Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä

Vierailija
03.02.2026 |

"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011737478.html

Kommentit (279)

Vierailija
261/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joku näköjään poisti aiemman kommenttini. 70-luvulla syntyneiltä on jo poistettu alle 23-vuotiaana tienatut eläkkeet, leikattu pois superkarttuma, poistettu mahdollisuus työttömyysputkeen, nostettu eläkeikää useilla vuosilla eli 63 vuodesta 68 vuoteen ja sen myötä tietysti palkkatulosta kertyy se eläke aiempaa huonommin. Onko tietoa koska tulee eläkekatto jo nyt maksuissa oleville eläkkeille?"

Kaikilla, jotka ovat olleet työelämässä ennen vuotta 2005, on ollut eläkekatto, joka on vaikuttanut siihen asti kertyneeseen eläkkeeseen.

Vierailija
262/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvien pitää perustaa salainen rahasto jolla rahoitetaan ylipitkään eläkkeellä olleiden pakkoeutanasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeiden leikkauksen sijasta parempi olisi rajata eläkeikää. Esimerkiksi max 15 vuotta eläkettä ja jos elä pidempään niin sitten takaisin töihin tai eutanasiaan.

Onneksi olkoon! Varsinainen järjen riemuvoitto ja vuoden idioottipalkinto! 

🤪🤪🤪🤪🤡🤡🤡🤡🏆🏆🏆🏆

Vierailija
264/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvien pitää perustaa salainen rahasto jolla rahoitetaan ylipitkään eläkkeellä olleiden pakkoeutanasia.

T: 👹

Vierailija
265/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LESKIELÄKKEET POIS. Nykyään voi jokainen nainen käydä töissä,.En ymmärrä lainkaan kuinka saavat omaa eläkettä sekä leskieläkettä.

Leskeneläke ei ole sidottu sukupuoleen. Jos puolisostani aika jättää ensin, en tule saamaan senttiäkään leskeneläkettä, vaikka olen nainen. Minä nimittäin kävin töissä ja sain palkkaa.

Vierailija
266/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

"No, onko sulla iso vi_ka päässä? Työeläke on ansaittu oman työhistorian aikana. Ei siitä voi leikata."

Vierailija
267/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat alkoivat maksaa tuelliä 1993 kuten muutkin.

Suuria ikluokkia ei voi syytellä tellistä, he olivat teinejä kun se tuli.  Ja harva on ollut laskemassa noita lukuja miten maksu muodostuu työnantajille 

Vasta silloin niin. Enintään neljänneksen  työurastaan.  Toista se on meillä. Se on koko ura korkeita maksuja ja silti 70v asti työssä. Miten tästä yhtälöstä saa reilun?

Ajatteletko, että eläkevakuutusmaksun kokonaissumma muuttuu, kun osa työnantajan maksuista siirretään työntekijöille?

Ajatteletko myös niin, että vuokranantajasi saa kaksinkertaisen maksun, jos otat asuntoosi kumppanin, joka maksaa puolet vuokrastasi?

Vierailija
268/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Vierailija
269/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

En ymmärrä tuota hokemaa toimittajankaan suusta ikäänkuin hekään eivät ymmärrä eläkkeen olevan vakuutus.   Työnantajat ovat maksaneet ne prosentit jotka kulloinkin ollut voimassa.    Osa kuolee ennen eläkkeelle jäämistä, joku kohta jäätyään.   Ei eläke ole mikään talletustili.

Jos talo palaa todenäköisesti korvaussumma o isompi kuin mitä on maksanut vakuutusmaksuja.

Täällä ihmiset kertovat tulevien eläkkeittensä olevan kolme tonnia yli  eli paljon suurempia kuin mitä suurten ikäluokkien eläkkeet ovat.  

Ihan taas esimerkki,  mieheni vuostulot oli 44 000 viimeisenä vuonna.  Työnantajat maksaneet 60-luvulta ja hän itse vuodesta 1993.

Eläkkeen brutto  oli 2100 euroa.  Kuinka moninkertaisema hän nyt sitten sai rahat,  veetä hokija vois kertoo mulle.  Työvuosia 48.

Vierailija
270/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret eivät edes tule saamaan eläkettä. Syntyvyys sen verran alhaista että maksajia ei tule riittämään.

Se on vuoden 2070 ongelma. Useat meistä ovat poistuneet tästä maailmasta ennen sitä.

Vierailija
271/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.

Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?

Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?

Olen eri, mutta eihän 500 000 ole kuin n. 14 vuoden eläke, jos saisi joka kuukausi 3 000 euroa. Hyvin moni elää 3000 euron eläkkeellä 20-25 vuotta, ja joillakin eläke voi olla suurempikin. Puhumattakaan siitä, että harvempi pitkään jo eläkkeellä ollut on maksanut noin paljon eläkevakuutusmaksuja, mutta eläke voi silti olla yli 2000 euroa kuussa. 

Vierailija
272/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demareissa oli aikanaan sellainen kuin Osku Pajamäki joka kritisoi suurten ikäluokkien eläkesysteemiä epäreiluksi. Tämä oli yli 15 vuotta sitten. Ukko hävisi tämän jälkeen kyllä täysin eikä ole kuulunut mitään. Taisi tehdä uransa kannalta virheen kun meni möläyttämään totuuden väärään maailman aikaan.

Ah, rehellinen demari. Olispa sellaisia enemmänkin, niin vois ko puoluetta äänestää, vaikka en vanha olekana.

Vierailija
273/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Mites me, jotka jäämme lähivuosina eläkkeelle. Nytkö mulle ei enää makseta eläkettä yli 40 vuoden työuran jälkeen, jotta nuoremmat saisi enemmän käteen. Ja veikkaan, että yli puolet heistä ei edes osaa säästää omaa eläkettään. 60- ja 70-luvuilla syntyneet halutaan tässäkin jättää väliinputoajiksi. 

Jos työuraasi on jäljellä muutama vuosi, niin mitään vaikutuksia ei tule, sillä kestää muutaman vuoden ennen kuin eduskunta saa sorvattua uuden eläkelain.

Jos taas olet jo niin vanha, ettei perheenlisäys tai opiskelu tule enää kysymykseen, mutta työvuosia on vielä paljon jäljellä, niin ainoa uhka tulevaisuudessa on ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha. Siitä kertyy nykyisin työeläkettä, mutta tulevaisuudessa ehkä ei.

Maksussa oleviin eläkkeisiin ei ole suunniteltu tai ehdoteltu mitään muutoksia, mutta auttamatta ansiotulovero tulee nousemaan, jos suunnitellut leikkaukset eläkekertymään tulevat toteutumaan, ja työeläkevakuutusmaksua lasketaan. Samoin kävi työttömyysvakuutusmaksun kanssa. Kun ansiosidonnaista porrastettiin, niin työttömyysvakuutusmaksu laski, ja veroasteikkoa nostettiin vastaavasti.

Vierailija
274/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professorilla on mukava palkka ja eläke.

Vierailija
275/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen kotipalvelut eläkeläiselle on maksullisia.

Kotipalvelumaksut ovat myös hirvittävän kovia. Laskin, että maksamalla tonnin kuussa saisin joka viikko yhden 15 minuutin käynnin.

Ennen hukun jätöksiini kuin maksan tuollaista tuntipalkkaa lähärille.

Vierailija
276/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suuret ikäluokat kuolee, se tarkoittaa huoltosuhteen korjaantumista. Toki 60-luvulla oli vielä kohtalainen syntyvyys, mutta ei mitään verrattuna suuriin ikäluokkiin joita oli järjettömän paljon. 70-luvun alussa syntyi sitten pienimmät ikäluokat ja ei ne 70-luvun edetessä kasvaneet kovin paljoa. Sittemmin ihmisten määrä on vaan vähentynyt.

Eli täytyy toimia niin, että kaikki alle 2000 euron eläkkeet verovapaiksi. Sen jälkeen progressio. Näin saisimme kulutuksen rullaamaan. Suuret ikäluokat on historiallinen abnormi, joka ei ole tulossa takaisin. Kun se on ohi, tai vähentynyt huomattavasti, alkaa myös olla mahdollista tehdä muutoksia koska esim terveydenhuollon tarve ei ole niin voimakas ikäluokkien ollessa pienempiä.

Uudistuksia on tehtävä ja niitä voidaan tehdä. Huoltosuhde korjaantuu kyllä luonnollisesti aikanaan.

Vierailija
277/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka noista on tehnyt noin kauan töitä ? Äitini s 1940 jäi eläkkeelle 58 vuotiaana, äitini vanhempi sisko on ollut aina vain kotona toki nuorena 15-18 vuotiaana oli piikana, äitini nuorempi sisko on suuria ikäluokkia teki välillä töitäkin ja alkoi ryyppäämään noin 35 vuotiaana ja sairastui sen johdosta niin että 55 vuotiaana eläkkeelle. Ainoastaan heidän nuorin sisko joka on syntynyt -52 on tehnyt töitä koko ikänsä yrittäjänä. Veljet ovat samanlaisia toki kuolleetkin ajoissa. Anoppi jäi eläkkeelle alle 60 vuotiaana, edustaa suuria ikäluokkia"

Mieheni on 50-luvulla syntynyt ja ollut reilut 6 vuotta eläkkeellä, ja hänkin teki 47 vuoden kokopäiväisen työuran. Itse opiskelin enemmän, joten työuran alku oli osapäivätyötä, mutta töissä kävin verokirjalla 48 vuotta, ja 2 vuotta ennen sitä tein pimeästi, koska virallisesti olin liian nuori töihin.

Vierailija
278/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan eläkekattoa vaikka itse juuri menen eläkkeelle. Ei ole reilua nuoremmille sukupolville!

Vierailija
279/279 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys laski alle uudistusmiluvun (2,1 lasta per nainen) 60-luvulla eikä ole enää sen jälkeen noussut tarpeeksi suureksi. Nykyiset eläkkeensaajat olivat tuolloin lapsentekoiässä. Eläkeläiset voivat syyttää siis itseään siitä, että nykyään ei ole tarpeeksi työntekijöitä maksamaan heidän ylisuuria eläkelupauksiaan. 

Kokonaishedelmällisyysluku 2,1 riitti varsin hyvin. Nykyinen 1,25 (2024) ja 1,26 (2025) eivät enää riitä. Siksi eläkemaksuja tulee korottaa viimeistään vuonna 2070 tai vähentää eläkekertymää jo aikaisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme