Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimostani on tullut öyhöttäjä

Vierailija
09.02.2026 |

Rakastuin vaimoni empaattiseen luonteeseen sekä älyyn. Monissa asioissa hän on minua fiksumpi ja tuo tuntui mukavalle. 

Olemme olleet pitkään parisuhteessa ja viimeisen kymmenen vuoden aikana empaattisuus toisia kohtaan on lähes hävinnyt. Hän seuraa myös uutisia pääsääntöisesti somen tarjoamien linkkien kautta, joten hänen maailmankuvansa on muuttunut erikoiseksi ja fiksu, argumentointi on muuttunut tunnepitoiseksi öyhötykseksi.

Eivät nuo kuitenkaan eron ajavia asioita ole, mutta sinällään harmittaa.

Onko kotalotovereita?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva keskustella näin aikuisten kesken siitä, mitä tapahtuu, jos puolison arvomaailma tosiaan muuttuu suhteen aikana ihan erilaiseksi kuin se oli tavatessa, olipa se sitten ateistista helluntaiseurakuntalaiseksi tai rahaa ja rikkautta arvostavasta pankkiirista minimalistiseksi Intian-joogiksi. Kyllähän tällaisia tarinoita kuulee. Harvoin ihmissuhde sen muutoksen käsittääkseni kestää. 

Mutta eihän täällä keskustella, sen sijaan täällä öyhötetään ihan muista asioista. :-(

Vierailija
82/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itse asiassa sinä itse et suvaitse toiselle oikeutta olla eri mieltä asioista. Jännä juttu miten itse itsensä suvaitsevaisena empaatikkona näkevät ihmiset ovat loppujen lopuksi niitä tiukkapipoisimpia ihmisiä. Et tainnut itsekään kirjoittaessasi juttuasi ymmärtää asettavasi itsesi miestäsi ylevämmälle tasolle ?"

Eihän tuossa ollut kyse eri mieltä olemisesta, vaan koko idealogian muuttumisesta vihamieliseksi muita ihmisiä kohtaan. Aika lailla eri asia.

Uskotko ihan oikeasti tuohon? Tuskin tuollaisia psykopaatteja suomessa on montaakaan. Kuitenkin somessa ja mediassa luodaan mielikuvaa kuin meillä olisi suuri joukko ihmishirviöitä ja öyhöttäjät ottavat tuon tosissaan.

Hän kirjoitti: "Hänen asenteensa kaikkea yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan muuttui täysin ja puheissa vilahteli jopa avoimen rasistisia kommentteja, mitä en ikinä olisi uskonut siitä miehestä, johon aikoinani rakastuin."

Eli muuttui ihmisiä vihaavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elinkustannusten nousu ahdistaa yhdysvaltalaisia

Ruuan, asumisen ja terveydenhuollon kallistuminen koettelee ihmisten uskoa elämään ja poliitikkoihin.

https://www.ilkkapohjalainen.fi/elinkustannusten-nousu-ahdistaa-yhdysva"

Kaiketi ymmärrät että tuo on mielipidekirjoitus, jolla ei ole mitään merkitystä tilastojen kanssa. Loistava esimerkki mielipidevaikuttamisesta, jossa disinformaatiolla saadaan toimitettua ihmisille virheellistä mielikuvaa.

Vierailija
84/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten tuo siis tarkoittaa sitä, että muut maat maksais ne tullit? "

Sitä että joutuvat myymään tuotteensa pienemmällä katteella USAhan. Kuten nyt on käynyt. Erotus menee verotukseen joka jaetaan verohelpotuksina kansalaisille. Aika kivaa.

Ja sinulla ona statistiikkaa väitteen tueksi, vaikoa öyhötät?

Olisiko FED:in inflaatioindex mitään. Tuotahan pitää osata tulkita ja pitää esimerkiksi ymmärtää vuosiluvut. Se ei ole kaikille helppoa. https://fred.stlouisfed.org/series/CPIAUCSL

Fred?😁

Vierailija
85/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ex puolisolleni, miehelle, kävi noin. Tai pitäisi ehkä sanoa, että meille kävi noin. 

Rakastuimme vähän yli parikymppisinä opiskelijoina. Meillä oli hyvin samanlainen, vasemmalle kallellaan oleva arvomaailma, ja se oli yksi syy, miksi mieheen ihastuin ja millä suhdettamme perustelin. Että vaikka oltiin tietyissä asioissa hyvin erilaisia persoonia, niin arvomaailma ainakin oli sama. Mies oli myös empaattinen, auttoi aina hädässä olevia. Tasa-arvo ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus olivat tärkeitä.

Sitten tapahtui jotakin. Joskus Trumpin ensimmäisen kauden aikana, muutaman vuoden kuluessa, miehestä kuoriutui kovapintainen oikeistolainen, joka esimerkiksi kannatti Trumpia täysin sinisilmäisesti. Hänen asenteensa kaikkea yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan muuttui täysin ja puheissa vilahteli jopa avoimen rasistisia kommentteja, mitä en ikinä olisi uskonut siitä miehestä, johon aikoinani rakastuin. Välillä mulle oli epäselvää,

Eli mies kasvoi aikuiseksi ja sinä et. Jännästi ne silmät yleensä sieltä nuoruuden lapsellisista haihatteluista aukeavat kun astuu aikuisuuteen, ei enää olekaan saamapuolella ja mahdollisesti on myös lapsia, joiden turvallisuus ja tulevaisuus pitäisi kiinnostaa. Nuorena on helppo olla vasemmistolainen ja huutaa käsi ojossa kaikille kaikkea kun itse ei pottiin mitään anna. Myöskään seurustelunna alkuaikoina maa ha nmu utto lieveilmiöineen ei ollut vielä nykyisenkaltainen ongelma. Ei ollut katujen gejä, rikostilastot vinoutuneet, takse ja uskalsi käyttää, sosiaalimenot ei olleet pilvissä. Hurskastelu ja maailmanpelastus oli helppoa, sädekehä kiilsi ja sai kokea olevansa pikkuisen parempi ihminen. Nykyään pitää miettiä myös omien lasten tulevaisuutta ja ei se hääppöiseltä tällä menolla näytä. Ymmärrän erittäin hyvin miestäsi. Niin minullekin kävi kun aikuinen elämä avasi silmät.

Vierailija
86/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli mies kasvoi aikuiseksi ja sinä et."

Heh. Jostain syystä näiden mielestä se, jos kasvattaa vihaa yhtä suurella lämmöllä, kuin jotkut ruukkukasveja, on jotenkin aikuismaista.

Minusta päinvastoin juuri äärimmäisen lapsellista.

Vierailija
87/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyhöttäjä on ihan samanlainen vasemmiston pilkun tavoin viljelemä sana kuin rasis ti. Kun joku on eri mieltä, hän on öyhöttäjä, ra sis ti ja persu. 

Vierailija
88/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Jostain syystä näiden mielestä se, jos kasvattaa vihaa yhtä suurella lämmöllä, kuin jotkut ruukkukasveja, on jotenkin aikuismaista.

Etkö huomaa tuota vihaasi?

Vierailija
89/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elinkustannusten nousu ahdistaa yhdysvaltalaisia

Ruuan, asumisen ja terveydenhuollon kallistuminen koettelee ihmisten uskoa elämään ja poliitikkoihin.

https://www.ilkkapohjalainen.fi/elinkustannusten-nousu-ahdistaa-yhdysva"

Kaiketi ymmärrät että tuo on mielipidekirjoitus, jolla ei ole mitään merkitystä tilastojen kanssa. Loistava esimerkki mielipidevaikuttamisesta, jossa disinformaatiolla saadaan toimitettua ihmisille virheellistä mielikuvaa.

Tilastot ja kansalaisten tunnelmat ovat eri asia. Mikäli tuntuu siltä, että inflaatio on korkea, ei osteta, vaan säästetään.

Vierailija
90/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö huomaa tuota vihaasi?

Sano vielä, että ateismi on uskonto.

Vierailija
91/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilastot ja kansalaisten tunnelmat ovat eri asia. Mikäli tuntuu siltä, että inflaatio on korkea, ei osteta, vaan säästetään."

Sitten syyllinen tunnelmiin ovat osapuolet jotka ovat turhaa luoneet epätoivoa.

Vierailija
92/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tilastot ja kansalaisten tunnelmat ovat eri asia. Mikäli tuntuu siltä, että inflaatio on korkea, ei osteta, vaan säästetään."

Eli ketkä? Wef?

Vierailija
93/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ketkä? Wef?

Iiiigoriko se siellä?

Kyllä se oli nykyhallitus, joka ensi töikseen kertoi, että kulutus loppuu nyt.

Vierailija
94/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vihaa, vaan realismia. Pitää pystyä keskustelemaan ja pohtimaan myös ikäviä asioita, joita esim. maahan m uutosta on seurannut ja seuraa. Ihmiset ovat turhautuneita ja ärtyneitä, koska keskustelu tukahdutetaan. Katso mitä kävi ka tujengien kanssa. Kilpaa kiistettiin minkäänlaisen ongelman olemassaoloa, itse asiassa edes sellaisen syntymisen mahdollisuutta. Ja kappas vaan, kuinka kävi. Tämä on se mikä hiertää, ei viha. Se, että minkä tahansa ongelman esille nostaminen aiheuttaa somelynkkauksen ja solvaamisen tietyn porukan toimesta. Vimmatusti kiistetään ja pyritään estämään keskustelu ongelmista. 

Vierailija
95/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena vasemmistolainen ja nyt vanhana oikeistolainen.  Itse ajattelen että silmäni ovat auenneet, näen elämän raadollisuuden ja suhtaudun asioihin realistisesti.  Olen elämäni varrella nähnyt tarpeeksi petollisuutta, hyväksikäyttöä ja valtataistelua, en todellakaan enää luota sokeasti ihmisyyteen.  Ihmisyydessä on paljon pimeääkin, eikä mikään määrä toiveajattelua sitä poista.  Skaala on kuitenkin laaja - jotkut säilyttävät hyvyytensä läpi elämän, jotkut taas pahuutensa.  Sinisilmäisyys on nyt vaan typeryyttä, kannattaa ottaa tarkkailuasenne hieman etäämmältä eikä syöksyä mukaan tunteen palolla.  Parempi toimia omassa lähipiirissään hyvän jakajana kuin lähteä kadulle tappelemaan poliisin kanssa.  Maailmassa valtaa pitävät ne joilla on eniten rahaa, näin on aina ollut.  Ja tulee olemaan.  

Vierailija
96/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena vasemmistolainen ja nyt vanhana oikeistolainen.  Itse ajattelen että silmäni ovat auenneet, näen elämän raadollisuuden ja suhtaudun asioihin realistisesti.  Olen elämäni varrella nähnyt tarpeeksi petollisuutta, hyväksikäyttöä ja valtataistelua, en todellakaan enää luota sokeasti ihmisyyteen.  Ihmisyydessä on paljon pimeääkin, eikä mikään määrä toiveajattelua sitä poista.  Skaala on kuitenkin laaja - jotkut säilyttävät hyvyytensä läpi elämän, jotkut taas pahuutensa.  Sinisilmäisyys on nyt vaan typeryyttä, kannattaa ottaa tarkkailuasenne hieman etäämmältä eikä syöksyä mukaan tunteen palolla.  Parempi toimia omassa lähipiirissään hyvän jakajana kuin lähteä kadulle tappelemaan poliisin kanssa.  Maailmassa valtaa pitävät ne joilla on eniten rahaa, näin on aina ollut.  Ja tulee olemaan.  

Se on helppo puhua realismista, kun oikeasti onkin vain masentunut ja kyynistynyt.

Vierailija
97/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vihaa, vaan realismia. Pitää pystyä keskustelemaan ja pohtimaan myös ikäviä asioita, joita esim. maahan m uutosta on seurannut ja seuraa. Ihmiset ovat turhautuneita ja ärtyneitä, koska keskustelu tukahdutetaan. Katso mitä kävi ka tujengien kanssa. Kilpaa kiistettiin minkäänlaisen ongelman olemassaoloa, itse asiassa edes sellaisen syntymisen mahdollisuutta. Ja kappas vaan, kuinka kävi. Tämä on se mikä hiertää, ei viha. Se, että minkä tahansa ongelman esille nostaminen aiheuttaa somelynkkauksen ja solvaamisen tietyn porukan toimesta. Vimmatusti kiistetään ja pyritään estämään keskustelu ongelmista. 

Tuo tietty porukka tulisi sulkea ulos yhteiskunnasta.

Vierailija
98/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo tietty porukka tulisi sulkea ulos yhteiskunnasta."

Äärioikeiston vihanlevittäjät pitäisi.

Vierailija
99/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuo tietty porukka tulisi sulkea ulos yhteiskunnasta."

Äärioikeiston vihanlevittäjät pitäisi.

Ne ovat vastavoima sille tietylle porukalle, tietyn porukan poistuttua ei vihanlevittäjiäkään tarvittaisi.

Vierailija
100/107 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tämän hyvin. Nuorena sitä oli kaikenlaisia yleviä ajatuksia. Miten ihanaa olisi pelastaa Afrikan lapsia, antaa hyväntekeväisyyteen kaikille kaikkea jne. Pohjimmiltaan luultavasti kyse oli enemmän tarpeesta olla jollekin tarpeellinen, kiitollisuuden kohde, kokea itsensä hyväksi ihmiseksi ja paistatella siinä omassa erinomaisuudessa.

Vanhemmiten tosiaan silmät ovat auenneet. Iso osa vain hyväksikäyttää järjestelmää, ei ota vastuuta mistään itse, on tehnyt vastuuttomia ja typeri  valintoja toinen toisensa perään, eikä ole aikomustakaan pistää itse tikkua ristiin. Moni saa reippaasti yli kymppitonnin lahjarahaa vuodessa. Mistään eivät ole kiitollisia, ahneena vaaditaan aina lisää. Ei kiinnosta vähäisimmässäkään määrin enää auttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan