Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin
Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.
Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.
Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös
Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
"Täällä ollaan eläkeläisten keskuudessa liikuttavan yksimielisiä siitä, että lasku tosiaan tulee jättää yksin lapsille ja lapsenlapsille vaikka maa menee tärviöön. Reilu peli. Toisaalta linjassa sen kanssa , että ylipäänsä tekivät eläkekusetuksen ja pystyvät kauppaamaan tämän oikeudenmukaisena että toiset maksavat kokonuransa korkeita maksuja ja ovat työssä 70v saakka kun heidän itsensä ei tarvinnut maksaa ja saivat jäädä jo 60v lomailemaan muiden piikkiin. "
Ylläolevassa kyllä unohtuu se, että ei nämä eläkeläiset ole itse tätä järjestelmää tehneet, vaan kaikki on pakkosäästetty palkasta. Ei se ole yksittäisen eläkeläisen vika, millainen systeemi on. Toisekseen suuret ikäluokat ovat liian suuria verrattuna seuraaviin. Itse kannatan eläkekattoa, jonka voi laittaa voimaan heti JA ehdottomasti poliitikoilta sopeutumisrahat ja ylisuuret eläkekertymät pois. He voivat tarvittaessa mennä Kelan luukulle kuten muutkin. Joukkoja johdetaan edestä.
1. Ei ap ole eläkeläinen vaan hallituksen trolli
2. Kummasti kaikilta muilta vaaditaan talkoohenkeä paitsi parhaiten toimeentulevilta. Nämähän saivat miljardin edestä veroalea Miten siis heidän talkoonsa tapahtuu ja milloin? Tulipa hiljaista..
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä lahjoittaa vaikka koko eläkkeesi. Mutta miten lahjoittaa, jos saa 1500 euroa eläkettä, eikä se riitä enää pakollisiin kuluihin?
Ystävällisesti kysyn, onko tuo 1500 brutto vai netto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut leikkausten uhrina "talkoisiin" jo vuodesta 1996 alkaen. Kokonaissumma lienee nykyään noin 1000 euroa/kk. Eikö se jo riitä. Taitaisi olla palkansaajienkin aika osallistua talkoisiin, vaikka tosiasiahan on, että eläkkeiden leikkaus pienentää rajusti myös heidän eläkkeitään, mikäli sinne asti elävätkään.
No mietipä itse riittääkö? Sait jäädä nuorena eläkkeelle maksamatta kuonnoiwnen osan urastasi tyel-maksuja. Vrt nykytilanne , missä maksetaan koko työura ja silti eläkeikä on 70v. Miten tämä on yhtään reilua?
Mitähän höpiset itse jäin eläkkeelle 1,5 v. sitten 65 vuotiaana ja jokaikisestä palkasta on eläkemaksut menneet. Tosin niiden alkuvuosien palkkojen eläkemaksuja ei huomioitu eläkkeessäni lainkaan.
Lisäksi synnytin 3 lasta joiden äitiyslomien ajalta ei eläkettä kertynyt lainkaan. Ja nuo äitiyslomat pienensivät sius myös eläkettäni kun nyt niistäkin eläkettä kertyy. Eläkkeeni on vain 1400 e joten ei hurraamista.
Eläkeläiset voisivat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Perillisille vain lakiosa.
Kyllä työuran aikana kerätty omaisuus ihmeen hyvin kelpaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden ei pitäisi olla ansiosidonnaisia, tasaeläke vaan kaikille. Hyvillä palkoilla olevat voi säästää tai myydä ylimääräisiä omistuksiaan pois pärjätäkseen eläkeikäisenä, pienituloisilla kaikki tulot menee peruselämiseen eikä riitäkään ja eläkkeellä eletään kädestä suuhun.
No ei sekään ihan oikein ole, että Pirre ja Pertti saisivat saman tasaeläkkeen kuin yli 40 vuotta työelämässä ja ikänsä veroja maksaneet. Ja Pirteä ja Pertti eivät ole työpäivää nähneet?
Tämä ei koske niitä, joilla on vamma tai sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.
Haluat siis mun eläkerahani, mä varmaan joudan sun mielestäsi saunan taakse, niinkö?
"Mitähän höpiset itse jäin eläkkeelle 1,5 v. sitten 65 vuotiaana ja jokaikisestä palkasta on eläkemaksut menneet. Tosin niiden alkuvuosien palkkojen eläkemaksuja ei huomioitu eläkkeessäni lainkaan.
Lisäksi synnytin 3 lasta joiden äitiyslomien ajalta ei eläkettä kertynyt lainkaan. Ja nuo äitiyslomat pienensivät sius myös eläkettäni kun nyt niistäkin eläkettä kertyy. Eläkkeeni on vain 1400 e joten ei hurraamista. "
Sama täällä. Mulla on korkea koulutus ja eläkettä tulen kohta saamaan 1700 e br, nettona alle 1500 e.. Naiset, älkää tehkö lapsia, koska vanhuudessa kuolette nälkään ja kylmään!!!
Päivän Hesari antaa vastaukset eläkkeiden rahoitusjärjestelmään. Kannattaa tallentaa tulevaisuutta varten.
Vierailija kirjoitti:
Olemme jo osallistuneet talkoisiin. Useimmat ovat aloittaneet työelämässä alle 20-vuotiaina, mutta alle 23-vuotiaana ansaittua tuloa ei ole huomioitu eläkkeiden laskennassa.
Minäkin aloitin työt jo 17 vuotiaana eläkettä maksettiin heti mutta ei omaa eläkettä kerryttänyt ennen kuin vasta 23 vuotiaana lähti oma eläke kertymään.
Myös lapsien hankkiminen laski eläkettä ja miehet ja naiset oli eri tilanteessa koska miehet eivät jääneet äitiyslomille ainoastaan äidit joten naisten eläkkeet ovat jääneet selvästi miesten eläkkeitä pienemmäksi.
Lapsia myös hankittiin enemmän kuin nykyään joten naisilla sekin vaikuttanut eläkkeisiin. Ottakaa nyt jo oikeesti niiltä joilla sitä rahaa on!!
Miksi työn verotusta kevennettiin mutta eläkeläisten verotusta ei ja leikata pitäis just niiltä pienituloisilta eläkeläisiltä jotka leipäjonoista nytkin käy ruokansa hakemassa. Hävetkää!!
Täällä ollaan eläkeläisten keskuudessa liikuttavan yksimielisiä siitä, että lasku tosiaan tulee jättää yksin lapsille ja lapsenlapsille vaikka maa menee tärviöön. Reilu peli. Toisaalta linjassa sen kanssa , että ylipäänsä tekivät eläkekusetuksen ja pystyvät kauppaamaan tämän oikeudenmukaisena että toiset maksavat kokonuransa korkeita maksuja ja ovat työssä 70v saakka kun heidän itsensä ei tarvinnut maksaa ja saivat jäädä jo 60v lomailemaan muiden piikkiin.
Miten se eläke kusetus mielestäsi meni oikeasti? Ei ne eläkeläiset ole näistä päättäneet lainkaan työuransa aikana. Ja en itse voi ns. lomailla eläkkeellä lainkaan ja matkustella ulkomailla. Ei ole lomamökkiä ja huvivenettä lainkaan. En käy edes kampaajalla ja itse leikkaan hiukseni. en käytä meikkiä ym. En itse ollut päättämässä lainkaan, että töitä pitää tehdä 70-vee asti. Näitä lakeja ovat säätäneet poliitikot ja nostaneet eläkeikää korkeammiksi, mikä on toki väärin heitä kohtaan, jos tekee raskasta ja fyysistä työtä, Ja toki myös vanhalla iällä tulee enemmän sairauksia ym. Ja toki väärin, koska harva jaksaa enää tehdä töitä yli 70-vuotiaana ja se oli poliitikoilta todella väärin, että tällä systeemillä mukamas säästetään rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet sellaisilta pois jotka ei ole koskaan töissä olleetkaan.
???? Miten joku saa työeläkettä jos ei ole ollut töissä????
Monella menee puurot ja vellit sekaisin eikä he erota mikä kansaneläke ja mikä on työeläke. Se vaan todistaa ettei taida töissä käydä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme jo osallistuneet talkoisiin. Useimmat ovat aloittaneet työelämässä alle 20-vuotiaina, mutta alle 23-vuotiaana ansaittua tuloa ei ole huomioitu eläkkeiden laskennassa.
Minäkin aloitin työt jo 17 vuotiaana eläkettä maksettiin heti mutta ei omaa eläkettä kerryttänyt ennen kuin vasta 23 vuotiaana lähti oma eläke kertymään.
Myös lapsien hankkiminen laski eläkettä ja miehet ja naiset oli eri tilanteessa koska miehet eivät jääneet äitiyslomille ainoastaan äidit joten naisten eläkkeet ovat jääneet selvästi miesten eläkkeitä pienemmäksi.
Lapsia myös hankittiin enemmän kuin nykyään joten naisilla sekin vaikuttanut eläkkeisiin. Ottakaa nyt jo oikeesti niiltä joilla sitä rahaa on!!
Miksi työn verotusta kevennettiin mutta eläkeläisten verotusta ei ja leikata pitäis just niiltä pienituloisilta eläkeläisiltä jotka leipäj
JUURI TÄMÄ! Miksi mitenkään ei voida kompensoida naisille menetettyjä eläketuloja???
Vierailija kirjoitti:
2. Kummasti kaikilta muilta vaaditaan talkoohenkeä paitsi parhaiten toimeentulevilta. Nämähän saivat miljardin edestä veroalea Miten siis heidän talkoonsa tapahtuu ja milloin? Tulipa hiljaista..
Just näin. Laitetaan nyt vaan se eläkekatto ja sillä selvä. Jo muutenkin rikkaat täällä vielä haluaa ilmeisesti tappaa köyhät nälkään. Sitä se tekee kun on rikas on näköjään myös äärettömän ahne ja itsekäs eli mulle lisää kuolkoot muut.
Eikös talkooväelle kuulu ilmaista juotavaa
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäiset juuri ikäluokista ovat parhaiten toimeentulevia . Lisäksi kyse on myös etiikasta. Nyky eläkeläiset kusettaneet itselleen pitkän senioriloman muiden piikkiin. Se pitää viimein alkaa hyvittämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut talkoisiin jo 46v, 9kk ja 29 pv. Näin eläkeläisenäkin joka kuukausi muutamalla satasella. Plus jokaisesta ostosta, palveluiden käytöstä yms tällähetkellä vielä 25,5% ylimääräistä.
Saa luvan riittää!!
Et ole. Noin kauaa et ole itse maksanut tyel-maksuja ja siltinsait jäädä nuorena muiden maksamalle lomalle. Joo ei riitä alkuunkaan.. saisitte alkaa maksamaan takaisin kusettamianne rahoja
Ota iisisti tai saat raukka kohta sydärin :D
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset voisivat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Perillisille vain lakiosa.
Kyllä työuran aikana kerätty omaisuus ihmeen hyvin kelpaa kuitenkin.
Tyel-maksu vapaus auttoi paljon tämän omaisuuden kartoittamisessa. Eli sekin on otettu nuorempien tulevaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.
Haluat siis mun eläkerahani, mä varmaan joudan sun mielestäsi saunan taakse, niinkö?
Joutaisit maksamaan velkaa takaisin päin.
Yritä ymmärtää, että haluat tulevien sukupolvien eläkettä leikattavan. Eikö riitä vielä?