Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen
Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.
Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua evakuoitumaan jotkut. Jopa ulkomaille. Et tee ylisuurella kotivaralla silloin mitään. Ellei jaa muille. Lentoliput.
Jos on vaikka laaja sähkökatko, niin ei silloin mitään lentoja lähde kentiltä, haloo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.
Se kotivara on hyvä olla, jos vaikka sairastut tai tulee tapaturma, sähköt katkeaa tai myrsky kaataa puita.
Eihän se ole tarkoitettu pelkästään sota tilanteeseen.
Joo meillä oli jo kymmenisen vuotta sellainen Turvallinen kylä-päivä jossa puhuttiin näistä ja oli oikein (en muista minkä tahon) kouluttaja/luennoitsija pitämässä sen. Ei silloin mistään sodasta puhuttu eikä sellaisia ajateltu.
Ei siinä tarvitse kuin tulee myrsky tai ukonilma, joka kaataa teille ja rakennusten päälle isoja puita ja olet loukussa kuin hiiri, sillä puissa ja maassa voin olla sä
Nyt KYLLÄ KÄY KATEEKSI!!! - Juuri tuota olisin toivonut Hanneksen aikana, että olisi siihen kännykkään tullut sähkösiirtoyhtiöltä tieto, että ON HENGENVAARA, ÄLÄ TEE MITÄÄN ÄLÄKÄ KOSKE MIHINKÄÄN, JOS VIELÄ OLET HENGISSÄ. - Loistavaa palvelua olet saanut.
Samaa olisi voinut hyvinvointialue tehdä, olisi laittanut kännykkään viestin, että mistä saa vettä, mistä saa lämmintä vettä, missä voi käydä pesulla, mistä löytyy mikroaaltouuni, missä on ovet auki, että voi tulla lämmittelemään tai oma patja kainalossa minne voi tulla nukkumaan. Vaan eivät tehneet yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu maagisen kolmen vuorokauden jälkeen. KERTOKAA! En havainnut, että mitään olisi tapahtunut.
Mä en nyt ihan jaksa ymmärtää näitä ihmettelijöitä kun tässä on jo monta vuotta kehotettu kotivaraan ja melkein rautalangasta väännetty mitä se tarkoittaa ja miksi. Niin osa porukasta kyselee "mitä mitä mitä tapahtuu miksi tapahtuu on mulla kaljaa" jne.
Opettele sisälukutaitoa!
Vierailija kirjoitti:
Voi joutua evakuoitumaan jotkut. Jopa ulkomaille. Et tee ylisuurella kotivaralla silloin mitään. Ellei jaa muille. Lentoliput.
No, eiköhän tässä ole puhuttu nimenomaan ja jotkut ovat sen sanoneetkin että jos kotoa ei joudu poistumaan on sitä kotivaraa yllin kyllin ja hyvin pärjäisi. Kotivara mainittiin jo otsikossa, ei evakuoitumisesta sanottu mitään, se on asia erikseen.
Mielummin osakesalkku, riihikuivaa rahaa tai kultaharkkoja. Ei ole mitään murkinaa eikä tilaa varastoida. Kaikki tässä talossa syödään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa joku avoin lentolippu pitäisi olla valmiina jos yhtäkkiä joutuukin evakkoon ulkomaille? Vai lippukotivara, tiettyyn maahan tietylle lennolle ja aina kun se lippu vanhenee ostaa uuden että se olisi voimassa sitten jos sille ikinä tulisi tarvetta. Ai niin, lomamatka tietysti tasaisin väliajoin kun eräpäivä lähenee.
Vierailija kirjoitti:
Itse varaudun vaihtamaan maisemaa, kriisin iskiessä.
Koko Suomi voi olla kriisissä etkä ehkä pääse poistumaan maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu maagisen kolmen vuorokauden jälkeen. KERTOKAA! En havainnut, että mitään olisi tapahtunut.
Mä en nyt ihan jaksa ymmärtää näitä ihmettelijöitä kun tässä on jo monta vuotta kehotettu kotivaraan ja melkein rautalangasta väännetty mitä se tarkoittaa ja miksi. Niin osa porukasta kyselee "mitä mitä mitä tapahtuu miksi tapahtuu on mulla kaljaa" jne.
Opettele sisälukutaitoa!
Sano sille edelliselle kyselijälle. Hänhän isoin kirjaimin pyysi KERTOMAAN mitä tapahtuu 72 tunnin päästä vaikka asiasta on toimitettu vaikka kuinka paljon infoa jo vuosia vähän joka tuutista.
Nyt oli hätä kun on pakkasta. Tilasin robin tuomaan ruokaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa joku avoin lentolippu pitäisi olla valmiina jos yhtäkkiä joutuukin evakkoon ulkomaille? Vai lippukotivara, tiettyyn maahan tietylle lennolle ja aina kun se lippu vanhenee ostaa uuden että se olisi voimassa sitten jos sille ikinä tulisi tarvetta. Ai niin, lomamatka tietysti tasaisin väliajoin kun eräpäivä lähenee.
Hevonen tallissa, kärryt valmiina?
Mä taas olen ihan kyllästynyt koko kotivaraan. Innolla oon sitä puuhannut, mutta. Oon syönyt koronan alusta lähtien enemmän suklaata, keksejä ja sipsejä kuin koskaan. Koska tietty kotivarassa pitää herkkujakin olla. Ja paljon on kaikkea mennyt vanhaksikin, vaikka miten yrittää kierrättää. Ja nyt en enää edes jaksa. Kotivarakaapissa taitaa olla enää vesitonkkia ja vanhaksi mennyt paketti voileipäkeksejä. :(
Ei se kotivara ole pelkästään maailmanlopun katastrofia varten. Vaan ihan arjen pienien takaiskujen taklaamista varten.
Haet lapset päiväkodista ja jollain on känkkäränkkä päällä. Ei tarvitse mennä kauppaan kun kotona voi ottaa kotivarasta.
Yrjötauti iskee, ei hätää kun kotivaraa on.
Kissa sairastuu ja lähdet viemään sitä eläinlääkäriin, reissulla aika venähtää, kotijoukot tyrkkää kotivarasta ranskalaiset ja kalapuikot uuniin.
Kaivinkone katkaisee sähköt korttelista, teet risukeittimeen ulos tulet ja saat kohta pannullisen kuumaa vettä teetä, kahvia, puuroa, nuudeleita varten.
Pakkanen halkaisee vesijohdon kaupunginosastasi. Sinulla on puhtaita kannellisia ämpäreitä ja kanistereita vedenhakua varten.
Eihän tämä 72h kotivara ole mikään uusi juttu, vaan se on ollut jo yli satavuotta eli Suomen itsenäisyyden ajan, sen lisäksi valtio ylläpitää Huoltovarmuus-keskusta, jossa esim. viljaa, useamman vuoden tarpeeseen, esiaputarvikkeita, peittoja jne. Ja tästä tiedotetaan muutaman vuoden välein. Samoin käteis n rahan tarpeellisuudesta. Eikä tämä koske ainoastaa sotatilaa, vaan ihan perus katasrofeja ja kriisejä, mitä voi sattua esim.pitkät sähkökatkos.
Näillä on suuri maailma ennen naureskellut, mutta ei enää ja Eurooppa ottanut mallia Suomesta esim. koronaepidemian aikana ja nykyään ja on juuri Suomen asiantuntemuksella rakentamassa Suomeen Eu laajuista huoltovarmuuskeskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.
Millä menet, kun sähköt on poikki, tiet on suljettu ja metsässä on susia? Kaivat tunnelin?
Miksi mä metsään lähtisin? Mistä ne sudet sinne metsää yhtäkkiä tulisi?
Millä todennäköisyydellä arvioit että minun kivisessä pientalossani on oma valurautakamiina sekä puutarhavaja täynnä puuta ja lämmityspellettejä vs. siellä elementtikerrostalon seitsemännen kerroksen asujalla.
Sillä todennäköisyydellä, ettei packaakaan kiinnosta sun tönö.
Jos tällainen tilanne joskus tulisi, voidaan kerrostaloissakin käyttää erilaisia lämmitystaektiikoita ja infra pyritään saamaan pystyyn kaupungeissa takaisin. Meillä on kerrostalossa myös aurinkosähköä tarjolla. Suomessa ihmiset osaavat myös pukeutua ja nukkua vaikka talvella teltassa kuolematta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä 72h kotivara ole mikään uusi juttu, vaan se on ollut jo yli satavuotta eli Suomen itsenäisyyden ajan, sen lisäksi valtio ylläpitää Huoltovarmuus-keskusta, jossa esim. viljaa, useamman vuoden tarpeeseen, esiaputarvikkeita, peittoja jne. Ja tästä tiedotetaan muutaman vuoden välein. Samoin käteis n rahan tarpeellisuudesta. Eikä tämä koske ainoastaa sotatilaa, vaan ihan perus katasrofeja ja kriisejä, mitä voi sattua esim.pitkät sähkökatkos.
Näillä on suuri maailma ennen naureskellut, mutta ei enää ja Eurooppa ottanut mallia Suomesta esim. koronaepidemian aikana ja nykyään ja on juuri Suomen asiantuntemuksella rakentamassa Suomeen Eu laajuista huoltovarmuuskeskusta.
Kyllä esim. hannes-myrsky ositti että mitää järjestelmiä viranomaiset ei saa aikaiseksi 72 tunnissa. Jos sähköt oli poikki pidempään ihan oma vikasi jos et osannut varautua kuin 72 tunnin sähkökatkokseen.
Kyllä esim. hannes-myrsky ositti että mitää järjestelmiä viranomaiset ei saa aikaiseksi 72 tunnissa. Jos sähköt oli poikki pidempään ihan oma vikasi jos et osannut varautua kuin 72 tunnin sähkökatkokseen.
Nyt pitää kyllä sanoa sekin, ettei yhteiskunnan ensimmäisenä prioriteettinä ole harvaanasutut alueet ja siellä asuvien tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää kyllä sanoa sekin, ettei yhteiskunnan ensimmäisenä prioriteettinä ole harvaanasutut alueet ja siellä asuvien tarpeet.
No jos niitä järjestelmiä ei saatu ollenkaan käytiin niin ihan sama mikä se prioriteetti järjestys on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan.
Kuulepas. Kerrostalo pysyy lämpimänä pitkään, jos sähköt katkeaa. ja kaikissa okt:ssa ei ole takkaa ja ne vasta kylmeneeki.
sähkökatkon kesto18 tuntia
Puisten pientalojen sisäilman lämpötila laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta
30 tuntia
Kivisten pientalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta
36 tuntiaElementtikerrostalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta<
Riippuu varmaan kerrostalosta. Mun kerrostalo on vanha ja vuokra-asunnossa vetää. Lämpötila on nyt pakkasten aikaan 18 astetta, parvekkeen ja ikkunoiden lähellä vähemmän. On teipattu ja tilkitty, jostain vaan aina vetää.
Jos sähkökatko on laaja, niin ei sitä vedenjakeluakaan saada järjestettyä, pari säiliöautollista koko pk-seudulle ei paljon auta. Sen parin vuorokauden yhteydessä ehditään kuitenkin selvittämään, mistä häiriö johtuu ja se, kuinka helposti ja nopeasti sen voi korjata. Jos päätelmä on, että ei korjaannu nopeasti, niin siinä 3 vrk aikana pysyätytään kehottamaan ihmisiä lähtemään jonnekin muualle eli evakuoitumaan itse. Sekin pitää nykyään tehdä itse, yhteiskunta evakuoi vain jotain laitosvanhuksia tms, jotka eivät itse kykene. Eli ei voi olettaa, että kaikki palaa ennalleen 3 vrk päästä. Jotta olisi hyvässä toimintakunnossa siinä 3 vrk kohdalla, niin pitää olla kotivara. Jos on nälässä, kylmässä ja ilman vettä kolme päivää, niin eihän siinä enää pysty toimimaan ja vaikka lähtemään evakkomatkalle siinä kohtaa.