Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimostani on tullut öyhöttäjä

Vierailija
09.02.2026 |

Rakastuin vaimoni empaattiseen luonteeseen sekä älyyn. Monissa asioissa hän on minua fiksumpi ja tuo tuntui mukavalle. 

Olemme olleet pitkään parisuhteessa ja viimeisen kymmenen vuoden aikana empaattisuus toisia kohtaan on lähes hävinnyt. Hän seuraa myös uutisia pääsääntöisesti somen tarjoamien linkkien kautta, joten hänen maailmankuvansa on muuttunut erikoiseksi ja fiksu, argumentointi on muuttunut tunnepitoiseksi öyhötykseksi.

Eivät nuo kuitenkaan eron ajavia asioita ole, mutta sinällään harmittaa.

Onko kotalotovereita?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinä hoet tuota typerää hokemaa, mutta inflaation kehityksen tilastot eivät sinua kiinnosta. Vain siksi kun se romuttaa nuo sinun hokemat. Mutta kuuluu öyhöttäjiin, jotka kategoroisoivat ihmisen tuolla tavoin."

Ei inflaation kehitys vaikuta mitenkään siihen tosiasiaan, että kuluttaja maksaa tariffit.

En jaksa lähteä kuvaamaan mitä inflaatio tarkoittaa. Lue siitä vaikka alla olevista linkeistä, niin ymmärrät asian. 

https://stat.fi/fi/indikaattori/inflaatio

https://fi.wikipedia.org/wiki/Inflaatio

Selitäpä ihan omin sanoin, että miksi olet niin varma siitä, että muut maat maksavat USAn tariffit, niin päästään selville,että miten aivosi toimivat.

Vierailija
62/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä vuodessa suomalaisista naisista persuista jauhavia, vihreitä äänestäviä, piilorasistisia luonnonvihaajia, joten lopetin suomalaisten naisten tapailun kokonaan kuuusi vuotta sitten.

No, sinäkin olet omantyylinen  öyhöttäjä🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vänisen asiasta kuin asiasta.

t. Vänisevä setämiesvauva

Vierailija
64/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäällä vaimollasi on varmaan tullut mitta täyteen. On havahtunut siihen ettei mikään työmäärä ja kirstuun lapattu vero riitä tämän kivireen vetämiseen. Vastineeksi saa turvattomat kadut, huonot koulut, vielä huonommat päiväkodit, katujengit, taksiakaan ei uskalla enää käyttää, terveyskeskukset on kuin basaareja. Eikä tätä mikään enää korjaa. Vähemmästäkin kyynistyy.

Eipä tämä äärioikeiston hallitus korjaa noita asioita mitenkään, joten selvästi olette äänestäneet väärin.

Voi voi, tämä hallitus on tehnyt paljon juuri tämän asian eteen; rikollisia on karkoitettu ja kansalaisuuslakia kiristetty.

Jos persut saisivat päättää niin Suomeen ei tulisi yksikään kouluttamaton vuohipaimen käyttämään sosiaalitukia.

Vierailija
65/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinä hoet tuota typerää hokemaa, mutta inflaation kehityksen tilastot eivät sinua kiinnosta. Vain siksi kun se romuttaa nuo sinun hokemat. Mutta kuuluu öyhöttäjiin, jotka kategoroisoivat ihmisen tuolla tavoin."

Ei inflaation kehitys vaikuta mitenkään siihen tosiasiaan, että kuluttaja maksaa tariffit.

En jaksa lähteä kuvaamaan mitä inflaatio tarkoittaa. Lue siitä vaikka alla olevista linkeistä, niin ymmärrät asian. 

Selitäpä ihan omin sanoin, että miksi olet niin varma siitä, että muut maat maksavat USAn tariffit, niin päästään selville,että miten aivosi toimivat.

Inflaatio kertoo nouseeko ihmisten maksamien tuotteiden ja palveluiden hinnat. Nyt tullit on pistetty päälle, eikä inflaatio jatka kuin laskemista. Eli tilastot suoraan kertovat että väittämäsi ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
66/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äärifenimisti-kommunisti edes koulutusta vai ideologian aivopesu? 

Vierailija
67/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio kertoo nouseeko ihmisten maksamien tuotteiden ja palvelu

Mikä selitti sen, että inflaatio laski rutkasti Bidenin viimeisen vuoden aikana ihan ilman nostettuja tariffeja? Yksinkertaistat asioita, ja näköjään ihan tarkoituksella.

Vierailija
68/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä selitti sen, että inflaatio laski rutkasti Bidenin viimeisen vuoden aikana ihan ilman nostettuja tariffeja? Yksinkertaistat asioita, ja näköjään ihan tarkoituksella."

Tuosta ei ollut puhetta, joten en siihen vastannut. Bidenin aikana inflaatio nousi kun rahaa heitettiin kansalaisille ja yrityksille holtittomia määriä. Kun rahan heittämistä vähennettiin, laski myös inflaatio.

Vierailija
69/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kokemusta vastaavasta miehestä, nykyään jo ex. Edelleen rummuttaa Trumpin erinomaisuutta ja uskoo tietävänsä kaiken minua paremmin ja minun olevan valtamedioiden aivopesemä, vaikka olenkin koulutukseltani yhteuskuntatieteilijä. Lähde sinäkin, ei parane.

Kirjoittaisitko missä isoissa kysymyksissä Trump on ollut väärässä. Normaalissa argumentaatiossa argumentoidaa asiaa, eikä hyökätä persoonaan. Nyt en siis tarvitse mitää tulevaisuuden skenarioita, joita joku hörhö on maalannut, vaan ihan sellaisia jotka nyt näkyy.

Lähdetäänkö vaikka siitä, että on väittänyt muiden valtioiden maksaman asettamansa tullit, vaikka oikeasti niiden maksajiksi joutuu yhdysvaltalaiset ostaessaan tuotteita.

Tullei

Nyt menee jo jutut  aloituksen ulkopuolelle

Vierailija
70/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä selitti sen, että inflaatio laski rutkasti Bidenin viimeisen vuoden aikana ihan ilman nostettuja tariffeja? Yksinkertaistat asioita, ja näköjään ihan tarkoituksella."

Tuosta ei ollut puhetta, joten en siihen vastannut. Bidenin aikana inflaatio nousi kun rahaa heitettiin kansalaisille ja yrityksille holtittomia määriä. Kun rahan heittämistä vähennettiin, laski myös inflaatio.

Taidat olla tosissaan trumpisti, kun hoet niiden jankutuksia. Eli keskustelu on turhaa. 

Vierailija
71/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ex puolisolleni, miehelle, kävi noin. Tai pitäisi ehkä sanoa, että meille kävi noin. 

Rakastuimme vähän yli parikymppisinä opiskelijoina. Meillä oli hyvin samanlainen, vasemmalle kallellaan oleva arvomaailma, ja se oli yksi syy, miksi mieheen ihastuin ja millä suhdettamme perustelin. Että vaikka oltiin tietyissä asioissa hyvin erilaisia persoonia, niin arvomaailma ainakin oli sama. Mies oli myös empaattinen, auttoi aina hädässä olevia. Tasa-arvo ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus olivat tärkeitä.

Sitten tapahtui jotakin. Joskus Trumpin ensimmäisen kauden aikana, muutaman vuoden kuluessa, miehestä kuoriutui kovapintainen oikeistolainen, joka esimerkiksi kannatti Trumpia täysin sinisilmäisesti. Hänen asenteensa kaikkea yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan muuttui täysin ja puheissa vilahteli jopa avoimen rasistisia kommentteja, mitä en ikinä olisi uskonut siitä miehestä, johon aikoinani rakastuin. Välillä mulle oli epäselvää, onko mies ihan tosissaan näkemystensä kanssa vai provosoiko tahallaan minua - Lopputulos oli joka tapauksessa sama eli etääntyminen. Mulle tuli olo, että en halua enkä voi olla tuollaisen ihmisen kanssa ja että en voi mennä hänen kanssaan esimerkiksi oman perheeni tai ystävieni seuraan, sillä joudun häpeämään silmät päästäni hänen puheitaan. 

Oli eroomme muitakin syitä, mutta kyllä tuo on yksi suurimmista. Muistan joskus teininä, kuinka parhaan kaverini vanhemmat erosivat, kun hänen äitinsä sekosi johonkin aivan ihmeelliseen uskonlahkoon. Tämä ehkä on jotakin samaa. Elämässä tosiaan tapahtuu asioita, joita ei voi mitenkään ennustaa. 

Vierailija
72/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla tosissaan trumpisti, kun hoet niiden jankutuksia. Eli keskustelu on turhaa. 

Ok. Kategoroisoit minut "trumpistiksi" ja hyökkäät henkilöön kun et kykene keskustelemaan asiasta. Kuvittelen että tämä on juuri sitä öyhöttämistä mistä Ap kirjoittaa.

Vierailija
73/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ex puolisolleni, miehelle, kävi noin. Tai pitäisi ehkä sanoa, että meille kävi noin. 

Rakastuimme vähän yli parikymppisinä opiskelijoina. Meillä oli hyvin samanlainen, vasemmalle kallellaan oleva arvomaailma, ja se oli yksi syy, miksi mieheen ihastuin ja millä suhdettamme perustelin. Että vaikka oltiin tietyissä asioissa hyvin erilaisia persoonia, niin arvomaailma ainakin oli sama. Mies oli myös empaattinen, auttoi aina hädässä olevia. Tasa-arvo ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus olivat tärkeitä.

Sitten tapahtui jotakin. Joskus Trumpin ensimmäisen kauden aikana, muutaman vuoden kuluessa, miehestä kuoriutui kovapintainen oikeistolainen, joka esimerkiksi kannatti Trumpia täysin sinisilmäisesti. Hänen asenteensa kaikkea yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan muuttui täysin ja puheissa vilahteli jopa avoimen rasistisia kommentteja, mitä en ikinä olisi uskonut siitä miehestä, johon aikoinani rakastuin. Välillä mulle oli epäselvää,

Olen huomannut, että tämä iskee usein niihin, jotka tuntevat olevansa jotenkin heikoilla elämässä, eli kohottavat omaa itsetuntoaan alentamalla muita.

Siinä on rajansa, että kauanko henkisesti heikkoa jaksaa tukea.

Vierailija
74/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 12 v. ja mitä helvettiä tämä on nyt olevinaan?

Vierailija
75/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäällä vaimollasi on varmaan tullut mitta täyteen. On havahtunut siihen ettei mikään työmäärä ja kirstuun lapattu vero riitä tämän kivireen vetämiseen. Vastineeksi saa turvattomat kadut, huonot koulut, vielä huonommat päiväkodit, katujengit, taksiakaan ei uskalla enää käyttää, terveyskeskukset on kuin basaareja. Eikä tätä mikään enää korjaa. Vähemmästäkin kyynistyy.

Eipä tämä äärioikeiston hallitus korjaa noita asioita mitenkään, joten selvästi olette äänestäneet väärin.

Hankala korjata kun kädet on sidotut. On kaiken maailman Eu:n pakottama pykälää, joka asiasta väännetään vasemmiston suunnalta vastaan kaikin keinoin. Tuntuu todella omituiselta miksi joku haluaisi pitää maassa ulkomaalaiset rikolliset, katujengit ja laittomasti oleskelevat. Miten nämä voivat yhtään kenenkään mielestä olla Suomen etu? Sentään tämä hallitus yrittää estää lisävahingot ja pitää tilannetta jotenkin hallinnassa. Sossut/vassarit avaavat rajat, haaluvat puoli gazaa tänne ja saavat muutamassa vuodessa koko maan slummiksi.

Vierailija
76/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tapahtui jotakin. Joskus Trumpin ensimmäisen kauden aikana, muutaman vuoden kuluessa, miehestä kuoriutui kovapintainen oikeistolainen, joka esimerkiksi kannatti Trumpia täysin sinisilmäisesti. Hänen asenteensa kaikkea yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan muuttui täysin ja puheissa vilahteli jopa avoimen rasistisia kommentteja, mitä en ikinä olisi uskonut siitä miehestä, johon aikoinani rakastuin. Välillä mulle oli epäselvää,

Jos ei ole nuorena idealisti, ei ole sydäntä; jos ei ole vanhana realisti, ei ole järkeä."

Vierailija
77/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa sinä itse et suvaitse toiselle oikeutta olla eri mieltä asioista. Jännä juttu miten itse itsensä suvaitsevaisena empaatikkona näkevät ihmiset ovat loppujen lopuksi niitä tiukkapipoisimpia ihmisiä. Et tainnut itsekään kirjoittaessasi juttuasi ymmärtää asettavasi itsesi miestäsi ylevämmälle tasolle ?

Vierailija
78/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse asiassa sinä itse et suvaitse toiselle oikeutta olla eri mieltä asioista. Jännä juttu miten itse itsensä suvaitsevaisena empaatikkona näkevät ihmiset ovat loppujen lopuksi niitä tiukkapipoisimpia ihmisiä. Et tainnut itsekään kirjoittaessasi juttuasi ymmärtää asettavasi itsesi miestäsi ylevämmälle tasolle ?"

Eihän tuossa ollut kyse eri mieltä olemisesta, vaan koko idealogian muuttumisesta vihamieliseksi muita ihmisiä kohtaan. Aika lailla eri asia.

Vierailija
79/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse asiassa sinä itse et suvaitse toiselle oikeutta olla eri mieltä asioista. Jännä juttu miten itse itsensä suvaitsevaisena empaatikkona näkevät ihmiset ovat loppujen lopuksi niitä tiukkapipoisimpia ihmisiä. Et tainnut itsekään kirjoittaessasi juttuasi ymmärtää asettavasi itsesi miestäsi ylevämmälle tasolle ?"

Eihän tuossa ollut kyse eri mieltä olemisesta, vaan koko idealogian muuttumisesta vihamieliseksi muita ihmisiä kohtaan. Aika lailla eri asia.

Uskotko ihan oikeasti tuohon? Tuskin tuollaisia psykopaatteja suomessa on montaakaan. Kuitenkin somessa ja mediassa luodaan mielikuvaa kuin meillä olisi suuri joukko ihmishirviöitä ja öyhöttäjät ottavat tuon tosissaan.

Vierailija
80/100 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kokemusta vastaavasta miehestä, nykyään jo ex. Edelleen rummuttaa Trumpin erinomaisuutta ja uskoo tietävänsä kaiken minua paremmin ja minun olevan valtamedioiden aivopesemä, vaikka olenkin koulutukseltani yhteuskuntatieteilijä. Lähde sinäkin, ei parane.

Kirjoittaisitko missä isoissa kysymyksissä Trump on ollut väärässä. Normaalissa argumentaatiossa argumentoidaa asiaa, eikä hyökätä persoonaan. Nyt en siis tarvitse mitää tulevaisuuden skenarioita, joita joku hörhö on maalannut, vaan ihan sellaisia jotka nyt näkyy.

Lähdetäänkö vaikka siitä, että on väittänyt muiden valtioiden maksaman asettamansa tullit, vaikka oikeasti niiden maksajiksi joutuu yhdysvaltalaiset ostaessaan tuotteita.

Haluatko tietää mikä on yhdys

Elinkustannusten nousu ahdistaa yhdysvaltalaisia

Ruuan, asumisen ja terveydenhuollon kallistuminen koettelee ihmisten uskoa elämään ja poliitikkoihin.

https://www.ilkkapohjalainen.fi/elinkustannusten-nousu-ahdistaa-yhdysva…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi