Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (1243)
No niitä lannoitteita pitäisi minunkin ostaa. Muuten on melko hyvällä mallilla kaikki juuri nyt.
Leivinpaperia ja folioo. Leivon paljon
Vierailija kirjoitti:
No niitä lannoitteita pitäisi minunkin ostaa. Muuten on melko hyvällä mallilla kaikki juuri nyt.
Minkälaisista määristä puhutaan kun kaikki on hyvällä mallilla? Esim. vaikka sokeri tai suola? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Kuitenkin kun hinnat nousee Trumpin sodan takia eikä varmasti laske entiselleen. Entä vessapaperi? Nyt varmaan kannattaisi ostaa rullia sauna täyteen 😄
mistä tietää mihin pitää varautua
Vierailija kirjoitti:
Minä varaudu vain hintojen nousuun. Ostan varastoon tarvikkeita joita tarvitsen. Vielä pystyn siis ostamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapanin myrsky yllätti, mutta onneksi oli puita ja sai talon pysymään lämpimänä. Ruoan tekemien ei onnistu takassa ja jopa veden lämmittäminen kestää. Siitä viisastuneena minulla on risukeitin ja tietysti kuivia risuja. Veden tulo ei silloin onneksi loppunut, mutta ei siitä oli kovin kauan, kun sekin piti kokea. Aamulla ei tullut vettä ja vesikannu oli jäänyt muutama desi vettä, josta sain aamukahvin. Nyt on aina vettä varastossa. Kotivara on pakko olla, kun esimerkiksi nyt ei ole mitään järkeä lähteä kauppaan, viime yönä kadut muuttuivat luistinradoiksi. Ensiavut ovat täynnä sitä porukkaa, joka on ollut pakko lähteä hakemaan päivän sapuskat ja katkaista koipensa matkalla.
Aika monen on pakko lähteä vaikka sapuskaa olisikin eikä tarvotsisi ollenkaan kauppaan.
Nykyään myydään nastakenkiä 50-60€ . Ja retkeily kahvipannu tai kattila kyllä riittää jos lämmittää vettä juomiin. Tai keittoon. Kuulkaa nyt. Jos sulla on yksi tuikku kynttilä sä jo sillä lämmität mukissa teetä tai kaakaota. Tai kuppikeiton. Hiukan kärsivällisyyttä ! Kun sulla on muutama patteri tuikku kynttilä sä pärjäät pari päivää. Hysteria on pahasta kaikissa asioissa. Et sä nyt ekana kuole nälkään jos pari päivää oot syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään joten pitää varautua kaikkeen. Tulviin ja myrskyihin. Vesi ja sähkökatkoihin ja pitää muistaa jos satuttaa itsensä eikä heti apu tule miten toimia. Kyllä kai muissakin maissa ymmärretään vähän varalla pitää laastaria ja mehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään joten pitää varautua kaikkeen. Tulviin ja myrskyihin. Vesi ja sähkökatkoihin ja pitää muistaa jos satuttaa itsensä eikä heti apu tule miten toimia. Kyllä kai muissakin maissa ymmärretään vähän varalla pitää laastaria ja mehua.
Mihin varaudut laastarilla?
Venäläinen ukko keitteli kaupungissa nokipannulla kahvia niin joku pieni spriikeitin. Hän kalasteli purolla taimenia ja madetta. Helsingissä on näitä. Tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vaikka päähäsi.
Meni vaan se Kotivaran meetvursti pilalle kun tehdään kokonaan possun lihasta. Kerrytin kyllä varastoani Lidlissä käydessäni, nyt en enää käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on on uutisoitu mystisesti sähkösabotaasin uhasta koko Pohjoismaihin, ja sille on annettu oikein määräaikakin, jota ei ole kuitenkaan kerrottu, niin se antaa mahdollisuuden kiinnostavaan ajatusleikkiin.
Jos saisit tietää, että koko Pohjolaa koskevan totaalisen sähkökatkon määräaika on 30 min kuluttua, niin mitä tekisit? Tai 6 h päästä? Tai 24 h päästä? Tai 72 h päästä?
Aloin miettiä. Maksaisin nettipankissa laskut. Pesisin likaiset pyykit. Tankkaisin auton. Ostaisin ruokaa ja vettä ja lääkkeitä. Laittaisin ikkunat kiinni ja patterit täysille. Keittäisin termospulloon tuoreet vedet pari kertaa päivässä. Lataisin varavirtalähteen, vaikka kännykät eivät kauaa toimisikaan, koska tukiasemat sammuisivat.
Mitä vielä keksisit konkreettisesti?
Otan esille/ lähettyville kaikki puhtaat vesipänikät ja ämpärit, jos on tarve täyttää ne vedellä. Mietin ennakkoon, miten peitän ikkunat (viltit, lakanat, nastoja?) ettei lämpö karkaa, ja missä nukun/ teenkö majan/ teltta sisälle. Ostan paristoja ja Marinolia lisää, sovin ystävien kanssa miten toimimme kun matkapuhelimet ei toimi (tsekkaus, että kaikki ovat ok). Käyn suihkussa, pesen hiukset, siivoan kodin.
Tärkeintä on tehdä selkeä toimintasuunnitelma, että aikaa ei kulu sähläämiseen.
Asun kerrostalossa, eikä ole paikkaa, minne voisin kotoa lähteä.
Voi helvetti !
Joo nää ei pysty kun uikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vaikka päähäsi.
Sinun varaamasi laastarit? Taidat tarvita varaamasi laastarit ihan itse. Mutta ei varmaan pari ruuviskaan olisi pahitteeksi puuttuvien tilalle.
Moni on kuollut kotiinsa. Vanha sanonta.
Tunge ne kotivarat peräsuoleesi, idiootto!
Vierailija kirjoitti:
Moni on kuollut kotiinsa. Vanha sanonta.
Ja tuler kuolemaan vaikka kotivaraa olisi vuosiksi.
Olisitte ollut antamatta Suomeen kuuluvia rahoja venäläisille ja turkkiin . Ja muille niin nekin olisi nyt täällä . Ne rahat. Mitä veitte muille.
Miten olette varautuneet tuleviin hintojen nousuun? Oletteko ostaneet ylimääräistä kaappeihin? Olen ostanut lannoitetta marja puskille ja omenapuille ison pöntön, riittää vuosiksi. Jätesäkkejä. Säilykkeitä joilla käyttöpäivä loppuu 2030. Riisiä ja makaronia. Olen vähävarainen ja hirvittää jo valmiiksi. En paljoa pysty satsaamaan kerralla. Ja pari uutta sankkoa olen ostanut että pääsee marjastamaan. Luulisi kestävän vuosia uudet sankot. Sokeri oli halpaa, ostin useamman pussin. Mitä olette ostaneet?