Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?

Vierailija
12.02.2026 |

Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.

Kommentit (242)

Vierailija
141/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, olen tuo nro 115; ihmettelen kovasti, jos, niinkuin nyt tässä keskustelussa näyttää, ettei naapurin avun tarvetta huomata/haluta huomata tai että avun pitäisi olla vastikkeellista. Ihan bullshittiä! Avun antaminen sitä tarvitsevalle kuuluu mielestäni yleissivistykseen. Ei tässä maailmassa liikaa ole asioita, joita tekemällä paras palkinto on hyvä mieli, eikä muuta tarvitse. 

Toivoisin, että ihmiset kasvattaisivat lapsensa pyyteettömään auttamiseen, mutta näyttää olevan että ennemmin opetetaan itsekkyyteen

Pyyteettömästi auttavista tulee helposti hyväksikäytettyjä.  Mukavasta satunnaisesta auttamisesta tulee lopulta velvollisuus ja homma pitää hoitaa silloin,  kun autettavalle sopii.  

No, ei tarvitse kuitenkaan mikään "lap

Itsellä oli sama tilanne kuin sinulla ja kun kokeilin että jätin parit lumityöt tekemättä näile eläkeläis naisille niin molemmat tulivat huutamaan ja haukkumaan minua ovelleni kuinka kuulemma oli minun velvollisuus tehdä näidenkin lumityöt kun olin useasti ennenkin tehnyt. Tämän tapauksen jälkeen lopetin kaikki muiden auttamiset varsinkin kun aloin huomaamaan myös sen että itse kun pyysin apua ihan mihin tahansa asiaan niin aina tuli pitkä lista syitä minkä takia ei kerkiä auttaa tai ei voi auttaa

Vierailija
142/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillinen eläkeläis mummo. Ensin kyylää taloyhtiössä kaikkia, valittaa aivan kaikesta ja vittuilee jatkuvasti muille asukkaille ja sitten kun talvi tulee niin nämä samaiset mummot alkaa valittamaan kuinka kukaan ei palvele eikä kukaan tee hänen puolesta asioita ja kuinka hän on niin vanha ja raihnas että mitään ei voi itse tehdä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin on lukuisia kertoja ehdotettu että työttömät voisi auttaa näissä lumitöissä joutessaan. Mutta ei, aina kauhea meteli nousee jos mitään tekemistä ehdottaa.

Tämä. Sitä yleishyödyllistä työvelvoitetta on ehdotettu monet kerrat, mutta vastustus on aina valtavaa. Kun kuulemma se veisi työt jo työllistyneiltä. Miten se veisi esim. tässä tapauksessa kun kukaan sitä työtä, eli mummojen lumien kolausta, ei ole tehnyt tähän mennessä?

Vierailija
144/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämätön sukupolvi,, kehtaa kiukutella kun ensin me vanhat kasvatettiin teidät ja hoivattiin aikuiseksi asti. Minä menin töihin jo 14 vuotiaana, mitä te olette tehneet, muuta, kuin kännykkää näperrätte. Ette edes vanhusta auta enää kylmän talven keskellä,,

Vierailija
145/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kummaa että jotkut ihmettelee miksi toisia pitää auttaa.  Paitsi jos siitä maksaa. Ilkeitä ja  empatiakyvyttömiä ihmisiä ovat.  Hävetkää ja opetelkaa lähimmäisen rakkautta.

Niin eli ensin se vanhus haukkuu nuoremmat ja pihapiirin lapset kun eivät tajua olla hiljaa päivällä pihalla kun vanhus nukkuu päikkäreitä, itse herää neljältä aamuyöllä kolistelemaan. Nyt sitten pitäisi hymyssä suin tehdä lumityöt vain siksi että on vanha? On noita mummeleita ollut naapureina että kädet ristitty kyynärpäitä myöten kun ovat kuukahtaneet, jos vain sairaalaan joutuneet niin on ollut pelko perseessä että selviääkö se piru 

Vierailija
146/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että vanhenette itsekin ja tulette vielä toivomaan kun joku olisi apuna kun ei lapsetkaan välitä.  Karma kostaa.

Karma kostaa nyt vanhuksille.. Kun minä olin nuori, nykyiset vanhukset olivat keski-ikäisiä ja kyllä oli röyhkeitä, ilkeitä ja vttumaisia ihmisiä suurin osa. Nyt itse keski-ikäisenä en koe mitään tarvetta auttaa tuollaista väkeä.

Muista sitten olla itse valittamatta kun apua tarvisit etkä saa.

En mä keski-ikäisenä ainakaan odotakaan mitään ilmaisapua mistään. Eihän sitä ole tähänkään saakka saanut, mihinkä se siitä muuttuisi? -eri

No tämä. Pari vuotta sitten lähikaupassa oli yllättäen myynnissä iso peikonlehti. Mietin, miten ihmeessä saisin sen kannettua sieltä kotiin ruokaostosteni lisäksi. Katselin hetken ympärilleni ja laupassa oli neljän noin 14-15 v pojan porukka. Menin poikien luokse ja kysyin, että jos maksan 20€, niin kantaisko joku teistä ton ison ruukkukasvin mulle 150 metrin päähän. Heti lupautuivat. Mukavia poikia olivat muutenkin ja juttelivat siinä kävellessä kaikenlaista. Ensi kesänä tarvitsen pihallani terassilautojen pesun painepesurilla ja olen jo sopinut yhden taloyhtiössä asuvan teinin kanssa, että hän tulee tekemään homman. Maksua vastaan tietenkin.  

Näin niitä suhteita juuri luodaan, ja sinunlaisesi varmasti apua vanhana saakin. 

Minä palkkaan sukulaisnuoria kaikenlaisiin pikkuhommiin vaikka itse voisinkin ne tehdä. Mutta kivaa on kun nuoret saavat hieman taskurahaa, ja ihan vastikkeetta tuntuisi omituiselta antaa. Nuoret kyllä hyvin myös tietävät että tuo palkkaaminen on hieman kuin pieni rituaali siihen, että voimme viettää aikaa yhdessä. 😊

Vierailija
147/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti taitaa olla sellainen tilanne, että pian sinulla alkaa olla aika etsiä asuntoa jossa ulkotöitä ynnä muita vastaavia ei tarvitse tehdä itse vaan ne hoitaa huoltoyhtiö ja kulun tästä maksat yhtiövastikkeessa. Tai vaihtoehtoisesti kannattaa alkaa etsiä ulkopuolista apua nykyiseen kotiin.

Itse asutaan rivarissa, pienessä taloyhtiössä ja iso osa asukkaista eläkeläisiä. Meitä työikäisiä vain muutama. Kokouksissa eläkeläiset haluaa tehdä monet työt talkoilla kun halutaan säästää, mutta realiteetit täysin hukassa: omat voimat ei enää riitä ko.töihin. Jaksaminen riittää kevyeen pihan pölyjen lakaisuun, ei kivikoiden puhdistamiseen, aitojen maalaukseen, lumien kolaukseen ym. Talkoisiin tullaan seisoskelemaan ja juttelemaan. Olen alkanut jättää talkoot väliin ja kokouksissa suoraan sanon että en osallistu. On ihan eri asia maalata vaikka joku piha-aita jos työkykyisiä osallistujia on 10-15 hlö. Jos taas tekeminen jää kahde

Tää on se asia mikä jää usein huomioimatta kun puhutaan siitä talkoohengen kuolemisesta. Tottakai se kuolee, kun jo ihan huoltosuhteen takia tekijöitä on vähemmän, mutta tarvitsijoita enemmän. Vähän eri asia onko kymmenen talouden taloyhtiössä niitä lumen kolaajia kahdeksan vai kaksi...

Vierailija
148/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiittämätön sukupolvi,, kehtaa kiukutella kun ensin me vanhat kasvatettiin teidät ja hoivattiin aikuiseksi asti. Minä menin töihin jo 14 vuotiaana, mitä te olette tehneet, muuta, kuin kännykkää näperrätte. Ette edes vanhusta auta enää kylmän talven keskellä,,

Hahaha, no sinäpä se vasta kuulostat sellaiselta mukavalta mummulta jota ilolla ihmiset auttavat... Not. 

Vierailija
149/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin on lukuisia kertoja ehdotettu että työttömät voisi auttaa näissä lumitöissä joutessaan. Mutta ei, aina kauhea meteli nousee jos mitään tekemistä ehdottaa.

Tämä. Sitä yleishyödyllistä työvelvoitetta on ehdotettu monet kerrat, mutta vastustus on aina valtavaa. Kun kuulemma se veisi työt jo työllistyneiltä. Miten se veisi esim. tässä tapauksessa kun kukaan sitä työtä, eli mummojen lumien kolausta, ei ole tehnyt tähän mennessä?

Kyllä minun mummo ainakin maksaa niistä lumitöistä. Paikallinen maatalousyrittäjä käy traktorilla ajamassa pihan puhtaaksi. Siinä menisi yrittäjältä ainakin yksi asiakas varmaan useampikin.

Vierailija
150/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mummot käydä herättämässä sen naapurin puolille päivin nukkuvan työttömän ja laittaa lumikolan käteen.

Vierailija
151/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin harjata jonkun mummon rappuset, jos mummo vastineeksi maksaa jonkun minun laskun. Puhelinlasku, vakuutusmaksu ja vastike tulee joka kuukausi, niiden maksaminen ei vaadi liikoja.

Vierailija
152/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut vanhukset olettavat muiden tekevän ilmaiseksi heidän lumityöt? Itsekkäitä vanhuksia on niin paljon.

Vierailija
153/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi mummot käydä herättämässä sen naapurin puolille päivin nukkuvan työttömän ja laittaa lumikolan käteen.

Eihän ne pääse ovesta ulos, kun rappusilla on lunta.

Vierailija
154/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin harjata jonkun mummon rappuset, jos mummo vastineeksi maksaa jonkun minun laskun. Puhelinlasku, vakuutusmaksu ja vastike tulee joka kuukausi, niiden maksaminen ei vaadi liikoja.

Miksei käteinen kelpaa?

Vierailija
155/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisia ilmaisen avun kerjääjiä on maailma täynnä. Teetä ne lumityöt rahalla äläkä kitise turhasta.

Vierailija
156/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olet valmis maksamaan heille, että tekevät sulle talven lumityöt? Kunhan korvaus on kohtuullinen niin eiköhän joku lähiseudun asukas suostu hommaan. 

Vierailija
157/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen verran pitää eläkeläisenkin pystyä, että omat portaansa lumesta harjaa. Jos ei sen vertaa pysty, niin sitten joku toinen asumismuoto on varmasti parempi. 

Etko tunnista ilmiselvää pro*voa kun sille vastailet?????

Miksi ihmiset menee mukaan näihin ihan selvästi vain sen takia tehtyihin aloituksiin, että päästään hauk*kumaan jotakin/joitakin ihmisiä/ihmisry*hmiä. 

No kai se hauk*kuminen on niin kivaa ja mie*ltäylentävää, että siihen lähdetään mukaan, vaikka ihan varmasti tiedetään, että aloitus on pr*ovo.  Saa tuntea itsensä par*emmaksi ihmiseksi.    

Vierailija
158/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonmiespalvelut ja kiinteistöhuoltoyritykset hoitavat.

Vierailija
159/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitpä niin tai näin, niin mikään ei kelpaa. Tehkööt itse lumityöt. 

Vierailija
160/242 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön lumityöt hoitavat pääsääntöisesti joko asukkaat itse (sovitusti, yksin tai yhdessä) tai maksullinen huoltoyhtiö. Ennen vanhaan (hyvään aikaan) taloyhtiöissä oli vielä myös omia talonmiehiä jotka hoitivat homman (mahdollisesti pientä korvausta vastaan).