Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vanhempien hoitamisesta kotona?

Vierailija
10.02.2026 |

Mun muistisairaan äidin hoito ei onnistu nyt kovin hyvin. Hän on yksityisessä hoivakodissa, koska ei pärjännyt enää kotona, mutta ei ole riittävän huonossa kunnossa julkiselle. Hän on hirveän yksinäinen ja itkuinen koko ajan. Minusta hän voi henkisesti huonommin kuin omassa kodissa. Tuo koti on kyllä olemassa, siellä on nyt vuokralainen. Hoidan jo kaikki äidin asiat edunvalvontavaltuutuksen turvin.

Olen kuitenkin miettinyt, pitäisikö minun alkaa hänen omaishoitajakseen. Meillä on kotona sellainen vähänniinkuin erillinen osio, jossa on oma kylppäri ja huone ja se on sisäkautta yhteydessä muihin tiloihin. Siellä on nyt työhuone, mutta ne toiminnot voisi siirtää.

Ongelmana on, että minulla ei olisi varaa jäädä kokonaan pois töistä, ehkä joku 80% onnistuisi. Onko tämä aivan tuhoontuomittu ajatus? Olen etätöissä 2-3 päivää viikosta, muut konttorilla. Kotona asuu mies ja teini-ikäinen poika. Olen asiantuntijahommissa. Saattaisin voida saada puristettua toimistopäivät yhteen viikossa. Mies on sitä mieltä, että saataisiin asia toimimaan ja hän auttaisi, mutta itse mietin onko rasitus perheelle kuitenkin liian kovaa. POika sanoi, että hänen mielestään olisi parempi, että mummo asuu meidän kanssa, mutta en tiedä ymmärtääkö hän millaista se oikeasti on.

Toisaalta olen aina aivan rikki käytyäni äitini luona. Käyn siellä kahdesti viikossa. Henkisesti ottaa niin koville se tuska mikä hänellä on. Hän tuntee vielä minut ja poikani, mutta ei esimerkiksi muista syödä jos häntä ei haeta ruuan äärelle.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta? Mihin pitäisi osata varautua?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ottaa äitisi kotilomalle hoitokodista ihan kokeeksi. 

Vierailija
22/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaan hoitaminen on sama kuin hoitaisi taaperoa tai vauvaa eli 24/7 hommaa.

Pahempaa. "Aikuisen kokoinen ja mahdollisesti aggressiivinen vauva/uhmaikäinen" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas voi muutoksesta mennä ihan sekaisin.

Vierailija
24/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin, mies ei suostunut.

Hankittiin  sellainen turvalaite kaulapuhelin, johon voimme soittaa. Helppo pitää yhteyttä ja muistutella asioista. Siinä linja aukeaa automaattisesti.

Kun muisti menee, niin yksinäisyys lyö.

Millainen ravitsemustila?

Masennus?

Lääkitys?

Vierailija
25/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla on alkava muistisairaus ja nyt jo pissailee ja kakkailee housuun. Juu ei. 

Vierailija
26/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistisairaan hoitaminen on sama kuin hoitaisi taaperoa tai vauvaa eli 24/7 hommaa.

Pahempaa. "Aikuisen kokoinen ja mahdollisesti aggressiivinen vauva/uhmaikäinen" 

Vauvat ei myöskään pääse karkailemaan niin helposti tai aiheuttamaan tulipaloa. 

Vierailija
27/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tottuttautuminen uuteen  vie

Muutaman kuukauden.

Kaikki tuki ja tSemppi siinä alussa on tärkeä.

Kun on asettunut, niin tukea voi suunnat olennaisimpiin ja pudottaa turhat veks.

Omaiset on tärkeät. Turva.

Omaisten pitää olla tosi skarppina hoidon suhteen. Helposti nyo hoitavat tahot ajavat yli.

Vierailija
28/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti oli meillä kaksi viikkoa pandemian aikaan, kun isä kuoli. Luulin kilttiluontoisen, mutta muistisairaan äitini pärjäävän meidän kotikeskeisessä elämässämme edes sen koronatalven. Toisin kävi. Hänestä tuli ensin rauhaton, illat menivät vaikeiksi ja lopulta hän yritti karata ulos pimeään talveen. Kun olin jämäkkä, hän pelkäsi minua. Pesulle saunaan meno ei onnistunut. 

Vierailija
29/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tottuttautuminen uuteen  vie

Muutaman kuukauden.

Kaikki tuki ja tSemppi siinä alussa on tärkeä.

Kun on asettunut, niin tukea voi suunnat olennaisimpiin ja pudottaa turhat veks.

Omaiset on tärkeät. Turva.

Omaisten pitää olla tosi skarppina hoidon suhteen. Helposti nyo hoitavat tahot ajavat yli.

Muutama kuukausi on muistisairaalla pitkä aika, voi siinä ajassa mennä jo täysin autettavaksi. Moniko on oikeasti valmis pesemään päivittäin aikuisen ulosteita jne. 

Vierailija
30/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä horiskoja pirukaan kestä ! Onneksi on tehokkaat tainnutuspillerit.

Vierailija
31/31 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos kaikille pointeista. Vaikuttaa siltä, että on ehkä kuitenkin parempi jatkaa vain näin.

Ehkä mulla on ollut meidän perheessä se realistisin kuva ja olen siksi ollut aika epäilevällä kannalla asian suhteen. Pitää keksiä joku muu keino sen ahdistuksen vähentämiseen, puolin ja toisin. Melkein toivoisin, että unohtaisi jo meidätkin. Eipä olisi hänellä ketään jota kaivata. Minun näkövinkkelistä se mun äiti on jo kadonnut. Tätini kun meni siihen vaiheeseen, niin lakkasi itkut ja porut ja eleli jossain menneisyydessä hyvinkin iloisena.

Hoito on ilmeisesti ihan hyvää, mutta hitostako sitä tietää. Ja hän oli jo siellä kotona yhtä onneton, mutta myös enemmän heitteillä fyysisesti koska ei muistanut syödä, sotki lääkkeet yms. Nyt sentään ne hoituu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi