Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä

Vierailija
02.02.2026 |

Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pösäläisten hinnat ovat nyt noin kymmenkertaiset verrattuna omaan määrikseeni. Aika hel vetin monta viikkoa, kuukautta, saa pösis tasoitella "keskihintojensa" kanssa, että pääsee samalle tasolle määrishinnan kanssa. Ja kohta pösälle tulee myös tehomaksut maksettavaksi. 

Vierailija
102/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari hallituksen nuoleskelupolitiikalla hankittua sähkösyöppödatakeskusta, niin id arit voivat ihmetellä kallista sähköä oikein porukalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pari hallituksen nuoleskelupolitiikalla hankittua sähkösyöppödatakeskusta, niin id arit voivat ihmetellä kallista sähköä oikein porukalla.

...unohdin

Ja kilvan syytellä toisiaan, vaikka syylliset istuvat Arkadianmäen sirkuksessa ja Senaatintorin avohoitolaitoksessa.

Vierailija
104/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä maksa kuin 11 snt/kWh, joten ei koske minua.

Tarkistuta sopimuksesi. Mulla on 6,7 snt/kWh. 

Ei nyt kannata kilpailuttaa, kun hinnat ovat korkeat.

Vierailija
105/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei nämä asiat koske, koska minulla on määräaikainen!

Siksi minulla on oikeus!

Minulla on ihan jatkuva sähkösopimus, ei mitään määräaikaista tai pörssiplörinää.

Minulle riittää kun saan nauraa siskolleni, joka pesee pörssisähkön vuoksi pyykkinsä yöllä ja muutenkin elää sähkömittari perseessään.

Kiinteähintainen kannattaisi nimenomaan olla määräaikainen. Jatkuvassa sähkösopimuksessa sähköyhtiöllä on aina mahdollisuus nostaa hintoja tai katkaista sopimus. Näin kävi monelle kun 2022 sähköhinnat ampaisivat taivaisiin. Määräaikainen on sillä hinnalla millä se on tehty sen määräaikansa piste.

Vierailija
106/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites pian ennen määräaikaisen päättymistä voi lyödä uuden sopparin jatkoksi lukkoon? Muistikuva että jotain luokkaa pari kuukautta? Kun itsellä päättyy syksyllä niin tietysti mitä aiemmin kesällä tekisi jatkosopparia niin parempi.

Vierailija
107/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites pian ennen määräaikaisen päättymistä voi lyödä uuden sopparin jatkoksi lukkoon? Muistikuva että jotain luokkaa pari kuukautta? Kun itsellä päättyy syksyllä niin tietysti mitä aiemmin kesällä tekisi jatkosopparia niin parempi.

Oomilta tarjottiin noin 3kk ennen sopparin päättymistä uutta tarjousta (6,8 snt/kWh). Noin 1kk oli aikaa hyväksyä uusi soppari.

Vierailija
108/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei pörsäläinen, sen verran helpotan tuskaasi, että laitan pesukoneeseen eco-ohjelman 😊. Muutoin elän tasaista elämääni, osaan ennakoida määrissopimuksella olevan sähkölaskuni.

Kiinteän hinnan sopimukset tulevat onneksi häviämään datakeskusten myötä.

Vierailija
109/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei pörsäläinen, sen verran helpotan tuskaasi, että laitan pesukoneeseen eco-ohjelman 😊. Muutoin elän tasaista elämääni, osaan ennakoida määrissopimuksella olevan sähkölaskuni.

Kiinteän hinnan sopimukset tulevat onneksi häviämään datakeskusten myötä.

Ymmärrän kyllä, että pösäläistä ketuttaa oikein kunnolla näinä päivinä. 

Vierailija
110/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköläisen jokatalvinen itkuvirsi. Ja sitten kesällä taas leuhkitaan, kun ei muisti riitä enää puolta vuotta taaksepäin. 

Taidanpa laittaa saunan päälle koko päiväksi.

Just näin. Nyt ollaan suu vaahdossa vaatimassa määriksiä talkoisiin, kun pörsön hinta huitelee 60snt/kWh. Kesällä, kun sähköä kuluu murto-osa sydäntalven verrattuna, ollaan olevinaan niin nerokkaita.

Määris on kyllä loistava juttu. Sen myötä voi jättää aivotoiminnankin narikkaan.

Jos sitä on siis joskus ollut edes vähän?

Mä oon määris juuri sen vuoksi,  että ei tarvitse vaivata aivojani sähkönkulutuksella. On mukavampiakin asioita,  joita miettiä. 

Vierailija
111/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen ja kiinteähintainen. Voi laittaa joka lauantai saunan lämpimäksi sähkön hintoja märehtimättä. Kesähelteillä tosin jätän kokonaan välistä. Sähkönkulutus meillä niin pientä, että pösällä ja hintojen vahtaamisella vuosisäästöt olisi maksimissaan paria kymmentä euroa ja sekin vaatisi sen että pakkasilmoilla jättäisi saunomiset väliin. Ja silloinhan sitä saunaa just eniten kaipaakin. :)

Et taida ymmärtää, turha tuhlaus tuulettomina päivinä näkyy myös kiinteän sähkösopparin hinnassasi viiveellä. Luuletko tosiaan sähköyhtiöiden hinnoittelevat 1-2v sopimukset tappiollisesti?

Turha tuhlaus? Oletko ihan urpo? 

Ruuanlaitto, saunominen, pyykinpesu tai vaikka auton lämmitys, asunnon lämmityksestä nyt puhumattakaan. Onko se turhaa tuhlausta? Me muut kutsumme sitä normaaliksi kulutukseksi

En minä ainakaan edes seuraa sähkön hintaa, kun on määräaikainen sopimus. Minulla ei olisi hajuakaan sähkön hinnasta ilman näitä keskusteluja. Tuhlaanko siis jos lämmitän päiväsaunan? Minä nimenomaan maksan omasta sähköstäni ja olen valinnut itselleni sopivan sopimuksen. 

On naurettavaa yrittää syyllistää muita nyt, kun itsellä on pörssisähkö kallista. 

Vierailija
112/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla sauna lämpiämään.

Vierailija
113/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on erittäin kallista myös huomenna Yle

Vierailija
114/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla sauna lämpiämään.

Sanoo edesvastuuton?

Vierailija
115/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sähköä tarpeen mukaan, en hinnan.

Vierailija
116/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupes sähköyhtiöt tekemään tiliä. 

Vierailija
117/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei määräaikaiset tuota ymmärrä niin pitkään kun sähköä tulee töpselistä.

Jos ne katkeaa ja on viikon kiinni. Mitä ei kukaan toivo. Silloin määrikset säästävät sähköä katkon pelossa jo 12 kwh hinnalla.

Samalla lailla ne sähköt katkeaa sitten sinullakin. Ai niin, se ei haittaa kun istut jo nyt pimeässä ja kylmässä kämpässäsi pihistelemässä.

Miksi minun pitäisi olla huolissani siitä, että pörssi sähköä käyttävät itse luovat ne kulutuspiikit ajoittarssaan sähkön käytön halvimmillr tunneille? 

Lisäksi kotitalouksien käyttämä sähkö on ihan murto-osa kaikesta sähkön käytöstä.

Se nyt on ihan varma, että datakeskusten tullessa ne ovat etusijalla sähkö saantiin, ja kotitalouksista sähkö katkaistaan. 

Vierailija
118/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sähkön riittävyys ole ongelma. Ei tarvitse säännöstellä mitään

Muuten vain hinta ampaisee taivaisiin kun kulutus kasvaa, niinkö?

Oletko koskaan kuullut kysynnästä ja tarjonnasta? 

Tottakai nyt on hyvä pyytää kovaa hintaa, kun sitä sähköä on pakko käyttää. Siksi se nyt on kallista. 

Vierailija
119/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 12kk:n pörssisähkön keskihinta 6,82c/kwh. Kiinteitä sai viime vuonna tuohon 7snt:iin. Ottaen huomioon, että suurin kulutus useimmissa kotitalouksissa ajoittuu nimenomaan näihin kylmiin ja pimeisiin ajankohtiin, on pösä liki varmasti tullut kalliimmaksi.

Vierailija
120/142 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin elokuussa kiinteä hintainen, kun muutettiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi