Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin
Olen eläkeläinen ja siksi sanon tämän suoraan: myös eläkkeiden on osallistuttava talkoisiin.
Suomen talous on pahassa jamassa. Leikkauksia tehdään palveluihin, työikäisten verotusta kiristetään ja nuorilta vaaditaan joustoja. Samaan aikaan eläkkeistä puhuminen on yhä poliittinen miinakenttä.
Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne on harvoja, jotka uskaltavat sanoa ääneen sen, minkä moni tietää: eläkkeet ovat osa kokonaisuutta. Myös
Lukijoilta | Eläkeläisten on osallistuttava talkoisiin | Turun Sanomat https://share.google/ctuENNrnWz8hPHp4G
Kommentit (186)
Yleishyödylliset yhdistykset ja järjestöt luupin alle. Puoluetuet tarkasteluun. Pelkkää härdelliä on nyt ollut toistuvasti ja sama meno jatkuu. Työeläkkeet sellaisilta pois jotka ei ole koskaan töissä olleetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut leikkausten uhrina "talkoisiin" jo vuodesta 1996 alkaen. Kokonaissumma lienee nykyään noin 1000 euroa/kk. Eikö se jo riitä. Taitaisi olla palkansaajienkin aika osallistua talkoisiin, vaikka tosiasiahan on, että eläkkeiden leikkaus pienentää rajusti myös heidän eläkkeitään, mikäli sinne asti elävätkään.
No mietipä itse riittääkö? Sait jäädä nuorena eläkkeelle maksamatta kuonnoiwnen osan urastasi tyel-maksuja. Vrt nykytilanne , missä maksetaan koko työura ja silti eläkeikä on 70v. Miten tämä on yhtään reilua?
Ökyrikkaat eläkeläiset saavat mielihyvin osallistua. Jos työeläke on ainoa tulo eli ei ole sijoitusasuntoja tms. niin silloin vain maltillisesti.
JA SITTEN SEURAAN JOKA SENTIN KÄYTTÖÄ. Pummit jäävät ilman tukea. Olen puurtanut koko ikäni töitä katkotta ihan velana.
En osallistu mihinkään talkoisiin. Eläkkeeni on n. 1000 euroa. Pärjään kuitenkin hyvin, koska on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Yleishyödylliset yhdistykset ja järjestöt luupin alle. Puoluetuet tarkasteluun. Pelkkää härdelliä on nyt ollut toistuvasti ja sama meno jatkuu. Työeläkkeet sellaisilta pois jotka ei ole koskaan töissä olleetkaan.
Ja sen mukaan mitä on itse järjestelmään maksanut. Ei mitä työnantaja. Siinämile sinäkin lomaillut muiden piikkiin jo kohta pari vuosikymmentä
Olen nuori ja olen perustanut oman yrityksen.
Erittäin mukavaa maksaa tuntuvia summia eläkemaksuja joka kuukausi tietäen, että oma eläkeikä on jotain 77v ja tästä pyramidihuijauksesta ei ole tuhkiakaan pesässä jäljellä enää silloin kun niin vanhaksi ehdin.
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet rippeet siitä mitä nyt saavat ja kehtaavat saarnata nuoremmille, että olisivat ihan itse ansainneet eläkerahansa. He itse virittivät eläkesysteemin tälläiseksi, että heille irtoaa kermat päältä ja tulevat sukupolvet jäävät nuolemaan näppejään.
Rasittaa myös nämä pientä, alle 2000€/kk eläkettä saavat, jotka tulevat näihin ketjuihin. Tässä ei ole kyse teistä. Tässä on kyse siitä, onko järkeä, että työssäkäyvien eläkemaksuista maksetaan joidenkin vanhusten yli neljän, viiden tai jopa kuuden tuhannen euron kuukausittaisia eläkkeitä, kun he itse tulevat saamaan huomattavasti vähemmän kuin systeemiin maksavat, toisin kuin nykyiset vanhukset jotka saavat enemmän kuin ovat maksaneet.
Eläkekatto voisi olla vaikka 3000€, jos sen leveämmin haluaa vanhana elää niin eiköhän niitä säästöjä ole voinut elämän varrella kartuttaa.
Toki saat ihan hyvän toimeen tulon, jos sinulla on oma yritys. Mutta ihan turha vihoitella eläkeläisille siten, että he mukamas ovat keksineet eläkkeellä olon 77-vuotiaaksi. Ei ne eläkeläiset ole näitä päättämässä lainkaan. Ja miten mukamas pyramidi huijaus, jos on tehty töitä ja saa siitä hyvän toimeentulon, että ihan nuorena ne eläkeläiset päättäneet jonkin hassun pyramidi huijauksen? Tiedätkö edes poika kulta, mitä tarkoittaa pyramidihuijaus oikeasti? Ja mukamas eläkeläiset virittäneet jonkin ansan tuleville sukupolville? Taidat olla aika typerä ihminen, joka ei ota oikeasti selvää asioista lainkaan. Miten. voi olla oikeasti noin tyhmä? Näitä nyt keksii lehdet ja poliitikot, että saadaan oikea tilanne siirrettyä vanhoihin ihmisiin ja syyllistettyä heitä. Näinhän se poliitikko tekee niistä päätöksiä tehdessään, että syyllistetään jokin ikäryhmä, rotu tai sukupuoli, niin kaikki ovat jotain huijareita? Tiedätkö lainkaan, mistä johtuu Suomen työttömyys? Miten siirretään työtä halpatyövoima maihin ja suomalaiset menettivät töitään Suomessa. Kun halvempi teettää ulkomailla. Sähkö myyty suurimmaksi osaksi ulkomaille ja tätä eivät ne eläkeläiset ole tehneet lainkaan. Suuret konsernit ostaneet kaikki pienalan yrittäjät ja myös kaupan alalla. Ja miten eläkeläiset mukamas päättäneet koko sote-alasta, jossa vain suurituloisille yksityis yrityksille maksetaan tukia? Ja eihän toki eläkeläiset ole päättämässä siitä, että vain suurituloiset saavat verohelpotuksia? Lukisit vähän enemmän ja opi enemmän, kiitos.
Tämän päivän Hesarissa Visio-osiossa on tosi hyvä ja selventävä juttu eläkkeistä.
Suosittelen kaikille sen lukemista tai kuuntelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun eläke on n. 1300, paljonko sitä pitäisi pienentää?
Mä luulen, että jos näihin jotain tulee, niin tuskin mikään sääntö tulee koskemaan alle 3000e eläkkeitä ja voi tulla jopa korkeampi raja.
Tuskin edes pian mitään tulee, jatkossa voi tulle se indeksi jäädytys, että suuret eläkkeet eivät nouse, että 10.000e saava saa edelleen VAIN sen 10.000e vaikka inflaatio jylläisi.
Työeläkkeet nousivat tänä vuonna 0,88 % ja kansaneläkkeet 0,40%, joten kyllähän ne jo aika "jäädytettyjä" ovat.
Vierailija kirjoitti:
Olen osallistunut talkoisiin jo 46v, 9kk ja 29 pv. Näin eläkeläisenäkin joka kuukausi muutamalla satasella. Plus jokaisesta ostosta, palveluiden käytöstä yms tällähetkellä vielä 25,5% ylimääräistä.
Saa luvan riittää!!
Et ole. Noin kauaa et ole itse maksanut tyel-maksuja ja siltinsait jäädä nuorena muiden maksamalle lomalle. Joo ei riitä alkuunkaan.. saisitte alkaa maksamaan takaisin kusettamianne rahoja
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kyllä oikeassa. Itse suorastaan vihaan näitä ahneita , itsekkäitä eläkeläismulkkuja. Stanant syötte koko ajan meidän pöydästä ja lorvitte vuosikymmeniä. Ja mistään ei suostuta tinkimään kenenkään hyväksi.
No tee itse se 40 + vuoden työura ja katsotaan sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori ja olen perustanut oman yrityksen.
Erittäin mukavaa maksaa tuntuvia summia eläkemaksuja joka kuukausi tietäen, että oma eläkeikä on jotain 77v ja tästä pyramidihuijauksesta ei ole tuhkiakaan pesässä jäljellä enää silloin kun niin vanhaksi ehdin.
Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet rippeet siitä mitä nyt saavat ja kehtaavat saarnata nuoremmille, että olisivat ihan itse ansainneet eläkerahansa. He itse virittivät eläkesysteemin tälläiseksi, että heille irtoaa kermat päältä ja tulevat sukupolvet jäävät nuolemaan näppejään.
Rasittaa myös nämä pientä, alle 2000€/kk eläkettä saavat, jotka tulevat näihin ketjuihin. Tässä ei ole kyse teistä. Tässä on kyse siitä, onko järkeä, että työssäkäyvien eläkemaksuista maksetaan joidenkin vanhusten yli neljän, viiden tai jopa kuuden tuhannen euron kuukausittaisia eläkkeitä, kun he itse tulevat saamaan huomattavasti vähemmän kuin systeemiin maksavat, toisin kuin n
-
Hienosti kirjoitettu, ihan kuin omasta suusta. Ei ne eläkeläiset syyllisiä ole vaan se systeemi joka tämän kaiken on keksinyt eli meidän hallitus.
Turha muita syyttää. Eläkekatto tultava ja pian ja pitää myös koskea tämän hetken eläkeläisiä. Kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekatto on ratkaisu
Eläkekatto suurille eläkkeille olis kyllä todi hyvä ratkaisu koska siellä on niitä monen kymppitonnin eläkkeitä ihmisillä joilla on jo kaikki mitä tarvitsevat ja enemmänkin ja myös sen lisäksi muitakin tuloja kuten osakeosingoja ym. eli todella hyvötuloisia mutta heiltähän ei leikata.
Heitä on vähän eikä heidän kulutuksensa vaikuta kansantalouteen kuten se suurin osa väestöstä joilla kaikki tulot menee suoraan kulutukseen ja näiltä leikataan kulutus sakkaa ja iskee lama sitten konkurssit ja työttömyys.
Alamäki alkaa ja pelastaako se pieni varakkaiden ryhmä yhtään mitään? Ei!!
Heillä ei tee mitään he ottavat mitä saavat mutta heitä on koko kansaan nähden niin vähän ettei sillä heidän kulutuksellaan ole mitään väliä kansantaloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämaksu nousee koko ajan ja eläkeikä nousee koko ajan. Vaikuttaapa toimivalta systeemiltä.
Olet väärässä. Työeläkemaksu on nyt kaikenikäisiltä 7,30 %. Viime vuoteen asti 53 - 62-vuotiaat maksoivat 8,56 %.
Paitsi suurilla ikäluokilla se oli 80% työurastaan 0% ja silti sai jäädä eläkkeelle 60v
Never höörd. Laita lähde.
Täällä ollaan eläkeläisten keskuudessa liikuttavan yksimielisiä siitä, että lasku tosiaan tulee jättää yksin lapsille ja lapsenlapsille vaikka maa menee tärviöön. Reilu peli. Toisaalta linjassa sen kanssa , että ylipäänsä tekivät eläkekusetuksen ja pystyvät kauppaamaan tämän oikeudenmukaisena että toiset maksavat kokonuransa korkeita maksuja ja ovat työssä 70v saakka kun heidän itsensä ei tarvinnut maksaa ja saivat jäädä jo 60v lomailemaan muiden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeet sellaisilta pois jotka ei ole koskaan töissä olleetkaan.
???? Miten joku saa työeläkettä jos ei ole ollut töissä????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämaksu nousee koko ajan ja eläkeikä nousee koko ajan. Vaikuttaapa toimivalta systeemiltä.
Olet väärässä. Työeläkemaksu on nyt kaikenikäisiltä 7,30 %. Viime vuoteen asti 53 - 62-vuotiaat maksoivat 8,56 %.
Paitsi suurilla ikäluokilla se oli 80% työurastaan 0% ja silti sai jäädä eläkkeelle 60v
Never höörd. Laita lähde.
1993 alettiin tyel-maksuja keräämään palkansaajalta. Googlessa hakusanaksi esim 'koska tyel-maksuja alettiin palkansaajalta" jos työelämän on aloittanut vuonna 1960 on tätä ilmaista tyel-aikaa ollut 33 vuotta ja ehkä n 10v ajan sitämonnsitten maksanut itse.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä lahjoittaa vaikka koko eläkkeesi. Mutta miten lahjoittaa, jos saa 1500 euroa eläkettä, eikä se riitä enää pakollisiin kuluihin?
Täällähän yritetään ilmeisesti väittää että eläkeläiset saa niin isoja eläkkeitä ett hyvin voi ottaa.
No eivät saa kun keskieläke jos jätetään ne rikkaiden jättieläkkeeet pois on just tuo noin 1200-1300 e/kk. Siitäkö pitäis vielä leikata ja lumihankeenko sit asumaan tai toinen vaihtoehto kuolla nälkään. Ootteko ihan tosissanne??
Nuorilla on mahdollisuus mennä töihin mut vanhoilla ei joten jos tuolle linjalle lähdetään niin sitten voitte armeliaisuudesta aloittaa vanhusten joukkoteloitukset niin ei tarvii kitua nälässä tai lumihangessa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten veroprosentit ovat jo nyt kovemmat kuin työntekijöillä vaikka toimeentulo on romahtanut kolmanneksen.
Eläkeläisille ei makseta ns. lomaltapaluurahaa.
Eläkeläiset eivät saa autoetua, tietokonetta, kännykkää yms.
Eläkeläisillä ei ole matkavähennyksiä eikä matkapäivärahoja edes ulkomaille..
Eläkeläisillä ei ole tehokasta maksutonta työterveyshuoltoa, vain loputtoman pitkät jonot julkiseen terveydenhuoltoon.
Eläkeläisille ei järjestetä maksuttomia leiki ja laula -tykypäiviä ja pikkujouluja, joissa saa ilmaista ruokaa ja juomaa.
Vireitä eläkeläisiä on potkittu vasten tahtoa pois työelämästä, vaikka monen nuppi ja kroppa pelaisi paremmin kuin usealla raihnaisella nelikymppisellä.
Joten eiköhän lopeteta vinkuminen.
Mitähän hittoa nyt taas. Huomaa, että olet täysin pihalla nykyisestä työelämästä, todellisuutta monella alalla. Mitenkähän se toimeentulon romahtaminen näin työssäkäyvänä, jolla kuitenkin sen verran hyvä palkka, että ei tipu mitään ylimääräisiä tukia mistään lapsilisien ohella? Etätyön ehtoja on kiristetty, joten vähintään kolmena päivänä viikossa on mentävä töihin paikan päälle, yleensä neljänä. Näin se toki alallani on melkein aina ollut, koska suoraa asiakastyötä on paljon. Työmatkakuluja tulee ihan kiitettävästi ja työnantaja on kiristänyt ehtoja näissäkin, miten esim. työpäivän aikaisesta liikkumisesta paikasta toiseen korvataan. Todella nihkeästi myönnetään mitään päivärahoja, tosin omassa hommassani työmatkoja on hyvin vähän siis kokonaan muille paikkakunnille.
Ei ole minulla autoetua, työpuhelinta voin käyttää tasan tarkkaan työpuheluihin ja se on vanha ja näyttö ottanut osumaa, työterveyshuolto kattaa ehdottoman minimin ja aikoja sinne on vaikeaa saada aikoja. Tyhy-päivä on kaksi kertaa vuodessa ja hyvin pitkälti omakustanteisesti siellä syödään. Olisiko 50 e/vuosi/henkilö on budjetoitu, juhlipa sillä sitten. Pikkujoulut tarkoittaa kokouksen yhteydessä järjestettyä glögitarjoilua, ehkä joku kollega on hyvää hyvyyttään leiponut omalla rahallaan kuivakakun. Sen jälkeen halukkaat voivat ehkä mennä omakustanteisesti lounaalle yhdessä. Juu ja e-passietuakin on jatkuvasti vähennetty, että sekin on äkkiä vuoden aikana käytetty. Työpaikkaruokalassa tai kaupungilla syömässä en raaski todellakaan käydä syömässä.
Onkin todella kadehdittavaa arkea, on. Ja ihan olen korkeasti koulutettu, eli työoloni ovat rutkasti paremmat kuin monella muulla.
Eläkeläiset on tän rakentanut silloin kun aloittaja ei vielä ollut olemassa . Kunnioita kuule vanhempia ihmisiä.
Eläkkeiden ei pitäisi olla ansiosidonnaisia, tasaeläke vaan kaikille. Hyvillä palkoilla olevat voi säästää tai myydä ylimääräisiä omistuksiaan pois pärjätäkseen eläkeikäisenä, pienituloisilla kaikki tulot menee peruselämiseen eikä riitäkään ja eläkkeellä eletään kädestä suuhun.