Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (486)

Vierailija
81/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. hannes-myrsky ositti että mitää järjestelmiä viranomaiset ei saa aikaiseksi 72 tunnissa. Jos sähköt oli poikki pidempään ihan oma vikasi jos et osannut varautua kuin 72 tunnin sähkökatkokseen.

Nyt pitää kyllä sanoa sekin, ettei yhteiskunnan ensimmäisenä prioriteettinä ole harvaanasutut alueet ja siellä asuvien tarpeet. 

No sitähän tuo ylempikin juuri sanoo että enemmän kuin 72 tuntia pitää olla selviytymiseen tai siis vähintään siedettävästi selviytymiseen varautunut. Asun maalla, Hannes vei sähköt noin 12 tunniksi meiltä mutta samassa kylässä oli pahimmillaan yksi talous kuusi vai oliko kahdeksan, nyt en muista varmaksi kumpi mutta useamman päivän joka tapauksessa, vailla sähköjä.

Vierailija
82/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen ihan kyllästynyt koko kotivaraan. Innolla oon sitä puuhannut, mutta. Oon syönyt koronan alusta lähtien enemmän suklaata, keksejä ja sipsejä kuin koskaan. Koska tietty kotivarassa pitää herkkujakin olla. Ja paljon on kaikkea mennyt vanhaksikin, vaikka miten yrittää kierrättää. Ja nyt en enää edes jaksa. Kotivarakaapissa taitaa olla enää vesitonkkia ja vanhaksi mennyt paketti voileipäkeksejä. :(

Miksi ostit koko ajan lisää herkkuja jos olit jo ihan kyllästynyt? Kai sinä 72 tuntia pärjäisit ilmankin siinä vaiheessa kun olet syönyt yliannostuksen sipsejä, suklaata ja keksejä. Olisit ostanut uusia herkkuja vasta sitten kun niiden pakkosyömisen ällötys olisi mennyt ohi. Ei siinä varastossa ole mikään pakko herkkuja edes olla ollenkaan vaikka ne listoissa mainitaankin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen ihan kyllästynyt koko kotivaraan. Innolla oon sitä puuhannut, mutta. Oon syönyt koronan alusta lähtien enemmän suklaata, keksejä ja sipsejä kuin koskaan. Koska tietty kotivarassa pitää herkkujakin olla. Ja paljon on kaikkea mennyt vanhaksikin, vaikka miten yrittää kierrättää. Ja nyt en enää edes jaksa. Kotivarakaapissa taitaa olla enää vesitonkkia ja vanhaksi mennyt paketti voileipäkeksejä. :(

Just. Kehitä jotain itsehillintää ja parempia ruokatottumuksia? Mulla on kotivarassa sitä samaa mitä syön muutenkin. Eikä se ole mikään jonnekin jemmattu ja koskematon varasto vaan kyse on siitä, että pidän keittiön kaapeissa koko ajan isompaa varastoa kuivaa, hyvin säilyvää ja helposti valmistettavaa ruokaa esim näkkileipää, pikapuurohiutaleita, nuudeleita, pähkinäsekoituksia, teetä, erilaisia patukoita. Pakastimessa jokin verran ylimääräisiä pakasteita (ei niin paljon että ehtisi tulla hävikkiä jos sähköt katkeaa ja pakastin sulaa, aloitan syömisen pakasteista ja sit kuivakaappiin). Herkkujakin on: suklaata, keksejä ja maustettua pikakahvia. On itsehillintää enkä syö niitä heti pois siksi että tiedän että ovat kaapissa. Syön normaalisti ja täydennän koko ajan. Hätävara on huomioitu myös hygieniatarvikkeissa, riittää siteitä ja saippuaa. Turvaverkottomalle yksinasujalle hätävara on mielenrauha ja pelastus pienissäkin kriiseissä, kuten jos sairastumisen takia ei pääsekään kauppaan. 

Vierailija
84/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Kehitä jotain itsehillintää ja parempia ruokatottumuksia? Mulla on kotivarassa sitä samaa mitä syön muutenkin. Eikä se ole mikään jonnekin jemmattu ja koskematon varasto vaan kyse on siitä, että pidän keittiön kaapeissa koko ajan isompaa varastoa kuivaa, hyvin säilyvää ja helposti valmistettavaa ruokaa esim näkkileipää, pikapuurohiutaleita, nuudeleita, pähkinäsekoituksia, teetä, erilaisia patukoita. Pakastimessa jokin verran ylimääräisiä pak

Lisäys vielä löytyy myös pari kanisteria vettä ja totta kai paristot, taskulamput, tulitikut, kynttilät, radio yms. Jonkun retkikirveen hankkimista miettinyt myös. 

Vierailija
85/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotivaran kerääminen on fiksua ja järkevää. Muistakaa myös lemmikkien ruuat ja tarvikkeet. Hygieniatarvikkeet, roskapusseja, käsidesiä ja kosteuspyyhkeitä jos on pitkä vesikatko. Kanistereita jos vettä joutuu hakemaan mahdolliselta jakelupisteeltä. 

Makuupussit ja täkkejä. Kynttilöitä, pattereilla toimiva radio ja lääkkeitä. 

Vierailija
86/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään erillistä kotivarakaappia. Kotivara on vain isompi varasto kaikkea, mitä normaalisti käyttää. Minulla ainoa varsinaisesti kotivaraa varten hankittu on viisi litraa vettä. Muuten on vaan normaalisti käytettäviä elintarvikkeita ja juomia kuten kivennäisvettä ja olutta. Hätätilassa nuudelit keittää trangialla oluessa, jos vettä ei ole.

Vierailija
87/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Riippuu varmaan kerrostalosta. Mun kerrostalo on vanha ja vuokra-asunnossa vetää. Lämpötila on nyt pakkasten aikaan 18 astetta, parvekkeen ja ikkunoiden lähellä vähemmän. On teipattu ja tilkitty, jostain vaan aina vetää. 

Nämä laskettuja oletuksia raknnusmääräysten ja fysiikan pohjalta, ei jonkun yksittäisen henkilön omasta kodista. Jos sulla vetää noin paljon, se on sun asia. 

Vierailija
88/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim. hannes-myrsky ositti että mitää järjestelmiä viranomaiset ei saa aikaiseksi 72 tunnissa. Jos sähköt oli poikki pidempään ihan oma vikasi jos et osannut varautua kuin 72 tunnin sähkökatkokseen.

Nyt pitää kyllä sanoa sekin, ettei yhteiskunnan ensimmäisenä prioriteettinä ole harvaanasutut alueet ja siellä asuvien tarpeet. 

No sitähän tuo ylempikin juuri sanoo että enemmän kuin 72 tuntia pitää olla selviytymiseen tai siis vähintään siedettävästi selviytymiseen varautunut. Asun maalla, Hannes vei sähköt noin 12 tunniksi meiltä mutta samassa kylässä oli pahimmillaan yksi talous kuusi vai oliko kahdeksan, nyt en muista varmaksi kumpi mutta useamman päivän joka tapauksessa, vailla sähköjä.

Mitähän tässä komentissa oli väärin? Todettiin, ettei yhteiskunnan prioriteetti ole kriisitilanteessa yksittäiset kodit ja harvaanasutut alueet. Ihan sama oliko teidän kylässä yksi vai kahdeksan ilman sähköjä, kun kaupungissa se koskee tuhansia. 

Vierailija
89/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan ne kaupunkilaisetkin varautua eikä heittäytyä uhreiksi jos eivät ole viitsineet mitään selviytymispakkia kerätä vaikka siihen on kehotettu iät ja ajat ja viime vuosina varsinkin. Maalla se osataan eikä haittaa vaikka sähkökatko tms olisi pidempi kuin sen kolme päivää. Miten tuo yksi ei millään tajua mitä muutama jo kommentoinut.

Vierailija
90/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä komentissa oli väärin? Todettiin, ettei y

Varaudu kriisiin ja keräile ajoissa sitä kotivaraa niin kestät sen mahdollisen 72 tuntia.

Vierailija
91/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitähän tässä komentissa oli väärin? Todettiin, ettei yhteiskunnan prioriteetti ole kriisitilanteessa yksittäiset kodit ja harvaanasutut alueet. Ihan sama oliko teidän kylässä yksi vai kahdeksan ilman sähköjä, kun kaupungissa se koskee tuhansia."

Hajatusalueella on vähemmän esim. hoitolaitoksia jotka tottakai on siellä kärjessä. Mutta koska niitä kaupungeissa on ei kriisitilanteissa viranomaiset ehdi miettiä yksityisasuntojen tilannetta. Hyvin vähän mitään viranomaistyötä edes alettiin käynnistää Hannes-myrskyssä. Joku kunta taisi tehdä yhteistyötä paikallisen majoitusliikkeen kanss ja tarjota majoitusta jos joku ei kotona olisi selviytynyt. Sensijaan apua tuli kyllä esim. naapurustosta tai esim. nuorisoseurat jossain avas ovia että ne joilla ei ole sähköä voi käydä laittamassa ruokaa tai lataamassa puhelimen akkuja tai käydä hetken lämmittelemäss.ä.

Ja jos isompi kriisi pitkittyisi viranomaisilla aika menee kyllä muuhun kuin siihen onko jossakin kerrostalossa lämmöt päällä tai saako kaikki kaupungissa asuvat haettua jostakin ruokaa. Joten tuo 72 ei kyllä auta selvitymään kriisistä jos mitään muuta ei ole kuin kotivara 72 tunniksi.

Vierailija
92/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä komentissa oli väärin? Todettiin, ettei y

Miten niin väärin? Eihän kukaan niin ole sanonut. Vaan kertoi että siellä maalla se katko voi tosiaan kestää päiviä ja siksi on hyvä olla varautunut siihen että pärjää kauemminkin kuin sen 72 tuntia. Tosin 6-8 päivää ilman sähköjä vuonna 2026 on aika pitkä aika vaikka kuinka maalla asuisikin kun ei tosiaan ole mikään sota.

Vierailija
93/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse varaudun vaihtamaan maisemaa, kriisin iskiessä.

Koko Suomi voi olla kriisissä etkä ehkä pääse poistumaan maasta.

Kai nyt Ryanair tai joku lentää

Vierailija
94/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kriisistä. Ei välttämättä lennä ja vaikka lentäisikin koko kenttä saattaa olla kaaoksessa jos valtava määrä suomalaisia paniikissa päättää lentää pois maasta.

Vierailija
95/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella kriisiä jossa viranomaiset sulkisi kokonaan mahdollisuuden poistua maasta. Viranomaisille olisi jopa etu että mahdollisimman moni pystyisi lähtemään.

Vierailija
96/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit mahtua lennolle, kun sinne on moni muukin tunkemassa? Ulkomaiset yhtiöt lentää täsmälleen yhden lennon ja se on se, jolla koneet lennätetään pois Suomesta.

Vierailija
97/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit mahtua lennolle, kun sinne on moni muukin tunkemassa? Ulkomaiset yhtiöt lentää täsmälleen yhden lennon ja se on se, jolla koneet lennätetään pois Suomesta.

Millään muulla täältä ei pääsisi pois kuin lentokoneella ja ulkolaisella lentoyhiöllä.

Vierailija
98/486 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kriisistä. Ei välttämättä lennä ja vaikka lentäisikin koko kenttä saattaa olla kaaoksessa jos valtava määrä suomalaisia paniikissa päättää lentää pois maasta.

Ja turistit! Jotka tietenkin haluaa takaisin kotiin.

Vierailija
99/486 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän lentokoneet lennä ilman sähköä. Jo tutkat ja lennonjohto tarvitsevat sitä. Eikä lentolippua saa ostettua, kun sähköiset palvelimet eivät toimi, edes kaupat eivät ole auki sähkökatkolla, eikä voi tankata. 

Vierailija
100/486 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautuminen ja väestönsuojelu on kunnan tehtävä, samoin vesihuolto. Kannattaa siellä maallakin kysyä kunnanvaltiutetuilta, miten ovat sen puolen aikoneet hoitaa kriisissä. Ja jos sähkökatkossa ei autettu, vaikka olisi å

pitänyt, niin vaatikaa kuntapäättäjiä tilille siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi