Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (1294)

Vierailija
1261/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurakaa vain, mutta kun tilanne on päällä, minä en avaa ovea. Kuole vaikka nälkään ja jos yrität väkisin on täällä varauduttu kättäpidemmällä.

Sama täällä! Hommasin porstuaan vanhaan hyvään malliin susikeihään katonrajaan roikkumaan monikulttuurisista syistä. 

Ensimmäinen joka yrittää väkisin ovesta sisään saa sen syliinsä tai naamaansa.

Vierailija
1262/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin? 

Eipä sudet haittaa. Moikkaan ohi mennessä.

Kaipa sudestakin syötävää kriisitilanteessa saa? Syöväthän kiinalaisetkin koiria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Vaikka kemikalitehdas poksahtanut ja hengitysilma on myrkyllistä tai ihan vaan pääradan varrella elävät, jos kemikalijuna kaatuu ja lasti höyrystyy ilmaan... Siellä sitten samoilet.

Vierailija
1264/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tää kotivara tai mealpreppaus on huvittavaa. Ainahan kumpaakin on tehty, mutta nyt on trendikästä nimetä asioita uudelleen.

Ainahan ruokaa on tehty isoja laareja ja pakasteltu tai niistä tehty eväitä töihin tai ruokaa kotiin useammaksi päiväksi.

Aina on ollut järkevää pitää pientä varastoa kaapeissa esim viikon tarpeita. Koska ei ole järkevää ravata kaupassa jatkuvasti tai tulee kipeeksi tms. että kaapeissa sitten on. Tai sitten käy hullusti rahatilanteen kanssa, niin hyvähän se on, että kaapeista löytyy "kotivaraa".

Vierailija
1265/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän tehoton on tuollainen kaasulämmitin. 

Ei sillä kaasulämmittimellä koko lukaalia lämmitetä.  Huone tai kaksi  missä kaikki mahtuu majailee ja muut huoneen ovet kiinni. Mutta KAASULÄMMITTÄJÄSSÄ on se vaara että huoneesta  happi loppuu tulee häkää jos ei pidä vähää ikkunaa auki.  Ja tulipalo syttyy yhtä varmasti kuin kynttilästä kun on huolimaton ja  leikkii turvallisuudella. 

Jos kaasulla lämmittämiseksi menee, niin mulla riittää perseestä kaasua poltettavaksi. Tänäänkin tullut monet kaasupäästöt, että sitä luonnonvaraa riittää.

Vierailija
1266/1294 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ei tule, enkä tarvitse kotivaraa.

Vierailija
1267/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari säilykettä lisää. 

Tosin olen alkanut miettiä enemmn sitä, mitä pitäisi ottaa mukaansa, jos tulisi äkkiä lähtö pois kotoa. Menin jopa niin pitkälle, että kysyin apteekista, saanko ostaa päivittäisiä lääkkeitäni lisää, mutta ei saanut. Se on ehkä huolestuttavinta, että krooniseen sairauteen ei saisikaan lääkettä yhtäkkiä.

Vierailija
1268/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tarkenee yhden yön pakkasessa vaikka ulkona . On oltu jäässä niin jääkalikkaa työmatkalla ja hiukset jäässä kuin täristy vaan pakkasessa .  Kyllä pärjää just 24 tuntia jääpuikkona .   Ja sitten oikein sattuu kun alkaa sulaa.   Ei vaan tunne mitään jääpuikkona .   Vähän kuin 40-50 asteen helteellä tuolla niin vesi valuu kosteaa on . Sulaa suorastaan.  Niin et silleen vastakohtia.   Ei kannata mitään nukkua juttuja vaan hereillä. 

Vierailija
1269/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin? 

Eipä sudet haittaa. Moikkaan ohi mennessä.

Kaipa sudestakin syötävää kriisitilanteessa saa? Syöväthän kiinalaisetkin koiria.

Syö ja nää YouTube dog meat restaurant Hanoi Vietnam. 

Vierailija
1270/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rankkaa mut syömättä pärjää kuitenkin muutaman päivän . Ehkä suklaata ja mehupurkki pitää elossa viikon. Sidetarpeita ja pinsetit millä nyppii punkkeja ja tikkuja.  Keskipaketti on hyvä nimittäin suolakeksit. Metsään ei voi mennä aina jos metsästäjiä ja elukkalaumat.  Lemmikeistä voi syödä kilpikonnan , sammakon, heinäsirkat, kanin.  Marsuja syödään etelä Amerikassa kuten perussa. 

Vierailija
1271/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos jotkut syö oravia ja puluja . 

Vierailija
1272/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE joku oli kun Lapissa joku mies metsästää MAJAVIA JA SYÖ NIITÄ. 

Vierailija
1273/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö joku lokkeja mutta petolintuja ei bakteerien takia saisi syödä eikä roskalintuja.  Varautumista on sekin ettei kaada kaikkia puita ja rauhoittaa sorsat välillä. 

Vierailija
1274/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaat kun vie pensaat kuin kukat kuin Kukkapurkit . Melkoisen härskiä.  

Vierailija
1275/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastelu tekee köyhäksi kuin sekin ettei käytä ehkäisyä .  Sun pitää tietää montako lasta sä pystyt elättämään itse ilman tukia . 

Vierailija
1276/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 

Eikö ihmisillä muka ole nestekaasu lämmittimiä?  

Kerrostalossa ei saa säilyttää nestekaasupulloa (vaarallinen aine). Mulla on pieni retkikeitin ja siihen pari pientä butaanisäiliötä varalle, jos tulis esmes useemman päivän sähkökatko. Voisi vettä keittää ja ruokaa lämmittää.

Vierailija
1277/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän tehoton on tuollainen kaasulämmitin. 

Ihanko kokemuksesta puhut? Kesämökki (60m) ainakin lämpeni nestekaasulämmittimellä muutamassa tunnissa (talvella en siellä ole, n. huhtikuusta lokakuuhun).

Vierailija
1278/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin osakesalkku, riihikuivaa rahaa tai kultaharkkoja. Ei ole mitään murkinaa eikä tilaa varastoida. Kaikki tässä talossa syödään. 

Sinun rahojasi ja kultaharkkojasi ei voi syödä, jos pidempi ja isompi kriisi tulee eikä kaupoissa ole enää myytävää.

Vierailija
1279/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa olla kaikkea nyt tarpeeksi.  Nyt viimeksi ostin kertakäyttö laudeliinoja ison kasan. Miten sitten nyt, keksimään uusia juttuja. Tai ehkä voisi Herukka pensaita lisätä😄

Vierailija
1280/1294 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi rankkaa mut syömättä pärjää kuitenkin muutaman päivän . Ehkä suklaata ja mehupurkki pitää elossa viikon. Sidetarpeita ja pinsetit millä nyppii punkkeja ja tikkuja.  Keskipaketti on hyvä nimittäin suolakeksit. Metsään ei voi mennä aina jos metsästäjiä ja elukkalaumat.  Lemmikeistä voi syödä kilpikonnan , sammakon, heinäsirkat, kanin.  Marsuja syödään etelä Amerikassa kuten perussa. 

En tajua tuollaista itsensä näännyttämistä tahallaan. Mikä sulla on ideana, mistä ajattelit hankkia ruokaa sen parin päivän päästä poikkeusoloissa? Vinkki: mitään ruokajakelua ei tule olemaan ja isommassa kriisissä kaupat ja ravintolat eivät ole auki, eikä ainakaan sähköiset maksuvälineet toimi. Onko sulla edes vettä varastossa? Ilman nestettä et selviä hengissä montaa päivää. Jos on laaja sähkökatko, vettä ei tule hanasta. Asutkl järven vieressä? Isommassa kaupungissa et voi luottaa vedenjakeluun, säiliöautoja ja vettä ei ole kovin monelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän