Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (506)

Vierailija
41/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotivaraa, säilykkeitä, kuivaruokaa, vettä, eläinten ruokia, kellarissa oman maan juureksia ja perunaa, wc-paperia, hygieniatarvikkeita ym ym pidemmäksikin aikaa kuin kolme päivää ja tietenkin niitä käytän ja hankin uutta tilalle että se kotivara pysyy muttei vanhene. On myös paristoilla toimivan radion lisäksi paristoilla toimiva cd jos tekeekin mieli kuunnella lempimusiikkia. Paristoja, kynttilöitä, tulitikkuja, sytyttimiä on. Talvimakuupussi ja villahuopia on. Vedenpuhdistustabletteja on. Porakaivo on joka ei toimi sähköllä vaan käsin pumppaamalla. Sisällä olevan vesivessan ja suihkun lisäksi on kompostikäymälä ja pihasauna jossa lämminvesipata, molemmat (kiuas ja pata) puilla lämpiäviä. Talossa leivinuuni, puuhella ja muutama pönttöuuni. Polttopuita on. Jos kotoa ei tarvitse mihinkään lähteä niin pärjäisin useamman kuukaudenkin sillä mitä kotoa löytyy. Talvellakin.

Vierailija
42/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän tehoton on tuollainen kaasulämmitin. 

Mulla oli sellainen kamiinan näköinen vanhassa kodissa, hatara 30-luvun mummonmökki. Oli kyllä tehokas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kotivaraa, säilykkeitä, kuivaruokaa, vettä, eläinten ruokia, kellarissa oman maan juureksia ja perunaa, wc-paperia, hygieniatarvikkeita ym ym pidemmäksikin aikaa kuin kolme päivää ja tietenkin niitä käytän ja hankin uutta tilalle että se kotivara pysyy muttei vanhene. On myös paristoilla toimivan radion lisäksi paristoilla toimiva cd jos tekeekin mieli kuunnella lempimusiikkia. Paristoja, kynttilöitä, tulitikkuja, sytyttimiä on. Talvimakuupussi ja villahuopia on. Vedenpuhdistustabletteja on. Porakaivo on joka ei toimi sähköllä vaan käsin pumppaamalla. Sisällä olevan vesivessan ja suihkun lisäksi on kompostikäymälä ja pihasauna jossa lämminvesipata, molemmat (kiuas ja pata) puilla lämpiäviä. Talossa leivinuuni, puuhella ja muutama pönttöuuni. Polttopuita on. Jos kotoa ei tarvitse mihinkään lähteä niin pärjäisin useamman kuukaudenkin sillä mitä kotoa löytyy. Talvellakin.

Ihan kuin omalta näppäimistöltäni! Minua rauhoittaa että vaikka yhtäkkiä sattuisi jotain niin oma elämä jatkuisi ihan hyvin. Lisäksi täällä "korvessa" kun asun ei tarvita muuta kuin että on niin kipeä, puu kaatunut tielle, auraaja ei tule kuin tuntien päästä etc etc niin ettei kolmenkymmenen kilometrin päähän lähimpään kauppaan niin vain lähdetäkään on hyvä että kaikkea on valmiina eikä joudu pulaan jos jumiin kotiin jää.

Vierailija
44/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Miten tuon määrittelet? Onhan noita kaapeleita katkottu ja kaikenlaista tapahtunut. Myös esim. Saksassa. 

Ja jos sota syttyisi, niin et voisi lahteä. Jos olisit jo ulkomailla, niin voisi olla pakko palata. 

Vierailija
45/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalaiset ovat hyvin varautunut kriisitilanteisiin ja 72h kotivaraan, ihan jo olosuhteiden pakosta. 

Suurin osa tekee kotona ruokaa, eikä aina syödä ulkona eli jokaiselta löytyy kuivaelintarvikkeita kaapista ja jääkaapista jotakin, ettei kukaan kuole nälkään 72h aikana ja naapurista voi aina lainata. Kotona on paksut peitteet, mattoja, kattiloita, lisäksi kunnon talvivaatteet ja kengät, jotka pitävät lämpöä.  Samoin monen pihalla grillejä ja kodat, jopa kerrostalon pihoissa. 

Suomalaisilla ei ole hädän päivää, toisin kuin monella Euroopassa. 

Vierailija
46/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa tulee kylmä hyvin nopeasti kun lämmitys katkeaa.

Vierailija
47/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivaran meetvursti on tehty possunlihasta.  Ei ole lainkaan hevosenlihaa, ei kannata kerryttää.

Vierailija
48/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain tapahtuu, mä en todellakaan jää kotiin kököttelemään, vaan painun niin kauas kun pippuri kasvaa.

Se kotivara on hyvä olla, jos vaikka sairastut tai tulee tapaturma, sähköt katkeaa tai myrsky kaataa puita. 

Eihän se ole tarkoitettu pelkästään sota tilanteeseen. 

Vierailija
49/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu maagisen kolmen vuorokauden jälkeen. KERTOKAA! En havainnut, että mitään olisi tapahtunut. 

Mä en nyt ihan jaksa ymmärtää näitä ihmettelijöitä kun tässä on jo monta vuotta kehotettu kotivaraan ja melkein rautalangasta väännetty mitä se tarkoittaa ja miksi. Niin osa porukasta kyselee "mitä mitä mitä tapahtuu miksi tapahtuu on mulla kaljaa" jne.

Vierailija
50/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat varautuneet ostamalla jotain wc paperia ja shamppoota. Kun oikea hätä tulee niin ovat kusessa koska jos asunto pommitetaan niin ihmisillä ei ole mitään jäljellä kun kaikki tuhoutuu. Mulla on iso teltta, kamina ja klapeja 3 vuodeksi varastossa. Voin nukkua metsässä, mulla on työkaluja ja kaikkea jotta pärjään eli oikeita selviytymiseen tarvittavia tarvikkeita.

Vierailija
51/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kotivara on hyvä olla, jos vaikka sairastut tai tulee tapaturma, sähköt katkeaa tai myrsky kaataa puita. 

Joo meillä oli jo kymmenisen vuotta sellainen Turvallinen kylä-päivä jossa puhuttiin näistä ja oli oikein (en muista minkä tahon) kouluttaja/luennoitsija pitämässä sen. Ei silloin mistään sodasta puhuttu eikä sellaisia ajateltu.

Vierailija
52/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä menee useampi päivä, että kylmyys olisi terveysriski. Myös pienet tulen lähteet lämmittävät, kuten avoin tuli, kynttilät jne. 

Vierailija
53/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat varautuneet ostamalla jotain wc paperia ja shamppoota. Kun oikea hätä tulee niin ovat kusessa koska jos asunto pommitetaan niin ihmisillä ei ole mitään jäljellä kun kaikki tuhoutuu. Mulla on iso teltta, kamina ja klapeja 3 vuodeksi varastossa. Voin nukkua metsässä, mulla on työkaluja ja kaikkea jotta pärjään eli oikeita selviytymiseen tarvittavia tarvikkeita.

Sun varasto voidaan pommittaa. Se siitä kamiinasta ja klapeista.

Vierailija
54/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa lämpimänä pysyminen on ongelma. Ei peitot ja makuupussit kauaa lämmitä, jos patterit kylmenee. Pitääkö sitten ängetä johonkin lähistöllä olevaan omakotitaloon, jonkun tuntemattoman luokse. Jolla on takka sekä puita. Täältä lähiöstä lähdetään etsimään sopivia taloja joihin majoittua, kai ihmiset auttaa sitten toisiaan. 

Kuulepas. Kerrostalo pysyy lämpimänä pitkään, jos sähköt katkeaa. ja kaikissa okt:ssa ei ole takkaa ja ne vasta kylmeneeki. 

sähkökatkon kesto

18 tuntia

Puisten pientalojen sisäilman lämpötila laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta

30 tuntia

Kivisten pientalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta

36 tuntia

Elementtikerrostalojen sisäilman lämpötila on laskenut +10 asteeseen, jos ulkona on -20 astetta<

Mun makuuhuone viilenee yön aikana 23 asteesta 15 asteeseen. Nukun viileässä, laitan patterin pois päältä kun menen nukkumaan. Eli noin 8 tuntia ja 8 astetta. On sälekaihtimet, pimentävät verhot ja tavalliset verhot päällekäin. 

Olen välillä miettinyt juuri tuota, että kuinka nopeasti koko asunto viilenee, jos lämpöä ei tulee. Veikkaan, että 12 tunnissa on 10 astetta, jos kaikki patterit on pois päältä. Ylin kerros, kulmahuoneisto, ehkä vaikuttaa asiaan.

Kyllä mä pärjäisin, asunnottomatkin pärjää. Mulla on aika hyvä varustus. 

Vierailija
55/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä menee useampi päivä, että kylmyys olisi terveysriski. Myös pienet tulen lähteet lämmittävät, kuten avoin tuli, kynttilät jne. 

Kynttilät ei lämmitä yhtään. Pitäisi olla satq kynttilää pienessä vessassa, että olisi jotain vaikutusta, ja ne veisi kaiken haöen sieltä. 

Vierailija
56/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämpötila on terveysriski?  20 astetta pakkasta niin ei rivitalo kyllä monta päivää lämpimänä pysy.

Vierailija
57/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo meillä oli jo kymmenisen vuotta sellainen Turvallinen kylä-päivä jossa puhuttiin näistä ja oli oikein (en muista minkä tahon) kouluttaja/luennoitsija pitämässä sen. Ei silloin mistään sodasta puhuttu eikä sellaisia ajateltu.

Ei siinä tarvitse kuin tulee myrsky tai ukonilma, joka kaataa teille ja rakennusten päälle isoja puita ja olet loukussa kuin hiiri, sillä puissa ja maassa voin olla sähköä, etkä pääse kotoa mihinkään ja 72h on se aika jonka sisällä viimeistään viranomaiset pystyvät antamaan apua. Tietusti apu voi tulla tunnin päästä, mutta siihen voi mennä 72h. 

Ihan itse koettuna, kun isoja puita meni isolta alueelta lakoon rakennusten päälle. Ohjeet tuli kännykkään, ettei saa poistua rakennuksista. 

Vierailija
58/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi joutua evakuoitumaan jotkut. Jopa ulkomaille. Et tee ylisuurella kotivaralla silloin mitään. Ellei jaa muille. Lentoliput.

Vierailija
59/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varaudun vaihtamaan maisemaa, kriisin iskiessä.

Vierailija
60/506 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lämpötila on terveysriski?  20 astetta pakkasta niin ei rivitalo kyllä monta päivää lämpimänä pysy.

Vaikea uskoa, että  rivitalon sisälämpötila olisi -20ast. vaikka ulkolämpötila olisin-30. kun suomalaiset talot on lämpöeristetty, 3-4 kert.ikkunat, lämpöovet ja seinissäkin villat. En usko, vaikka talo olisi useamman viikon ilman lämmitystä, mutta luulen sen laskevan +5-10 asteeseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi