Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin

Vierailija
06.02.2026 |

Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.

Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.

Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös

Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aivopieru taas, vaikka sen nyt arvaa eläkeläisestä. 

Vierailija
42/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu.

Pitäkää "yhteiset talkoonne"!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko haluat omasta eläkkeestäsi antaa?

Hai, miulta ei liikene nyt yhtään.

T. Feija 20v

Vierailija
44/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on tuhannen taalan paikka perustaa omia yrityksiään, rikastua, vaurastua, laittaa pyörät pyörimään. Niin tekivät aiaisemmatkin sukupolvet omana aikanaan. Mutta mitä kuulen nuorison suusta? Maailmanlopun vinkunaa ja valitusta. Ne jotka eivät ole nepsyjä tai aaadeehoita tai muuten syyntakeettomia, makaavat lattialla itkupotkuraivareita saaden, kun pitäisi päästä vanhempien ihmisten tilalle ja saada heidän työpaikkansa? Suurimmat surkimukset haluaisivat jakaa eläkeläisten eläkkeet keskenään, ja niillä rahoilla ostaa huumetta ja vapettaa? Eläkeläisten eläkkeet? Ei hyvänen aika? Onko nuoriso kasvanut perseestään kiinni pelituoliin, vai mikä on mennyt pahasti vikaan? 

Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeistään noin neljäsosan. Loppu pitäisi tämän nuorison sitten kattaa omilla maksuillaan. Heille itselleen ei jää mitään. Kukaan normaali ei uskalla perus

Älä puhu pas kaa. Nykyisiä eläkeläisiä ovat myös viime vuonnakin eläkkeelle jääneet. Ovat maksaneet isoja tyel maksuja, on elinaikakerroin vähennykset sun muut. 
Nuorisolle kertyy ihan samalla tavalla eläkettä jos nyt kaikilta yliherkkysnepsyadhd vaivoiltaan kykenevät ollenkaan töihin. 

Ja sitten näitä elätetään myös niillä eläkeläisiltä kerätyillä veroeuroilla. 
Kun ei se työ saa olla tiät sä elämän tarkoitus tiät sä.

Vierailija
45/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osallistun jo. Maksan 1.500e työeläkkeestäni veroa 25 % ja teen freelancerina töitä joista maksan veroa 34,5 %.

Miten veroprosenttisi voi olla noin korkea?

Vierailija
46/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut riemuidiootit ehkä kuvittelevat saavansa lisää etuuksia, jos vanhuksilta vietäisiin eläkkeet. Hah, sanon minä. Hallitus ohjaa varat kyllä vaikka ohjuksiin ja sähkötukeen datakeskuksille.

Vierailija
47/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on tuhannen taalan paikka perustaa omia yrityksiään, rikastua, vaurastua, laittaa pyörät pyörimään. Niin tekivät aiaisemmatkin sukupolvet omana aikanaan. Mutta mitä kuulen nuorison suusta? Maailmanlopun vinkunaa ja valitusta. Ne jotka eivät ole nepsyjä tai aaadeehoita tai muuten syyntakeettomia, makaavat lattialla itkupotkuraivareita saaden, kun pitäisi päästä vanhempien ihmisten tilalle ja saada heidän työpaikkansa? Suurimmat surkimukset haluaisivat jakaa eläkeläisten eläkkeet keskenään, ja niillä rahoilla ostaa huumetta ja vapettaa? Eläkeläisten eläkkeet? Ei hyvänen aika? Onko nuoriso kasvanut perseestään kiinni pelituoliin, vai mikä on mennyt pahasti vikaan? 

Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeistään noin neljäsosan. Loppu pitäisi tämän nuorison sitten kattaa omilla maksuillaan. Heille itselleen ei jää mitään. Kukaan normaali ei uskalla perus

Oikeastiko eläkkeeni on 2 000 000 euroa, jonka siis tulen saamaan seuraavan noin 25 vuoden aikana? Olen maksanut vuoden 1993 jälkeen eläkevakuutusmaksua noin 0,5 milj. euron arvosta (korkoa korolle laskettuna). Jos tuo kertomasi on totta, niin minun pitäisi saada eläkettä vuodessa noin 80 000 euroa eikä suinkaan vähän eli 25 000 e, kuten nyt saan.

Vierailija
48/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuori ja olen perustanut oman yrityksen.

Erittäin mukavaa maksaa tuntuvia summia eläkemaksuja joka kuukausi tietäen, että oma eläkeikä on jotain 77v ja tästä pyramidihuijauksesta ei ole tuhkiakaan pesässä jäljellä enää silloin kun niin vanhaksi ehdin.

Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet rippeet siitä mitä nyt saavat ja kehtaavat saarnata nuoremmille, että olisivat ihan itse ansainneet eläkerahansa. He itse virittivät eläkesysteemin tälläiseksi, että heille irtoaa kermat päältä ja tulevat sukupolvet jäävät nuolemaan näppejään.

Rasittaa myös nämä pientä, alle 2000€/kk eläkettä saavat, jotka tulevat näihin ketjuihin. Tässä ei ole kyse teistä. Tässä on kyse siitä, onko järkeä, että työssäkäyvien eläkemaksuista maksetaan joidenkin vanhusten yli neljän, viiden tai jopa kuuden tuhannen euron kuukausittaisia eläkkeitä, kun he itse tulevat saamaan huomattavasti vähemmän kuin systeemiin maksavat, toisin kuin nykyiset vanhukset jotka saavat enemmän kuin ovat maksaneet.

Eläkekatto voisi olla vaikka 3000€, jos sen leveämmin haluaa vanhana elää niin eiköhän niitä säästöjä ole voinut elämän varrella kartuttaa.

Vierailija
49/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että viimeistään kun ihminen on 70....

Niskalaukaus

Vierailija
50/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten on noustava barrikadeille, koska muut eivät siihen näy pystyvän!!!

Vierailija
51/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olemme odottaneet tietoa paljonko haluat antaa eläkkeestäsi, alahan vastata.

Vierailija
52/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työssäkäyvä näkisi tilinauhaltaan eläkevakuutusmaksun määrän, jokainen alle työssäkäyvä olisi sitä mieltä, että eläkeläisten pitäisi osallista.

Eivätkö työssäkäyvät jää koskaan eläkkeelle?

Vierailija
53/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niskalaukaus

Isovanhempiesi ikä?

Vierailija
54/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät Nuoret. 16 vuotta on se ikä kun pitäisi jo olla työssä ja maksaa veroja!

Itse aloitin 14 vuotiaana.

Nykyään on oppivelvollisuus 18v asti ja virallisesti joka toisesta meistä halutaan korkeakoulutettu. Ole siinä sitten töissä kun pitäisi opiskella? Totta kai nykynuorten pitää tehdä kymmenen asiaa yhtä aikaa ja kymmenen kertaa nopeammin kuin kukaan aiempi sukupolvi on joutunut tekemään, ja siitä huolimatta ollaan laiskoja ja perse pelituoliin homehtuneita vanhempien mielestä.

Vierailija
55/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nuori ja olen perustanut oman yrityksen.

Erittäin mukavaa maksaa tuntuvia summia eläkemaksuja joka kuukausi tietäen, että oma eläkeikä on jotain 77v ja tästä pyr

Et voi tietää 30-40 vuotta eteenpäin mitä maailmassa tapahtuu.

Lakeja voidaan muuttaa. Onko koko Suomea edes olemassa jne.

En viitsisi ajatella asioita kymmenien vuosien päähän...

Vierailija
56/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykääpiö teki aloituksen ja poistui ketjusta, yllätys?

Vierailija
57/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä osallistun jo. Maksan 1.500e työeläkkeestäni veroa 25 % ja teen freelancerina töitä joista maksan veroa 34,5 %.

Miten veroprosenttisi voi olla noin korkea?

Pyydetyllä verokirjalla niin jää palautusta, jolla voi maksaa lisätulojen mätkyn.

Vierailija
58/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke on n. 1300, paljonko sitä pitäisi pienentää? 

Niinpä, mun eläke on alle 900, onhan tuossa jaettavaksi😉

Vierailija
59/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niskalaukaus

Isovanhempiesi ikä?

Kuolleet

Äitini on 70+

Minä 50

Vierailija
60/140 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sä lahjoittaa vaikka koko eläkkeesi. Mutta miten lahjoittaa, jos saa 1500 euroa eläkettä, eikä se riitä enää pakollisiin kuluihin?

Olisit säästänyt aikanasi eläkepäiviä varten. Niin me nuoremmatkin joudumme tekemään koska meidän eläkkeitä leikataan joka ainoa kerta kun järjestelmää "uudistetaan" ja eläkeikää nostetaan vuosi vuodelta. Sitä paitsi 1500 euroa on summa, jolla tulee vallan hyvin toimeen kun ei tarvitse lainoja lyhennellä eikä maksaa lapsien kuluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme