Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle

Vierailija
07.02.2026 |

Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi

Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.

Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.

Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Niko on työkykyinen mutta hän ei löydä töitä, varmaan opiskelu olisi varteenotettava vaihtoehto. Autokuskin hommia on yhä vähemmän, mutta on paljon ammatteja, joissa ajokortti ja paikallistuntemus ovat tarpeen tai ainakin hyödyksi.  

Kommentoijat, yrittäkää päättää, onko ongelma se, että töitä ei muka saa tai kannata tehdä, vai se, että Suomessa mukamas ei ole työpaikkoja?

Autokuskinhommia on vaikka kuinka paljon. Ajokortissa vain pitää olla enemmän kirjaimia kuin B

Vierailija
22/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Sinne, minne kaksi ja puoli miljoonaa muutakin suomalaista menee. Perustamaansa tai hankkimaansa työpaikkaan. 

Ahaa. Kiitos neuvosta. Et sitten osaa yksilöidä työpaikkaa minne hänen pitäisi mennä? 

No kun tässä on se, että jokainen menee eri työpaikkaan. Et sinäkään voi tietää, mikä minun seuraava työpaikkani on, vaan minun pitää selvittää se ihan itse. Ehkä perustan uuden yrityksen, ehkä haen ja saan palkkatyön. Jokainen on erilainen, eikä markkinataloudessa ole mitään yhteistä kolhoosia, jonne kaikki alueen asukkaat menisivät.

Valinnanvapaus ja vastuu ovat hienoja asioita, mutta ehkä niitä pitäisi peruskoulussa selittää nykyistä yksityiskohtaisemmin ja varmistaa, että hieman matalammakin käyntinopeudella operoivat lapsukaiset tajuaisivat, miten yhteiskuntamme toimii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020 oli vielä tosi hyvä työtilanne. Ihme että on oltu siitä lähtien työttömänä. Nyt tuli taas tunne, että jutussa ei vissiin kerrottu ihan kaikkea.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
24/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut siinä oletuksessa, että se toimeentulotuki on jaettu kahteen osaan, asumiskuluihin ja perusosaan, ja se leikkaus kohdistetaan ainoastaan siihen perusosaan, ja tarkoituksena olisi, että toimeetulotuen saaja pystyisi kuitenkin edelleen maksamaan vuokransa yms, vaikka tukea leikattaisiin. Mutta kenties olen väärässä?

Vierailija
25/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä dramatiikkaa vaikka köyhinkään ei jää asunnottomaksi oikeasti.... Eri asia vapaaehtoisesti asunnottommat jotka ei edes halua mitään apua yhteiskunnalta

Ei se ole mitään dramatiikkaa, että Kela ilmeisen väärin perustein katsoo harrastuksen yrittäjyydeksi. Tuollainen on yhteiskunnalta aivan sairasta settiä, että yritetään pakottaa ihmiset lamaantumaan. Mitään ei saisi tehdä. Ei auttaa kaveria, ei tehdä musiikkia.. Tai ei ainakaan julkaista sitä. Mikä vtn valtio kieltää työtöntä harrastamasta? Sitten ihmetellään tosiaan, kun se aivokuollut tuloton työtön ei perusta omaa firmaa :D

Vierailija
26/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Neljän euron tuntipalkalla? Ok

No se on 4 euroa tunnissa LISÄÄ rahaa. 

Vierailija
27/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikklle tällaisille nikoille pitäisi järjestää sosiaalityön asiakkuus. On ihan hullua, että toimeentulotukea saa nettihakemuksella ja kukaan ei auta perusongelmien kanssa. Varmasti Nikollekin löytyisi mielekäs koulutusammatti, jos ammattilainen hieman auttaisi suunnittelemaan ja katsoisi perään. 

Oletko kokeillut itse hakea koulutukseen aikuisena?

Minä olen, ainakin viisi kertaa. Koulutuksiin on samanlailla tunkua kuin avoimiin työpaikkoihin, eikä auta, että minulla on jo kaksi ammattitutkintoa.

Kyllä, olen aikuisena suorittanut useita tutkintoja. Pääsykokeisiin kannattaa hieman lukea tietysti. 

Vierailija
28/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Sinne, minne kaksi ja puoli miljoonaa muutakin suomalaista menee. Perustamaansa tai hankkimaansa työpaikkaan. 

Ahaa, siis työpaikkoihin missä on jo työntekijät. Miten kykenen vakuuttamaan työnantajan, että kannattaa vaihtaa nykyinen työntekijä minuun? Sillä toisen meistä on oltava työtön. Kai työnantaja voisi minutkin palkata lisäksi, mutta miksi näin ei tapahdu?

Vierailija
29/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laitettu este työmarkkinatuen maksulle enkä ole saanut tt tukeakaan tässä kuussa vielä kun käsittelyaika venyy esteen vuoksi. Miettivät leikataanko sitä 50 % vai ei.

En mennyt haastatteluun toiselle paikkakunnalle 120 km päähän työmatka yhteen suuntaan 3 tuntia kaukojunalla. Olen 10 v lapsen yh. Tässä kuussa siis olen saanut n 1000 e vähemmän kuin olisi pitänyt työmarkkinatukea en saanut enkä 300 e tt tukea.

Ekaa kertaa elämässäni en pystynyt maksamaan vuokraa..Minulla on korkeakoulututkinto jopa opiskellessa vuokran maksoin aina. 

Mutta olenkin saastaa, yh, joten meistä ei ole niin väliksi. Olemme eläneet nyt kohta 3 vkoa elatustuella ja lapsilisällä ja asumistuella 400 e. Maksoin puolet vuokrasta, ruokaan oli pakko jättää lapselle rahaa. 

Vierailija
30/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut siinä oletuksessa, että se toimeentulotuki on jaettu kahteen osaan, asumiskuluihin ja perusosaan, ja se leikkaus kohdistetaan ainoastaan siihen perusosaan, ja tarkoituksena olisi, että toimeetulotuen saaja pystyisi kuitenkin edelleen maksamaan vuokransa yms, vaikka tukea leikattaisiin. Mutta kenties olen väärässä?

Näissä jutuissa ei koskaan mennä tällaisiin yksityiskohtiin. Noloa, että ammattijournalistit alentuvat tuollaiseen epäkriittiseen, tarkoitushakuiseen ulinaan.

31/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

Miksi ihmeessä jätit sen hakematta, jos keran olet oikeutettu? Mitä järkeä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
32/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Se on sinun vastuulla, niinkuin kaikilla muillakin.

Vierailija
33/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Volttia polkemaan.

Neljän euron tuntipalkalla? Ok

No se on 4 euroa tunnissa LISÄÄ rahaa. 

Juu todellakin. Jokuhan sanoi ettei sillä palkalla tarvitse elää. 

Vierailija
34/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Ahaa, siis työpaikkoihin missä on jo työntekijät. Miten kykenen vakuuttamaan työnantajan, että kannattaa vaihtaa nykyinen työntekijä minuun? Sillä toisen meistä on oltava työtön. Kai työnantaja voisi minutkin palkata lisäksi, mutta miksi näin ei tapahdu?

On paljon työpaikkoja, joihin ei julkisesti haeta. Moni työnantaja palkkaisi lisäkäsiä mutta ei halua käydä läpi satoja hakemuksia ja lopuksi joutua maksamaan syrjintähyvitystä. Eli ei ole nollasummapelistä kyse. Talous kasvaa koko ajan. Eikö sulla ole mitään verkostoja, joita hyödyntää? Lapsuuden leikkikavereista lähtien?

Vierailija
35/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen pitää järjestää työmaaparakkimajoitusta nopealla aikataululla jotta ihmisillä on lämmin paikka missä majoittua.

Vierailija
36/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee vätys töihin!

Minne?

Se on sinun vastuulla, niinkuin kaikilla muillakin.

Taidan muuttaa mielipidettäni ja alkaa kannattamaan amerikkalaista mallia. Jos on rahaa niin on ja jos ei niin kuole nälkään. Hyvinvointivaltio voidaan lopettaa. Sen myötä myös verotus voidaan lopettaa. Tässähän alkaa tulemaan ihan uusia hienoja ajatuksia kylmästä pohjoisesta valtiosta joissa joko teet töitä ilmaiseksi tai kuolet. Tämä pitää laajentaa myös vanhuksiin siten että eläkejärjestelmä poistetaan ja korvataan vapaaehtoisella vakuutuksella kuten jenkkilässä. Näin päästään kaikista hyödyttömistä ihmisistä eroon.

Vierailija
37/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on laitettu este työmarkkinatuen maksulle enkä ole saanut tt tukeakaan tässä kuussa vielä kun käsittelyaika venyy esteen vuoksi. Miettivät leikataanko sitä 50 % vai ei.

En mennyt haastatteluun toiselle paikkakunnalle 120 km päähän työmatka yhteen suuntaan 3 tuntia kaukojunalla. Olen 10 v lapsen yh. Tässä kuussa siis olen saanut n 1000 e vähemmän kuin olisi pitänyt työmarkkinatukea en saanut enkä 300 e tt tukea.

Ekaa kertaa elämässäni en pystynyt maksamaan vuokraa..Minulla on korkeakoulututkinto jopa opiskellessa vuokran maksoin aina. 

Mutta olenkin saastaa, yh, joten meistä ei ole niin väliksi. Olemme eläneet nyt kohta 3 vkoa elatustuella ja lapsilisällä ja asumistuella 400 e. Maksoin puolet vuokrasta, ruokaan oli pakko jättää lapselle rahaa. 

Olisit mennyt sinne haastatteluun. Bussiko ei ollut vaihtoehto? Osassa Suomea on tosiaan ollut junavuorojen lakkautuksia ja ne saattavat kiertää jonkun isomman kaupungin kautta, jolloin matka venyy. Haastattelu ei edes vielä tarkoita, että olisit saanut työn. Esim. paikkoihin, joita itse haen on 52-1900 hakijaa. Jos taas olisit saanut työn, niin olisit tietenkin muuttanut lähemmäs työpaikkaa. Lapsi vaikka mukaan tyhaastatteluun jos muu ei auta.

Vierailija
38/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli niin sairas juttu. Itse jätin toimeentulotuen nyt kokonaan hakematta, kun ahdistaa liikaa tämä nöyryytys ja järjettömyys. Pärjään lapsen kanssa työmarkkinatuella ihan ok. Toki vuokraa en saa kokonaan maksettua mut sovittelen sen jotenkin ja jatkan rukoilua, että saisin töitä pian.

Jos saat työmarkkinatukea niin miten olisit voinut saada myös toimeentulotukea? Voiko niitä edes saada yhtä aikaa?

Vierailija
39/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi draamailla, sä sentään saat tukia, me yksinelävät lapsettomat vasta saastaa ollaankin, emme saa välttämättä mitään tukia, sille yh sentään kyllä apua järjestyy, lapsi saa ilmaista ruokaa koulussa, on kerhoa, on yh:lle tukiryhmiä yms yms. 

Vierailija
40/144 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei pysty sinne kokopäivätöihin loikkaamaan".

Jumaluta nyt oo mitään töitä edes alaa vaihtavalle ammattilaiselle tai korkeakoulutetullekkaan, niin vielä jostain KOKOPÄIVÄTYÖ pitkäaikaisvätykselle!?

Juu nää on näitä ett kun vaan kävelet jonkun työpaikan ovesta sisään niin työpaikka tuli. Onkohan näillä noi koulut menny mitenkä?? Vaikuttavat niin tyhmiltä..🤦

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän