Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan auta vanhusta lumitöissä?

Vierailija
12.02.2026 |

Minä olen yksin asuva ja eläkkeellä, rivitalossamme naapurit ei voi edes sen verran auttaa että harjaisivat oven edestä minun ulkorapun että pääsen turvallisesti ulos ovesta. Itsekkäitä ihmisiä on niin paljon.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät välttämättä tiedä, että haluaisit apua. Jos joku tulisi minun rappua kysymättä sutimaan niin pitäisin sitä tunkeiluna. Meitä on niin erilaisia, en usko että kukaan nykyään uskaltaa olettaa että joku haluaa naapuriapua pyytämättä. Aika ja tavat on nykyään semmoiset. 
Tietysti jos olet ulospäin todella huonosti liikkuvan oloinen ja naapurisi usein näkevät sinulla olevan vaikeuksia päästä ulos, tässä tapauksessa ehkä pidän outona ettei kukaan ole tarjonnut apua. Mutta ainakin itse todella harvoin näen naapureitani ulkona.

Vierailija
22/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää, täällä ollaan taas heti tarjoamassa hoitolaitosta. Jos vanhus on muutoin kykenevä hoitamaan itsensä niin ei todellakaan laitokseen edes oteta. Kyseessä voi olla liikuntarajoite tai vastaava jolloin vanhus todellakin pärjää vielä yksin. Ei ole paljon pyydetty jos naapuri käyttäisi minuutin aikaansa harjaamalla toisen oven edustan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää, täällä ollaan taas heti tarjoamassa hoitolaitosta. Jos vanhus on muutoin kykenevä hoitamaan itsensä niin ei todellakaan laitokseen edes oteta. Kyseessä voi olla liikuntarajoite tai vastaava jolloin vanhus todellakin pärjää vielä yksin. Ei ole paljon pyydetty jos naapuri käyttäisi minuutin aikaansa harjaamalla toisen oven edustan?

No erikoista on kyllä jos pelkkä oven edustan harjaaminen riittää vaikeasti liikuntarajoitteiselle siihen, että tämä pääsee liikkumaan lumisessa kelissä ulkona. Yleensä liikuntarajoitteiset eivät lumisilla säillä liiku muulla kuin omaisen kyydillä tai taksilla, koska ei kevyen liikenteen väylät saati ajoradan sivut ole yhtään helpompia liikkua.

Ja ei se harjaaminen olekaan paljon vaadittu, mutta se on, että osaisi lukea naapurin ajatuksia. Jos haluaa apua, niin ei kai ole suuri vaiva myöskään pyytää?

Vierailija
24/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä eläkeläiset ovat ensimmäisenä aamulla tekemässä lumityöt. Pari huonokuntoista löytyy ja he osaavat itse pyytää apua, jos tarvitsevat. 

Kannattaa tosin muistaa, että töissäkäyvät ehtivät tehdä ne lumityöt usein vasta illalla töiden jälkeen. 

Vierailija
25/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaikki päivät töissä...

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittaja sitten pyytänyt? Mä lapioin monena talvena lumet yhden naapurini pihasta, mutta olinkin tuntenut hänet jo neljännesvuosisadan. Lisäksi hänestä näki päältä päin, että liikkuminen on vaikeaa. Kulkee siis kyynärsauvojen kanssa. Nykyisin ei enää tarvitse, kun tyttärensä lastensa kanssa muutti samaan asuntoon ja tytär hoitaa pihasta lumityöt. Taloyhtiössä asuu muitakin vanhuksia, mutta en mä käy heidän pihojaan lapioimassa. Voisin ehkä käydäkin, jos pyytäisivät. Tosin tällä hetkellä mulla on sorminivelet niin kipeät, että riittää, kun hoidan oman pihani. 

Vierailija
27/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pyytänyt apua?

Vierailija
28/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet se taloyhtiön kyylä ja kyttääjä, jonka kupsahtamista kaikki odottavat ja taloyhtiö järjestää bileet kun sinä lähdet sinne kuumaan paikkaan.

Vierailija
29/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pyytänyt apua?

Ei tainnut käydä hänellä mielessä...

Vierailija
30/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtönkään ei valitettavasti voi auttaa naapureita, ettei tantat laske apua yrittämiseksi/työnteoksi ja ota korvauksia pois.

Vierailija
31/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä eläkeläiset ovat ensimmäisenä aamulla tekemässä lumityöt. Pari huonokuntoista löytyy ja he osaavat itse pyytää apua, jos tarvitsevat. 

Kannattaa tosin muistaa, että töissäkäyvät ehtivät tehdä ne lumityöt usein vasta illalla töiden jälkeen. 

Kannattaa odottaa aura-autoa. Se käy ehkä vasta iltapäivälläja sen jäljiltä n lumityöt tehtävä uudelleen.

Vierailija
32/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtönkään ei valitettavasti voi auttaa naapureita, ettei tantat laske apua yrittämiseksi/työnteoksi ja ota korvauksia pois.

Onko ne tantat siellä pihassa kyttäämässä vai mistä tietävät jos käytät vartin lumitöihin?

Vierailija
33/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy itse pystyä harjaamaan lumet pois oven edestä. Muuten olet liian huonossa kunnossa asumaan rivitalossa.

Vierailija
34/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kerrostaloon.

Vierailija
35/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitamaton lumityöviikko voi jättää pitkät jäljen, jos juuri sillä viikolla on sateista ja märkää ja kylmää ja lunta sekaisin."

Täällä kuule vaihtuu huoltoyhtiö tosi nopsaan jos ei hommiaan hoida!

JA AP, opettele ihan ite, niin minäkin teen!

Rouva +75v

Vierailija
36/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään harjata, lapioida ja haravoida pihani, enkä tykkäisi, jos joku kävisi asuntoni pihaa pyytämässä harjaamassa (niinkin on käynyt, en kyllä loukkaantunut). Voisin itse putsata naapureidenkin pihat, mutta pyytämättä en kyllä haluaisi tunkeilla. 

Vierailija
37/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu vanha mies joka kulkee rollaattorilla mm. vieressä olevaan kauppaan. Hänellä käy myös kotihoito pari kertaa päivässä. Joku tekee aina lumityöt hänen asuntonsa kohdalta, minä ehkä pari kertaa viikossa, muulloin joku muu naapuri. On kotihoidollekin kivampi kuin ei tarvitse tarpoa lumessa.

Vierailija
38/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuutti aikaa jokaikinen päivä, ja aina kun lunta sataa, pitää olla salamana paikalla? Kiitokseksi vielä valitukset, että väärin autettu? Pahimmillaan rimputellaan parin tunnin välein, että tuota pitäisi tehdä ja tätä? Juu ei, kotipalveluyrityksiä on kaikkiin tarpeisiin, sinne vaan soittelemaan.

Vierailija
39/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kerrostaloon. Niin muutkin tekevät kun eivät enää pysty omaisuudestaan huolehtimaan. 

Vierailija
40/106 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen verran pitää eläkeläisenkin pystyä, että omat portaansa lumesta harjaa. Jos ei sen vertaa pysty, niin sitten joku toinen asumismuoto on varmasti parempi. 

itse olen tehnyt naapurin naisen lumityöt ja naapuri (mies) töllötti ikkunasta. Olen siis nainen ja kohta eläkeiässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi