Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle

Vierailija
07.02.2026 |

Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi

Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.

Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.

Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.

Maaseudulla on jopa kerrostaloja tyhjillään. Miksi ei kelpaa työttömille?

Vierailija
42/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Eipähän sinnekään mennä ihan noin vaan riistettäväksi vaikka kuinka haluaisi. 

Lupajonot on pitkät, oliko jopa 20000 hakemusta jonossa. Mennee kohtalaisen pitkään ennen ku pääsisi fillarilla sotkemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikklle tällaisille nikoille pitäisi järjestää sosiaalityön asiakkuus. On ihan hullua, että toimeentulotukea saa nettihakemuksella ja kukaan ei auta perusongelmien kanssa. Varmasti Nikollekin löytyisi mielekäs koulutusammatti, jos ammattilainen hieman auttaisi suunnittelemaan ja katsoisi perään. 

Oletko kokeillut itse hakea koulutukseen aikuisena?

Minä olen, ainakin viisi kertaa. Koulutuksiin on samanlailla tunkua kuin avoimiin työpaikkoihin, eikä auta, että minulla on jo kaksi ammattitutkintoa.

Kyllä, olen aikuisena suorittanut useita tutkintoja. Pääsykokeisiin kannattaa hieman lukea tietysti. 

Niin, toiset pääsevät koulutukseen, mutta jos hakijoita on viisikymmentä ja vain parikymmentä mahtuu, loput eivät pääse.

Viimeksi hakemaani koulutukseen, kiittivät kyllä motivaatiotani, mutta väittivät, etteivät pystyneet tarjoamaan, sitä koulutusta, mitä minä tarvitsen. Tekosyy mikä tekosyy, enköhän minä ole se joka parhaiten tietää, mitä koulutusta tarvitsen tietylle alalle pyrkiessäni. Sanonpa vielä, että olen ollut ko. töihin hakiessani ollut neljä kertaa työhaastattelussa, jossa kymmenistä hakijoista haastatellaan kolme, ja silti en ole tullut valituksi.

No eipä sitten muuta kuin meen töihin!

Vierailija
44/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

Jos saat työmarkkinatukea niin miten olisit voinut saada myös toimeentulotukea? Voiko niitä edes saada yhtä aikaa?

Ei kai niitä yhtä aikaa voi saada. Tosin täydentävää toimeentuloa voi käsittääkseni saada.

Vierailija
45/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.

Työpaikan perässä pitää muuttaa, ei ole kellään mitään oikeutta asustella perämetsissä ja odottaa että sinne maksetaan tukia ja järjestetään palveluita 

Vierailija
46/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa voi saada työmarkkinatukea ja toimeentulotukea lisäksi,häh:D

Vierailija
47/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno

problem solved

Joo muttei Suomeen. Jos nuorimies, Kanadaan. 

Naiset ja maisemat kauniita 👍

Vierailija
48/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa missä jopa?

Jos huonokuntoinen, oottaa esim purkua

Vierailija
49/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on laitettu este työmarkkinatuen maksulle enkä ole saanut tt tukeakaan tässä kuussa vielä kun käsittelyaika venyy esteen vuoksi. Miettivät leikataanko sitä 50 % vai ei.

En mennyt haastatteluun toiselle paikkakunnalle 120 km päähän työmatka yhteen suuntaan 3 tuntia kaukojunalla. Olen 10 v lapsen yh. Tässä kuussa siis olen saanut n 1000 e vähemmän kuin olisi pitänyt työmarkkinatukea en saanut enkä 300 e tt tukea.

Ekaa kertaa elämässäni en pystynyt maksamaan vuokraa..Minulla on korkeakoulututkinto jopa opiskellessa vuokran maksoin aina. 

Mutta olenkin saastaa, yh, joten meistä ei ole niin väliksi. Olemme eläneet nyt kohta 3 vkoa elatustuella ja lapsilisällä ja asumistuella 400 e. Maksoin puolet vuokrasta, ruokaan oli pakko jättää lapselle rahaa. 

Älä viitsi draamailla

Sehän se vielä puuttuisi että lapsi ei saisi kouluruokaa minun tilanteeni takia.

Älä draamaile itse voit muuttaa vaikka huomenna muualle Suomeen tai ulkomaille töihin. Sinunlaisesi ovat kateellisia jopa työttömien lapsille.

Vierailija
50/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

Jos saat työmarkkinatukea niin miten olisit voinut saada myös toimeentulotukea? Voiko niitä edes saada yhtä aikaa?

Ei kai niitä yhtä aikaa voi saada. Tosin täydentävää toimeentuloa voi käsittääkseni saada.

Toimeentulotukea voi saada - ja käsittääkseni moni saakin - työttömyyskorvauksen ja asumistuen lisäksi. Silloin se ei ole se maksimi määrä, vaan jollain matematiikalla laskettu määrä. Omalla kohdallani se on 269 € Jännästi se oli tammikuussa se millä seuraavat neljä viikkoa pitää pärjätä.

Vierailija
51/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siinä oletuksessa, että se toimeentulotuki on jaettu kahteen osaan, asumiskuluihin ja perusosaan, ja se leikkaus kohdistetaan ainoastaan siihen perusosaan, ja tarkoituksena olisi, että toimeetulotuen saaja pystyisi kuitenkin edelleen maksamaan vuokransa yms, vaikka tukea leikattaisiin. Mutta kenties olen väärässä?

Elätkö sinä jos saat as.tuki + loppu, joka kattaa vuokran? Asut, mutta et elä. Vuokran lisäksi pitäisi olla ruoka, vähintään puhelinlasku jne. maksettuna. Ei, ei se pelkkä vuokrasumma riitä. Lisäksi kun asumistukeakin alennettiin orpopurran aikana, niin ei, ei se kata enää edes vuokraa. -50% on todella paljon aökujaan pienestä rahasta. 

Vierailija
52/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klikki-otsikko, aina löytyy, joku jolle on osunut ns. kaikki mahdollinen. Rahaa tilille, tottakai Kela puuttuu siihen, sen verran pitäisi olla älliä, että käytetään käteistä, ei ihme, jos ei löydy töitä, kun ei tuon vertaa ymmärrä yhteiskunnan toiminnasta.

Vierailija
53/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea voi saada - ja käsittääkseni moni saakin - työttömyyskorvauksen ja asumistuen lisäksi. Silloin se ei ole se maksimi määrä, vaan jollain matematiikalla laskettu määrä. Omalla koh

Ihan hullu etuushimmeli. Haet kolmea täysin eri etuutta ja jännäät, mitä tapahtuu, jos jokin niistä jää jostain syystä saamatta. Jokaiselle pitäisi järjestää asuminen, täysihoito, terveydenhuolto ja pieni käyttöraha vaatteisiin, puhelinlaskuun yms. Ei tällaista kallista, tuhansia kelalaisia työllistävää labyrinttia. 

Vierailija
54/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

2020 oli vielä tosi hyvä työtilanne. Ihme että on oltu siitä lähtien työttömänä. Nyt tuli taas tunne, että jutussa ei vissiin kerrottu ihan kaikkea.

Niin mitähän tapahtu 2020? Oisko koronalla tekemistä asian kanssa. Koronan aikana meni jo paljon työpaikkoja konkurssiin esim. ravintoloista ja monista muistakin joilta asiakkaat hävis sen koronan takia. Muillakin firmoilla kuin asiakaspalvelufirmoilla vaikutti tulokseen ja irtisanomisia tapahtui. 

Kun korona hellitti oli jo paljon tullut lisää työttömiä joille työn saanti vähentyneestä työpaikkamäärästä on ollut vaikeaa. Eli siitä huomattavasti pienemmästä määrästä työpaikkoja hakee paljon suurempi määrä työttömiä. Tämä ei liene rakettitiedetttä.

Vierailija
55/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Eipähän sinnekään mennä ihan noin vaan riistettäväksi vaikka kuinka haluaisi. 

Lupajonot on pitkät, oliko jopa 20000 hakemusta jonossa. Mennee kohtalaisen pitkään ennen ku pääsisi fillarilla sotkemaan.

woltin kuskeilla tuntipalkka kulujen jälkeen alle 10 e ja päivän tulos voi olla jopa tappiollinen.

Vierailija
56/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä eläkkeellä oleva tyhmis?? Mieti uudestaan josko välähtäis.

Vierailija
57/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi myydä sitä persettä, vaikka vähän halvemmallakin...

ikävää jos sun täytyy maksaa seksistä

Kuinka niin?

Vierailija
58/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnottomien kannattaa vaeltaa mahdollisimman lämpimään ilmastoon. Lähiölapsilla on varmasti tuttuja esim. Somaliasta joilta voi kysyä vinkkejä.

Minäkin haaveilen että voisin vaeltaa Somaliaan palmupuun alle...

Vierailija
59/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Neljän euron tuntipalkalla? Ok

Niko hän leikkii nyt muusikkoa ja työskentelee kavereille pienemmällä tuntipalkalla, 4eur olisi jo hyvä korotus hänelle.

Ka eri tekee kaikkea muuta, joten ei taida edes ehtiä mahdolliseen työhön.

Vierailija
60/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos se työmarkkinatuki on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi