Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (1293)

Vierailija
1241/1293 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.

Vierailija
1242/1293 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan joku 72 h tunnin kotivara taitaa olla vähän liian lyhyt.

Vaikka tietysti parempi kuin ei mitään. Se pitää ottaa elämäntavaksi, että ylläpitää jatkuvaa kotivaraa ja täydentää aina kun voi, niin pääsee esim noiden säjkö- ja vesikatkosten yli. Ne ketjun kommentoijat, jotka ajattelivat paastota ne pari päivää ja kuvittelevat, että joku muu alkaa huolehtia heistä sitten, yllättyvät ikävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1243/1293 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos kesä on tulossa ja taas selviytyy muutaman kuukauden eteenpäin. Mutta entä jos kaukolämpö joskus menetetään?

 

Pakkanen on kauhea vastustaja. Kerrostaloasunto ei ole lämmitettävissä yhtään mitenkään. Olen tosin miettinyt tänne kaminaa, jonka laitto ei olisi rakettitiedettä: pitäisi vaan viedä savupiippu läpi jostakin ja hankkia polttopuita. Mutta kohta olisi varmaan poliisi oven takana pakkasen kireydestä ja kriisitilanteesta riippumatta, olemmehan sääntö-Suomessa :D

Kun pakkanen pääsee asuntoon, se jäädyttää ruoat, säilyketölkit ja juomaveden. Itse olen vanha ja vähän sairaskin, enkä tiedä miten kauan kestän pakkasta sisällä, kaikista villa- ja untuvavarusteistani huolimatta.

Varmaan sen ruuan voi lämmittää ulkona grillissä eikö niin ja sellaisia pieniä sprii keittimiä on ja kuuma juoma lämmittää hyvin . Liikunta. Kyllä sen asunnon kylmyys nopeasti tulee sen on huomannut uusissakin kerrostaloissa. Kuinka nopeasti lämpötila laskee.  Yskänlääke on hyvä apu vanhuksille tai pullo rommia. Konjakkia. Verenkierto elpyy. Näkkileipä käy vaikka kenelle kun sen liottaa veteen syö lusikalla. Sellainen kiva keksintö kuin tikkari ja karkki auttaa !! TOPPAKENGÄT käy vanhuksille kuin lapsille joten niillä ja villapaidalla menee hyvin pari päivää . 

Kampetta minulta löytyy, retkikeittimiä, kaasua, lämpimiä vaatteita ja kenkiä, aivan kaikkea. Karkit on hyvä ajatus, ne antavat energiaa ja kohentavat mielialaa. Alkoholi on huono idea, se piristää vain hetken ja hyydyttää sitten kahta pahemmin.

 

Pakkanenhan on stressaavaa jo normaalioloissakin. Se hiipii luihin ja ytimiin. Sitä luulee voivansa hallita tilannetta liikkumalla, mutta todellisuus vaatii äkkiä oikeuksiaan ja huomaat, että on ihan pirun kylmä. Pakkaselle ei mahda mitään ja on vaan päästävä äkkiä lämpimään. Se on suurin huolenaiheeni.

Pakkasta vastaan ei pysty ilman tulipesään taistelemaan. Lisäksi kosteus hoitaa loput ja kosteat vaatteet ja peitteet lisää kylmyyttä. Varmaan joku armeijan teltta kun olisi parempi kun kylmä asunto. Mutta mihin teltan pystyttäisi ja pitäisi olla puita kaminaan

Myös tulitikut esimerkiksi kostuu , kannattaa pitää muutama sytkäri varastossa. Saa edes kynttilään tulen. 

Vierailija
1244/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä ostin reilusti jätesäkkejä n. euron paketti. Olisiko kuukausi tai kaksi sitten. Nyt katsoin hintaa niin oli jo kaksi euroa paketti. Nyt rupeaa hinnat nousemaan.

Vierailija
1245/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin? 

Juoksen metsään niin kauas kuin jaksan. Sitten asetun kuusen alle nukkumaan. Ehkä herätessä tilanne on parempi.

Mutta siellä metsässä on niitä susia ja koska rutto on tappanut karjan, ne ovat nälkäisiä. 

No... menitpä nyt ojasta allikkoon. Rutto ei tule ensimmäiseen tuntiin eikä viikkoon. Ruoka mitä diellä metsässä hankit ei ehkä ole sitä karjaa mistä näät unta. Se ei ole edes jauhelihaa jopa sit paistia jos sinulla ei ole taitoa hankkia sitä.

Vierailija
1246/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi käydä ottamassa pyörä pois talvivarastosta ja laittaa ilmaarenkaisiin. Se on kotivara tavallaan myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1247/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 


Kuulepas. Kerrostalo pysyy lämpimänä pitkään, jos sähköt katkeaa. ja kaikissa okt:ssa ei ole takkaa ja ne vasta kylmeneeki. 

 


sähkökatkon kesto

18 tuntia

Puisten pientalojen sisäilman lämpötila laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta

 

30 tuntia

Kivisten pientalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta


36 tuntia

Elementtikerrostalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta<

 

Millä todennäköisyydellä arvioit että minun kivisessä pientalossani on oma valurautakamiina sekä puutarhavaja täynnä puuta ja lämmityspellettejä vs. siellä elementtikerrostalon seitsemännen kerroksen asujalla.

Katoppas.... kun he luulevat että elämää ei ole muualla kuin kerrostalossa ja kehä ykkösen sisäpuolella.  Me maalla eläjät ja adujat selviämme monta kertaa pitempään lämpimänä ja ilman nälkää kuin nuo puhujat.... sillä meillä on ollut jo aikojen alusta lähtien se mitä heillä ei ole. .. ja se on sisu.

Vierailija
1248/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos kesä on tulossa ja taas selviytyy muutaman kuukauden eteenpäin. Mutta entä jos kaukolämpö joskus menetetään?

 

Pakkanen on kauhea vastustaja. Kerrostaloasunto ei ole lämmitettävissä yhtään mitenkään. Olen tosin miettinyt tänne kaminaa, jonka laitto ei olisi rakettitiedettä: pitäisi vaan viedä savupiippu läpi jostakin ja hankkia polttopuita. Mutta kohta olisi varmaan poliisi oven takana pakkasen kireydestä ja kriisitilanteesta riippumatta, olemmehan sääntö-Suomessa :D

Kun pakkanen pääsee asuntoon, se jäädyttää ruoat, säilyketölkit ja juomaveden. Itse olen vanha ja vähän sairaskin, enkä tiedä miten kauan kestän pakkasta sisällä, kaikista villa- ja untuvavarusteistani huolimatta.

Varmaan sen ruuan voi lämmittää ulkona grillissä eikö niin ja sellaisia pieniä sprii keittimiä on ja kuuma juoma lämmittää hyvin . Liikunta. Kyllä sen asunnon kylmyys nopeasti tulee sen on huomannut uusissakin kerrostaloissa. Kuinka nopeasti lämpötila laskee.  Yskänlääke on hyvä apu vanhuksille tai pullo rommia. Konjakkia. Verenkierto elpyy. Näkkileipä käy vaikka kenelle kun sen liottaa veteen syö lusikalla. Sellainen kiva keksintö kuin tikkari ja karkki auttaa !! TOPPAKENGÄT käy vanhuksille kuin lapsille joten niillä ja villapaidalla menee hyvin pari päivää . 

Kampetta minulta löytyy, retkikeittimiä, kaasua, lämpimiä vaatteita ja kenkiä, aivan kaikkea. Karkit on hyvä ajatus, ne antavat energiaa ja kohentavat mielialaa. Alkoholi on huono idea, se piristää vain hetken ja hyydyttää sitten kahta pahemmin.

 

Pakkanenhan on stressaavaa jo normaalioloissakin. Se hiipii luihin ja ytimiin. Sitä luulee voivansa hallita tilannetta liikkumalla, mutta todellisuus vaatii äkkiä oikeuksiaan ja huomaat, että on ihan pirun kylmä. Pakkaselle ei mahda mitään ja on vaan päästävä äkkiä lämpimään. Se on suurin huolenaiheeni.

Pakkasta vastaan ei pysty ilman tulipesään taistelemaan. Lisäksi kosteus hoitaa loput ja kosteat vaatteet ja peitteet lisää kylmyyttä. Varmaan joku armeijan teltta kun olisi parempi kun kylmä asunto. Mutta mihin teltan pystyttäisi ja pitäisi olla puita kaminaan

Myös tulitikut esimerkiksi kostuu , kannattaa pitää muutama sytkäri varastossa. Saa edes kynttilään tulen. 

Tulitikut minigrip-pussiin ja pussinsuu kiinni... kannattaa hannkia kuitenkin tilusraudat tms keino sytyttää tuli ilman kaasua ja tikkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1249/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivara on järkevää, älykästä. Säilykkeitä, täysiä vesikanistereita, energiapatukoita jne. Lemmikeille ruokapurkit, lääkkeet, sadevarusteet. Hanki tulitikut, ensiapulaukku, vaihtovaatteet, puhtaat petilakanat, peitot. Puhelin kuntoon, GPS navigointi, taskulampu, otsalamppu, omat lääkkeet, pysy rauhallisena ..

Vierailija
1250/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin? 

Eipä sudet haittaa. Moikkaan ohi mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1251/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 

 

Eikö ihmisillä muka ole nestekaasu lämmittimiä?  

 

 

Meillä on sähkökatkon varalle.

Kaasuhella joko vain keitin osalla tai uunin kanssa ei ole kallis sijoitus kaasupullon kera. Jokuko sanoi, että ne tuottaa häkää ja siksi kaasujuttuja ei voi käyttää sisätiloissa. Mitenkäs se oli ne kaasuhellat Helsingin kerrostaloissa esim. Mannerheimintiellä missä itsekin kerran asuin... vain poletti mittariin ja kaasu pelitti.  Tänä päivänä minun keittiössä on sähkö sekä kaasutoiminen keitto/paisto mahdollisuus ja kumpaan en ole vielä kuollut.

Vierailija
1252/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä on turvallisuudentunnetta, kun yöllä herää siihen kun drooni tulee ikkunasta sängynpäätyyn. Ei räjähdä kuitenkaan, mutta seinässä on reikä. Henkiriepu säästyi, mutta mitään muuta ei sitten säästynytkään. Lähtö tulee kuin evakoille Karjalasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1253/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän tehoton on tuollainen kaasulämmitin. 

Ei sillä kaasulämmittimellä koko lukaalia lämmitetä.  Huone tai kaksi  missä kaikki mahtuu majailee ja muut huoneen ovet kiinni. Mutta KAASULÄMMITTÄJÄSSÄ on se vaara että huoneesta  happi loppuu tulee häkää jos ei pidä vähää ikkunaa auki.  Ja tulipalo syttyy yhtä varmasti kuin kynttilästä kun on huolimaton ja  leikkii turvallisuudella. 

Vierailija
1254/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 

Älä kuvittelekaan änkeäväsi jonkun toisen tupaan väkisin! Turpaan tulee eteisessä tai jo portailla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1255/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivara on järkevää, älykästä. Säilykkeitä, täysiä vesikanistereita, energiapatukoita jne. Lemmikeille ruokapurkit, lääkkeet, sadevarusteet. Hanki tulitikut, ensiapulaukku, vaihtovaatteet, puhtaat petilakanat, peitot. Puhelin kuntoon, GPS navigointi, taskulampu, otsalamppu, omat lääkkeet, pysy rauhallisena ..

Täähän on ihan k eh ari e n ketju! Onko oikeesti ihmiset noin pihalla elämästä?

Vierailija
1256/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ostamassa trangian, ei maksanut paljon ja on näppärä ruoan kypsentämiseen jos sähköt menee. Toki hiiligriilikin on siinä tapauksessa näppärä.  Oikeassa kriisitilanteessa luultavasti myös kaasu loppuu tai sen saantia rajoitetaan, mutta kun metsässä riittää puita, niin niitä voi perus-grillissäkin käyttää.

Vierailija
1257/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillaa koirasi kuin kiinalainen tekee . YouTube Dog Meat RESTAURANT HANOI ( Vietnam) ja Dog Meat RESTAURANT China.  OPPIKAA. 

Juuri tuon takia RUOKAvirasto määrää nyt kaikki koirat verolle pantavaksi - eiku se tulee seuraavaksi, kunhan ne on kaikki rekisteröity!

Vierailija
1258/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä tietää mihin pitää varautua

Ei mistään joten pitää varautua kaikkeen. Tulviin ja myrskyihin. Vesi ja sähkökatkoihin ja pitää muistaa jos satuttaa itsensä eikä heti apu tule miten toimia. Kyllä kai muissakin maissa ymmärretään vähän varalla pitää laastaria ja mehua. 

Mihin varaudut laastarilla?

Laastareita pitää aina olla muutama lompakossa, sillä niitähän useimmin tarvitsee - mutta eivät ne nyt kyllä kovin isoon kriisiin apua tuo!

Vierailija
1259/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin ostamassa trangian, ei maksanut paljon ja on näppärä ruoan kypsentämiseen jos sähköt menee. Toki hiiligriilikin on siinä tapauksessa näppärä.  Oikeassa kriisitilanteessa luultavasti myös kaasu loppuu tai sen saantia rajoitetaan, mutta kun metsässä riittää puita, niin niitä voi perus-grillissäkin käyttää.

Onko sulla omaa metsää, josta saat ottaa puita?

Muitten metsiin sulla ei ole mitään asiaa puita varastamaan!

Vierailija
1260/1293 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai terve /normaali varautuminen on viisautta.Parasta on ottaa Jeesus henkilökohtaisesti omaan elämäänsä Herrana ja Vapahtajana hyvinä ja huonoina aikoina

Useimmat ei vaan halua kunnes otetaan ajallinen ns. turva pois. Kyösti ja Kaisa Kallio 

ymmärsivät tämän Viisauden omalla ,myös Suomenkansan kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi