Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (10397)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää huomenta ja kesäaamua.

Laitoin eilen illalla kommentin, jossa oli yksi Raamatun lause ja kehotuksen tutkia näitä sanoja sydämellään. Tietysti kommenttini oli yön aikana poistettu. Niinkö vaarallista on kristinusko?

Kommentoin myös Lampaan kertomaa puhelua isänsä kanssa. Huumoriakin vielä, mikä mukavaa. Ja että kristinusko puhuttelee, niin lisää vain tutkimaan ja kuulemaan Sanaa.

Jälleensyntymisoppi ja karma ovat hindulaisuutta. Hyvät teot kristinuskossa ovat jotain ihan muuta. Ne tulevat meille Kristuksen voimasta ja armosta, josta olemme täysin riippuvaisia.

Siunausta jokaisen päivään.

Ne joilla on pelättävää, poitstivat viestisi. Jos omatunto on puhdas, eikä ole kiusannut ketään, ei tarvitse pelätä mitään koskaan. 

Onkohan helvetissä narsisteille oma paikka? Vai ovatko he suoraan pirun palvelijoita jo täällä?

Kristinuskon helvetistä en osaa sanoa mitään. Sen sijaan italialaisen runoilijan Danten (eli 1300-luvulla) helvetti on kirjallisuudesta varmaan monille tuttu. Hänen helvettinsä ei ole pelkkä tulinen pätsi, vaan mielikuvituksellisesti organisoitu järjestelmä, joka jakautuu osiin, ja niillä taas on omia tasojaan kunkin syntien mukaan. Kadonneen aarteen metsästäjän kauhut kalpenee näiden kärsimysten rinnalla. Keskiajalla kaikki oli oikeasti julmaa. Tuomittujen päitä leikattiin irti ja hänet suolistettiin. Siihen verrattuna ehkä Danten juttu ei ole niin paha. Jännää, että uskonnoissa on niin paljon uhkia, toki myös palkintoja. Pyritään ohjaamaan ihmisten käytöstä. Miten lie ollut tulosten laita. Katolisen kirkon (ja muidenkin) ongelmia ei kestä edes ajatella. Nykyään käytetään lempeämpiä menetelmiä, tulokset ehkä samaa luokkaa, mutta vähemmän verta. 

Vuosia sitten tuli Yleltä dokumenttisarja "Luterilaisen työmoraalin katoaminen".  Sen perusidea oli, että aikoinaan saatiin ihmiset raatamaan töissä, koska uskon mukaan töitä tehtiin Jumalalle eikä sille työnantajalle, joka nautiskeli ylellistä apetta samaan aikaan, kun työläiset raatoivat saadakseen edes lantun ja kourallisen ruista lapsilleen.  Uskonnot ovat aina mahdollistaneet joillekin vallankäytön ja ylellisen elämän ja sitten "syntiset" peloissaan tarjoavat heille kaiken sen ylellisyyden. Tähänhän erilaiset lahkotkin perustuvat. 

Keskiajalla oli todellakin aika hurjaa.  Mulla on yksi esi-isä, joka tuomittiin Ruovedellä noituudesta. Historiantutkijat ja sukuselvitysten tekijät olivat tätäkin tutkineet ja syy tuohon tuomioon oli, että esi-isän naapurin  lammas  (hmmm...metka sana) oli yllättäen kuollut ja naapuri väitti esi-isäni katsoneen sitä lammasta pahalla silmällä. 

Mulla on sukulaisuussuhteita Meksikoon ja onhan sekin aika mielenkiintoista, että siellä katolilainen voi myydä huumeita ja ampua sivullisia - lapsiakin -  huumesodissa, mutta kun vaan muistaa käydä ripittäytymässä, niin taivaspaikka on taas valmiina. Luterilaisuuteenkin taitaa nykypäivänä kuulua, että ei mitään väliä, mitä olet elämäsi aikana tehnyt, kunhan kuolinvuoteellasi uskot Jeesukseen. Mulle sitä taivaspaikkaa ei ole, mutta mm Jammu Siltavuorelle on.  En mä oikeastaan edes haluaisi viettä iäisyyttäni Siltavuoren seurassa. Mieluummin sitten uusi elämä vaikka luteena. 

Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiasta toiseen. Mulla on ollut tänään - ainakin toistaiseksi - oikein hyvä päivä. Jokin aika sitten palstalla oli yksi ketju, jossa puhuttiin siitä, että kun ihminen saa riittävästi maallista mammonaa, siitä tulee pihi. Tunnistan ilmiön, vaikka itse olenkin ollut aina pikemminkin nuuka - joskus olosuhteiden pakostakin - kuin pihi. Ehkä kutsuisin itseäni ennemminkin "varautujaksi". 

Miten tuo "esipuhe" sitten liittyy yhtään mihinkään, niin aamupäivällä isä soitti mulle.  Sanoi, että on tässä mietiskellyt, että ehkä sittenkin voisi käyttää rahojaan ihan vaan omaan hyvinvointiinsa. Oli myös tehnyt päätöksen, että kunhan kotiutuu, pistää sijoitusasuntonsakin myyntiin.  Isän ääni oli iloinen ja kertoi jo itse, mitä suunnitelmia hänellä on kotiinpaluuseen. Todennäköisesti on tässä nyt sitten parin vuorokauden aikana huomannut, miten paljon helpompaa, mukavampaa, turvallisempaa ja kivuttomampaa  hänen elämänsä on, kun on joku ihminen eikä aina vaan joku uusi tekninen vempain. Vempain, jota ei välttämättä kykene enää edes käyttämään. 

Vanhuksilla - ja heidän omaisillaan - joilla ei ole rahaa, tilanne on tänä päivänä tosi vaikea. Mutta jos sitä rahaa on, niin eiköhän lähes 100-vuotiaana sitä voi jo ruveta itsensä hyväksi käyttämäänkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10323/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän väliin vitsi moottoripyöräkerhon jäsenestä, joka päätyi paratiisin portille. Pietari ilmoitti, että pitkä tukka ja parta saa lähteä, muuten ei ole asiaa sisään. Prätkämies nikotteli aikansa, mutta lopulta oli pakko myöntyä.

Kun hän sitten lannistettuna, mutta siistittynä astui portista sisään, kaahasi häntä vastaan moottoripyörällä mies, jolla oli sekä pitkä tukka että parta. - Mitä ihmettä? kysyi tukkansa ja partansa menettänyt. Pietari huokasi: Ei mahda mitään. Omistajan poika.

Vierailija
10324/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin roskia viemässä ja siellähän olikin se "taloyhtiömme jätelajitteluvastaava" hommissaan ja tutkimassa juuri jotain muovipussin sisältöä. Ei huomannut minua, ennen kuin kysyin ystävällisellä äänellä "mitäs sieltä nyt löytyy" hätkähti ja melkein pudotti roskapussin käsistään ja aivan ilmiömäisesti alkoi selittämään jotain kanttarellimetsään menostaan ja meinasin kysyä että siellä roskiksessakos niitä on, mutta en viitsinyt ikäihmistä enempää kiusata, vaikka itse hän kyllä sen taidon osaa ja hyvin...

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin roskia viemässä ja siellähän olikin se "taloyhtiömme jätelajitteluvastaava" hommissaan ja tutkimassa juuri jotain muovipussin sisältöä. Ei huomannut minua, ennen kuin kysyin ystävällisellä äänellä "mitäs sieltä nyt löytyy" hätkähti ja melkein pudotti roskapussin käsistään ja aivan ilmiömäisesti alkoi selittämään jotain kanttarellimetsään menostaan ja meinasin kysyä että siellä roskiksessakos niitä on, mutta en viitsinyt ikäihmistä enempää kiusata, vaikka itse hän kyllä sen taidon osaa ja hyvin...

Ihana :D 

Vierailija
10326/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas, ainakin Vanhustyön Keskusliitosta saa hoitajaringin ympärivuorokautiseen kotihoitoon.

Tiedän vanhuksia jotka tuolta ostaneet hoidon.

Kalliiksi tietysti tulee mutta omaisten ei tarvitse murehtia pärjäämistä.

Voisi olla isällesi hyvä?

Kävimme tänään Mäntyharjun Salmelassa ja olipa hyvä näyttely upeassa miljöössä! Kaunista kuvataidetta ja veistoksia.

Menkää ihmeessä jos kiinnostaa. Meillä jo kauan ollut traditio käydä siellä. Myös lounastamme vaikka on aika tyyris ja tarjonta supistunut alkuvuosista.

Ilmakin oli mitä parahultaisin, ei liian kuuma.

Hyvää alkanutta viikkoa!

Vierailija
10327/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais "jätelajitteluvastaavan" tosiaankin mennä sinne kantarellimetsään.

Tein juuri kantarellikeittoa; on se hyvää, kun yksin syö! Mieheni ei tykkää, liekö koskaan maistanutkaan.  

Lämmintä piisaa, mutta silti neulon villasukkaa, ihan on hiki päässä :)

Jännittää ensi viikon yksi "operaatio" niin paljon, että piti saada jotakin muuta ajateltavaa. Neulominen on minulle sopivaa tekemistä tähän tarkoitukseen.

Mukavaa uutta viikkoa!

Vierailija
10328/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri kantarellikeittoa; on se hyvää, kun yksin syö! Mieheni ei tykkää, liekö koskaan maistanutkaan.  

Jännittää ensi viikon yksi "operaatio" niin paljon, että piti saada jotakin muuta ajateltavaa. Neulominen on minulle sopivaa tekemistä tähän tarkoitukseen.

Mukavaa uutta viikkoa!

niin :) Huomasin taas tuon; lapsuudestani asti olen sanonut ja kirjoittanut tuon kantarellisienen nimen kahdella t-kirjaimella, se on kyllä ydinjatkeeseeni piintynyt tapani, muistan opettajanikin jossain ainekirjoituksessani siihen puuttuneen...mulle se on aina näköjään kanttarellikastike, joka kyllä herkkua, nam. Toinen sana oli ;kensartti eli kersantti...lapsena aina sanoin noin ja vähän suutahdin jos joku opasti mua... lukihäiriöistä ei silloin kukaan puhunut...

Vierailija
10329/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa uutta viikkoa!

niin :) Huomasin taas tuon; lapsuudestani asti olen sanonut ja kirjoittanut tuon kantarellisienen nimen kahdella t-kirjaimella, se on kyllä ydinjatkeeseeni piintynyt tapani, muistan opettajanikin jossain ainekirjoituksessani siihen puuttuneen...mulle se on aina näköjään kanttarellikastike, joka kyllä herkkua, nam. Toinen sana oli ;kensartti eli kersantti...lapsena aina sanoin noin ja vähän suutahdin jos joku opasti mua... lukihäiriöistä ei silloin kukaan puhunut...

Mulla oli aina vaikeuksia valita oikein: pihlaja/pihjala  :D

Vierailija
10330/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustus/piirrustus? Veryttely/verryttely?

Vierailija
10331/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs se Vatkitsa eli vaskitsa vai mikä se nyt oli...joku käärmeen näköinen

Vierailija
10332/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entäs se Vatkitsa eli vaskitsa vai mikä se nyt oli...joku käärmeen näköinen

Lisko, jalaton.

Oon muuten nähnyt tänä kesnä monta kertaa silisiskon/sisiliskon.

Vierailija
10333/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipäivä, jätin aamulla soittopyynnön terveyskeskukseen, soitto tuli n 15.00. Sain ajan huomiseksi. Muuten olen vaan olla möllöttänyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lammas, ainakin Vanhustyön Keskusliitosta saa hoitajaringin ympärivuorokautiseen kotihoitoon.

Tiedän vanhuksia jotka tuolta ostaneet hoidon.

Kalliiksi tietysti tulee mutta omaisten ei tarvitse murehtia pärjäämistä.

Voisi olla isällesi hyvä?

Kävimme tänään Mäntyharjun Salmelassa ja olipa hyvä näyttely upeassa miljöössä! Kaunista kuvataidetta ja veistoksia.

Menkää ihmeessä jos kiinnostaa. Meillä jo kauan ollut traditio käydä siellä. Myös lounastamme vaikka on aika tyyris ja tarjonta supistunut alkuvuosista.

Ilmakin oli mitä parahultaisin, ei liian kuuma.

Hyvää alkanutta viikkoa!

Kiitos vinkistä!!!

Vierailija
10335/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettituttuni Dan uskoi johonkin luonnonuskontoon tms ja siihen, että maailmassa on jokin karma olemassa ja yleensäkin, että luonto on "hengellinen" paikka. Lisäksi hän uskoi ihmeisiin. 

Näitä ihan jotkut pienetkin asiat jotka sattuivat menemään niin, että joku sai esim toivoa vaikeuksien keskelle tms. Niistä keskusteltiin. Harmillisesti olen unohtanut monet asiat jo. En edes muista tarkalleen miten hän selitti tuon uskomisensa. Se oli kuitenkin hänelle tärkeää.

Minä en itse usko mihinkään. En ole yhtään uskonnollinen, vaikka minusta uskonnoissa on myös hyviä elementtejä olemassa. Näin joku minussa sanoisi, että uskonnoissa on hienoja juttuja, mutta myös paljon pahaakin. Vanhempani taas isäni ei usko mihinkään ja 

haluaa erottaa itsensä uskonnosta. Äitini tapauskova joka silti uskoo Jumalan luoneen maailman yms. Toisin kuin minä joka uskoo taas ihan toisin maailman syntyneen. Isovanhempani tapauskovia. Mummuni uskoi melko paljonkin tai olisi siis hengellinen. Pappani sisar ja toinen vanhemmista myös seurakunnan töissä ja uskonnollista taustaa näin. 

Nettitututuista Nevo oli juutalaistaustainen. Nimikin tulee pyhästä Nevo vuoresta. Hän ei silti ollut yhtään uskonnollinen. Ei pitänyt uskonnosta. Oikeastaan se aihe täysin kielletty. Ruslan tataari, mutta ei yhtään uskonnollinen myöskään. Oli joutunut jo pienenä silti uskonnon "uhriksi" eli ympärileikattu. Gabriel olisi varmaan sanonut, että lähde menemään jos hänelle olisi uskonnosta puhunut. Ei sietänyt sitä yhtään. 

Nämä tyypit myös jos uskallan paljastaa siis itänaapurista mikä asia voi olla monille vaikea. En ole aiemmin edes viitsinyt paljastaa tätä juttua. Dan silti vastusti sotia ja väkivaltaa. Oli täysin sitä vastaan ja sen monesti sanoi. Kuului vähemmistöön ja näin muutenkin tukala asemansa oli joissakin jutuissa. Oli käynyt monessa maassa. Suomessakin useasti esim opintojen myötä. Gabriel halusi vaan aina pois. Hänen sivuillaan luki, että hän ei pysty elämään tuossa maassa elämää mitä toivoisi (ilmaisun vapaus tms) ja toivoo, että pääsee pois. Keräsi rahaa parempaan elämään ja pois pääsyyn. Ruslan oli tataari ja heitä vainottu jo muutenkin sekä myös vähemmistöön kuuluva muutenkin. Nevokin halusi muuttaa muualle. Näin ei heistä yksikään ollut sotaa tms kannattava. Olivat kaikki välttäneet armeijan käymisen opiskelujen ja maksujen myötä miten siellä nyt pystyy sen välttämään. Anteeksi viestini jos joku tästäkin suuttuu. Jokainen ihminen on silti oma yksilönsä riippumatta siitä missä maassa asuu. Ja liiankin pitkästi tästä. 

Vierailija
10336/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä nallet ja nuket.

Vierailija
10337/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää yötä myös kaikki kotihiiret, kaupunkilaishiiret ja maalaishiiret, ette sitten yöllä rapistele mökin nurkissa

Vierailija
10338/10397 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kävelyllä metsätiellä minkä varrella suota. Minulla oli rasia mukana ja keräsin vähän hillaa. Ehkä muutaman desin sain eli melko vähän. Tuo paikka silti kiva kävellä ja sinne tulee myös mustikkaa joten täytyy käydä useammin tuolla jatkossa. 

Muuten tänään niin kuin yleensä ruoanlaittopäivä. Pitsaa ja mustikkapiirakkaa. Osa äidilleni. Hän taas ehkä hieman "siedettävämpi" taas. Silti pyöriihän meidän jutut ihan samassa. Joskus aina mietin, että voisikin puhua jostakin mikä itseäkin kiinnostaa ja vaihtaa ajatuksia. Nyt äidistäni ei ole näkemään monestikaan kuin omat juttunsa. Isäni taas on tosi innokas tulemaan tänne ja minä mietin, että mitä taas. Eihän hänellekään aika kulu. Ymmärrän sen, mutta samalla kaipaan rauhaa. Muuten pesin tänään vaatteita paljon. Sellaisia mitkä unohtuneet jo kaapin perälle. Sitten pelastin amiraalin "baarista" johon yli jäänyt siivestään jotenkin kiinni. Mieti lentää tänne kaukaa jo jää satimeen baariin. Selvisi onneksi. 

Vierailija
10339/10397 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli rusakoitten vihkitilaisuus alkamassa. Häät peruuntui: sulhanen jänisti.

Vierailija
10340/10397 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotipäivä, jätin aamulla soittopyynnön terveyskeskukseen, soitto tuli n 15.00. Sain ajan huomiseksi. Muuten olen vaan olla möllöttänyt.

Toivon, että ei ollut mitään vakavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä