HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä
"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."
Kommentit (100)
Veikkaan että eläkkeitä ei leikata niin kauan kuin suuret ikäluokat on hengissä. Kun he ovat kuolleet tulee eläkeleikkuriin menemään 70-luvulla syntyneet. Eläkkeitä toki leikataan siten, että leikkaukset kohdistuvat alle 2000 euron eläkkeisiin ja hyvätuloisilta eläkeläisiltä ei leikata. Ainakin jos oikeisto on päättämässä (ja onhan se).
Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä
nuo kaikki joilla silmät on normaali asennossa ikäänkuin muljahtamassa nurin milloin tahansa, ovat varsin epäluotettavia kauttaaltaan. Seuratkaapa sellaisten toimia
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eläkkeitä ei leikata niin kauan kuin suuret ikäluokat on hengissä. Kun he ovat kuolleet tulee eläkeleikkuriin menemään 70-luvulla syntyneet. Eläkkeitä toki leikataan siten, että leikkaukset kohdistuvat alle 2000 euron eläkkeisiin ja hyvätuloisilta eläkeläisiltä ei leikata. Ainakin jos oikeisto on päättämässä (ja onhan se).
heh...aina on uudet 'suuret ikäluokat' kulloisessakin vaiheessa
Hesarin kommenttikentässä on näköjään revennyt raivo. Siellä on taas ne samat "meille ei kertynyt eläkettä ennen 23 ikävuotta, me loimme hyvinvointi-Suomen, meidän lapsuudessa syötiin pelkkää puuroa ja hiihdettiin -50 asteen pakkasessa ja blaa blaa". Kas kun eivät ota vielä sotien torjuntavoittojakin omiin nimiinsä. Ja mikä tuo juttu on että eläkettä ei kertynyt ennen tuota 23 vuotta. Ei sitä kertynyt minullekaan ja olen 1978 syntynyt. Kaksi vuotta tein töitä eikä eläkettä kertynyt. So what? Ei tuolla argumentilla voi perustella mitään.
Vierailija kirjoitti:
nuo kaikki joilla silmät on normaali asennossa ikäänkuin muljahtamassa nurin milloin tahansa, ovat varsin epäluotettavia kauttaaltaan. Seuratkaapa sellaisten toimia
Liskoihmiset hallitsevat maailmaa.
Purra: Eläkkeisiin ei kosketa.
Muistanko väärin vai lupasiko aiemmin jotain samanlaista ja käänsi kelkkansa?
Saksi, saksi ei leikkaa mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä. Olen 1970-luvun puolivälissä syntynyt ja alan vähitellen olla sitä mieltä että eläkkeistä ei kannata leikata. 15 vuotta sitten olin toista mieltä mutta en enää. Maali on liian lähellä joten minäkin haluan eläkkeeni ja Kanarian matkani kuten muutkin. Ja minun lapsuudessa ei ollut älylaitteita prkl..
Kannatan. Eläkemaksut ovat aika korkeita siihen tulevaan eläkkeeseen verrattuna.
M34
Demareissa oli aikanaan sellainen kuin Osku Pajamäki joka kritisoi suurten ikäluokkien eläkesysteemiä epäreiluksi. Tämä oli yli 15 vuotta sitten. Ukko hävisi tämän jälkeen kyllä täysin eikä ole kuulunut mitään. Taisi tehdä uransa kannalta virheen kun meni möläyttämään totuuden väärään maailman aikaan.
Maksimieläkkeen tulisi olla 1500/kk netto. Jos haluja on saada enemmän, voi sen säästää ja kerryttää itse. Suomen eläkejärjestelmä on ollut aivan karmea kansantaloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Suurimmat ikäluokat ovat nykyään ysärin tyyppejä. Tule jo nykyaikaan. Ja leikkaaminen vain vähentäisi valtion verotuloja.
Et sinä siitä hyötyisi yhtään mitään. Vaikka eläkemaksut poistettaisiin, niin verotuksesi nousisi vastaavast.
Ja kenen luulet keränneen rahastoihin ne sadat miljardit? Et ainakaan sinä. Tosin valtio voisi lopettaa maksamasta 500 miljoonaa yrittäjien eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä
Kyllä ihmisen pitää ymmärtää potkaista tyhjää viimeistään kuukauden kuluttua töiden loppumisen jälkeen. 🤔
Kaikki leikkaukset tuleviin eläkkeisiin käy, nostakaa maksuja, leikatkaa kertymää, jyrkentäkää elinaikakerrointa. Kaikki muut keinot on otettava käyttöön, kunhan maksussa oleviin eläkkeisiin ja indeksikorotuksiin ei kosketa.
T: tammikuussa eläkkeelle jäänyt
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeen syntyneet eivät enää ole suuria ikäluokkia. Nykyään ne ovat 60-luvulla syntyneet. Itse asiasta olen Määttäsen kanssa samaa mieltä. Hoivaan pitäisi lisäksi käyttää myös varallisuutta eikä vain tuloja.
Eläkeläiset kansoittavat kaupat päivisin ja monen ison möhköauton ratissa on eläkeläinen. Eläkeläiset pitävät pystyssä teatterit, museot ja ryhmämatkat yms.
Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Max. 3000 €/ kk näillekin kuten muissa eu maissa
Leikataan kaikki pois. Kelasta saa toimeentulotukea jos ei ole säästöjä.
On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.