IS: Toimeentulotuen leikkaukset ajavat työttömän Nikon asunnottomuuden partaalle - Tämä on lähtölaukaus suoraan kadulle
Hallitus: Vahva ja välittävä Suomi
Jos tosiaan leikkuri osuu minuun, niin siinä onkin lähtölaukaus suoraan häätöön ja sitä kautta kadulle asunnottomaksi, pohtii Niko Huuskonen uuden toimeentulouudistuksen vaikutuksia.
Huuskonen on ollut työttömänä loppuvuodesta 2020 lähtien. Viimeiset työpaikat olivat taksinkuljettajana sekä vanhusten ruokakuljettajana. Työt taksinkuljettajana loppuivat taksilain uudistuksen syötyä kannattavuutta ja ruokakuljetusyhtiö ajautui korona-aikaan konkurssiin.
Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laitettu este työmarkkinatuen maksulle enkä ole saanut tt tukeakaan tässä kuussa vielä kun käsittelyaika venyy esteen vuoksi. Miettivät leikataanko sitä 50 % vai ei.
En mennyt haastatteluun toiselle paikkakunnalle 120 km päähän työmatka yhteen suuntaan 3 tuntia kaukojunalla. Olen 10 v lapsen yh. Tässä kuussa siis olen saanut n 1000 e vähemmän kuin olisi pitänyt työmarkkinatukea en saanut enkä 300 e tt tukea.
Ekaa kertaa elämässäni en pystynyt maksamaan vuokraa..Minulla on korkeakoulututkinto jopa opiskellessa vuokran maksoin aina.
Mutta olenkin saastaa, yh, joten meistä ei ole niin väliksi. Olemme eläneet nyt kohta 3 vkoa elatustuella ja lapsilisällä ja asumistuella 400 e. Maksoin puolet vuokrasta, ruokaan oli pakko jättää lapselle rahaa.
Junalla 120 km ja kolme tuntia ? Autollakaan ei mene kolmea tuntia tuohon matkaan. Joten älä valehtele.
Oho, faktat pöytään, jess! Tilannetta pitää tutkia kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi ehkä hänen kannattanut kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta omasta elämästään.
Tämä. Ei aikuinen voi olla viittä vuotta työttömänä. Toimeentulotuki pitäisi saada määräaikaiseksi eli jos ei esim. vuodessa työllisty, niin koulun penkille.
Onhan tuossa muutamia pätkätöitä tullut tehtyä, mutta sitä vakityötä odotellessa en henkeäni pidätä. Laittaisivatkin minut koulun penkille, mutta ei, itse pitäisi hakea ja päästäkin kymmenien ellei satojen hakijoiden joukosta, ja tämän päälle työvoimaviranomaisten pitää arvioida tukeeko se koulutus työllistymistäni, ja voinko kouluttautua ilman että oikeus työttömyyskorvaukseen säilyy. Se saisinko asumistukea ja täyden toimeentulotuen opiskellessani, on minulle vielä epäselvää, en ole hakemiini koulutuksiin mahtunut.
Varhaiskasvatuksessa on kuulemma työntekijöistä pulaa, tuttu kävi pääsykokeessa eikä päässyt. Yli kahdesta sadasta hakijasta 20 valittiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
2020 oli vielä tosi hyvä työtilanne. Ihme että on oltu siitä lähtien työttömänä. Nyt tuli taas tunne, että jutussa ei vissiin kerrottu ihan kaikkea.
Niin mitähän tapahtu 2020? Oisko koronalla tekemistä asian kanssa. Koronan aikana meni jo paljon työpaikkoja konkurssiin esim. ravintoloista ja monista muistakin joilta asiakkaat hävis sen koronan takia. Muillakin firmoilla kuin asiakaspalvelufirmoilla vaikutti tulokseen ja irtisanomisia tapahtui.
Kun korona hellitti oli jo paljon tullut lisää työttömiä joille työn saanti vähentyneestä työpaikkamäärästä on ollut vaikeaa. Eli siitä huomattavasti pienemmästä määrästä työpaikkoja hakee paljon suurempi määrä työttömiä. Tämä ei liene rakettitiedetttä.
Koronakriisi aiheutti myös paljon hyvää, luovaa tuhoa. Huonot yritykset poistuivat kitumasta, ja digitaalisuuteen perustuvat palvelut, kuten etätyöratkaisut ja alustapalvelut, harppoivat eteenpäin. Yritystukia ei pitäisi olla ollenkaan, mutta jos niihin halutaan käyttää rahaa, se pitäisi ohjata uuden kehittämiseen, ei vanhan tekohengittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi ehkä hänen kannattanut kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta omasta elämästään.
Tämä. Ei aikuinen voi olla viittä vuotta työttömänä. Toimeentulotuki pitäisi saada määräaikaiseksi eli jos ei esim. vuodessa työllisty, niin koulun penkille.
Onhan tuossa muutamia pätkätöitä tullut tehtyä, mutta sitä vakityötä odotellessa en henkeäni pidätä. Laittaisivatkin minut koulun penkille, mutta ei, itse pitäisi hakea ja päästäkin kymmenien ellei satojen hakijoiden joukosta, ja tämän päälle työvoimaviranomaisten pitää arvioida tukeeko se koulutus työllistymistäni, ja voinko kouluttautua ilman että oikeus työttömyyskorvaukseen säilyy. Se saisinko asumistukea ja täyden toimeentulotuen opiskellessani, on minulle vielä epäselvää, en ole hakemiini koulutuksiin mahtunut.
&nbs
Älä odottele, että joku jumalolento tulee ja laittaa sinut jonnekin. Olet oman tulevaisuutesi seppä. Suunnittele ja toteuta.
Toi on hauska että ehdotetaan opiskelua. Sikälihän ihan aiheellinen ehdotus, mutta toisaalla taas opiskelijoita, jotka eivät saa kesätöitä, kannustetaan lopettamaan opinnot ja hakeutumaan työnhakijaksi (=työttömäksi) jotta saa rahulia. Ja näin tehdään, vaikka opinnot olisi vaikkapa gradua vaille valmiit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Niko on työkykyinen mutta hän ei löydä töitä, varmaan opiskelu olisi varteenotettava vaihtoehto. Autokuskin hommia on yhä vähemmän, mutta on paljon ammatteja, joissa ajokortti ja paikallistuntemus ovat tarpeen tai ainakin hyödyksi.
Kommentoijat, yrittäkää päättää, onko ongelma se, että töitä ei muka saa tai kannata tehdä, vai se, että Suomessa mukamas ei ole työpaikkoja?
Opintotuella EI ELÄ. Se raha ei riitä edes vuokranmaksuun. Jos ihan tosissasi annat tuon neuvon, niin mietihän ensin loppuun asti ja ota asioista ensin selvää, siltä varalta että et tiennyt. Oppisopimus on tietty eri juttu kun siitä saa samalla rahaa. Mutta ei sekään ihan mille tahansa alalle onnistu.
Häh? Minä rahoitin opintoni ansiotyöllä ja sijoitin opintolainat. Monella alalla riittää, että olet aloittanut opinnot, ja töitä riittää.
Hallituksen toteuttamat leikkaukset ansiosidonaiseen työttömyysturvaan ovat pudottaneet kuukausinetot jopa 800-900 euroon kymmenissä ammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on laitettu este työmarkkinatuen maksulle enkä ole saanut tt tukeakaan tässä kuussa vielä kun käsittelyaika venyy esteen vuoksi. Miettivät leikataanko sitä 50 % vai ei.
En mennyt haastatteluun toiselle paikkakunnalle 120 km päähän työmatka yhteen suuntaan 3 tuntia kaukojunalla. Olen 10 v lapsen yh. Tässä kuussa siis olen saanut n 1000 e vähemmän kuin olisi pitänyt työmarkkinatukea en saanut enkä 300 e tt tukea.
Ekaa kertaa elämässäni en pystynyt maksamaan vuokraa..Minulla on korkeakoulututkinto jopa opiskellessa vuokran maksoin aina.
Mutta olenkin saastaa, yh, joten meistä ei ole niin väliksi. Olemme eläneet nyt kohta 3 vkoa elatustuella ja lapsilisällä ja asumistuella 400 e. Maksoin puolet vuokrasta, ruokaan oli pakko jättää lapselle rahaa.
Junalla 120 km ja kolme tuntia ? Aut
Juna ei kulje ovelta ovelle...
"Onkohan Orpon ja Purran vaikea lukea naama peruslukemilla näitä uutisia?"
On. Meitä naurattaa niin vietävästi.
- Petsku ja Riikkuli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
2020 oli vielä tosi hyvä työtilanne. Ihme että on oltu siitä lähtien työttömänä. Nyt tuli taas tunne, että jutussa ei vissiin kerrottu ihan kaikkea.
Niin mitähän tapahtu 2020? Oisko koronalla tekemistä asian kanssa. Koronan aikana meni jo paljon työpaikkoja konkurssiin esim. ravintoloista ja monista muistakin joilta asiakkaat hävis sen koronan takia. Muillakin firmoilla kuin asiakaspalvelufirmoilla vaikutti tulokseen ja irtisanomisia tapahtui.
Kun korona hellitti oli jo paljon tullut lisää työttömiä joille työn saanti vähentyneestä työpaikkamäärästä on ollut vaikeaa. Eli siitä huomattavasti pienemmästä määrästä työpaikkoja hakee paljon suurempi määrä työttömiä. Tämä ei liene rakettitiedetttä.Koronakriisi aiheutti myös paljon hyvää, luovaa tuhoa. Huonot yritykset poist
Oho..Se oli kristittyjen ahdistuksen aika ja jyvät seulottiin akanoista, akanat poltetaan ikuisessa tulessa. Oletan että olit maskitettu ja injektoitu: MITÄÄN hyvää ei siitä lopulta seurannut ( tosin näistä monet jotka palvoi petoa rikastui hetkellisesti) kenellekään joka totteli ns.määräyksiä ja saastutti temppelinsä MOTB injektiolla. Jeesus on tulossa takasin hallitsemaan maailmaa Jerusalemista.
https://m.youtube.com/@geraldbadalamento4906/posts
BILLION DECEIVED!! WITHIN 3 YEARS!! THE WHOLE WORLD PARTICIPATED! EVERY NATION WITHOUT EXCEPTION! MOST HAD RESTRICTIONS IN SOME MANNER WHERE YOU MIGHT👈 NOT "BUY OR SELL" OR PARTICIPATE IN NORMAL ACTIVITIES INCLUDING EMPLOYMENT! THE WHOLE PLANDEMIC LASTED EXACTLY 1,150 DAYS FULFILLING DANIEL 8'S 2,300 EVENINGS AND MORNINGS! THE BIBLE SAYS THAT THE REBELLION THAT CAUSES DESOLATION 😷💉🧬WILL LAST EXACTLY🎯 THAT LENGTH OF TIME!!
...BUT...
It was a Precursor. Something similar will somehow be REPEATED in the future...despite the whole world being divided now and ready to blow each other to Kingdom Come!?
...what are you smoking?
SOBER UP!
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ongelmaan: Töihin meno
problem solved
Joka päivä tulee 100 uutta työtöntä tä. Orpopurra osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että nautin kun tekoäly tulee viemään kusipäisiltä työttömien potkijoilta työt, saavat pikku paskiaiset maistaa omaa lääkettään 😁
Joo vähän niin kuin internet vei opettajien työt.
Ja tekoäly vei tekoälynkehittäjien työt. Eiku
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeinhan tuo on että KELA ei tue kevytyrittäjän kannattamatonta yritystoimintaa.
Menis töihin niin kuin muutkin. Jos ei löydy, niin kouluun sitten.
Julkaisee pari biisiä. Tai runon. Ei tuloja ja se katsotaan kevytyrittäjyydeksi. Täysin järjetön systeemi meillä.
Työttömäksi ilmoittautuville saisi olla viikon tai parin kurssi siitä mitä voi tehdä ja mitä ei voi tehdä, jos haluaa työttömyyskorvausta. Ja mahdollisuus lopettaa tuona aikana toiminta, joka tulkittaisiin myöhemmin yrittäjyydeksi tai omassa työssä työllistymiseksi, jos niillä ei saa taattua toimeentuloa.
Liian moni taitaa kuvitella hallitsevansa tuohon byrokratiaan liittyvät asiat eivätkä kysy neuvoa viisaammilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junalla 120 km ja kolme tuntia ? Aut
Olitkohan miettiny ett useimmat ei asu juna-aseman lähistöllä ja sieltä kotoa juna-asemalle voi hyvin olla lähes tunti jos asuu jossain keski-suomessa tai pohjoisessa. Yksinhuoltajalla harvoin varaa asua keskustassa siellä kun on ne kalleimmat asunnot.
Mikä on palstaluusereiden tekosyy olla opettelematta kiinan kieltä? Yhden kirjainmerkin opettelu päivässä tarkoittaa tuhannen merkin osaamista kolmessa vuodessa mikä on minkä tahansa suomalaisen (työllistämättömän) koulutuksen opiskeluaika, ja tuhannella merkillä osaa jo lukea kiinaa. Siihen vielä puhumiset päälle joiden opetteluun on netti täynnä videoita ja sen jälkeen voi valita työpaikkansa.
Voisiko joku valaista mikä tässä on ongelma?
Kaffebulla kirjoitti:
Siinä on ollut korona-aika välissä huom.
Vierailija kirjoitti:
Toi on hauska että ehdotetaan opiskelua. Sikälihän ihan aiheellinen ehdotus, mutta toisaalla taas opiskelijoita, jotka eivät saa kesätöitä, kannustetaan lopettamaan opinnot ja hakeutumaan työnhakijaksi (=työttömäksi) jotta saa rahulia. Ja näin tehdään, vaikka opinnot olisi vaikkapa gradua vaille valmiit.
No mutta gradu olisi kannattanut tehdä valmiiksi opintotuen aikana. Ei tarkoitus ole, että gradua tehdään vuosia toimeentulotuen avulla. Tästäkin on jo tullut normi.
No ihan oikeinhan tuo on että KELA ei tue kevytyrittäjän kannattamatonta yritystoimintaa.
Menis töihin niin kuin muutkin. Jos ei löydy, niin kouluun sitten.