Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (1293)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luin tänään, että pullotetusta vedestä menee ”sokerivero” eli virvoitusjuomavero, eikä ihan vähäinen määrä edes olekaan. Onko älyttömämpää kuultu?
No tämä. Järkyttävää ja samalla hyväkin, pitää laittamaan omat asiat kuntoon. Niin paljon kuin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Grillaa koirasi kuin kiinalainen tekee . YouTube Dog Meat RESTAURANT HANOI ( Vietnam) ja Dog Meat RESTAURANT China. OPPIKAA.
Nyt pitänee hieman oikoa. Kiinalainen ei syönyt koiraa. Ihan kuten suomalainen ei syönyt pitsaa. Ei syönyt 100 vuotta sitten kunnes joku onneton tänne eksyi ja perusti pitserian. Aivan samoin kiinalainen ei syönyt koiraa mutta Kiinassa on tulijoita, taiwanilaisia ja Etelä-Korealaisia ravistoloita noussut ja siellä kiinalainen syö koiraa..Sama Vietnamissa, isoissa kaupungeissa on ulkolaisia ravintoiloita joissa voit maistella mm. koiraa. Ja muita meren herkkuja..-))!
Kotivara on hätäapu, joka pitäisi löytyä jokaisen kotoa. Minulla on kaikenlaista ruokaa kotona ihan aina, mutta kyllä jäin ihmettelemään naapuria joka kertoi sairastuneensa ja oli kuolla nälkään kotonaan, kun ei päässyt kauppaan. Jos olisi ollut kyse vanhuksesta niin voisi asian ymmärtää, mutta noin 50 v, ei osaa tilata ruokaa, niin on aika kummallista. Varaston pidän omana tietonani ja hädän tullen ovet kiinni. Minä en ruoki yhtään urpoa, joka ei ole varautunut ja väkisin on turha yrittää, siihenkin olen varautunut. Tosi tilanteessa ei kaupat ole auki ja yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkia, vaikka kuinka yrittäisi. Kerrostalot ilman vettä ja sähköä, sieltä porukka jalkautuu ryöstelemään, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä tää kotivara tai mealpreppaus on huvittavaa. Ainahan kumpaakin on tehty, mutta nyt on trendikästä nimetä asioita uudelleen.
Ainahan ruokaa on tehty isoja laareja ja pakasteltu tai niistä tehty eväitä töihin tai ruokaa kotiin useammaksi päiväksi.
Aina on ollut järkevää pitää pientä varastoa kaapeissa esim viikon tarpeita. Koska ei ole järkevää ravata kaupassa jatkuvasti tai tulee kipeeksi tms. että kaapeissa sitten on. Tai sitten käy hullusti rahatilanteen kanssa, niin hyvähän se on, että kaapeista löytyy "kotivaraa".
Kotivara ei ole mitenkään uudelleen nimetty. En tiedä, mistä asti se on ollut käytössä, mutta muistan se tässä tarkoituksessa jo 60-luvulta. Silloin kotivaran valtiollinen suositus oli kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Kuinka pitkä sähkökatkon uhka olisi? Pari tuntia, pari päivää, pari viikkoa, pari kk?
No, aloitustoimi olisivat kaikissa samat. Komentaisin nuorison käymään vessassa 😆 parin tunnin katkon takia en tekisi muuta.
Mutta jos olisi pidempi sähkökatko ja varoitusaikaa 30min? Täyttäisin kaikki vesiastiat puhtaalla vedellä, komentaisin nuorison käymään vessassa ja lataamaan puhelimet ja virtapankit
1h? Komentaisin nuorison käymään suihkussa ja vessassa, käskisin täyttää kaikki vesiastiat ja lähtisin tankkaamaan auton, ja nuoriso saisi ladata virtapankit. Matkan varrella poikkeaisin naapurin mummolla ja kehottaisin ottamaan vettä talteen.
Jos varoitusaikaa olisi kolme vuorolautta, kävisin noiden lisäksi ehkä vielä katsomassa kaupoissa, olisiko aggregaatteja vielä saayavilla. Meillä on muutaman talon kanssa yhteinen aggre, mutta varakone olisi aina parempi.
Puhdasta vettä meillä on noin 20 litraa koko ajan varalla. Se hupenee suurella perheellä nopeasti, ja vaikka kaivosta saadaan vettä ämpärillä, niin helpompi on, jos vesi on valmiina. Lämmitys toimii puilla, kuten ruuanlaittokin, ja aggrella saa pakastimet pysymään kylminä.
Tuntuuko teistä siltä että bensa tankkaus tai sähkölataus onnistuu sähkökatkoilla? Tai akun lataus? Ihan oikeasti toimiiko pakastin ? Teillä heittää päässä oikeasti.
Elämässä selviytymiseen kuuluu myös osaaminen. Suosittelen sinullekin lämpimästi lukutaidon opettelua. Ihan sellaista todellista, että ymmärtää, mitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Tosi rankkaa mut syömättä pärjää kuitenkin muutaman päivän . Ehkä suklaata ja mehupurkki pitää elossa viikon. Sidetarpeita ja pinsetit millä nyppii punkkeja ja tikkuja. Keskipaketti on hyvä nimittäin suolakeksit. Metsään ei voi mennä aina jos metsästäjiä ja elukkalaumat. Lemmikeistä voi syödä kilpikonnan , sammakon, heinäsirkat, kanin. Marsuja syödään etelä Amerikassa kuten perussa.
Eli sen sijaan että ostaisit kaappiin varoiksi vaikka tonnikalasäilykkeitä, hernekeittoa ja puurohiutaleita, lisäksi öljyä ja monivitamiinitabletteja ja vettä joilla pärjää määrästä riippuen parikin viikoa, niin paastoat tahallaan pari päinää ja sitten alat syödä lemikkieläimiäsi. Toivottavasti sinulla ei oikeasti ole koiraa tai muita eläimiä, niin sairaita ovat juttusi. Kirjoitteletko suljetulta osastolta vai mitä aktuaalista v1 ttu@?
PS. Kotivaraan kuuluu sisällyttää myös ruokaa ja vettä lemmikkieläimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa olla kaikkea nyt tarpeeksi. Nyt viimeksi ostin kertakäyttö laudeliinoja ison kasan. Miten sitten nyt, keksimään uusia juttuja. Tai ehkä voisi Herukka pensaita lisätä😄
Tuollaisesta en ole ennen kuullut. Onko niillä laudeliinoilla joku muukin käyttötarkoitus, kun hankit niitä kotivaraan? Ajattelin itse ehkä ostaa pienen istuinalustan, jos joutuisi istuskelemaan väestösuojassa tai metrotunnelissa tai rapussa lattialla.
Olen eri mutta kyllä meillä lasten kanssa niitä kuluu. On retkillä mukana istuinalustana ja vauvalle vaipan vaihdoissa vaikka yleisessä vessassa. Voi vaikka ruokalappuna hätätilassa käyttää. Jos joutuisin nukkumaan porukkani kanssa jossain epämääräisessä paikassa käyttäisin ainakin tyynyliina. Kyllähän niille käyttöä löytyy. Taidan hakea pari ylimääräistä pakettia.
Itse oon karsinut perheen omaisuutta, mm kellarikomero on lähes tyhjä.
Pohjalla on eurolavoja ja ylhäällä on muutama patja.
Kellarissa on meidän taloyhtiön suojatilat palo-ovineen.
Ruokaa on kaapissa aina parin viikon verran. Etenkin, kun on Lidln kampanjoita, ostan kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkaa olla kaikkea nyt tarpeeksi. Nyt viimeksi ostin kertakäyttö laudeliinoja ison kasan. Miten sitten nyt, keksimään uusia juttuja. Tai ehkä voisi Herukka pensaita lisätä😄
Tuollaisesta en ole ennen kuullut. Onko niillä laudeliinoilla joku muukin käyttötarkoitus, kun hankit niitä kotivaraan? Ajattelin itse ehkä ostaa pienen istuinalustan, jos joutuisi istuskelemaan väestösuojassa tai metrotunnelissa tai rapussa lattialla.
Olen eri mutta kyllä meillä lasten kanssa niitä kuluu. On retkillä mukana istuinalustana ja vauvalle vaipan vaihdoissa vaikka yleisessä vessassa. Voi vaikka ruokalappuna hätätilassa käyttää. Jos joutuisin nukkumaan porukkani kanssa jossain epämääräisessä paikassa käyttäisin ainakin tyynyliina. Kyllähän niille käyttöä löytyy. Taidan hakea pari ylimääräistä pakettia.
Hyviä pointteja. Enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
Kuivahiiva säilyy kuulema loputtomiin pakastettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kuivahiiva säilyy kuulema loputtomiin pakastettuna.
Ei ehkä loputtomiin, mutta kauan.
Tavallinen tuorehiivakin omien kokemusten perusteella säilyy noin kuusi vuotta... Siinä vaiheessa sen herättelyyn kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa.
(korona-aikana olin ostanut hiivaa, jonka olin unohtanut pakastimeen... pitihän se testata, toimiiko)
Kiusa se on pienikin kiusa
Mitenkäs varautujat. Mitä olette hankkineet viimeksi? Itse kävin hakemassa roskapusseja euron rullissa kymmenen kappaletta. Pakastimesta syöty viime kesän marjat, että uudet mahtuu. Mehu pullot pestynä odottamassa uutta satoa. Vielä on juures pusseja pakkasessa, ne voi vaikka grillatessa paistaa alumiini rasiassa muutaman peruna lohkon kanssa. Grilli hiiliä täytynee syksyllä ostaa varastoon, alesta. Ne menee joka tapauksessa ensi kesänä.
Tuollaisesta en ole ennen kuullut. Onko niillä laudeliinoilla joku muukin käyttötarkoitus, kun hankit niitä kotivaraan? Ajattelin itse ehkä ostaa pienen istuinalustan, jos joutuisi istuskelemaan väestösuojassa tai metrotunnelissa tai rapussa lattialla.