Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vanhempien hoitamisesta kotona?

Vierailija
10.02.2026 |

Mun muistisairaan äidin hoito ei onnistu nyt kovin hyvin. Hän on yksityisessä hoivakodissa, koska ei pärjännyt enää kotona, mutta ei ole riittävän huonossa kunnossa julkiselle. Hän on hirveän yksinäinen ja itkuinen koko ajan. Minusta hän voi henkisesti huonommin kuin omassa kodissa. Tuo koti on kyllä olemassa, siellä on nyt vuokralainen. Hoidan jo kaikki äidin asiat edunvalvontavaltuutuksen turvin.

Olen kuitenkin miettinyt, pitäisikö minun alkaa hänen omaishoitajakseen. Meillä on kotona sellainen vähänniinkuin erillinen osio, jossa on oma kylppäri ja huone ja se on sisäkautta yhteydessä muihin tiloihin. Siellä on nyt työhuone, mutta ne toiminnot voisi siirtää.

Ongelmana on, että minulla ei olisi varaa jäädä kokonaan pois töistä, ehkä joku 80% onnistuisi. Onko tämä aivan tuhoontuomittu ajatus? Olen etätöissä 2-3 päivää viikosta, muut konttorilla. Kotona asuu mies ja teini-ikäinen poika. Olen asiantuntijahommissa. Saattaisin voida saada puristettua toimistopäivät yhteen viikossa. Mies on sitä mieltä, että saataisiin asia toimimaan ja hän auttaisi, mutta itse mietin onko rasitus perheelle kuitenkin liian kovaa. POika sanoi, että hänen mielestään olisi parempi, että mummo asuu meidän kanssa, mutta en tiedä ymmärtääkö hän millaista se oikeasti on.

Toisaalta olen aina aivan rikki käytyäni äitini luona. Käyn siellä kahdesti viikossa. Henkisesti ottaa niin koville se tuska mikä hänellä on. Hän tuntee vielä minut ja poikani, mutta ei esimerkiksi muista syödä jos häntä ei haeta ruuan äärelle.

Onko kellään kokemuksia tällaisesta? Mihin pitäisi osata varautua?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun aiheeseen liittyen; onko Suomessa mahdollista itse palkata lähihoitaja huolehtimaan useammasta vanhuksesta kodinomaisessa ympäristössä? Mietin, kun nuo laitokset ovat niin hirveitä ja kalliita. Mikseivät omaiset palkkaisi kotiin omaa yksityistä hoitajaa? 

Jos hoivan tarve on jatkuvaa niin ei se yksi hoitaja riitä.

Ei niin. Pitää olla vähintään yksi aamussa, yksi illassa ja yksi yössä. Lisäksi sijaisia sairauspoissaolojen, vuosilomien jne. ajaksi.

Vierailija
42/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini oli vielä kotona kotihoidon turvin, kun otimme hänet neljäksi vrk:ksi meille.

Kukaan ei nukkunut, sillä anoppi kuljeskeli siellä sun täällä ja piilotteli tavaroita ja luuli, että naulakko on vessa.

Halusi saunoa yksin. Kaatoi löylyvedet puulaatikkoon, kun jätin hetkeksi yksin.

Pian kyläilyn jälkeen sai hoivakotipaikan, onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailkaa usein siellä hoivakodissa ja soitelkaa, kotiin ottamisesta ei tule mitään eivätkä mies ja poikasi tajua millaista se on. Hekin joutuisivat välillä hoitamaan vaippahommia ym. 

Vierailija
44/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilähän aikoinaan korvamerkitsi rahaa kotona vanhuksiaan hoitaville omaiasille. Suurin osa niistä rahoista tarvittiin kuntien ja kaupunkien välttämättömiin menoihin, eivätkä nämä edes lukeneet, mihin niitä oli tarkoitus käyttää. 

Kotihoitoa pitäisi enemmän tukea, se olisi kuitenkin todella paljon edullisempaa valtiolle ja usein miellyttävämpää myös hoivattavalle.

Tuttavani hoiti aika pitkään sairasta puolisoaan, välillä hänellä oli sitten vapaaviikkoja, ja hoivattava otettiin sairaalaan siksi ajaksi. Kunnes lopulta meni niin huonoon kuntoon, että on ollut jo kauan laitoksessa. Ei ollut silloin vanhus, vaan oli sellainen ikävä tauti.

Vierailija
45/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos palkitsisit henkilökohtaisen avustajan hänelle? Tulee varmaan halvemmaksi kuin yksityisessä hoivapalvelussa hoito

Vierailija
46/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos palkitsisit henkilökohtaisen avustajan hänelle? Tulee varmaan halvemmaksi kuin yksityisessä hoivapalvelussa hoito

Saman hintaista on vanhusten kodeissa hoito olipa yksityinen tai julkinen. Ja ihan  yhtä hyvää hoitoa molemmissa saa, niissähän on ihan samat hoitajamitoitukset ym.  Vähän haiskahtaa sille, että julkiselta siirretään yksityiselle puolelle, kun hoitoa alkaa tarvita enemmän. Ainakin omalle mummolleni niin tehtiin, kunto huononi niin siirrettiin yksityiselle. Toki voi olla muitakin syitä, en tiedä..

Vierailija
47/47 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidon tarve on ympärivuorokautinen, niin henkilökohtaisia avustajia pitäisi palkita 5 kappaletta, jotta joku olisi aina vanhuksen apuna. Lisäksi tarvitaan sairas- ja vuosilomasijaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan