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuutta varten pitää tulevaisuudessa olla miljoonaomaisuus jos tahtoo vähänkään kunnollista hoivaa. Tämä kuultu vanhustenhoitajalta. 

Hoiva on ihan sitä samaa, toiset vaan maksavat siitä enemmän.

😡

Vierailija
36/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt 54-vuotiaana suurin piirtein saman verran omaisuutta kuin sinulla, eikä meillä ole lapsiakaan. Vihdoin tuntuu, että talouteni on turvattu loppuelämäksi haluamallani elintasolla. Voinhan joutua työttömäksi tai sairastua vaikka tänään.

Olen ajatellut, että eläkkeellä tulot pienenevät lähes puoleen, mutta aikaa kuluttaa on tuplasti nykyiseen verrattuna. Minulla on vielä suuria suunnitelmia, mitä haluan elämässäni kokea. Ja jos sairastun, enkä voi haaveitani toteuttaa, voin ostaa hoivapalveluita.

Sitä paitsi minulla on kuitenkin muita läheisiä, joilla taatusti on käyttöä omaisuudelleni tulevaisuudessa.

On aikaa kuluttaa, mutta onko kuntoa ja haluja siihen?

Vanhuus etenee.

Vierailija
37/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuutta varten pitää tulevaisuudessa olla miljoonaomaisuus jos tahtoo vähänkään kunnollista hoivaa. Tämä kuultu vanhustenhoitajalta. 

Hoiva on ihan sitä samaa, toiset vaan maksavat siitä enemmän.

😡

Kyllä on etenkin tulevaisuudessa yksityisiä hoivakoteja joissa parempi hoito tai rikkaat palkkaavat henk koht hoitajat. 

Vierailija
38/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia asioita olen alkanut miettiä, vaikka eläkeikään onkin vielä aikaa..Sen verran ikää kuitenkin jo on, että omien lapsien saaminen on erittäin epätodennäköistä.

Olen ajatellut, että alan lahjoittaa hyväntekeväisyyteen jo nyt. Valittuna on paikallinen yhdistys, joka järjestää ruokailuita ja antaa tavara paketteja kodittomille ihmisille.

Testamenttiakin mietin..Sisarusten lapset on kasvaneet aika hyväosaisiksi, joten eivät rahojani tarvitse..Tuntuvat myös elämäntavoiltaan mulle niin vierailta, etten koe heitä niiksi ihmisiksi, joiden haluaisin minut perivän.

Mulle läheisimmät Ihmiset on omaan ikäluokkaan kuuluvia, ketään nuorempaa polvea ei heihin kuuluu..Ehkä sitä testamentissa huomioin kuitenkin heidät + eläinsuojelutyön+vähäosaisia auttavat tahot+ luonnonsuojelun. Suojeluun sopiva metsiä oon aatellut alkaa hankkia.

Vierailija
39/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä huolehdi, koska sinulle voi tapahtua ihan mitä tahansa, että tarvitset rahaa. Hyvin monet elävät yli ysikymppiseksi. Minäkin olen 88v mummeli.

Elä elämääsi juuri niinkuin haluat ja tee testamentti  ,jos tulee mieleen kuka saa varasi ,jos vaikka kuukahdat huomenna.

Testamenttia voi aina päivittää. Mukavaa viikonloppua ap:lle!🤩🙏

Vierailija
40/53 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nautitko muiden ihmisten seurasta? yksi tapa käyttää rahaa olisi vaikka viedä läheisiä vaikka teatteriin, esityksiin, matkalle, syömään, yhteinen kurssi jostain? elämyksiä. Muihin käytetty raha tuo ainakin itselleni enemmän iloa ja sitten vaikka sitä elämänsisältöä ja ehkä uusia ajatuksia siitä miten elämä on hyvä loppujuoksullaan käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan