Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (1293)
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.
Vaikka tietysti parempi kuin ei mitään. Se pitää ottaa elämäntavaksi, että ylläpitää jatkuvaa kotivaraa ja täydentää aina kun voi, niin pääsee esim noiden säjkö- ja vesikatkosten yli. Ne ketjun kommentoijat, jotka ajattelivat paastota ne pari päivää ja kuvittelevat, että joku muu alkaa huolehtia heistä sitten, yllättyvät ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos kesä on tulossa ja taas selviytyy muutaman kuukauden eteenpäin. Mutta entä jos kaukolämpö joskus menetetään?
Pakkanen on kauhea vastustaja. Kerrostaloasunto ei ole lämmitettävissä yhtään mitenkään. Olen tosin miettinyt tänne kaminaa, jonka laitto ei olisi rakettitiedettä: pitäisi vaan viedä savupiippu läpi jostakin ja hankkia polttopuita. Mutta kohta olisi varmaan poliisi oven takana pakkasen kireydestä ja kriisitilanteesta riippumatta, olemmehan sääntö-Suomessa :D
Kun pakkanen pääsee asuntoon, se jäädyttää ruoat, säilyketölkit ja juomaveden. Itse olen vanha ja vähän sairaskin, enkä tiedä miten kauan kestän pakkasta sisällä, kaikista villa- ja untuvavarusteistani huolimatta.
Varmaan sen ruuan voi lämmittää ulkona grillissä eikö niin ja sellaisia pieniä sprii keittimiä on ja kuuma juoma lämmittää hyvin . Liikunta. Kyllä sen asunnon kylmyys nopeasti tulee sen on huomannut uusissakin kerrostaloissa. Kuinka nopeasti lämpötila laskee. Yskänlääke on hyvä apu vanhuksille tai pullo rommia. Konjakkia. Verenkierto elpyy. Näkkileipä käy vaikka kenelle kun sen liottaa veteen syö lusikalla. Sellainen kiva keksintö kuin tikkari ja karkki auttaa !! TOPPAKENGÄT käy vanhuksille kuin lapsille joten niillä ja villapaidalla menee hyvin pari päivää .
Kampetta minulta löytyy, retkikeittimiä, kaasua, lämpimiä vaatteita ja kenkiä, aivan kaikkea. Karkit on hyvä ajatus, ne antavat energiaa ja kohentavat mielialaa. Alkoholi on huono idea, se piristää vain hetken ja hyydyttää sitten kahta pahemmin.
Pakkanenhan on stressaavaa jo normaalioloissakin. Se hiipii luihin ja ytimiin. Sitä luulee voivansa hallita tilannetta liikkumalla, mutta todellisuus vaatii äkkiä oikeuksiaan ja huomaat, että on ihan pirun kylmä. Pakkaselle ei mahda mitään ja on vaan päästävä äkkiä lämpimään. Se on suurin huolenaiheeni.
Pakkasta vastaan ei pysty ilman tulipesään taistelemaan. Lisäksi kosteus hoitaa loput ja kosteat vaatteet ja peitteet lisää kylmyyttä. Varmaan joku armeijan teltta kun olisi parempi kun kylmä asunto. Mutta mihin teltan pystyttäisi ja pitäisi olla puita kaminaan
Myös tulitikut esimerkiksi kostuu , kannattaa pitää muutama sytkäri varastossa. Saa edes kynttilään tulen.
Lidlistä ostin reilusti jätesäkkejä n. euron paketti. Olisiko kuukausi tai kaksi sitten. Nyt katsoin hintaa niin oli jo kaksi euroa paketti. Nyt rupeaa hinnat nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.
Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin?
Juoksen metsään niin kauas kuin jaksan. Sitten asetun kuusen alle nukkumaan. Ehkä herätessä tilanne on parempi.
Mutta siellä metsässä on niitä susia ja koska rutto on tappanut karjan, ne ovat nälkäisiä.
No... menitpä nyt ojasta allikkoon. Rutto ei tule ensimmäiseen tuntiin eikä viikkoon. Ruoka mitä diellä metsässä hankit ei ehkä ole sitä karjaa mistä näät unta. Se ei ole edes jauhelihaa jopa sit paistia jos sinulla ei ole taitoa hankkia sitä.
Pitäisi käydä ottamassa pyörä pois talvivarastosta ja laittaa ilmaarenkaisiin. Se on kotivara tavallaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan.
Kuulepas. Kerrostalo pysyy lämpimänä pitkään, jos sähköt katkeaa. ja kaikissa okt:ssa ei ole takkaa ja ne vasta kylmeneeki.
sähkökatkon kesto18 tuntia
Puisten pientalojen sisäilman lämpötila laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta
30 tuntia
Kivisten pientalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta
36 tuntiaElementtikerrostalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta<
Millä todennäköisyydellä arvioit että minun kivisessä pientalossani on oma valurautakamiina sekä puutarhavaja täynnä puuta ja lämmityspellettejä vs. siellä elementtikerrostalon seitsemännen kerroksen asujalla.
Katoppas.... kun he luulevat että elämää ei ole muualla kuin kerrostalossa ja kehä ykkösen sisäpuolella. Me maalla eläjät ja adujat selviämme monta kertaa pitempään lämpimänä ja ilman nälkää kuin nuo puhujat.... sillä meillä on ollut jo aikojen alusta lähtien se mitä heillä ei ole. .. ja se on sisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos kesä on tulossa ja taas selviytyy muutaman kuukauden eteenpäin. Mutta entä jos kaukolämpö joskus menetetään?
Pakkanen on kauhea vastustaja. Kerrostaloasunto ei ole lämmitettävissä yhtään mitenkään. Olen tosin miettinyt tänne kaminaa, jonka laitto ei olisi rakettitiedettä: pitäisi vaan viedä savupiippu läpi jostakin ja hankkia polttopuita. Mutta kohta olisi varmaan poliisi oven takana pakkasen kireydestä ja kriisitilanteesta riippumatta, olemmehan sääntö-Suomessa :D
Kun pakkanen pääsee asuntoon, se jäädyttää ruoat, säilyketölkit ja juomaveden. Itse olen vanha ja vähän sairaskin, enkä tiedä miten kauan kestän pakkasta sisällä, kaikista villa- ja untuvavarusteistani huolimatta.
Varmaan sen ruuan voi lämmittää ulkona grillissä eikö niin ja sellaisia pieniä sprii keittimiä on ja kuuma juoma lämmittää hyvin . Liikunta. Kyllä sen asunnon kylmyys nopeasti tulee sen on huomannut uusissakin kerrostaloissa. Kuinka nopeasti lämpötila laskee. Yskänlääke on hyvä apu vanhuksille tai pullo rommia. Konjakkia. Verenkierto elpyy. Näkkileipä käy vaikka kenelle kun sen liottaa veteen syö lusikalla. Sellainen kiva keksintö kuin tikkari ja karkki auttaa !! TOPPAKENGÄT käy vanhuksille kuin lapsille joten niillä ja villapaidalla menee hyvin pari päivää .
Kampetta minulta löytyy, retkikeittimiä, kaasua, lämpimiä vaatteita ja kenkiä, aivan kaikkea. Karkit on hyvä ajatus, ne antavat energiaa ja kohentavat mielialaa. Alkoholi on huono idea, se piristää vain hetken ja hyydyttää sitten kahta pahemmin.
Pakkanenhan on stressaavaa jo normaalioloissakin. Se hiipii luihin ja ytimiin. Sitä luulee voivansa hallita tilannetta liikkumalla, mutta todellisuus vaatii äkkiä oikeuksiaan ja huomaat, että on ihan pirun kylmä. Pakkaselle ei mahda mitään ja on vaan päästävä äkkiä lämpimään. Se on suurin huolenaiheeni.
Pakkasta vastaan ei pysty ilman tulipesään taistelemaan. Lisäksi kosteus hoitaa loput ja kosteat vaatteet ja peitteet lisää kylmyyttä. Varmaan joku armeijan teltta kun olisi parempi kun kylmä asunto. Mutta mihin teltan pystyttäisi ja pitäisi olla puita kaminaan
Myös tulitikut esimerkiksi kostuu , kannattaa pitää muutama sytkäri varastossa. Saa edes kynttilään tulen.
Tulitikut minigrip-pussiin ja pussinsuu kiinni... kannattaa hannkia kuitenkin tilusraudat tms keino sytyttää tuli ilman kaasua ja tikkuja.
Kotivara on järkevää, älykästä. Säilykkeitä, täysiä vesikanistereita, energiapatukoita jne. Lemmikeille ruokapurkit, lääkkeet, sadevarusteet. Hanki tulitikut, ensiapulaukku, vaihtovaatteet, puhtaat petilakanat, peitot. Puhelin kuntoon, GPS navigointi, taskulampu, otsalamppu, omat lääkkeet, pysy rauhallisena ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.
Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin?
Eipä sudet haittaa. Moikkaan ohi mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan.
Eikö ihmisillä muka ole nestekaasu lämmittimiä?
Meillä on sähkökatkon varalle.
Kaasuhella joko vain keitin osalla tai uunin kanssa ei ole kallis sijoitus kaasupullon kera. Jokuko sanoi, että ne tuottaa häkää ja siksi kaasujuttuja ei voi käyttää sisätiloissa. Mitenkäs se oli ne kaasuhellat Helsingin kerrostaloissa esim. Mannerheimintiellä missä itsekin kerran asuin... vain poletti mittariin ja kaasu pelitti. Tänä päivänä minun keittiössä on sähkö sekä kaasutoiminen keitto/paisto mahdollisuus ja kumpaan en ole vielä kuollut.
Siinä sitä on turvallisuudentunnetta, kun yöllä herää siihen kun drooni tulee ikkunasta sängynpäätyyn. Ei räjähdä kuitenkaan, mutta seinässä on reikä. Henkiriepu säästyi, mutta mitään muuta ei sitten säästynytkään. Lähtö tulee kuin evakoille Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän tehoton on tuollainen kaasulämmitin.
Ei sillä kaasulämmittimellä koko lukaalia lämmitetä. Huone tai kaksi missä kaikki mahtuu majailee ja muut huoneen ovet kiinni. Mutta KAASULÄMMITTÄJÄSSÄ on se vaara että huoneesta happi loppuu tulee häkää jos ei pidä vähää ikkunaa auki. Ja tulipalo syttyy yhtä varmasti kuin kynttilästä kun on huolimaton ja leikkii turvallisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan.
Älä kuvittelekaan änkeäväsi jonkun toisen tupaan väkisin! Turpaan tulee eteisessä tai jo portailla!
Vierailija kirjoitti:
Kotivara on järkevää, älykästä. Säilykkeitä, täysiä vesikanistereita, energiapatukoita jne. Lemmikeille ruokapurkit, lääkkeet, sadevarusteet. Hanki tulitikut, ensiapulaukku, vaihtovaatteet, puhtaat petilakanat, peitot. Puhelin kuntoon, GPS navigointi, taskulampu, otsalamppu, omat lääkkeet, pysy rauhallisena ..
Täähän on ihan k eh ari e n ketju! Onko oikeesti ihmiset noin pihalla elämästä?
Itse kävin ostamassa trangian, ei maksanut paljon ja on näppärä ruoan kypsentämiseen jos sähköt menee. Toki hiiligriilikin on siinä tapauksessa näppärä. Oikeassa kriisitilanteessa luultavasti myös kaasu loppuu tai sen saantia rajoitetaan, mutta kun metsässä riittää puita, niin niitä voi perus-grillissäkin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Grillaa koirasi kuin kiinalainen tekee . YouTube Dog Meat RESTAURANT HANOI ( Vietnam) ja Dog Meat RESTAURANT China. OPPIKAA.
Juuri tuon takia RUOKAvirasto määrää nyt kaikki koirat verolle pantavaksi - eiku se tulee seuraavaksi, kunhan ne on kaikki rekisteröity!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä tietää mihin pitää varautua
Ei mistään joten pitää varautua kaikkeen. Tulviin ja myrskyihin. Vesi ja sähkökatkoihin ja pitää muistaa jos satuttaa itsensä eikä heti apu tule miten toimia. Kyllä kai muissakin maissa ymmärretään vähän varalla pitää laastaria ja mehua.
Mihin varaudut laastarilla?
Laastareita pitää aina olla muutama lompakossa, sillä niitähän useimmin tarvitsee - mutta eivät ne nyt kyllä kovin isoon kriisiin apua tuo!
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin ostamassa trangian, ei maksanut paljon ja on näppärä ruoan kypsentämiseen jos sähköt menee. Toki hiiligriilikin on siinä tapauksessa näppärä. Oikeassa kriisitilanteessa luultavasti myös kaasu loppuu tai sen saantia rajoitetaan, mutta kun metsässä riittää puita, niin niitä voi perus-grillissäkin käyttää.
Onko sulla omaa metsää, josta saat ottaa puita?
Muitten metsiin sulla ei ole mitään asiaa puita varastamaan!
Tottakai terve /normaali varautuminen on viisautta.Parasta on ottaa Jeesus henkilökohtaisesti omaan elämäänsä Herrana ja Vapahtajana hyvinä ja huonoina aikoina
Useimmat ei vaan halua kunnes otetaan ajallinen ns. turva pois. Kyösti ja Kaisa Kallio
ymmärsivät tämän Viisauden omalla ,myös Suomenkansan kohdalla.
Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.