IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle
Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi
Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.
Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.
Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.
Jos saat työmarkkinatukea niin miten olisit voinut saada myös toimeentulotukea? Voiko niitä edes saada yhtä aikaa?
Ei kai niitä yhtä aikaa voi saada. Tosin täydentävää toimeentuloa voi käsittääkseni saada.
Paljonkos se työmarkkinatuki on?
Toimeentulotuki noin 580 e/kk ja työmarkkinatuki vähän korkeampi, oliko yli 600 euroa/kk.
Toi leikkaus on sen takia, että ihmisiä voisi palkata palkkatuella, mutta ei se palkkatuki työllistä pitkässä juoksussa vaan jättää työttömäksi palkkatuen loputtua. Lisäksi palkkatukea hakevat yleensä ne työnantajat, joilla ei ole varaa palkata työntekijöitä muuten ja alatkin ovat usein sellaisia, jotka eivät enää työllistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut siinä oletuksessa, että se toimeentulotuki on jaettu kahteen osaan, asumiskuluihin ja perusosaan, ja se leikkaus kohdistetaan ainoastaan siihen perusosaan, ja tarkoituksena olisi, että toimeetulotuen saaja pystyisi kuitenkin edelleen maksamaan vuokransa yms, vaikka tukea leikattaisiin. Mutta kenties olen väärässä?
Ei toimeentulotukra makseta asumiskuluihin.
Minua varmasti pidetään kylmänä ja julmana ihmisenä, mutta siltikin olen sitä mieltä että työttömyys, ainakin kun puhutaan jostain kolme- tai nelikymppisten työttömyydestä on suurelta osin omista valinnoista tai jopa ihan omasta tahdosta johtuvaa. Myönnän että minun ei niin positiivinen kuva työttömistä johtuu pitkälti omista kokemuksistani eikä voi se välttämättä päde kaikkiin. Kuitenkaan en jaksa uskoa että tuntemani ilmiö olisi aivan marginaalinen.
Tunnen itse hyvin vähän työttömiä, noin viisi ihmistä. He ovat kaikki kolmekymppisiä. Yhden kanssa näistä olen läheinenkin ja valitettavasti voin sanoa että nyt kahden vuoden työttömyys on melkein kokonaan hänen omaa syytään ja saamattomuutaan. Hän tuntuu suorastaan keksivän syitä miksi ei voi kunnolla yrittää hakeutua töihin, aina on jotain ongelmaa. Kolme muuta työtöntä jotka tiedät omaavat jokainen enemmän tai vähemmän pahoja elämän hallinnallisia ongelmia. Lapsia on tehty useiden eri ihmisten kanssa mutta niistä ei jakseta huolehtia. En tunne viisikymppisiä tai vanhempia työttömiä niin että tulisi mieleen. Heidän kohdallaan tilanne on kuitenkin erilainen siinä mielessä että työnsaanti on iän vuoksi jo vaikeampaa.
Pitkäaikaistyöttömyys, ainakin nuorehkolla ihmisellä, on limbo josta on vaikea päästä pois, mutta ihminen voi itse melko paljon vaikuttaa siihen että ei joudu pitkäaikaistyöttömäksi alun perin. Vaikka sitten ihan asuinpaikkaa vaihtamalla tai uudelleen kouluttautumalla.
Työt eivät maistuneet eikä tämän johdosta myöskään työnhaku, joten tervemenoa vaan! Lämpöputken päällä on tilaa. Sitten riittää rahaa esim. päihteisiin, kun kusettaa Kelalta ja vuokranantajalta asumis- ja lämmitystukia myöten kaikki...
Vierailija kirjoitti:
Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.
Sinä jo saat sitä ensisijaista etuutta (työmarkkinatuki), joten voit hakea myös tt-tukea. Nikolla tilanne mennyt solmuun, koska julkaisee musiikkia. Ja sitten on myös kaikkea muuta hänellä.
Ai että nautin kun tekoäly tulee viemään kusipäisiltä työttömien potkijoilta työt, saavat pikku paskiaiset maistaa omaa lääkettään 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee vätys töihin!
Minne?
Sinne, minne kaksi ja puoli miljoonaa muutakin suomalaista menee. Perustamaansa tai hankkimaansa työpaikkaan.
Ahaa. Kiitos neuvosta. Et sitten osaa yksilöidä työpaikkaa minne hänen pitäisi mennä?
Itse laajensin reviiriä pois isosta kaupungista ja muutin töiden perään sisemmälle Suomeen. Kannatti, töitä riittää ja asunto on puolet halvempi kuin stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Minua varmasti pidetään kylmänä ja julmana ihmisenä, mutta siltikin olen sitä mieltä että työttömyys, ainakin kun puhutaan jostain kolme- tai nelikymppisten työttömyydestä on suurelta osin omista valinnoista tai jopa ihan omasta tahdosta johtuvaa. Myönnän että minun ei niin positiivinen kuva työttömistä johtuu pitkälti omista kokemuksistani eikä voi se välttämättä päde kaikkiin. Kuitenkaan en jaksa uskoa että tuntemani ilmiö olisi aivan marginaalinen.
Tunnen itse hyvin vähän työttömiä, noin viisi ihmistä. He ovat kaikki kolmekymppisiä. Yhden kanssa näistä olen läheinenkin ja valitettavasti voin sanoa että nyt kahden vuoden työttömyys on melkein kokonaan hänen omaa syytään ja saamattomuutaan. Hän tuntuu suorastaan keksivän syitä miksi ei voi kunnolla yrittää hakeutua töihin, aina on jotain ongelmaa. Kolme muuta työtöntä jotka tiedät omaavat jokainen enemmän tai vähemmän pahoja elämän hallinnallisia ongelmia. Lapsia
Onkos noi tyypit sellaisia jotka haluaisit itsellesi työkaveriksi? Mä voin ihan suoraan sanoa, että parempi kun annettais tollaisten olla vaan työttömänä rauhassa, koska työelämässä noista olisi vain haittaa. Itsellä tuli nyt työpariksi vuokrafirman kautta yksi jonkin aikaa työttömänä ollut ja enemmän tuosta on työmaalla haittaa ollut kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.
Maaseudulla on jopa kerrostaloja tyhjillään. Miksi ei kelpaa työttömille?
Meinaatko, että niihin noin vaan sitten muutetaan asumaan? Ja että ihan kokonaisia kerrostaloja tyhjillään? Missähän? Jossain rajan pinnassa, missä on venäläisten omistamia huoneistoja jotka nyt on tyhjillään ja koko taloyhtiö konkurssissa. Ei kai niihin noin vaan voi joku muuttaa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno
problem solved
No se. Kun on jutellut näiden ihmisten kanssa niin moni on jättäytynyt toimeentulotuelle ne kuvittelee sen jonkinlaisena vastikkeettomana palkkana kun töitä ei ole mutta eihän se niin ole, toimeentulotuki on vain tilapäinen tuki vaikka yritetty luoda "yleistä tapaa" jäädä sille pitkäksi aikaa. Joten ymmärrän miksi ne patistaa ihmisiä pois toimeentulotuelta roikkumasta.
Itse ajatellut tilanteen ulkomaillakin töitä tehneenä mitä jos ei olisi mitään toimeentulotuen tyyppistä jolle vain jäädä mitä sitten tekisi jos töitä ei olisi. Uskokaa tai älkää, ei läheskään kaikissa ns. länsimaissakaan ole mahdollisuutta vaan jäädä lepäämään laakereilleen jos on työttömänä kuten Suomessa.
Nähnyt kirjoituksia kuinka alhainen suomen tt-tuki on...mutta se on ristiriitaista kun ei kaikissa edes eu:maissa ole näinkään hyvä kuin mitä Suomessa ollut. Mikä velvollisuus Suomella olisi pienenä maana tarjota jotenkin parempi toimeentulotuki kuin toisilla länsimailla tai edes eu-mailla? Vain siksi koska on totuttu, että se on niin hyvä kuin mitä se on. Tota napinaa voisi paremmin ymmärtää jonkun isomman omavaraisemman maan kohdalla mutta ei pienten maiden kohdalla. Virossa ja monessa muussa samalla tavalla suunta on töihin tai opiskelemaan ei jäädä vain lööbailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työmarkkinatukea niin miten olisit voinut saada myös toimeentulotukea? Voiko niitä edes saada yhtä aikaa?
Ei kai niitä yhtä aikaa voi saada. Tosin täydentävää toimeentuloa voi käsittääkseni saada.
Paljonkos se työmarkkinatuki on?
Toimeentulotuki noin 580 e/kk ja työmarkkinatuki vähän korkeampi, oliko yli 600 euroa/kk.
Eihän tuossa sitten ole hätäpäivää. Minä saan saman, kun jäin syksyllä eläkkeelle ja työelämään menin 18 vuotiaana 1978 ja nyt syksyllä siis pääsin eläkkeelle.
Lähes täysi työura pois lukien vuodet pienten lasten kanssa kotona ja pari viimeistä vuotta työttömänä.
Eläke siis vähän vajaa 1200/kk. Nuo muutamat vuodet työttömänä ennen eläkettä verotti varmaan paljon eläkkeestä, sekä tietenkin ne ajat, mitkä hoidin lapsia. Ei ole naiseläjälle kannattavaa tehdä lapsia.
Kyllä sillä pärjää.
Kallis vuokra vie kadulle lopulta. Kyllä asunnon saa alle 400 eurolla, pitää vaan muuttaa toiselle paikkakunnalle. Ei se ole hallituksen vika jos ihmiset haluaa asua jossa hesassa kalliisti.
Vierailija kirjoitti:
Kallis vuokra vie kadulle lopulta. Kyllä asunnon saa alle 400 eurolla, pitää vaan muuttaa toiselle paikkakunnalle. Ei se ole hallituksen vika jos ihmiset haluaa asua jossa hesassa kalliisti.
Joo, mutta se tuki laskee suhteessa siihen asuinpaikkakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
olisi ehkä hänen kannattanut kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta omasta elämästään.
Tämä. Ei aikuinen voi olla viittä vuotta työttömänä. Toimeentulotuki pitäisi saada määräaikaiseksi eli jos ei esim. vuodessa työllisty, niin koulun penkille.
Niin kauan kuin suomella on varaa raahata kehitysmaista porukkaa tänne elätettäväksi täytyy rahaa olla elättää myös kantikset. Eikö suomalaisten etu ole ensiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä dramatiikkaa vaikka köyhinkään ei jää asunnottomaksi oikeasti.... Eri asia vapaaehtoisesti asunnottommat jotka ei edes halua mitään apua yhteiskunnalta
Ei se ole mitään dramatiikkaa, että Kela ilmeisen väärin perustein katsoo harrastuksen yrittäjyydeksi. Tuollainen on yhteiskunnalta aivan sairasta settiä, että yritetään pakottaa ihmiset lamaantumaan. Mitään ei saisi tehdä. Ei auttaa kaveria, ei tehdä musiikkia.. Tai ei ainakaan julkaista sitä. Mikä vtn valtio kieltää työtöntä harrastamasta? Sitten ihmetellään tosiaan, kun se aivokuollut tuloton työtön ei perusta omaa firmaa :D
Niin, yleensä kommunistiseksi muuttuneen valtion alistetut kansalaiset jotka lähes kaikki täysiä pakanoita, eivät ymmärrä mihin orjuuteen heidät on saatettu, mahdollisesti vasta gulageilla tms.huomaavat orjuutensa. Tälle kansalle se oli 2020 plandemiakäskytys ja laittonuudet siinä touhussa kun olisi pitänyt ymmärtää silkka PAHUUS ja kääntyä meidän vapahtajan Jeesuksen Kristuksen puoleen. CV19 - injektio oli ja on pedon merkki, tämä aika on lopussa ja Herramme Jeesus halkaisee pian taivaan, hän kutsuu kaikkia luokseen nyt jotka EIVÄT ottaneet MOTBtä tai palvoneet petoa ( hallitukset, thl, maga, trump, who, wwf, yk)
https://m.youtube.com/@geraldbadalamento4906/posts
Beasts, Heads, Horns and Whores!!
Vierailija kirjoitti:
Ai että nautin kun tekoäly tulee viemään kusipäisiltä työttömien potkijoilta työt, saavat pikku paskiaiset maistaa omaa lääkettään 😁
Joo vähän niin kuin internet vei opettajien työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi ehkä hänen kannattanut kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta omasta elämästään.
Tämä. Ei aikuinen voi olla viittä vuotta työttömänä. Toimeentulotuki pitäisi saada määräaikaiseksi eli jos ei esim. vuodessa työllisty, niin koulun penkille.
Mites esim. somalit jotka ovat tulleet maahan jo 90 luvulla?
Persut ei ole vieläkään kasvaneet aikuisiksi vaan konttaavat kirkon portaita vaipoissa, kakkivat housuun ja vääntelevät silmiään kuin päiväkoti-ikäiset.