Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (485)

Vierailija
121/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä evakuointiohjeesta kopioitua:

"Suunnittelussa on huomioitava alueella asuvan ja oleskelevan väestön määrän ja 
sijainnin lisäksi erilaisten väestöryhmien vaikutus evakuoinnin toimeenpanoon. 
Evakuoinnissa lähtökohtana pidetään, että väestö siirtyy pääosin omatoimisesti turvalliselle alueelle ja vastaa omasta toimeentulostaan.
Viranomaisten voimavarat on tarpeen kohdentaa haavoittuvassa asemassa oleviin ja muista syistä viranomaisten apua evakuoinneissa tarvitsevaan väestönosaan. 
Lainsäädännön näkökulmasta kaikki haavoittuvassa asemassa olevat eivät kuitenkaan välttämättä tarvitse tukea evakuoitumiseen, joten tilanteessa tulee käyttää 
yksilöllistä ja tapauskohtaista harkintaa.
Haavoittuvassa asemassa olevilla ihmisillä voi olla yksi tai useampia terveyteen, toimeentuloon, sosiaalisiin suhteisiin tai elinolosuhteisiin liittyviä riskejä. Niiden takia 
haavoittuvassa asemassa olevat eivät välttämättä pysty itsenäisesti evakuoitumaan 
tai huolehtimaan perustarpeistaan tilanteen aikana. Pääsääntöisesti kyseessä olevat 
henkilöt tarvitsevat säännöllisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja arjessaan.
Edellä mainittuja ryhmiä voivat olla esimerkiksi vammaiset henkilöt, laitospalvelu-
jen ja kotihoidon asiakkaat, muut kuin Suomen kansalliskieliä äidinkielenään puhuvat, kuljetusapua tarvitsevat ja vankeusrangaistusta suorittavat henkilöt. Lisäksi 
haavoittuvassa asemassa olevia ryhmiä voivat olla esimerkiksi lapset, iäkkäät, pitkäaikaistyöttömät, m@@ han muuttaj@t, vammaiset henkilöt, pitkäaikaissairaat ja mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsivät."

Eli veronmaksajat evakuoituvat itse miten pystyvät, elätit evakuoi valtio.

Vierailija
122/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan pitkään viranomaisilta kuluu siihen että he selvittää ketkä väestöstä on haavoittuvimmassa asemassa?

Yhteisöt kykenee organisoimaan usein tuonkin nopeammin kuin viranomaisjärjestelmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat varautuneet ostamalla jotain wc paperia ja shamppoota. Kun oikea hätä tulee niin ovat kusessa koska jos asunto pommitetaan niin ihmisillä ei ole mitään jäljellä kun kaikki tuhoutuu. Mulla on iso teltta, kamina ja klapeja 3 vuodeksi varastossa. Voin nukkua metsässä, mulla on työkaluja ja kaikkea jotta pärjään eli oikeita selviytymiseen tarvittavia tarvikkeita.

No en kyllä menis noilla sun seteillä leveilemään. Jos ei ole käytännön kokemusta varsinkin talviretkeilystä ja selviytymiseen tarvittavia taitoja niin turha kuvitella että elät siellä metsässä kovin pitkään, saati mukavasti, pelkillä hienoilla välineillä. Yksi osa kun suunnitelmaasi pettää - jokin väline hajoaa, väsytit itsesi metsästämällä saamatta saalista, tai vaikka sairastut - niin koko korttitalo romahtaa.

Oletko miettinyt miksi Ukrainassa ihmiset yhä asuu kodeissaan ja vain käyvät pommitusten aikana pommisuojassa (tai sellaiseksi määrätyissä tiloissa) jos sellainen on lähellä? Näin yleisestiottaen ihmisellä on parhaat mahdollisuudet selvitä kotoa käsin, tutussa ympäristössä, mikäli ei ole akuuttia tarvetta evakuoitua pysyvästi turvallisemmalle alueelle.

Kylmäkin asunto on parempi suoja kylmyydeltä kuin ulkona oleskelu, ja siitä teltasta voi myös rakentaa ns. lämpökuplan sisätiloissa. Jos ei ole telttaa niin peitto pöydän päällä. On paljon mitä voi tehdä sen eteen että kotona pystyy olemaan.

Ja se kaikista tärkein: yhteisö. Ihminen on sosiaalinen apina, laumaeläin, joka on kautta historian selvinnyt tukeutumalla toisiinsa. Yksinäiset sudet yksinkertaisesti kuolevat pois. Parhaiten kriisejä kestää yhteisö joka puhaltaa yhteen hiileen, hoivaa ja auttaa toisiaan. Kun käsipareja on monta, voi myös selvitymiseen tarvittavat tehtävät jakaa niin että kukin säästää aikaa, energiaa ja muita resursseja. Toinen vahtii kun toinen nukkuu - yksin et voi nukkua ja vahtia.

Vierailija
124/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mistäs tämä suunnitelma on luettavissa?"

Kriistilanteessa viranomaiset etsii ne tiedostoistaan koneelta tai mapista (jos siis sellainen päivitettynä on edes olemassa).

Eli ihan paskaa jauhoi. Autolliset evakuoituu itse, valtio evakuoi loput.

Vierailija
125/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varaudun vaihtamaan maisemaa, kriisin iskiessä.

Oletan että et tarkoita kriisillä mitään sähkökatkoa vaan esim. sotaa.

Minkä maan kansalaisuuden otit kun luovuit Suomen passista? Muutoinhan et ole menossa minnekään.

Vierailija
126/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriistilanteessa viranomaiset etsii ne tiedostoistaan koneelta tai mapista (jos siis sellainen päivitettynä on edes olemassa).

Autolliset evakuoituu itse. Osa ehkä järjestää jonkun yhteisön evakuoiteja. Viranomaiset selvittää päiviä tai kenties viikkoja mitä pitäisi tehdä. Kriittisillä järjestelmillä tosin on omat suunnitelmansa joten niiden käynnistymiseen ei välttämättä kriisissä edes tarvita.

Vierailija
127/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt KYLLÄ KÄY KATEEKSI!!!    - Juuri tuota olisin toivonut Hanneksen aikana, että olisi siihen kännykkään tullut sähkösiirtoyhtiöltä tieto, että ON HENGENVAARA, ÄLÄ TEE MITÄÄN ÄLÄKÄ KOSKE MIHINKÄÄN, JOS VIELÄ OLET HENGISSÄ.  - Loistavaa palvelua olet saanut.  

Samaa olisi voinut hyvinvointialue tehdä, olisi laittanut kännykkään viestin, että mistä saa vettä, mistä saa lämmintä vettä, missä voi käydä pesulla, mistä löytyy mikroaaltouuni, missä on ovet auki, että voi tulla lämmittelemään tai oma patja kainalossa minne voi tulla nukkumaan. Vaan eivät tehneet yhtään mitään.

No nyt kun Hannes on ohi niin kai olet itsenäisesti tutkinut aihetta että missä ja miten kaikki nuo asiat hoidetaan vastaavassa tilanteessa? Varautuminen implikoi sitä että ennakoidaan ja ollaan itse aktiivisia tekijöitä. Ei sitä että joku muu tulee pelastamaan sinut, kun et ole viitsinyt ajatella asiaa.

Vierailija
128/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että et tarkoita kriisillä mitään sähkökatkoa vaan esim. sotaa.

Minkä maan kansalaisuuden otit kun luovuit Suomen passista? Muutoinhan et ole menossa minnekään.

Kuten Ukrainastakin lähteneillä oli kohdemaan passi vaikka eivät lähyiessä välttämättä edes tienneet kohdemaata.

Vierailija
129/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap varautumisesi laskee kriisin todennäköisyyttä? 

Vierailija
130/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolliset evakuoituu itse. Osa ehkä järjestää jonkun yhteisön evakuoiteja. Viranomaiset selvittää päiviä tai kenties viikkoja mitä pitäisi tehdä. Kriittisillä järjestelmillä tosin on omat suunnitelmansa joten niiden käynnistymiseen ei välttämättä kriisissä edes tarvita.

Kyllä se evakuointi on ihan suunniteltu niin että kun evakuointikäsky annetaan niin ne bussit lähetetään heti eikä viikon päästä hakemaan loput.

Vierailija
131/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mummot taas yhdessä ketjussa tUrvAllIsIne tunteineen 😆😂

Vierailija
132/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko Suomi voi olla kriisissä etkä ehkä pääse poistumaan maasta.

Kai nyt Ryanair tai joku lentää

Miten ajattelit mahtua lennolle, kun sinne on moni muukin tunkemassa? Ulkomaiset yhtiöt lentää täsmälleen yhden lennon ja se on se, jolla koneet lennätetään pois Suomesta.

Tuli mieleen Koronan alkuajat, kun kaverilla oli isoja vaikeuksia päästä pois Espanjasta. Lähdön viivästyminen laskettiin kuukausissa, ei päivissä. 

Kuulostaa ihanalta, ei tarvinnut tulla Suomeen. 

Vierailija
133/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenlogiikkaa kato. 

Vierailija
134/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se evakuointi on ihan suunniteltu niin että kun evakuointikäsky annetaan niin ne bussit lähetetään heti eikä viikon päästä hakemaan loput.

Suunnitelmat on suunnitelmia se miten ne käytännössä toteutuu ja on totrutunut onkin sitten toinen juttu.

Vierailija
135/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vastaan Ap:n puolesta. Henkilökohtaisen kriisin todennäköisyys laskee huomattavasti. On helpompaa olla ilman sähköjä sen pari päivää kuin ilman sähköjä + ilman vettä + ilman ruokaa + ilman lämpöä jne.. Jos ei ole lämpöä, vettä ja ruokaa, ja esim. elintärkeitä lääkkeitä, voi tilanne olla jopa kuolettava. Jos löytyy kaikki tarvittava niin sitä henkilökohtaista kriisiä ei pääse edes syntymään vaan arkea voi jatkaa suht tavalliseen tapaan, kunnes se laajempi kriisi saadaan korjattua viranomaisten toimesta.

136/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää te hysteerikot vaan siitä kotivarasta säilykkeitä ja näkkileipää, mahtaa olla ihanaa 🤣

Minun kotivarani on kylmäsavustettua lohta, ev oliiviöljyä,  perunoita, popkornia, suklaata, näkkileipää, kuivaherneitä, mustaa riisiä, risottopakkauksia, tölkkipapuja, pastaa, kaakaojauhetta, maitoa, kermaa, chilikastiketta, jäätelöä, kassleria, lohta.... Ja joo, on ihanaa syödä vaikka kermaista lohikeittoa ruisleivän kera, näin pakkaspäivänä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
137/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vastaan Ap:n puolesta. Henkilökohtaisen kriisin todennäköisyys laskee huomattavasti. On helpompaa olla ilman sähköjä sen pari päivää kuin ilman sähköjä + ilman vettä + ilman ruokaa + ilman lämpöä jne.. Jos ei ole lämpöä, vettä ja ruokaa, ja esim. elintärkeitä lääkkeitä, voi tilanne olla jopa kuolettava. Jos löytyy kaikki tarvittava niin sitä henkilökohtaista kriisiä ei pääse edes syntymään vaan arkea voi jatkaa suht tavalliseen tapaan, kunnes se laajempi kriisi saadaan korjattua viranomaisten toimesta.

On teillä mummoilla se saatanan aRkI sitten vaan niin arvokasta ja ihanaa että sitä mettänreunan kattelua, kissan ruokkimista ja kirjastonkirjan lukemista täytyy saada jatkaa vaikka maailma ympärillä palaa. Huoh. 

Syöminen, juominen, lämpimänä pysyminen, hengissä pysyminen jne. = arki? No joo, on se sitäkin. Mitä muuta itse ajattelit tehdä kuin elää, pappa? Kuolla pois? Siitä vaan.

Vierailija
138/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmat on suunnitelmia se miten ne käytännössä toteutuu ja on totrutunut onkin sitten toinen juttu.

Ammattilaiset osaa kyllä asiansa. Enemmän huolettaa se yksityisautoilijoiden omatoiminen evakuoituminen. Kuka lähtee hädissään kaahailemaan ja kolaroi, kuka yrittää pakata koko kodin irtaimistoa mukaansa, kuka kieltäytyy lähtemästä kun koko omaisuus on käytetty siihen ok-taloon jne..

Vierailija
139/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
140/485 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää te hysteerikot vaan siitä kotivarasta säilykkeitä ja näkkileipää, mahtaa olla ihanaa 🤣

Minun kotivarani on kylmäsavustettua lohta, ev oliiviöljyä,  perunoita, popkornia, suklaata, näkkileipää, kuivaherneitä, mustaa riisiä, risottopakkauksia, tölkkipapuja, pastaa, kaakaojauhetta, maitoa, kermaa, chilikastiketta, jäätelöä, kassleria, lohta.... Ja joo, on ihanaa syödä vaikka kermaista lohikeittoa ruisleivän kera, näin pakkaspäivänä.

Että jääkaappia meinaat pitää kylmänä kun sähköt sammuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän