Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin
Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.
Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.
Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös
Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä lahjoittaa vaikka koko eläkkeesi. Mutta miten lahjoittaa, jos saa 1500 euroa eläkettä, eikä se riitä enää pakollisiin kuluihin?
En tiedä miten mutta pakko se on antaa pois kuin pitää kustantaa Janne-Liisan sukupuolen leikkaus, tatuoinnit, rasvaimu ja lävistykset.
Mun vanhemmat naureskelee tätä tilannetta, jossa 60v. eläkeikä (ovat nyt 77 ja 79), jäivät eläkkeelle 61-vuotiaana. Työvuosia virassa tuli 32 ja 33. Ja saavat eläkettä 700 ja 900 enemmän kuin peruspalkka vastaavassa työssä, samalla koulutuksella aloittavalla nuorella. Mutta hyvä näin. Onpahan enemmän antaa meille lapsille nyt ja perintöä.... Olen monesti kysynyt, että miksi heidän ikäluokkansa haali kaikki edut itselleen. Isälläni on hurttia huumoria ja sanoo aina, että "no, mutta tehän peritte meidät sitten". Olen ihmetellyt, mikä logiikka tuossa on, että ensin kaikki itselle ja sitten jää perinnöksi. Siihen isäni tosiaan totesi pilke silmäkulmassa, että "mutta meillä on rahat ja valta siten".
Kyllä heidän tuttavapiirissään valtaosa tajuaa, että nyt menee vihkoon, mutta eihän kukaan omastaan anna ja he kokevat sen niin, että heidän etunsa on heidän lastensa ja lastenlastensa etu. Sieltä irtoaa rahaa lapsenlapsille joka asiaan, tukea opiskeluun, tukea auton ostoon, tuetaan asuntojen ostamista, säästetään ja annetaan matkarahat Kreikan matkalle. Eihän he itse mitään kuluta vaan sosialisoivat rahaa jälkeläisilleen joka kuukausi toisen eläkkeen verran.
Tiedän, etteivät kaikki eläkeläiset kölli tuolla tavoin rahassa. Eiväthän vanhemmat tai heidän tuttavansakaan köllisi, jos olisivat tuhlareita. Ikäluokka on hyvin nuukaa ja nuukuus vaan lisääntyy vanhemmiten, joten oikeasti sinne sukanvarteen jää tajuttomia summia eläkeläiseksi. Ihmiseksi, joka teki ihan tavallista työtä työuransa. Eläkeiän alussa sentään kuluttivat jotain, mutta nyt se elämä on jo ihan minimiä. Tämä on itseasiassa kansantaloudellinen ongelma, kun vanhoille siirretään hirveästi rahaa ja samalla eivät laita sitä kiertoon. Ainoa plussa on, jos antavat seuraavalle sukupolvelle, niin sitä kautta raha lähtee liikkeelle. Jos taas säästävät vain itselleen, niin se on tuhoisaa kansantaloudellisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osallistun jo. Maksan 1.500e työeläkkeestäni veroa 25 % ja teen freelancerina töitä joista maksan veroa 34,5 %.
Miten veroprosenttisi voi olla noin korkea?
Ei voi olla, laskin Vero.fi sivun veroprosenttilaskurilla ja pelkkä eläke 1500 e kalliissa kunnassa ja seurakunnassa olisi korkeintaan 9,5 %.
Mutta henkilö ei kertonut sitä paljonko nuo työtulot ovat. Jos niitä tulisi sama määrä kuin eläkettä, silloinkin yhteenlaskettu veroprossa olisi vain 12 %.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ratkaisu
Miksei sossutukikatto, tukia esim max 595,-/kk, sisältäen asumis - ym ADHD-tuet ja rahtihamekankaiden ostotuet.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat naureskelee tätä tilannetta, jossa 60v. eläkeikä (ovat nyt 77 ja 79), jäivät eläkkeelle 61-vuotiaana. Työvuosia virassa tuli 32 ja 33. Ja saavat eläkettä 700 ja 900 enemmän kuin peruspalkka vastaavassa työssä, samalla koulutuksella aloittavalla nuorella. Mutta hyvä näin. Onpahan enemmän antaa meille lapsille nyt ja perintöä.... Olen monesti kysynyt, että miksi heidän ikäluokkansa haali kaikki edut itselleen. Isälläni on hurttia huumoria ja sanoo aina, että "no, mutta tehän peritte meidät sitten". Olen ihmetellyt, mikä logiikka tuossa on, että ensin kaikki itselle ja sitten jää perinnöksi. Siihen isäni tosiaan totesi pilke silmäkulmassa, että "mutta meillä on rahat ja valta siten".
Kyllä heidän tuttavapiirissään valtaosa tajuaa, että nyt menee vihkoon, mutta eihän kukaan omastaan anna ja he kokevat sen niin, että heidän etunsa on heidän lastensa ja lastenlastensa etu. Sieltä irtoaa rahaa lapsenlapsille joka
Täyttä höpöä eläkkeen ja nykypalkan suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.
Mutta mieti miten he jatkossa tulevat pärjäämään KUN yhä useampi nuori muuttaa pois Suomesta. No tänne tulee kyllä ulkomailta ihmisiä mutta kuinka paljon nyt kun heidän sosiaaliturva heikentyy. Täällä ei tule olemaan ihmisiä hoitamaan tällaista määrää
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että viimeistään kun ihminen on 70....
Niskalaukaus
Ok, sitten voit tehdä sen vanhemmillesi ensimmäiseksi.
Seuraavan hallituksen (20272031) "työkalupakki" tulee olemaan poliittisesti erittäin raskas, sillä helpot säästökohteet on jo pitkälti käytetty nykyisen hallituksen toimesta. Eli nykyisen hallituksen leikkauksia ei todellakaan pystytä palauttamaan.
Seuraavan hallituksen pöydällä on todennäköisesti seuraavia asioita:
Seuraavan hallituksen pöydällä todennäköisesti on suuret menokohteet kuten eläkkeet ja Sote. Nämä kaksi muodostavat suurimman osan valtion menoista, ja niihin puuttuminen on tehokkain keino välttää IMF:n väliintulo. Ensinnä eläkkeiden nousua saatetaan hidastaa tai jäädyttää määräajaksi. Toiseksi sairaalaverkkoa aletaan karsia jolloin hyvinvointialueiden on todennäköisesti lakkautettava pienempiä sairaaloita ja keskitettävä palveluita rajusti. Kolmantena mukaan tulee palvelumaksut: eli Terveyskeskus- ja muut hoitomaksut nousevat tuntuvasti.
Verotusta tullaan kiristämään kuten nykyiset alennetut ALV-kannat (kuten ruoka 14 % tai lääkkeet ja kirjat 10 %) saatetaan nostaa lähemmäs yleistä 25,5 prosentin tasoa. Kiinteistöveroa tullaan nostamaan kuten myös polttoainevero nousee.
Lisäksi eläkeiän rajaa tullaan nostamaan.
Valtio on tällä hetkellä tilanteessa, jossa meillä on vielä valta valita mitä leikataan. Jos odotamme liian kauan, ulkopuoliset tahot (kuten IMF) saattavat päättää sen puolestamme.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten on noustava barrikadeille, koska muut eivät siihen näy pystyvän!!!
Ei tarvitse, leikkaukset tehdään vasta tuleviin eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heidän tuttavapiirissään valtaosa tajuaa, että nyt menee vihkoon, mutta eihän kukaan omastaan anna ja he kokevat sen niin, että heidän etunsa on heidän lastensa ja lastenlastensa etu. Sieltä irtoaa rahaa lapsenlapsille joka
Kuulostaa tutulta. Saavat sitten hyveposeerata kun antavat lastenlapsille rahaa, vaikka tosiasiallisesti ottavat sitä heiltä pois moninkertaisesti ja suorastaan pilaavat heidän tulevaisuuttaan.
Olen osallistunut leikkausten uhrina "talkoisiin" jo vuodesta 1996 alkaen. Kokonaissumma lienee nykyään noin 1000 euroa/kk. Eikö se jo riitä. Taitaisi olla palkansaajienkin aika osallistua talkoisiin, vaikka tosiasiahan on, että eläkkeiden leikkaus pienentää rajusti myös heidän eläkkeitään, mikäli sinne asti elävätkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on tuhannen taalan paikka perustaa omia yrityksiään, rikastua, vaurastua, laittaa pyörät pyörimään. Niin tekivät aiaisemmatkin sukupolvet omana aikanaan. Mutta mitä kuulen nuorison suusta? Maailmanlopun vinkunaa ja valitusta. Ne jotka eivät ole nepsyjä tai aaadeehoita tai muuten syyntakeettomia, makaavat lattialla itkupotkuraivareita saaden, kun pitäisi päästä vanhempien ihmisten tilalle ja saada heidän työpaikkansa? Suurimmat surkimukset haluaisivat jakaa eläkeläisten eläkkeet keskenään, ja niillä rahoilla ostaa huumetta ja vapettaa? Eläkeläisten eläkkeet? Ei hyvänen aika? Onko nuoriso kasvanut perseestään kiinni pelituoliin, vai mikä on mennyt pahasti vikaan?
Olen nuori ja olen perustanut oman yrityksen.
Erittäin mukavaa maksaa tuntuvia summia eläkemaksuja joka kuukausi tietäen, että oma eläkeikä on jotain 77v ja tästä pyr
Nuoreksi yrittäjäksi olet aika tietämätön ja puhut enemmän jostain kuvitelmista. Jos olet yrittäjä, et ole samassa työeläkejärjestelmässä, jossa tästä puhutaan, vaan etuoikeutettu, koska valtio tukee yrittäjien eläkkeitä.
Lisäksi mikä estää sinua säästämästä itsellesi rahaa? saat kai yrityksestäsi voittoa, josta verotus on pääomatuloa eli alempi verotus kuin tulopuolella.
Eikä mikään pakota sinua olemaan töissäkään 77-vuotiaaksi. Eläkkeelle voi jäädä ihan milloin haluaa, kunhan on rahaa elättää itsensä. Jos haluaa alkaa nostaa YEL-järjestelmään kertynyttä eläkerahaasi, sitten tietysti saat sitä vasta kun täytät sovitun iän. Sitä ennen voi nostaa työuraeläkettä tai OVE:a.
Sama kuin alkaisi eläkeläiset vaatia että palkkoja on laskettava että firmat pärjää paremmin kilpailussa ulkomaailma vastaan ja muutenkin. Se myös toisi töitä. Monissa firmoissa yksi tekee 2 edestä hommia. Palkkoja alas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämaksu nousee koko ajan ja eläkeikä nousee koko ajan. Vaikuttaapa toimivalta systeemiltä.
Olet väärässä. Työeläkemaksu on nyt kaikenikäisiltä 7,30 %. Viime vuoteen asti 53 - 62-vuotiaat maksoivat 8,56 %.
Paitsi suurilla ikäluokilla se oli 80% työurastaan 0% ja silti sai jäädä eläkkeelle 60v
Tuleeko seuraava todennäköinen hallituskokoonpano SDP-Kokoomus-Keskusta pääsemään minkäänlaiseen riittävään yhteisymmäryykseen noissa asioissa? Mikäli ei, tällöin ei saada tehtyä riittäviä kulujen karsintoja, jolloin IMF joutuu tulemaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme jo osallistuneet talkoisiin. Useimmat ovat aloittaneet työelämässä alle 20-vuotiaina, mutta alle 23-vuotiaana ansaittua tuloa ei ole huomioitu eläkkeiden laskennassa.
Samoin. Menin 16-v töihin. Ehdin ansaita eläkettä ikävuodet 23-25, sitten tulin äidiksi. Eläkkeeni on jäänyt tosi pieneksi, kun työuraa jäi vain 20 v. Minusta tämä on tosi epäreilua varsinkin naisille, jotka ovat tehneet lapsia ja tehneet osa-aikatyötä että on pystynyt kasvattamaan lapset ja olemaan kotona, kun ekaluokkalainen tulee koulusta jne.
Jos leikkaukset toteutuvat, älkää naiset tehkö lapsia!!! Korkeintaan yksi ja sitten työnnätte muksun heti tarhaan alle 1-v.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko seuraava todennäköinen hallituskokoonpano SDP-Kokoomus-Keskusta pääsemään minkäänlaiseen riittävään yhteisymmäryykseen noissa asioissa? Mikäli ei, tällöin ei saada tehtyä riittäviä kulujen karsintoja, jolloin IMF joutuu tulemaan väliin.
Toki ennen IMF:n väliintuloa EU komissio sanelee reunaehtoja Suomelle. Silloin on se äärimmäinen viimeinen paikka tehdä rajut leikkaukset.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että viimeistään kun ihminen on 70....
Niskalaukaus
Monet saavuttavat tärkeitä asioita vasta tuon iän jälkeen.
Muutama esimerkki vaan: Nelson Mandela sai Nobelin palkinnon yli 70-vuotiaana. Christopher Lee näytteli Sarumania Taru Sormusten Herrasta -elokuvassa yli 70-vuotiaana. Doris Lessing voitti kirjallisuuden Nobelin yli 70-vuotiaana. Jne.
Osallistu sinä.luupää vain talkoisiisi ja tunge ne eläkkeesi vaikka peräsuoleesi.
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.