IS: Työhakemuksen teosta mätkähti karenssi
Haarla oli työttömyysaikanaan tehnyt ammattitaitoaan esitelläkseen niin sanotun selftapen, jossa hän luonnollisestikin esiintyy itse. Selftape on siis käytännössä työhakemus.
Työvoimaviranomainenpa mätkäisi hänelle tästä työhakemuksesta monen kuukauden karenssin.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa on taustalla muutakin kuin vain hakemus, niin kuin aina nämä valittajat jättää jotain kertomatta
Niinhän sitä tyhmä luulee. Työkkärin päätökset ovat kuitenkin joskus täysin järjettömiä. Se tosiasia ei muutu mihinkään vaikka kuinka itkisit ja potkisit.
Eikö nuo kannattaisi haastaa oikeuteen?
Totta kai ja viedä korkeimmalle asteelle, jos ei alemmassa ratkea. Tuohan on kaistapäinen tulkinta!
Läheiseltäni katkaistiin työttömyysturva ja sen seurauksena toimeentulotuki ensin -20 % ja vielä -40 %.
Kukaan ei vaivautunut kysymään, mikä on pielessä: psykoosissa oleva ei pysty huolehtimaan edes itsestään, saatikka hakemaan töitä, edes omaa perhettään ei tunnistanut.
Raaaksi on mennyt elämä 😢
En sano tätä vittuillakseni.
Kun olet työkkärin / kelan listoilla. ET SAA TEHDÄ MITÄÄN, MIKÄ VOIDAAN TULKITA MILLÄÄN KONSTILLA TYÖKSI, TAI VAST.
Uskokaa nyt hyvät ihmiset. Täällä monet sanoo samaa. Miksi alatte kinaamaan, kun tästä on selvää näyttöä.
Joo jooo mut sit ei saa koht mitään tehdä
ei tääl saa varmaan koht ees hengittää
koht meil varmaa tulee poliisit hakee
onks set parempi ol tekemät mitää
vitun purraorpo
persutonperseestä
kylmamutainakisaa
No niin, kirjoitin noi ite, niin ei tarvi vaivautua. Melkein vituttaa niitten puolesta, ketä työkkäri kurmottaa, vaikka ne ei ehkä just usko miten siellä voidaan toimia.
Työtön ei saa tehdä mitään.
Sitten valitetaan, kun työttömät eivät tee mitään.
Ei kai siinä. Paljonkohan tämä maksaa suoraan ja välillisesti yhteiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei varmaankaan uskalla edes kertoa katsovansa vapaa-ajalla leffoja, kun video-CV: tekeminen tulkitaankin kevytyrittäjyydeksi.
Onhan lukeminenkin sivistystyötä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta. Olen työtön koodari. Olen työllistymistä edistääkseni pistänyt Githubiin näytille pikku harrastusprojekteja. Olisikohan varmempi kuitenkin piilottaa ne? Tai ainakin salata niin, että asiaankuuluvat löytävät mutta työkkärin henkilöstö ei.
Käyt sitten hakkeroimassa sen päätöksen.
No vitsit sikseen. Tuo on ihan relevantti kysymys. Ja ihan aiheellinen huoli omasta selviytymisestä. Ei siis ole vitsi, jos menettää työttömyyskorvauksen.
En ole Githubiin uskaltanut laittaa mitään. Koska työvoimaviranomaiset...
"En uskalla tehdä työhakemusta koska työvoimaviranomaiset"...
Vierailija kirjoitti:
Uudelleenkäsittelypyyntö, jossa selvittää kyseessä olevan luovan alan portfolioon verrattava videonäyte osaamisesta, jolla pyrkii työllistymään. Sitten selittää vielä mihin sen on lähettänyt.
Vai tuliko karenssi siitä ettei hakenut tarpeeksi monta paikka?
Luuletko ettei ole muka selittänyt jo?
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden. Ei sen enempää.
Tällainen selkeä tapaus EU ihmisoikeustuomioistuimen pöydälle, kaikki tällaiset näkyväksi tavalla tai toisella.
Jos ette ole valmis tekemään asialle mitään,niin älkää VALITTAKO.
Minä tein ja kelan etuuskäsittelijä soitti erikseen ja sanoi, asia kunnossa ja minulle kuuluva etuus maksetaan normaalisti. Olisin vienyt eteenpäin ja näkyväksi eräälle Puolalaiselle mepille, joka oli hyvin kiinnostunut, kuinka täällä asiat hoidetaan. Tämän tein hyvin selväksi virkahenkilölle. Asiallisesti,mutta jämäkästi.
ÄLKÄÄ ALISTUKO!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työtön ei saa tehdä mitään oman tilanteensa edistämiseksi jos siitä ei ole erikseen sovittu työkkärin kanssa. Tilanne on todella absurdi mutta valitettavasti täyttä totta.
Nykyhallitus poisti mm. työttömien 300 euron suojaosuuden, joka mahdollisti osa-aikaisen työn tekemisen ilman että työttömyyskorvausta leikataan heti pois jos yrittää tehdä jotain. Samoin aikuisten opintotuki lakkautettiin, jotta työtön ei voi parantaa asemaan lisäkoulutuksella. Jos haluaa saada täysimääräisen työmarkkinatuen, kannattaa varoa tekemistä mitään ylimääräistä sen ohella mitä työkkärin kanssa on varta vasten sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen selkeä tapaus EU ihmisoikeustuomioistuimen pöydälle, kaikki tällaiset näkyväksi tavalla tai toisella.
Minä tein ja kelan etuuskäsittelijä soitti erikseen ja sanoi, asia kunnossa ja minulle kuuluva etuus maksetaan normaalisti. Olisin vienyt eteenpäin ja näkyväksi eräälle Puolalaiselle mepille, joka oli hyvin kiinnostunut, kuinka täällä asiat hoidetaan. Tämän tein hyvin selväksi virkahenkilölle. Asiallisesti,mutta jämäkästi.
ÄLKÄÄ ALISTUKO!
Helppo sanoa. Pitkään työttömänä ollut, ehkä jopa muutenkin elämän päähän potkima, voi olla jo sen verran heikossa hapessa, ettei voimat riitä mihinkään. "Ota ittees niskasta kii" on turha neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä tämä kontrolli palvelee ja mitä tarkoitusta?
Miksi työttömällä ihmisellä ei vaikuta olevan samoja perustuslaillisia oikeuksia kuin muilla ihmisillä?
Nää on niitä säästöjä. Noiden työkkärin tyyppien on tarkoitus etsiä jotain, jolla voidaan viedä ihmisiltä tuet.
Tämä ei ole oikeusvaltio enää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tässä ketjussa kun on myös työttömiä, niin kysynpä teiltä.
Ilmoitatteko työkkäriin sellaiset joihin haette tosissanne?
Mä ilmoitin työttömyysaikanani vaan haut, joista tiesin ettei ole mitään mahkuja. En halunnut kertoa minne oikeasti hain. Pelkäsin pistokokeita ja sitä miltä se näyttäisi työnantajan silmin.
Olisin myös varmaan saanut karenssin, jos olisin jättänyt vastaamatta työkkärin puheluun. Puheluun joka tuli tuntia sovittua aiemmin. Sattumalta vastasin. Vaikka tosin vaikutti työkkärin viattomalta virheeltä, mutta minähän siitä olisin kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
ÄLKÄÄ ALISTUKO!
Eiköhän niitä valituksia tehdä mutta käsitelyajat ovat saatanan pitkiä, eikä EU:n tuomioistuin ota edes käsiteltäväksi tällaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työtön ei saa tehdä mitään oman tilanteensa edistämiseksi jos siitä ei ole erikseen sovittu työkkärin kanssa. Tilanne on todella absurdi mutta valitettavasti täyttä totta.
Nykyhallitus poisti mm. työttömien 300 euron suojaosuuden, joka mahdollisti osa-aikaisen työn tekemisen ilman että työttömyyskorvausta leikataan heti pois jos yrittää tehdä jotain. Samoin aikuisten opintotuki lakkautettiin, jotta työtön ei voi parantaa asemaan lisäkoulutuksella. Jos haluaa saada täysimääräisen työmarkkinatuen, kannattaa varoa tekemistä mitään ylimääräistä sen ohella mitä työkkärin kanssa on varta vasten sovittu.
Tarkennan hiukan. Vuonna 2024 suojaosa (300 euroa) poistettiin asumistuesta. Toimeentulotukeen suojaosa kuitenkin jäi, mutta tänä vuonna sekin poistuu (vai joko se on poistunut?).
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kun on myös työttömiä, niin kysynpä teiltä.
Ilmoitatteko työkkäriin sellaiset joihin haette tosissanne?
Mä ilmoitin työttömyysaikanani vaan haut, joista tiesin ettei ole mitään mahkuja. En halunnut kertoa minne oikeasti hain. Pelkäsin pistokokeita ja sitä miltä se näyttäisi työnantajan silmin.
Nykyään vaihtoehtoja ei ole enää niin paljoa kuin ennen. Minä ainakin teen kaikki haut ihan tosissani, mutta en ole työtä saanut enkä varmasti tule enää saamaankaan. Minun pitäisi ilmeisesti kouluttautua uudestaan mutta ikää on jo melkein 60 niin ei ihan oikeasti enää kiinnosta. Mieluummin olen työtön eläkeikään asti. On minulla kuitenkin noin 20 vuoden työkokemus takana.
Itse sain neljän hakemuksen määräyksen. Hoidin asian helposti.
Normaalisti olisin hakenut useampaan mutta pitää säästää ensi kuullekin.
Hullua. En näe tässä mitään järkeä.
En ole Githubiin uskaltanut laittaa mitään. Koska työvoimaviranomaiset...