Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (1243)
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.
Vaikka tietysti parempi kuin ei mitään. Se pitää ottaa elämäntavaksi, että ylläpitää jatkuvaa kotivaraa ja täydentää aina kun voi, niin pääsee esim noiden säjkö- ja vesikatkosten yli. Ne ketjun kommentoijat, jotka ajattelivat paastota ne pari päivää ja kuvittelevat, että joku muu alkaa huolehtia heistä sitten, yllättyvät ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos kesä on tulossa ja taas selviytyy muutaman kuukauden eteenpäin. Mutta entä jos kaukolämpö joskus menetetään?
Pakkanen on kauhea vastustaja. Kerrostaloasunto ei ole lämmitettävissä yhtään mitenkään. Olen tosin miettinyt tänne kaminaa, jonka laitto ei olisi rakettitiedettä: pitäisi vaan viedä savupiippu läpi jostakin ja hankkia polttopuita. Mutta kohta olisi varmaan poliisi oven takana pakkasen kireydestä ja kriisitilanteesta riippumatta, olemmehan sääntö-Suomessa :D
Kun pakkanen pääsee asuntoon, se jäädyttää ruoat, säilyketölkit ja juomaveden. Itse olen vanha ja vähän sairaskin, enkä tiedä miten kauan kestän pakkasta sisällä, kaikista villa- ja untuvavarusteistani huolimatta.
Varmaan sen ruuan voi lämmittää ulkona grillissä eikö niin ja sellaisia pieniä sprii keittimiä on ja kuuma juoma lämmittää hyvin . Liikunta. Kyllä sen asunnon kylmyys nopeasti tulee sen on huomannut uusissakin kerrostaloissa. Kuinka nopeasti lämpötila laskee. Yskänlääke on hyvä apu vanhuksille tai pullo rommia. Konjakkia. Verenkierto elpyy. Näkkileipä käy vaikka kenelle kun sen liottaa veteen syö lusikalla. Sellainen kiva keksintö kuin tikkari ja karkki auttaa !! TOPPAKENGÄT käy vanhuksille kuin lapsille joten niillä ja villapaidalla menee hyvin pari päivää .
Kampetta minulta löytyy, retkikeittimiä, kaasua, lämpimiä vaatteita ja kenkiä, aivan kaikkea. Karkit on hyvä ajatus, ne antavat energiaa ja kohentavat mielialaa. Alkoholi on huono idea, se piristää vain hetken ja hyydyttää sitten kahta pahemmin.
Pakkanenhan on stressaavaa jo normaalioloissakin. Se hiipii luihin ja ytimiin. Sitä luulee voivansa hallita tilannetta liikkumalla, mutta todellisuus vaatii äkkiä oikeuksiaan ja huomaat, että on ihan pirun kylmä. Pakkaselle ei mahda mitään ja on vaan päästävä äkkiä lämpimään. Se on suurin huolenaiheeni.
Pakkasta vastaan ei pysty ilman tulipesään taistelemaan. Lisäksi kosteus hoitaa loput ja kosteat vaatteet ja peitteet lisää kylmyyttä. Varmaan joku armeijan teltta kun olisi parempi kun kylmä asunto. Mutta mihin teltan pystyttäisi ja pitäisi olla puita kaminaan
Myös tulitikut esimerkiksi kostuu , kannattaa pitää muutama sytkäri varastossa. Saa edes kynttilään tulen.
Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.